education - חינוך

עדכוני rss

 
   
 
 
 
 
 
 
תוכניות באגף שח"ר
 

תוכניות

תוכניות ייחודיות

 

 

תוכניות לפי שכבות גיל

  • הגיל הרך
  • בית ספר יסודי
  • חט"ב
  • ·על יסודי
  • מבוגרים, קהילה ונוער

 

תכניות  חוצות גילאים:

  • תכניות "מעברים"
  • תכניות המוכשרים

 

 

 

תוכניות לפי שכבות גיל:

 

בכל אחד מחתכי הגיל ישנן תכניות  ארציות, הפועלות בפריסה ארצית ותכניותייחודיות שפותחו  במחוז ירושלים. מידע נוסף על התכניות הפועלות בפריסה ארצית, ניתן לקבל באתר אגף שח"ר.

 

 

הגיל הרך (גילאי 0-6):

  • תוכנית הטף - הדרכה לטיפוח פעוטות
  • תוכנית האתג"ר - הדרכת אימהות
  • סייעות בגני ילדים - סיוע בלשון
  • מרכז משפחתי - תוכנית תמיכה למשפחות בסיכון
  • מרכז לגיל הרך - טיפול כוללני בגילאי 0-4 
  • תוכניות העשרה בגני ילדים - סל תרבות, טיולים, השתלמויות.
  • תכנית ראשית – תכנית לטיפול במשפחות במצוקה. הדרכת הורים וטיפול חינוכי וסוציאלי בילדים.
  • מהבית לבית הספר – תכנית  להורים ולילדים, המיועדת לסייע לילדים מתקשים במעבר מגן  חובה לכיתה א'.
  • תכנית שי"ח – "שילוב חינוכי" תכנית לשילוב ילדים מתקשים במערכת החינוך הרגילה.  

 

חינוך יסודי

  • מרכזי למידה - סיוע לימודי בשעות אחה"צ - הכנת שעורי בית, הטרמה
  • סיוע ותגבור לימודי בכתה - בעיקר במיומנויות יסוד - שעות רוחב .
  • מועדונית משפחתית - טיפול כוללני בילדים ממשפחות רב בעייתיות.
  • הוראה מתקנת - טיפול פרטני בהתאם להמלצת צוות בין מקצועית.
  • יח"ד קריאה מחשבים ומדע - חונכים ילדים בקריאה מחשבים ובמדעים.
  • קורסי קיץ לימודיים - מעברים, מיומנויות יסוד, חסכים לימודיים.
  • שירות  לאומי ומורות חיילות - העסקת בנות שירות לאומי ומורת במסגרת פורמלית ובלתי פורמלית.
  • פר"ח - חונכות אישית וקבוצתית המתבצעת ע"י סטודנטים מהאוניברסיטאות
  • מרתון אנגלית ומתמטיקה - התערבות אינטנסיבית בשכבת גיל  במשך שבוע, ברציפות
  • יד רחל - מרכז לקידום הילד - טיפול כוללני בתחומים: הוראה מתקנת, ריפוי בדיבור, ריפוי בעיסוק.  

 

 

חטיבות ביניים

  • פרוייקט הכנה לתיכון - העלאת אחוז התלמידים במסלול בגרות מאוכלוסיית שח"ר
  • מרכזי למידה -  סיוע לימודי בשעות אחה"צ פרטני וקבוצתי.
  • סל טיפוח -  תגבור לימודי, מיומנויות יסוד, צמצום פערים.
  • מעברים מבית הספר היסודי לחט"ב – תכנית לתלמידי בתי הספר היסודיים, לקראת ההשתלבות בחטיבת הביניים. התכנית מתקיימת בחטיבות הביניים.
  • מוכשרים- תכנית העשרת לתלמידי החטיבות. התלמידים יוצאים לחוגי העשרה בנושאים שונים כגון: פרחי רפואה, פרחי משפט וכו'.     

 

חינוך על יסודי

כתות אתגר (הכוון) – כיתות המאפשרות לתלמידים בעלי רמת הישגים נמוכה, להתקדם על פי יכולתם האישית ולהשיג מינימום של יחידות בגרות אשר יאפשרו את השתלבותם  במערכת הצבאית והאזרחית.

כתות אתגר אמ"ץ- שילוב של מרתונים לימודיים בשיטת אמ"ץ בכתות האתגר.

פרוייקטים של המחלקה לכיתות האתגר: 

א. תחרות דמיון והמצאה

ב. בית באוניברסיטה

ג. מלב"ם - מעבר לבגרות מודולרית של תלמידים מכתות הכוון.

ד. מלגות לבתי ספר – הקצאה של כ- 10 מלגות לתלמידים

ה. שעות אפקטיביות -מתן שעות הדרכה לבתי ספר לתגבור לקראת הבגרות.

 

מב"ר  - מסלול בגרות רגיל.  מעבר של תלמידים מאוכלוסיית סוציו-אקונומית נמוכות לרמות בגרות באמצעות תגבור מאסיבי של שעות הכנה לבגרות .

הזדמנות שניה - הגדלת מספר התלמידים הזכאים לתעודת בגרות

הזמנות ראשונה - סיוע לתלמידים בכתות י"ב  המתקשים במקצוע אחד בלבד.

מרכז למידה עי"ס - סיוע פרטני וקבוצתי לתלמידים מתקשים.

להב"ה – לקראת לימודים באוניברסיטה העברית.

פרוייקט פרחי עי"ס - חונך לתלמיד תיכון מכיתה י' עד י"ב - 3 שנים.

צהל"ה – צוהר לאוניברסיטה

פר"ח "בצלאל" – שילוב תלמידים מצטיינים באקדמיה לאומנות ולעיצוב "בצלאל".

מבוגרים, קהילה ונוער

  1. צוות 1 - הקמת צוות מוביל בישוב.
  2. פיתוח קהילתי - סדנאות לועדי הורים ופעילי שכונות.
  3. גרעיני מורים - עידוד מעבר של אוכלוסיות מבוססות לשכונות רווחה ושיקום
  4. תנועת נוער - פעילות חברה
  5. סבסוד חוגים והנחות - הרחבת אופקים

 

 

 

תכניות חוצות גילאים:

 

מעברים – תכניות המעברים מופעלת בכל מעבר של תלמידים בין מסגרות לימוד שונות. התכניות מופעלות במעבר למסגרת גן הילדים, מהגן לכיתה א', מבית הספר היסודי לחט"הב ומחטיבת הביניים לתיכון.

 

התכניות המרכזיות במעברים הן:  

  • תכנית האתג"ר
  • תכנית מהבית לבית הספר
  • סיוע במקצועות היסוד לקראת המעבר לחט"ב
  • חיזוק לימודי בחטיבות הביניים לקראת המעבר לתיכון\\
  • קורסי קיץ –  קורסי הקיץ מתקיימים במתכונות שונות בכל הישובים והשכונות.
  • התכניות המרכזיות הן:
  • קורסי מוכנות לכיתה א'.
  • חיזוק מיומנויות יסוד בבית ספר יסודי  לקראת המעבר לחט"ב.
  •  חיזוק  באנגלית, במתמטיקה ובמחשבים לקראת   התיכון. 

 

תכניות המוכשרים

"תכנית המוכשרים" במחוז ירושלים  היא תכנית העשרה במתכונת ייחודית המיועדות לילדים בעלי יכולות לימודיות והתנהגותיות טובות, הבאים ממשפחות מחתך סוציו אקונומי נמוך וגדלים באזורי רווחה ושיקום.

מטרתה המרכזית של התכנית היא טיפוח הרובד העליון של תלמידים מוכשרים מחתך סוציו אקונומי נמוך.

לרוב, תלמידים אלה גרים באזורים המרוחקים ממרכזי תרבות והשכלה ובמסגרת התכנית נהנים הילדים מהעשרה בחוגים שונים וייחודיים ברמה גבוהה, אשר אינם נגישים אליהם בדרך כלל.

הנושאים הנלמדים בחוגים, אינם נלמדים בד"כ  בבתי הספר, זאת על מנת לחשוף את התלמידים  לתחומי תוכן חדשים ומיוחדים.

בתכנית משתתפים תלמידים מגיל בית הספר היסודי (החל מכתה ב') ועד חטיבת הביניים.

 

התכנית פועלת בארבע מתכונות:

 

ילדי בתיה"ס היסודיים בעיר ירושלים במבשרת ציון ובמ. א. מטה יהודה:

ילדים אלה נהנים מתכנית העשרה במוזיאון המדע, מוזיאון ישראל, גן החיות התנכ"י והגן הבוטני בגבעת רם. התלמידים מגיעים אל כל אחד מהאתרים האלה, ופועלים בשלוש קבוצות, במשך 20 מפגשים בני שעה וחצי, כל אחד. 

כדי לבטל את "מחסום המרחק"  מגיעים התלמידים אל הגופים המפעילים בהסעה מאורגנת, ע"פ אזורים (כמפורט בדף הפירוט). כל קבוצת תלמידים מלווה ברכזת לפעילות.

 

ילדי חטיבות הביניים בירושלים ובמבשרת ציון:

ילדים אלה ייהנו בשנה הבאה משתי תכניות:

"פרחי רפואה" – תכנית בת שנתיים המתקיימת בבית החולים שערי צדק.

"פרחי משפט" – תכנית חדשה, המתחילה לפעול בשנה"ל תשס"ה בבית המשפט העליון.

כל תוכנית היא בת 20 מפגשים, בני שעה וחצי כל אחד.

 

 

ילדי בתיה"ס היסודיים בבית שמש:

בשל המרחק של ישוב זה מהעיר ירושלים, נערך חוג הנקרא "מסע אחר" .

במסגרת החוג, הילדים נהנים ממפגשים שונים בנושאים שונים באתרים הקרובים למקום מגוריהם. הפעילות נערכת ע"פ נושאים, באתרים שונים. משך הפעילות נע בין 10 ל- 15 מפגשים, בהתאם לתקציב.

דוגמא לחלק מהפעילות: פעילות בת ארבעה מפגשים בנושא טבע ומזון מימי התנ"ך ועד ימינו. הפעילות כוללת ביקור במחלבה, ביקור ביקב וביקור בבית בד  - כולם מודרניים וכפעילות סיכום ביקור בכפר התנכ"י ביד השמונה, כדי לראות את הדרך הארוכה שנעשתה מימי התנ"ך ועד ימינו, את השוני ועם  זאת, את הדמיון.

 

ילדי בתיה"ס היסודיים בקריית ארבע:

מפאת המצב הביטחוני, הפעילות בקריית ארבע מתקיימת בישוב.

בישוב פועלים חוגים נפרדים לבנים ולבנות בנושאי מדע וטכנולוגיה.

 

 

 

תוכניות ייחודיות שפותחו במחוז ירושלים:

 

תכנית ראשית

תכנית ראשית היא תכנית התערבות ביתית עבור משפחות המגדלות ילדים בגיל הרך בתנאים של מצוקה רבה וסיכון גבוה להתפתחותם התקינה ולהתקדמותם במערכות החינוך והחברה. ההתערבות מיועדת הן לתמיכה ולטיפוח ההורות והן לקידום התפתחותם של הילדים והישגיהם.

 

מטרת התכנית

 טיפוח, חיזוק והעשרה של כישורי ההורות של ההורים וביטחונם העצמי. 

מניעת פערי התפתחות והישגים של ילדים בגיל הרך, עקב תנאי המצוקה והחסך של  חייהם.

 

אוכלוסיית היעד

התכנית מיועדת למשפחות צעירות במידת האפשר, שלהן שני ילדים לפחות בגיל הרך (רצוי הראשונים), ושבהן התפקוד ההורי לקוי בתחומים רבים, כתוצאה מהתנאים הבאים:

  • מצוקה כלכלית קשה
  • אבטלה כרונית של ראש המשפחה
  • מצבי משפחה מיוחדים – חד הוריות, מחלות קשות/כרוניות, נכות של ההורים,   אלמנות, גירושים, התמכרויות למיניהן, תנאי דיור קשים, בן זוג במאסר וכו'.
  • היסטוריה אישית של ההורים המשפיעה על תפקודם (השכלה נמוכה מאד, מחלות נפש מטופלות ומאוזנות, פיגור קל וכו')
  • מצבי אלימות ועבריינות "מתונים" שאינם מסכנים את הצוות המתערב בבית.
  • המשפחות יאותרו ויבחרו בשיתוף עם גורמי הקהילה המכירים אותן ומטפלים בהן. כבל מקרה תידרש  הסכמתם של שני ההורים להשתתף בתכנית, ומוטיבציה מינימלית מצדם להשתתפות פעילה בתכנית, בהדרכת ההורים ובהדרכת ילדיהם.  

אופן הפעלה   

  • בכל יחידת הפעלה תשתתפנה 10 משפחות.
  • כל משפחה תקבל בין 2 ל 3 שעות בשבוע של התערבות ויעוץ הורים והדרכת ילדים.
  • רכזת מקצועית (רצוי עו"ס בהשכלתה) תיפגש עם ההורים כל שבוע בבית המשפחה
  • מדריכות סטודנטיות/סמינריסטיות עובדות עם ילדי הגיל הרך במשפחה (מלידה עד גיל).
  • חומרי ההעשרה והטיפוח מבוססים על החומרים של הטף והאתג"ר.
  • הרכזת  תעבוד בשיתוף פעולה עם כל גורמי הקהילה הנוגעים למשפחה  - רווחה, חינוך, וכו'.

 

 

פרויקט בית באוניברסיטה:

 

רציונאל הפרויקט:

פרויקט זה מבקש לתת מענה בלתי שגרתי לצורך במתן הזדמנות שווה, ביצירת חווית הצלחה לימודית ובהכרה בפוטנציאל  האישי בקרב תלמידים שחוו כישלונות לימודיים וחברתיים מבתי ספר מקצועיים וכיתות אתגר.

הפרויקט מורכב מתכנית התערבות חינוכית תלת שנתית המשלבת תמיכה לימודית באוניברסיטה ופעילות חברתית תרבותית באמצעותה מבקש הפרויקט לעורר אצל התלמידים גירוי להשכלה ושינוי הנחות היסוד לגבי הקבלה לאוניברסיטה.

 

מטרות הפרויקט:

  • תמיכה לימודית תלת שנתית בהגשת התלמידים לבגרות במקצועות מתמטיקה ואנגלית.
  • העלאת הדימוי העצמי של התלמידים ותחושת המסוגלות שלהם.
  • יצירת רקע ותנאים התחלתיים לקראת השתלבות במערך האקדמי במסלולי טכנאים/הנדסאים.
  • חידוד הרגישות  החברתית של התלמידים ומודעותם העצמית תוך עידודם לפעול למען שינוי אישי וחברתי.

 

אופן ביצוע הפרויקט:

 

הפעילות תתקיים במספר מישורים:

  • הגשה לבגרות: במשך שלוש שנות התכנית תוענק לתלמידים תמיכה לימודית  לבגרות בשש יח"ל בשני מקצועות שונים.
  • סדנאות בנושאי חברה ומנהיגות: אחת לשבועיים בתום שעות הלימודים תתקיים סדנא חברתית באוניברסיטה לכל אחת מהקבוצות בנפרד. במסגרת הסדנאות ייחשפו התלמידים לבעיות חינוך, חברה, יהדות וקהילה, מעורבות בקהילה ועוד.
  • עידוד ללימודים גבוהים:  במסגרת הסדנאות הילדים יעברו שיחות מוטיבציה לקראת הלימודים הגבוהים. המטרה לקרב אותם למוסד להשכלה גבוהה ולחשוף בפניהם את האפשרויות שיעמדו בפניהם באוניברסיטה עם סיום השירות הצבאי.
  • קשר עם ההורים:  במהלך התכנית יתקיים קשר רציף עם ההורים. הקשר יכלול עדכון והתייעצות מתוך כוונה לגיבוש ההורים כקבוצה  אשר תיפגש מספר פעמים בשנה. 

הפרויקט החל לפעול בשנה"ל תשס"ב.

 

 

 

תכנית להב"ה – לקראת לימודים באוניברסיטה העברית

 

תכנית להב"ה הינה מערך לימודי שנועד לקדם את ההשכלה האקדמית בקרב אוכלוסיות תלמידים מוכשרים הבאים מרקע סוציו אקונומי נמוך.  התכנית מופעלת בשיתוף עם היחידה למעורבות חברתית באוניברסיטה העברית.

 

רציונאל התכנית:

התכנית מבוססת על כך שתלמידים רבים אינם מכירים את העולם האקדמי מהיכרות ראשונית בסביבתם המשפחתית או החברתית. הנחת היסוד של התכנית היא כי על ידי יצירת מערך לימודי תומך, מאתגר, מותאם ומתגמל אקדמית, תעלה המוטיבציה של התלמידים להגיע להישגים בהווה בבחינות הבגרות  ובעתיד בלימודים הגבוהים באוניברסיטה. כן יורחב מעגל הלומדים באוניברסיטה משכבות סוציו - אקונומיות מוחלשות.

 

אוכלוסיית היעד:

תלמידים הבאים מרקע סוציו-אקונומי נמוך, בעליי יכולת לימודית גבוהה, בעליי מוטיבציה גבוהה ללימודים.

 

מטרות התכנית:

חיזוק המוטיבציה להצלחה במבחני בגרות

חיזוק הדימוי העצמי והלימודי

הקניית מיומנויות למידה

הקניית כרטיס כניסה ראשוני לאוניברסיטה (ע"י צבירת נקודות זכות לתואר)

הגדלת מספר הסטודנטים באוניברסיטה הבאים מרקע סוציו-אקונומי נמוך.

 

מסלול הלימודים בתכנית:

התכנית כוללת מסלול לימודים מובנה, הנמשך שלוש שנים, מכיתה י'  עד כיתה י"ב.

כיתה י' – מסלול הכנה לקראת שנת לימודים אקדמית. ההכנה כוללת קורס קדם אקדמי וקורס במיומנויות למידה.

כיתה י"א +כיתה י"ב – בשלב זה רשום התלמיד כסטודנט מיוחד באוניברסיטה העברית. מתוך רשימת קורסים אקדמיים בוחר התלמיד את הקורסים המתאימים לו ולומד יחד עם שאר הסטודנטים בקמפוס. תלמיד  שעמד בדרישות הקורס, זוכה בנקודות אקדמיות שיעמדו לרשותו כחלק מהתואר בעתיד.

 

 

 

תכנית צהל"ה – צוהר לאוניברסיטה

 

רציונאל התכנית:

התכנית צמחה מתוך נתונים המלמדים כי תלמידים רבים במחוז ירושלים אינם מגיעים כלל לכיתה י"ב  ורק אחוז קטן מאלה המגיעים, זכאים לתעודת בגרות. הוגי התכנית מאמינים כי אחד הגורמים לנתונים אלה הם הפחד והחרדה המתלווים למקצועות האנגלית והמתמטיקה. באמצעות תכנית צהל"ה  מבקשים לעורר בתלמידים אמונה מחודשת ביכולתם העצמית, לגרותם להשכלה גבוהה ולשנות את הנחות היסוד שלהם ושל משפחותיהם לגבי המושגים  תיכון, השכלה, אוניברסיטה והצלחה.

הפעילות תתקיים בשלושה מישורים: המישור האישי, הלימודי והקבוצתי. ההנחה היא כי השקעה משמעותית במקצועות אלה תוביל את התלמידים להצלחה.

התכנית תתקיים בין כתלי האוניברסיטה העברית .

 

אוכלוסיית היעד:

תלמידים מרקע סוציו אקונומי נמוך, שלומדים במסלול בגרות מלא והם בעליי מוטיבציה למימוש פוטנציאל הלימודי.

מטרות התכנית:

תמיכה ותגבור לימודי לשיפור הישגי הבגרות בכלל ובאנגלית ובמתמטיקה בפרט.

העלאת המודעות להצלחה בבגרות ולרכישת השכלה גבוהה.

העצמה של התלמיד בקשריו עם בית הספר, משפחתו וקבוצת השווים לו.

היכרות עם האוניברסיטה והתחומים הנלמדים בה.

יצירת קשר מלווה ותומך בין הסטודנטים ובין התלמידים.

 

אופן הפעלת התכנית:

התכנית תפעל  במתכונת דו שנתית ותכלול קבוצה של כ- 30 סטודנטים תלמידי כיתה י' הלומדים במסלול של בגרות מלאה.  התכנית תופעל במישור האישי, הלימודי והקבוצתי .

 

במישור האישי: לכל תלמיד יוצמד סטודנט, חונך אישי שיעמוד אתו בקשר וייפגש עמו מדי שבוע למשך שעתיים, לצורך עזרה בלימודים.

 

במישור הלימודי: הפעלת כיתות לימוד לאנגלית ולמתמטיקה. המורים המקצועיים יעבדו על פי תכנית לימודים שמטרתה  הכנת התלמידים לקראת בחינות הבגרות בהתאם לדרישות האוניברסיטה, בהיקף של  3-4 יח"ל במתמטיקה ו 4 יח"ל באנגלית.

 

במישור הקבוצתי: התלמידים ייפגשו אחת לשבועיים באוניברסיטה למשך שעתיים עד שלוש שעות, שתחולקנה על פי רוב לשני חלקים: החלק הראשון יוקדש להרצאות בנושאים שונים מתחום החברה והקהילה והחלק השני ייוחד לעבודה בקבוצות נפרדות עם המנחה האישי של כל קבוצה.

 

 

 

פרויקט פר"ח עי"ס – הכנה לבגרות

 

פרויקט פר"ח על-יסודי הינו פרויקט שפותח  בשיתוף עם מנהלת פר"ח בירושלים.   

הפרויקט מיועד לתלמידי כיתות י"א – י"ב ומטרתו העיקרית היא שיפור הסיכויים של התלמיד לעבור בהצלחה את בחינות הבגרות.

 

לתלמידים שייבחרו להשתתף בתכנית יוצמדו סטודנטים שיעבדו אתם כארבע שעות שבועיות במקצוע אחד עד שניים המהווים חסם לקבלת תעודת הבגרות.

 

אוכלוסיית היעד:

תלמידים מרקע סוציו-אקונומי נמוך, בעלי מוטיבציה למיצוי פוטנציאל הלימודים שלהם.

תלמידים הלומדים במסלול בגרות מלא.

 

אופן הפעלת הפרויקט:

הפרויקט יופעל במתכונת חונכות פר"ח. כל תלמיד שנבחר להשתתף בפרויקט, יקבל סיוע לימודי פעמיים בשבוע  מידי חונך שיגיע לביתו.

לכל בית ספר יהיה רכז שירכז את הפרויקט ויהיה בקשר עם צוות בית הספר, עם התלמידים ועם החונכים. 

 

 

 

פר"ח בצלאל

 

תכנית ייחודית שנפתחה השנה מאפשרת לתלמידים מצטיינים להשתלב במסגרת לימודים אקדמאיים בתחומי האמנות בבצלאל. תלמידים שיעמדו בהצלחה ביעדי התכנית יזכו בהמשך להכרה אקדמית בלימודיהם.

הפרויקט מיועד לתלמידים משכבת כיתה י' העונים על הקריטריונים של אגף שח"ר.

 

מטרות הפרויקט:

עידוד תלמידים מצטיינים להיחשף לתחומי האמנות השונים הנלמדים באקדמיה.

עידוד תלמידים מצטיינים להמשך הלימודים הגבוהים.

איתור כשרונות פוטנציאלים כעתודה ללימודים בבצלאל.

עידוד היצירה ומתן כלים לביטוי אישי.

תנאי הקבלה:

תלמיד מצטיין

תלמיד בעל התנהגות טובה מאד

תלמיד בעל עניין בתחום האמנות

תלמיד בעל מוטיבציה גבוהה להשתלבות בתכנית.

 

מבנה  התכנית:

התכנית תפעל יום בשבוע בשעות אחה"צ. במהלך השנה יתנסה כל תלמיד בשלוש מחלקות מתוחמי האמנות המוצעים: אומנות, צילום, עיצוב תעשייתי, עיצוב גרפי, עיצוב קרמי, אנימציה, צורפות.

מדריכי התכנית הם סטודנטים לאמנות הלומדים בבצלאל וקבלו מלגת פר"ח.

 

בתום השנה יציגו התלמידים את פרי יצירתם בתערוכת הגמר השנתית של בצלאל.

בנוסף, תלמידים שיימצאו מתאימים ויביעו רצון להעמיק ידיעותיהם באחד מנושאי הלימוד יוכלו לעשות כן בקורס שנתי באקדמיה.

 
 
  תאריך עדכון אחרון:  18/11/2008