שפ''י education - חינוך המינהל הפדגוגי

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
אודות היחידה למיניות ומניעת פגיעה בילדים ובני נוער
קביעת מדיניות, פיתוח תכניות לחינוך למיניות בריאה ולמניעת פגיעה מינית לצוותים חינוכיים ולתלמידים.
 

 

מנהלת היחידה

 

צוות ניהול- מדריכות ארציות

 

(לחצו על השמות על מנת ליצור קשר באמצעות מייל)


רציונל :


תוכנית התפתחותית – מגן הילדים ועד כיתה יב' – המלווה ילדים וילדות בגדילתם ובהתפתחותם בתחומים: הפיזיולוגי-גופני, האישי-רגשי, והבין-אישי – סביבתי.
גדילה וצמיחה, התייחסות לגוף, גיבוש זהות נשית או גברית, פיתוח יחסים בין-אישיים וזוגיים – כל אלה הם תהליכים נורמליים המלווים לעיתים בחששות ובפחדים. החשיפה העצומה למידע, בתחומי מין ומיניות, שהוא הרבה פעמים מסולף ומעוות, והמוצג בשפע באמצעי התקשורת ובאינטרנט – רק מחזק את חשיבותה של התערבות אחראית ומקצועית אשר יכולה לעזור לילדים להתבגר באופן בריא ומאושר יותר, ולהבחין בין התנהגות שהיא נורמטיבית ובריאה, לבין התנהגות חריגה ואלימה ביחסים הבין-אישיים וזוגיים.

 

תוצאות מצופות :


מידע
בנים ובנות :
יכירו את אברי גופם, כולל אברי המין.
יהיו מודעים לתהליכי ההתבגרות הגופנית.
ידעו מה מועיל ומה מזיק להתפתחות גופנית תקינה.
ידעו מהם תהליכי הרבייה ויכירו אמצעי מניעה.
ידעו מהן הדרכים להימנע מהדבקות במחלות מין ואיידס.
יכירו את החוקים הקשורים בקיום יחסי-מין, בהפסקת היריון, הטרדה מינית ופגיעה מינית.
ידעו על קיומם של גופים למתן עזרה.

מודעות
בנים ובנות :
יגבשו דימוי עצמי ודימוי גוף חיוביים.
יזהו תחושות המתקשרות אצלם עם אהבה, חברות, משיכה מינית.
יגבשו עמדות ותפיסות שוויוניות בנושאי מיניות וג'נדר.
ילמדו להבחין בין יחסים מכבדים ושוויוניים לבין יחסים מנצלים וחד-צדדיים.
ילמדו לזהות את הצרכים שלהם ולכבד את הצרכים של זולתם.
ילמדו להבין מהו הרווח ומהו המחיר בהשתייכות לקבוצה.

מיומנויות
בנים ובנות :
יוכלו לבטא את רגשותיהם ורצונותיהם.
יוכלו לפתח מערכות יחסים של חברות וקירבה.
יוכלו לקבל החלטות שקולות ולהתנהג באופן אחראי.
ידעו לעמוד על זכויותיהם באופן אסרטיבי.
ידעו להיפרד תוך שמירה על כבוד בן/בת הזוג.

מסרים מרכזיים


כל אחת ואחד צומח ומתפתח בקצב שלו/ה.
לכל אחת ואחד הייחודיות והמיוחדות שלו/ה.
יש לקבל ולכבד את האחר גם אם הוא שונה.
בנים ובנות הם שווים וגם שונים.
לבנות ולבנים יש הזדמנויות שוות.
בכל גיל צרכים מיניים שהם נורמליים ולגיטימיים ובהתאם לשלב ההתפתחותי.
מגע עם האחר/ת מחייב הסכמה.
החלטות בקשר הזוגי מתקבלות מתוך הסכמה הדדית.

מושגים וערכים


התפתחות, דימוי עצמי ודימוי גוף, התבגרות, נשיות-גבריות, סטריאוטיפים, לחץ קבוצתי, הסכמה, שוויון, הידברות, סובלנות, חברות, אחריות, קבלה, "נורות אדומות", יחסי-מין, אונס, פרידה, תקשורת, אינטימיות, אהבה, קשר, ניצול, הטרדה, החוק, משיכה מינית, בשלות, משפחה.

רצפים


בחירה-כפיה התאהבות-אהבה
סיכוי-סיכון ילדות-התבגרות-בגרות
ביחד-לחוד אני-הזולת
"נורות אדומות" – "נורות ירוקות" אני-משפחתי-חברים
מוביל-מובל ייחודיות-קונפורמיות
חופשי-מנוצל משבר צמיחה
אחריות-ספונטניות
כבוד-פגיעה

ידע, כישורים ומיומנויות


         תוך אישי
פיתוח תחושת ערך
אסרטיביות
פתרון בעיות וקבלת החלטות
פניה לעזרה

בין-אישי
הקשבה, הבנה וסובלנות
שיתוף האחר, תקשורת
כבוד לרצונות האחר

מצבי-לחץ
יכולת לתעל דחפים וכעסים
יכולת לשתף אחרים
יכולת לפנות לעזרה

 

 

מרכיבים בסביבה מעצימה
פתיחות לעסוק בנושאים המעסיקים ילדים ובני-נוער.
דיאלוג קבוע בין המורים לתלמידים.
שימוש בתכנים מתוכנית הלימודים לעיסוק במצבי החיים.
שיתוף הורים בתכנים ובתכניות.

שיקולי דעת, קשיים ודילמות
קיים קושי למבוגרים לשוחח באופן פתוח עם ילדים בנושאים הקשורים במיניות וביחסים בין המינים .
העמדות והתפיסות של הצוות החינוכי לא תמיד עולות בקנה אחד עם התפיסות והעמדות לאורן אנו רוצים לחנך.
לא תמיד מוכנים התלמידים לשתף את מוריהם בקשיים ובדילמות שלהם.
יש צורך לפתח אמון על-מנת שיוכלו להיות ערוצי תקשורת פתוחים בין התלמידים לבין הצוות החינוכי.
יש צורך בהכשרה על-מנת לעסוק בנושאים אלה.
 

 

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  03/11/2019