education - חינוך מנהל חברה ונוער זכויות התלמיד

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
 
דרך המשקפיים שלי אני רואה......
 

הכנות –טרום הישיבה

  • יש להכין מבעוד מועד כ- 20 דגמים של משקפיים, רק קוו מתאר, בשחור לבן, כל דגם על חצי עמוד A4.
  • בשולחן נפרד יש להכין  מגוון של טושים, מספריים,סרגלים בצורות שונות.

 

תהליך הישיבה

  • שיחת פתיחה על זויות ראייה שונות(דוגמאות), זווית הראייה שונה מאדם לאדםבכל מצב  שחיים טומנים בחובם, במציאות, בחברה, ראיית תפקיד המשפחה, ערכים אנושיים, אישיים,לאומיים וכו', מהו האושר הנכסף בעינינו וכו'. זויות הראיה השונות נובעות ותלויות בזמן, במקום ובתרבות. לדוגמה: תנועת יד שאצלנו נחשבת לסימן חיובי וטוב – נחשבת בתרבות אחרת כתנועת גנאי.
    חשוב מאוד לתת תשומת לב לכל אחד מהדוברים, לחזק את הדוברים.
  • כל אדם בחדר חושב לעצמו, מהו עבורו אושר. מנסה להגדיר זאת במשפט אחד. מי שרוצה – משתף את האחרים. רושמים את ההגדרות על הלוח לצד שם האומר.
    ניתן לעשות זאת גם לגבי ההגדרה למילה "הצלחה" או כל תיאור שילעלה את מורל   
    הקבוצה.
  • כל הורה חושב לעצמו מהם הדברים שבזכות קיומם יהיה ילדו שלו מאושר.
  • עורכים רשימה של הדברים האלה וכותבים אותם בתוך המשקפיים.
  • צובעים את המשקפיים בצבעים לפי בחירה אישית וניתן להוסיף גם קישוט.
  • את המשקפיים תולים לאחר הפעילות על גבי קיר מרכזי.
  • אנחנו, ההורים והמורים, כבני אדם ובעיקר כמחנכים, חולקים מטרה מרכזית וראשונה במעלה: השאיפה שילדינו יהיה מאושר,שיהיו לו סיבות לחייך,אנו באמת רוצים להיטיב עם ילדינו ולסייע בידם לגדול להיות אנשים היודעים לתת ולקבל, להתפתח ולהיות מאושרים. מהם התנאים שצריכים להתקיים כדי להגשים מטרה זו? לאיזה התנהגויות ותכונות אנו שואפים, אצל ילדינו, למען נדע כי הם מאושרים?

 

את מה שההורים אומרים כותבים על הלוח ב- 5 טורים, כל טור מתחיל באות של המלה "אנשים", לפי סדר האותיות במלה. רק בסוף כותבים למעלה את האות המשותפת לכל טור, כך שכולם יראו כי על הלוח כתובה המלה "אנשים".
דוגמה למילים שסביר כי תאמרנה:
א – אזרחים, אוהבים,איכפתיים, אנושיים, אמפתיים....
נ – נדיבים, נותנים, נהנים....
ש – שונות – יתרון, שוויון, שמחים...
י – יצירתיים, ישרים....
ם – מקבלים, מאושרים, מקובלים....
לעיתים יהיה צורך לשנות את המלה כך שתתחיל באחת האותיות ותתאים לאחד הטורים.

 

  • סיכום ומשוב.
  • את אותה הפעילות ניתן לקיים עם חדר מורים ובכיתות, כתהליך בחירת חברי מועצת התלמידים של ביה"ס. במקרה זה יש לשאול את השאלה המנחה: מי האדם שיכול להיות מוביל? מנהיג? איזה תכונות וכישורים צריכים להיות לו? לאחר שכתבנו הכל, התלמידים "מאתרים" בכיתה את התלמיד/ים המתאימים ביותר להגדרה ולמנות אותם למועצת התלמידים, מתוך האמונה כי בכך נבטיח כינון מועצה נכונה, מתאימה – שתגשים את הציפיות שתולים בה ותפעל לטובת כלל תלמידי ביה"ס.

 

עם התלמידים - ניתן לעצב משקפיים, תוך נתינת משמעות לבחירת הצבעים וצורת המשקפיים שנבחרו על ידם. 
לצבע ולצורה משמעויות שונות בתרבויות העולם. גורם מזמן להכיר תרבויות  של ילדים שונים בכיתה ,ולתת להם זמן ומקום להתבטא ולספר על התרבות ממנה הגיעו אלינו.

 

הילדים יכתבו ב"עדשות" המשקפיים:
מימין: תכונות חיוביות בהם.
משמאל: תכונות חיוביות שהם רוצים למצוא אצל חבריהם.

 
 
    תאריך עדכון אחרון:  10/06/2009