education - חינוך 'שלום כיתה א
   
 
 
 
 
 
 
 
 
טיפים להורים
יצאנו אל השטח ופגשנו הורים שסיימו את כיתה א' .....
 

טיפים מהורים לילדים שעולים לכיתה ב' אבל עדין זוכרים את הלילה הראשון לפני כיתה א'

מי אינו זוכר את הלילה שלפני תחילת כתה א'? את פרפורי הבטן והקושי להירדם בלילה...

 

א' מהמרכז מספרת על ההתרגשות והפחד מהמעבר של הבן הבכור שלה מגן חובה לכיתה א':

 

"...פחדתי בעיקר מהבחינה החברתית: בגן חובה הגננת נמצאת כל הזמן עם הילדים והיא מלווה אותם ומסייעת להם בכל מה שהם עוברים במהלך היום. הילדים נמצאים במעין חממה, הם כל הזמן ביחד באותו מרחב זה עם זה.

 

לעומת זה, בבית הספר, הילדים נדרשים להתנהג באופן יותר עצמאי: המורה נמצאת בכיתה בשיעור, אבל אחרי הצלצול הילדים יוצאים להפסקה בחוץ. יש מעברים ממרחב למרחב והילדים נדרשים לעבור בין המרחבים באופן עצמאי (כיתה, חצר, שיעורי התעמלות ועוד..). פחדתי מהמחשבה שאולי לא יהיו לו חברים...ושהוא יהיה לבד בהפסקה... פחדתי מנושא השירותים...

 

אבל בפועל, הילד הסתגל יותר מהר ממני. בהתחלה אני עוד הייתי מלווה אותו עד לכתה עד שהוא "כעס" עלי ואמר לי שהוא לא רוצה שאני אלווה אותו. שהוא מספיק גדול... ואז הבנתי שאני מגזימה. אני הייתי הלחוצה. הילד לא היה ער לחלק גדול מהפחדים שלי ולא חווה אותם בעצמו...הוא פשוט זרם והתאקלם..."

 

 

נ' מהמרכז מספר על הדאגה לבתו הבכורה שעלתה לכיתה א' ולא שלטה במספרים או אותיות:

 

"...הבת שלי פשוט לא הייתה מעוניינת ללמוד אותיות או מספרים. היא מאוד אוהבת לצייר, היא אוהבת לשמוע סיפורים שמקריאים לה. יש לה עולם תוכן עשיר, דמיון פורה אבל היא לא רצתה לשמוע על חוברות הכנה לכתה א' ולמעשה היא עלתה לכתה א' בלי הכרות מספקת עם האותיות והמספרים.

 

בהתחלה הילדה שובצה בהקבצה הנמוכה, כי היו ילדים שהגיעו לכתה א' וידעו כמעט לקרוא...לנו כהורים, זה מאוד הפריע אבל אחרי כמה חודשים היא יישרה קו. את הקטנה לימדנו יחד עם הגדולה את האותיות..."

 

טיפים והמלצות של הורים שכבר עברו את החוויה 

האם ללמד את הילד לקרוא ולכתוב לפני שהוא נכנס לכתה א'?

איך מחליטים האם הילדים בשלים לעלות לכתה א' (במיוחד ילדים גבוליים מבחינת הגיל)?

איך להעשיר את הילדים לקראת כתה א'?

האם לרשום את הילד לחוגים אחה"צ?

איך לסייע לילדים ללמוד?

על הקשר שבין ההורים למורה

על הקשר שבין הילד לבי"ס

איזה ציוד כדאי לקנות ומה ממש מיותר?

איך בוחרים תיק גב?

האם ללמד את הילד לקרוא ולכתוב לפני שהוא נכנס לכתה א'?

א' מהמרכז מספרת שבנה לא ידע לקרוא לפני שהוא נכנס לכתה א' ובדיעבד טוב שכך. הילד למד לקרוא תוך כמה חודשים. השיטה שנלמדה בבית הספר לא הייתה מוכרת לה בבית, ואם היא הייתה מתחילה ללמד אותו לקרוא בשיטה אחרת, יכול להיות שהוא היה מתבלבל.. הילד צריך להתפתח בעצמו. אסור להלחיץ את הילד. צריך ללוות ולסייע אבל לא להלחיץ!

 

י' מירושלים מספר שיש קורסי הכנה בקיץ לקראת כתה א'. הקורסים מאוד טובים אבל אז הילד מגיע לכתה א' והוא פשוט משתעמם. כתה א' היא הבסיס לכל יתר הכיתות וחשוב שבהתחלה הילד ירגיש מאותגר. אם הוא משתעמם כבר בהתחלה, יכול להיות שהוא יאבד עניין בלימודים, וחבל... יש חוברות עבודה שאפשר לעשות במהלך הקיץ במסגרת של עבודה 1:1 עם הילדים. אבל ממש לא חייבים.

איך מחליטים האם הילדים בשלים לעלות לכתה א' (במיוחד ילדים גבוליים מבחינת הגיל)?

י' מירושלים מספר שהוא ואשתו קיבלו החלטה להשאיר את בנם הבכור עוד שנה בגן חובה. מבחינת הגיל הוא יכול היה לעלות לגן חובה אבל אנחנו הרגשנו שהוא לא בשל מבחינה רגשית. ובדיעבד, אני מרגישה שצדקנו. השנה הנוספת שהוא היה בגן חובה הוסיפה לו ביטחון עצמי. לגבי בתי, שהיא גבולית מבחינת הגיל, החלטנו להשאיר עוד שנה בגן חובה והיום אני מרגיש שאולי אנחנו עשינו טעות. היא עשתה קפיצה גדולה מאוד במהלך השנה האחרונה, מבחינה פיזית ונפשית ואני פוחד שהישארות בגן לא תתרום לה.

 

ישנם ילדים שהם גבוליים מבחינת גיל הכניסה לכתה א'. במקרה כזה, צריך לעשות לילדים האלה אבחון בכדי לקבוע האם הם בשלים לכתה א' או לא. את האבחון עושים בד"כ בסביבות חנוכה!  זה המון זמן לפני שהילד בכלל אמור לעלות לכתה א' ויש בזה בעייתיות.. ההורים צריכים לשים לב לילד ולהחליט כבר בחנוכה האם לעשות לילד אבחון ולקבוע האם הוא בשל להיכנס לכתה א'. אם מפספסים את האבחון, קשה מאוד לשכנע את משרד החינוך שהילד אכן בשל ויכולים אפילו לפספס שנת לימודים כתוצאה מזה...

איך להעשיר את הילדים לקראת כתה א'?

נ' מהמרכז מספר על הסיפורים שהוא נוהג לקרוא לבנותיו. בתו שנכנסה לכתה א' לא הכירה את הא'-ב' אבל הייתה לה שפה עשירה, בזכות הסיפורים שהוא ואשתו הקריאו לה מדי ערב. הקריאה חשובה הוא מסביר, במיוחד כי הילדים בסיפורים נמצאים בסיטואציות דומות לילדים שלנו. אפשר לשוחח על מצבי החיים שבהם נמצאים הילדים, והילדים שלנו יכולים להזדהות עם הגיבורים הספרותיים שלהם. ביומיום העמוס שלנו, לא תמיד, אנחנו ההורים מספיקים לדבר עם הילדים שלנו ובעזרת הספרים אפשר לנסות להגיע אליהם.

האם לרשום את הילד לחוגים אחה"צ?

ממש לא חובה לרשום את הילדים לחוגים. בטח שלא ממש בתחילת שנת הלימודים. הילדים עוברים מספיק שינויים מהמעבר מהגן לבי"ס ולא צריך להעמיס עליהם עוד גירויים. כיתה א' מהווה בסיס חשוב ליתר הכיתות וחשוב מאוד ללמד את הילדים איך ללמוד, איך לכתוב את השיעורים. ההתחלה מאוד עמוסה וכמעט ואין זמן לחוגים אחה"צ. חשוב יותר שהילדים ילמדו את הבסיס מאשר שיקבלו העשרה. במהלך השנה אפשר לשלב את הילדים בחוגים, רק אחרי שרואים שהם נקלטו כמו שצריך.

איך לסייע לילדים ללמוד?

המעבר מהגן לכתה א' הוא מעבר דרמטי לילדים. הוא מעבר ממסגרת ששמה דגש על משחק וחברתיות למסגרת ששמה דגש על לימודים והישגיות. א' מהמרכז החליטה להתמודד עם המעבר באמצעות יצירת מסגרת קבועה אחר הצהרים. הוא היה חוזר מבית הספר והיה נח קצת אבל מיד אח"כ הייתי יושבת איתו על שיעורי הבית. מ 16:00 הוא היה פנוי לחברים, עיסוקי פנאי או חוגים. לימדתי אותו שאסור לדחות שיעורי בית. גם אם הוא קיבל שיעורים שמקצוע שהוא לא היה לומד למחרת.

 

לימדתי אותו איך לומדים למבחנים. לימדתי אותו איך כותבים שיעורים... את זה המורה לא יכולה לעשות. את זה הילדים מקבלים רק בבית. תוך כדי שאלתי אותו איך עבר עליו היום? והוא סיפר לי מה עבר עליו בבית הספר. ניסיתי כמה שיותר להיות מעורבת...

 

לדעת א' ההורים חייבים לשבת עם הילדים על השיעורים. במיוחד בתחילת השנה כשהילדים עוד לא מספיק מיומנים בכל הקשור לכתיבת השיעורים מהלוח. היא ועוד כמה אמהות לילדים באותה הכתה היו נוהגות לדבר בצהרים ו"להשלים" את החסר. ילד אחד הספיק להעתיק מהלוח, ילד אחר זכר לסמן עד לאן צריך לעשות בחוברת... בכלל, טוב להיות בקשר עם כמה הורים מהכיתה.

 

נ' חושב אחרת. צריך לתת לילד לעשות כמה שיותר מהר לעשות דברים לבד. צריך לסמוך על הילד. אם הוא אומר שהוא סיים את השיעורים – לא לבדוק לו את המחברת אלא לסמוך עליו שאכן הוא עשה. אפשר לבדוק לו את המחברת מבלי שיראה, בכדי לראות האם הוא מתקדם בקצב הראוי. אבל לתת לו עצמאות ומרחב ולהאמין לו.

 

אפשר לתת תשומת לב קטנה כאמצעי לחיזוקים חיוביים. נ' מדגיש שלא מדובר במתנות יקרות וחשוב שתשומת הלב תגיע אחרי צמתים עיקריים ולא בתדירות גבוהה. "...משהו סיפר שהוא נותן 2 קוביות של שקדי מרק אחרי כל הישג של ילדיו. זה קצת מוגזם לצד השני, אבל המסר ברור..."

על הקשר שבין ההורים למורה

א' מספרת על קשר מאוד מיוחד בין המורה להורים התלמידים. הייתה "מחברת קשר" שבה המורה הייתה כותרת להורים מדי פעם, לפי הצורך. גם ההורים יכלו לכתוב במחברת ולשאול שאלות או להעיר הערות.

 

בגדול, א' טוענת שהמורה לא יכולה להגיע לכל הילדים בכתה. יש כל כך הרבה ילדים בכתה אחת, והמורה פשוט לא מספיקה להגיע לכולם. ההורים צריכים להיות ערניים לגבי שינויים שפוקדים את הילדים שלהם בעקבות המעבר לבי"ס. אסור לחפש את המורה בסיבוב. צריך לעזור לה ללמד את הילדים. כשההורים והמורה ביחד מטפלים בילד – הדברים מסתדרים.

 

לדעת א' ההורים צריכים להגיע אחת לכמה זמן לקחת את הילדים מבי"ס. ככה הם יוכלו לדבר פנים מול פנים עם המורה. כמו כן, כדאי במיוחד בהתחלה, להציץ ולבדוק האם הילדים משחקים בהפסקה או שהם נמצאים לבדם ללא חברים...

 

אם יש בעיות, ההורים לא צריכים לחשוש מלהתקשר למורה, גם בשעות הערב אם אין ברירה, בכדי לפתור את הבעיה.

על הקשר שבין הילד לבי"ס

יש פגישות הכנה שאליהם ההורים מגיעים בליווי הילדים – לא לוותר עליהם.

 

צריך לקחת את הילד לסיבוב בבית הספר ולהראות לו את השירותים, את חדר האחות, את ברז המים ולאן הוא צריך ללכת אם קורה משהו. צריך להראות לילד את הכתה ואיך מגיעים מהכיתה לחצר.

 

אם ניתן, כדאי להפגיש את הילדים עם המורה והכי חשוב, לנסות שהילד יעלה לכיתה א' עם כמה חברים מהגן – כמה חברים מספקים עוגן חברתי ונוטעים בילד תחושת ביטחון שמקלה עליו מאוד את הקליטה בכתה א'.

איזה ציוד כדאי לקנות ומה ממש מיותר?

רשימת הציוד מוגזמת לחלוטין! א' מספרת, "...אנחנו קנינו את כל מה שהיה כתוב ברשימה, קלסרים, תיקיות שקופות, מעטפות צבעוניות מחקים ועפרונות... ובדיעבד, זה היה ממש מיותר. לא נגענו בהרבה דברים. צריך ליצור מלאי בבית אבל לא להגזים.

 

לדוגמה, התבקשנו לקנות לשיעורי אמנות בלוק ציור גדול ותיקייה גדולה. הציוד הזה יותר גדול מהילד עצמו, והוא ממש מסתבך עם זה... עדיף בלוק ציור קטן זה הרבה יותר שימושי. הרבה מהציוד שקניתי בשנה שעברה, נשאר לי לשנה הבאה. חבל, הייתי יכולה לחסוך אז. העצה שלי היא לשאול את המורה מה צריך ומה לא ורק אז לקנות.

 

אנחנו נעזרנו מאוד בפרויקט השאלת ספרים. הספרים והחוברות שקיבלנו במסגרת הפרויקט היו במצב מעולה. מומלץ מאוד!

איך בוחרים תיק גב?

בשנים האחרונות יש הרבה מאוד המלצות לגבי תיקי גב שונים. ההורים ממליצים על כמה מרכיבים שיש לקחת בחשבון לפני שקונים תיק:

  • חשוב שיהיה תיק אורתופדי. בכל זאת מדובר בגב של הילדים שלכם
  • צריך לשים לב שהרצועות של התיק יושבות מגובה הכתפיים ועד לעצם הזנב.
  • שימו לב לחלוקה הפנימית של תיק: האם יש הרבה תאים או מעט? הרבה תאים מסייעים לילדים לשמור על סדר בתיק.
  • יש תיקים שמגיעים עם כיסוי חיצוני. אם קונים תיק טוב, הוא בדרך כלל יקר והציפייה היא שהתיק יחזיר מעמד ליותר משנה אחת. לכן חשוב שהכיסוי החיצוני לא יהיה תינוקי מידי.
  • שימו לב שהתיק עמיד לגשם.
  • כדאי שלתיק יהיה תקן של מכון התקנים.
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  28/05/2015    

עדכוני rss