education - חינוך האגף לחינוך מבוגרים

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
 
דבר מנהלת האגף
 

בתחילת מאי 2012 נכנסתי לתפקידי כמנהלת האגף לחינוך מבוגרים. אני רואה בתפקיד זה זכות ואחריות גדולה.


לפני למעלה מעשרים שנה התחלתי לעבוד באגף לחינוך מבוגרים ונחשפתי לראשונה  לתחום חינוך ולמידת מבוגרים . הנושא כבש אותי ושינה את כיוון העשייה המקצועית שלי.  מאז, חינוך ולמידת מבוגרים הם תפיסת עולם שלי ודרך חיים עבורי.

 

במהלך שנות עבודתי באגף מילאתי מגוון תפקידים שאפשרו לי לפתח ראייה מערכתית רחבה . יכולתי  להכיר מקרוב את אנשי האגף - שותפי התפקיד שלי - את דרכי הפעולה והתהליכים המורכבים  בחיי האגף ובקשרים עם מערכות אחרות  

 

בתפקידי הייתי אחראית על תוכניות העבודה האגפיות, תפקיד שכלל עבודה צמודה עם מנהלי האגף ומנהלי התחומים להובלת שינויים מקצועיים ומבניים, יזמתי וניהלתי צוותים ארציים להגדרה מחדש  של תחומי ידע בהנחלת הלשון והשלמת  השכלה הכלולים בתכנית העבודה של האגף. כמנהלת תחום השכלת יסוד, הובלתי מהלך של הגדרת התחום מחדש  ובניית  תכניות לימודים חדשניות. לראשונה נבנה מערך הערכה שמלווה את עבודת השדה והישגי הלומדים.

 

הייתי שותפה בבניית תוכנית הלימודים לעולי אתיופיה שזכתה בשנת 2000 בפרס אונסקו.  כמו כן השתתפתי בתכנון ובבניית תוכניות ההמשך כגון: "מיל"ה טובה" ו"דל"ת פתוחה, בשיתוף הג'וינט, תב"ת ועוד. עבודה זו התבססה על בניית שותפויות ארגוניות  מורכבות תוך איגום משאבים. תוצרי הלמידה  של שותפויות אלו משרתים אוכלוסיית לומדים רחבה בחברה הישראלית עד היום. ייצגתי את האגף בכנסים בינלאומיים והבאתי את דבר העשייה הענפה שלנו לידיעת  מובילי תחום למידת מבוגרים בעולם.

 

לפני למעלה מעשור, מתוך רצון לקידום המודעות לחינוך מבוגרים בארץ, הייתי שותפה לפתיחת  חטיבה של חינוך מבוגרים (היחידה מסוגה בארץ) במכללת דויד ילין. ההוראה נותנת לי מימד של התנסות ובחינת היעדים והמטרות שאותם אני מנסה לקדם באגף- חיבור בין התיאוריה לעשייה .

 

"למידה לאורך חיים" היא תפיסת עולם המתבססת על מחקר ונתונים, על פיהם, במאה ה-21 ,חינוך ולמידה הם הגורם החשוב ביותר להתפתחות ולהתמודדות עם האתגרים החדשים שמציבה הסביבה המשתנה הן לפרט והן לחברה. תפיסה זו חורגת מעבר להבחנה המסורתית של חינוך בסיסי וחינוך המשך,  ומדברת על חברה לומדת המציעה לחבריה הזדמנויות ללמידה לאורך החיים  "מהעריסה עד הקבר". זוהי לא  למידה "צרה", זוהי למידה שמטרתה להגשים את הפוטנציאל של הפרט לטובת החברה.

 

תפיסת הלמידה ככזאת,  באה לידי ביטוי בדו"ח שהוגש לאונסקו מאת "הוועדה הבינלאומית לחינוך לקראת המאה ה-21", לקראת כנס העשור של אונסקו שהתקיים בהמבורג ב-1997. הוועדה מדגישה את חשיבותו של  תהליך החינוך המושתת על ארבעה עמודי  תווך:

  • ללמוד כדי לדעת
  • ללמוד כדי לעשות
  • ללמוד כדי לחיות בצוותא
  • ללמוד כדי להיות

תפיסה זו הולכת ומבססת את אחיזתה יותר ויותר בעולם המערבי.
האו"ם  הכריז על השנים 2003 -2012 כ"עשור האוריינות- חינוך לכול" (education for all). הצהרת אונסקו בהמבורג 1997 אומצה על ידי כנס העשור בבלם ב-2009.
 והמסמך "אירופה 2020 – אסטרטגיה לצמיחה מהירה, מתמשכת וכוללת" – מכיר בתפקיד המרכזי של הלמידה לאורך החיים ופיתוח המיומנויות כתגובה על המשבר הכלכלי וכיסוד חיוני באסטרטגיה החברתית והכלכלית של האיחוד האירופי. 

 

אני מאמינה שלחינוך והשכלה  יש תפקיד מכריע בפיתוח ההון האנושי של החברה.
ישראל מתמודדת עם כמה אתגרים  שישפיעו על עתידה  ועל סיכויי ההישרדות  של המדינה ושל אזרחיה:

  • הצורך להסתגל לסביבה הטכנולוגית 
  • שימור היתרון היחסי של מדינת ישראל- ההון האנושי
  • חיזוק הלכידות החברתית

 

העוני ואי השוויון הולכים ומתעצמים. מחקרים ונתוני הלמ"ס מלמדים כי כניסה למעגל העוני מושפעת מרמות השכלה. היעדר השכלה הוא אחד הגורמים המהותיים לאבטלה ולפערי שכר. כמו כן יש קשר מוכח בין רמת ההשכלה להצלחת הילדים במערכת החינוך .

 

רק השקעה שיטתית בלמידה מתמשכת, לאורך החיים, למידה שאינה מסתיימת בבית הספר או באוניברסיטה, זו שמקנה לאדם כלים להמשיך ולהיות רלבנטי , מעודכן ומסוגל להתמודד עם השינויים התכופים בתפקידיו השונים, רק למידה כזו תקדם הסתגלות לסביבה המשתנה, תסייע בהקטנת פערים כלכליים, תקנה יכולת הישרדות בעידן הגלובלי, תתרום להשגת יעדי המערכת הפורמאלית ותשמר את יתרונו היחסי של ההון האנושי והחברתי המצוי בישראל.

ההשקעה המיועדת תעניק לכל אדם הזדמנות לרכוש יכולות וכלים התואמים את שאיפותיו ואת נסיבות חייו, ובמקביל תסייע למדינה לספק את צורכי התעסוקה המתפתחים.

 

ברצוני להודות לכל מנהלי האגף שקדמו לי על תרומתם לפיתוח התחום.
חבריי לאגף, ניצבות בפנינו משימות וכן אתגרים רבים  בתחום קליטת עלייה והנחלת הלשון ובפיתוח השלמת השכלה  אשר נוכל להם רק בעבודה משותפת, בהירתמות ובאמונה בעשייתנו. ברצוני להודות  לכם על התמיכה אשר לה אני זוכה. הצלחתי בתפקיד היא הצלחתכם והצלחתכם היא הצלחתי.

 

.האגף ימשיך בשיתוף פעולה הדוק ופורה עם: משרד הקליטה, הסוכנות היהודית, המשרד לאזרחים תיקים,  משרד הביטחון, צה"ל, משרד התמ"ת, גופים נוספים כמו ג'וינט ישראל, תב"ת, שב"ס וגורמים אחרים, וזאת לצורך איגום משאבים ולהרחבת פעילויות למידת מבוגרים ככל שניתן.

 

אנו  נעשה כל שביכולתנו כדי להרחיב ולחזק את  שיתופי הפעולה עם כל הגורמים הרלוונטיים הן במשרד והן עם שותפי העשייה האחרים, במטרה לשתפם באחריות על מימוש זכותם של המבוגרים להשכלה וללמידה .

 

בברכה,
מגי קורן
מנהלת האגף לחינוך מבוגרים

 

 

 

 

 
 
    תאריך עדכון אחרון:  30/11/2017