חינוך - education מוזיאונים כסביבות למידה, חקר וגילוי מוזיאונים כסביבות למידה, חקר וגילוי

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
 
"מוזיאון מאמץ בית ספר"
קול קורא למנהלי החינוך במוזיאונים
 

אנו רוצים לרכז את כל הדגמים של תוכנית הדגל שלנו: "מוזיאון מאמץ בית ספר", אשר תופס תאוצה בשנתיים האחרונות.
לתוכנית זו זיקה  ללמידה משמעותית, בניית תלב"ס בית ספרי ארוך טווח, תרומה לקהילה ולמידה מבוססת מקום המחברת בין בית הספר למוזיאון שנמצא בקרבתו.
התוכנית "מוזיאון מאמץ בית ספר" כוללת מודלים שונים של אימוץ תוך זיהוי ופיתוח ייחודיות בית ספרית ובזיקה לתחומי העניין של המוזיאונים (מורשת, מדעים וארכיאולוגיה). חלק אפשרי מתהליך העבודה הוא מתן נראות פיזית בבית הספר וברשת.
התוכנית יכולה להיות חלק מתרומה בעלת ערך לקהילה, לה אתם נדרשים ע"י משרד התרבות.

 

במידה ויש לכם תכנית כזו עם בית ספר, נבקשכם למלא שאלון - לחץ כאן להורדת השאלון

 

אתם מוזמנים גם להעלות תמונות ומידע לקבוצת הפייסבוק שפתחנו

דגמים שונים של אימוץ המתקיימים בשטח:


לעיון בדוגמה לאימוץ של בית ספר בדלית אל כרמל ע"י מוזיאון הכט לחץ כאן

 

מוזיאון חצר ראשונים בעין שמר מאמץ את בית ספר "רעות" במ.א. מנשה:
שכבת ד' – "מדריך נולד" -  במוזיאון חצר ראשונים בעין שמר
מבנה המיזם:
4 מפגשים בני שעה לכל כיתה, מלבד המפגש הראשון שאורכו 3 שעות שהוא תכנית ההדרכה "יישובנו" במוזיאון.
המפגשים יתקיימו אחרי החגים ועד פסח.
בסיום המפגשים יתקיימו 2 ימי שיא במוזאון בהנהגת שכבת ד' מבית הספר "רעות".
תוכן המפגשים:
מפגש ראשון באוקטובר -  בחצר ראשונים
תכנית ההדרכה "יישובנו": כל כיתה מודרכת ע"י מדריך המוזאון: בחצר, במוזאון ובבית הילדים.

מפגש שני בדצמבר - "החפץ הזה הוא אני" – בבית הספר

מערך שיעור מובנה עם המחנכת מתוך החוברת אמץ אתר – חלוקה לחוליות, כל חוליה ניגשת לדור הוותיק במשפחה המורחבת (סבים) בוחרת חפץ ומציגה בכיתה כולל הסיפור שמאחוריו.

מפגש שלישי בינואר - "היישוב בראשיתו" – בבית הספר
מערך שיעור בהדרכת בנות שירות מטעם המועצה לשימור אתרים.
חלוקה לחוליות בתוך הכיתה וקבלת מזוודה עם ערכת בניית יישוב הכולל 9 מבנים לבנייה.
מפגש רביעי בפברואר – הכנה לימי השיא – בחצר ראשונים
מקום: חצר ראשונים בעין שמר. כיתה מחולקת לחוליות.
משך הזמן: כשעה כל מפגש. כיתה אחר כיתה.
מבנה המפגשים: כל כיתה בוחרת נושא מרכזי מתוך המוזיאון: ילדות, עבודה, ערכי הקיבוץ. כל כיתה מחולקת לחוליות. כל חוליה בוחרת תת נושא בתוך הנושא המרכזי ותיצור הדרכה סביב אותו תת נושא:
נושא מרכזי – ילדות:
     הפעלת משחקי ילדות של פעם על הדשא.
נושא מרכזי – הקיבוץ: 
הדרכה דרך הצגה של סיפורי הקיבוץ הקשורים בערכי השיתוף והשוויון במוזיאון.
נושא מרכזי - ערך העבודה: 
הפעלה בתחנות העבודה השונות בחצר המוזיאון: הקמת אוהל, כביסה בקרש וגיגית, שמירה וחריש בשדה.
 
ימי השיא – בחצר ראשונים
7.3.18 - יום שיא ראשון - ד' מדריכים את א' - כל כיתה מתחלקת לחוליות. כל חוליית ד' תדריך כיתת א' עפ"י הנושאים שנבחרו, בתחנות השונות במוזיאון ובחצר.
16.3.18 - יום שיא שני - ד' מדריכים את הוריהם – כל כיתה מתחלקת לחוליות. כל חוליה מדריכה כיתת הורים וילדים על פי הנושאים שנבחרו, בתחנות השונות במוזיאון ובחצר.

 

מוזיאון ג'ו אלון מאמץ את בית ספר כוכבי המדבר.
בית הספר שוכן בתוך מתחם המוזיאון והינו בית ספר תיכון בדואי על איזורי המתמקד בפיתוח מנהיגות בחברה הבדואית.
השנה ערכנו תערוכה בנושא זהות כאשר תלמידי בית הספר הינם היוצרים של התערוכה. (מצרפת לך חומר על התערוכה)
בנוסף התלמידים מדריכים את המבקרים בתערוכה.


מוזיאון "עקבות בעמק" בגן השלושה מאמץ זו השנה השביעית ברציפות את בית ספר היסודי הניסויי "רימון" הנמצא בקיבוץ מסילות.
במסגרת התוכנית חל שיתוף פעולה בין הצוותים החינוכיים של המוזאון ושל בית הספר, הצוותים נפגשים במהלך השנה מספר פעמים על מנת לתכנן ולהתוות יחד את דרך התוכנית. עיקרו של הפרויקט הוא המפגשים החודשים עם ילדי כיתות ה', המפגשים ברובם מתקיימים בשטח פארק המעיינות באזור של טחנת קמח ישנה מהתקופה העות'מנית. התלמידים מגיעים ברגל מביה"ס אל אזור טחנת הקמח שם מתקיימת למידה חוץ כיתתית, אנשי המוזאון פוגשים את התלמידים ויחד עם הצוות המורים יוצרים למידה אחרת חווייתית ומשמעותית. בנוסף חלק מהתלמידים מקיימים את שיטת "לומד מלמד" בו התלמידים לוקחים חלק ואחריות על הלמידה של עמיתיהם. הנושאים שבו עוסקים בלמידה בשטח הוא מגוון: מורשת, ארכיאולוגיה ושימור, התעסקות בדילמות של שימור מול פיתוח, שימור נחלים, אומנות, מדעים, הנדסה, חשבון ועוד כל שנה כיתות ה' משאירים אחריהם חותם בשטח בצורת בנייה אקולוגית כגון: ספסלים, שולחנות וכ"ו ... כך נוצרת באזור טחנת הקמח פינה שהולכת ונבנית שנה אחר שנה, פינה שכולה הוקמה ע"י תלמידים במסגרת התוכנית המשותפת.
בית ספר רימון זכה פעמיים לתעודת הוקרה מהמועצה לשימור אתרים בישראל על חלקו במסגרת למידה זו.
מאת אמיר נפתליס,  מנהל אתר חומה ומגדל בגן השלושה, מוזאון עקבות בעמק      




 

שם המוזיאון: בית יגאל אלון  ובית ספר נופי ארבל  - תשע"ז
נופי ארבל- בית הספר לאומנויות השפה, הוא בית ספר ממלכתי יסודי לכיתות א'-
ח', אשר נוסד בשנת 1987 ושוכן בקיבוץ גינוסר. תלמידי בית הספר מגיעים משלוש
רשויות )עמק הירדן- גינוסר, חוקוק, אלמגור. מרום הגליל- לבנים. מגדל( והוא מונה
כיום כ- 410 תלמידים וכ- 30 מורים.
בחזונו, בית הספר נמצא במרכזה של הקהילה ורואה עצמו כאבן שואבת לעשייה
המעודדת שותפות של תלמידים, הורים ומורים. מטרתו היא להנחיל את מסורת
בית הספר ואת ערכי היהדות, הציונות והדמוקרטיה, לטפח רגישות ונתינה לסביבה,
אשר מבוססים על ערכי כבוד וסובלנות. בית הספר נע סביב גורם מארגן אחד, חוט
המקשר את מכלול הגורמים, הפעילויות, התוכניות והעשייה, הנקרא "אל נופים רבי
גוונים".
מטרות תוכנית זו: מטרות מאקרו- קשר בין המוזיאון לבית הספר: יצירת קשר אמיתי ומתמשך בין בית יגאל אלון לבין נופי ארבל.
יצירת זיקה ותחושת שייכות בין בית הספר וקהילתו לבין בית יגאל אלון.
מטרות מיקרו- מה התוכנית הספציפית הזו עושה: יצירת פעילות שוטפת ושיטתית של כלל תלמידי בית הספר במוזיאון מלבד שכבת ו, אשר משתתפים במפגשי אביב.
יצירת תכנים מעניינים ורלוונטיים לכל שכבה ולנושאי בית הספר.
יצירת קבוצת מנהיגות של מדריכים צעירים באחריות וליווי מחלקת ילדים ונוער בבית יגאל אלון, אשר תפתח ותעודד יוזמה, אחריות, תחושת מסוגלות אישית ומימוש עצמי, כלים בהדרכה, כישורי הובלה, תחושת שייכות לבית יגאל אלון בפרט ולקהילה ולאזור בכלל, זאת לצד יצירת מודל וקשר בין שכבות בית הספר.
רציונאל התוכנית: רציונאל תוכנית זו נשען על המשאבים הקיימים של בית ספר ומוזיאון השוכנים בצמוד זה לזה ומטבע הדברים, מתבקש שיתוף הפעולה ביניהם. התוכנית נועדה לייצר קשר קבוע, עמוק ומתמשך מעבר לביקורים של בית הספר במוזיאון, לכדי שותפות ואימוץ הדדי, זאת לאור תכני הלימוד הבית ספריים מחד ומאידך, לאור תכני המוזיאון הנוגעים בחינוך לאחריות, מעורבות, מנהיגות וכד'.
הלכה למעשה התוכנית תתבסס על יצירת קבוצת מנהיגות, של כ- 10-15 מדריכים צעירים מהשכבות הבוגרות של בית הספר ז'-ח', אשר יוכשרו על ידי מחלקת ילדים ונוער של המוזיאון לשמש כמדריכים והם אלה אשר ידריכו את תלמידי א-ה בבית הספר בהתאם לתכנים שייכתבו בשיתוף המוזיאון ובית הספר.
בהתאם לזאת, רציונאל התוכנית, פיתוחה ויישומה סובבים סביב שני צירים; האחד- ציר התלמידים המבקרים א- ה והסדנאות ל- ז'- ח'.
השני- ציר המדריכים, קרי, קבוצת המנהיגות.
כמו כן, כחלק מהתוכנית תוקם ועדת היגוי מטעם בית הספר והמוזיאון, אשר תהיה אחראית על כתיבת התכנים, ליווי קבוצת המנהיגות /המדריכים ועל התיאום והקשר השוטף בין בית הספר לבין המוזיאון. הועדה תתכנס לפחות פעם בחודש.

 

שם המוזיאון: עתיקות הגולן מאמץ את  בית ספר גמלא

כיתות א':
פארק:  אותיות ומלמדים בעת העתיקה, פגישה עם מלמד תינוקות שהוריד גשם
              אותיות בצק ודבש, משחקים עתיקים           
מוזיאון: התפתחות הכתב, גליל חותם, "כתב" על אבנים ונחושת בעתיקות. 


כיתות ב':

פארק : הבית – על בניה ובנאים: סתת אבן,בניה בבוץ ופגישה עם חוני המעגל
מוזיאון: מאחורי הקלעים של המוזיאון:
חפירה, רפאות, למה לנו ארכיאולוגיה.

כיתות ג':

פארק : התקנת סעודה תלמודית: תנורי בוץ, גפת קש וגבבה, שומים ועשבים
           מה אכלו?כיצד בישלו? סועדים עם כל כללי הטקס.
מוזיאון: מוזיאון ניעור לתחיה: מפגש עם רועה צאן כלכוליתי,לוחם מגמלא
           ואומן פסיפס של בתי כנסת

כיתות ד':

פארק: מלאכה המכבדת את בעליה: נחתום, טוחנת, בנאי, מרפאה בעשבים
         כולם יגלו מסודות מלאכתם ויסבירו את חשיבות מלאכת הכפיים
מוזיאון: על מסחר ומטבע מסחר חליפין ועד מטבע גמלא המפורסם


כיתות ה':

פארק: התיישבות יהודית בגולן.מסחר וכלכלה,ארגון קהילתי, 7 טובי העיר
או:     סליחות כקדם: מפגש לילי הכולל מבט ל עצמי, אל משפחתי ועל עמי
         ביער החובק את הכפר, בבית לאור נרות ובבית הכנסת התיק.


כיתות ו':

פארק: אקולוגיה במשנה - היה אתה מהנדס העיר, גילגולם של חפצים
מוזיאון: נרות שמן: עיטורים ובית יוצר

כיתות ז'

פארק: על רועים ומהיגים – מנהיגות סביבתית בטבע
מוזיאון: שיטוט במחסנים החבויים והלא נודעים

כיתות ח'

פארק: רבי מאיר ואחר – סרט מהתלמוד, דיון ועיסוק בסוגיה תלמודית
מוזיאון: תרגיל באוצרות  וקבלת תעודת נאמן מוזיאון עתיקות הגולן.

 

בחורף, לקראת פורים, פארק קצרין והמוזיאון מגיעים לבית הספר:
פסטיבל תחפושות היסט(ו)רי.
דוד המלך, אסתר, חייל רומאי ומשתה עם אחשוורוש.
כל בית הספר נהנה.

 

שם המוזיאון: בית אהרונסון ביה"ס ניל"י

מיזם תיעוד חזותי-
פרויקט נאמני השימור בשיתוף ארכיון מוזיאון ניל"י  בשנת הלימודים תשע"ו
נאמני השימור בבית ספר ניל"י, בהדרכת המורה יעל צורן, שיתפו פעולה עם ארכיון מוזיאון ניל"י בשנת ה-100 לציון הקמת מחתרת ניל"י.
הפעילות המשותפת התקיימה במסגרת תכנית ''אמץ אתר'' המשלבת רבדים של מחקר, עשייה, כתיבה וביטוי עצמי של התלמידים, במטרה  לקרב את תלמידי בתי הספר למורשת הישוב שבו הם חיים.
במהלך השנה ביקרו התלמידים כמה פעמים בארכיון מוזיאון ניל"י. בארכיון המוזיאון נחשפו התלמידים לתמונות היסטוריות ומשפחתיות מבית משפחת אהרנסון.
בשלב הראשון - התלמידים נחשפו לבסיסי הידע בתחום הנלמד –ארכיון , אוצרות, אסוף, מיון ושימור.
בשלב השני - התלמידים למדו את מיומנויות החקר הנדרשות כדי לחקור בתחום הארכיונאות.
בשלב השלישי – התלמידים בחרו כ-20 תמונות נבחרות לתערוכה. התלמידים בחרו תמונות המתארות חגים ואירועים בבית משפחת אהרנסון - ראש השנה/ סוכות/ פורים/ שבועות וכדומה.
מכל תמונה יצרו התלמידים מוטיב המאפיין את האווירה בה צולמה התמונה  (חיטה בשבועות/ מסכות בפורים) , עבודות היצירה, בטכניקת קולאג', נעשו מגזרי עיתונים צבעוניים ושולבו לצד התמונות ההיסטוריות שנבחרו.
התמונות הופקו לכרזות והוצגו בתערוכה בכניסה למוזיאון בית אהרנסון. התערוכה מסכמת מיזם משותף של איסוף ותיעוד תמונות אשר מאירות בצבעים חיים את ספורה של משפחת אהרנסון כפי שבא לידי ביטוי בתמונות "שחור לבן" הנמצאות בארכיון המוזיאון. פתיחת התערוכה לוותה בטקס מרגש בהשתתפות הורים ונכבדים בקהילה.
 הפעילות בשיתוף המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל.
כתבה: יעל צורן

 

מוזיאון האדם והסביבה פתח תיקווה מאמץ את בית ספר אהוד מנור.
בית ספר אהוד מנור בחר בנושא- צבע כנושא אינטגרטיבי שילמד בכל שכבות הגיל. בסיומה של יחידת הלימוד יהיה תוצר שיוצג בתערוכה בית ספרית.
קבוצת ילדים משכבות ה-ו, נבחרה להיות אוצרת התערוכה. קבוצה זו מלווה על ידי רוני, אוצרת המוזיאון. הקבוצה תיחשף לתחום האוצרות  דרך פעילות במוזיאון. פגישה ראשונה במוזיאון כבר התקיימה.
הפעילות המתוכננת: מיפוי התכנים- המושג צבע בחירת התחום/ ההיבט בו תעסוק הקבוצה בנושא הצבע. פעילות במליאת בית הספר. מיפוי התוצר. איפיון את התוצר והכנת מחוון ליצירתו ולהערכתו.

הנושא הנבחר הוא "בעיניים פקוחות" בזיקה גם לתערוכה "אורות, צללים וצבע"וגם לקבוצת האוצרים הצעירים שילמדו במוזיאון אוצרות מהי? ויאצרו את התערוכה של התוצרים בנושא זה.
מהו אור ומהן תכונותיו? מה הקשר בין צבע לאור? מהי קרן לייזר וכיצד היא נראית?
במסגרת התוכנית יבקרו התלמידים בתערוכת "חושים". התלמידים ייחשפו לתהליך הראיה, מקורות האור, צבעי האור ולאנרגיה הטמונה בו ואת האופן בו ניתן להשתמש בה כ"אנרגיה ירוקה". התלמידים יתנסו במוצגים הייחודיים שלנו וישתעשעו במשחקי מראות, מנסרות וקרני לייזר, ישתתפו בסדנאת קולנוע אודות סרטי אנימציה ויכינו סרט מצויר משלהם.
מתאים לתוכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה בנושאים: מדעי החומר: אנרגיה; מדעי החיים: האדם, בריאותו התנהגותו ואיכות חייו.

 

שם המוזיאון: החאן ובית הספר אחד העם

בית ספר "אחד-העם "הינו בית הספר הראשון בעיר חדרה . בית הספר כלול ברשימת 18 אתרים שהינם בתי ראשונים העוברים שיפוץ ושיקום ,ומהווים את השביל ההיסטורי .שביל זה נועד לשימור אתרי מורשת במרכז העיר ולהנחלת הסיפור של המושבה הישנה.

מוזיאון בית הספר, מתעד את תולדות בית הספר, כחלק מההיסטוריה של המושבה ונמצא בתהליך הקמה. המוזיאון מתבסס על אוסף שנשמר בביה"ס וכן על תמונות ותעודות מארכיון מוזיאון החאן. במוזיאון ניתן יהיה למצוא פריטים מחיי היומיום שאפיינו את בית הספר בתקופות שונות. כגון :מסמכים ,תמונות ,חפצים וסיפורים אישיים. בפריטים שייאספו גלומים נרטבים גלויים וגם נסתרים אשר באמצעותם יוצג בית הספר.

בבית הספר פועלת קבוצת נאמני מוזיאון שחוקרת את המסמכים השונים. במסגרת זו מאמץ מוזיאון החאן בחדרה (הנמצא במרחק הליכה) את קבוצת נאמני המוזיאון שהיו במפגש בארכיון ונחשפו לתהליכי תיעוד ואוצרות. מסמכים וצילומים רלוונטיים לבית הספר הועברו ע"י צוות המוזיאון. אימוץ הקבוצה הוא דינמי וייבנה בהתאם לצרכים המשתנים של הקבוצה בהמשך.

 

שם המוזיאון: ראשון לציון

כתובת: אחד העם 2

שם בית ספר מאומץ: עין הקורא

מורה מובילה: טל הרמלך

שם מנהלת ביה"ס: עדנה אלי

שם איש קשר מטעם המוזיאון: ציפי גוזז

תחום דעת של האימוץ: אוצרות

קהל היעד: שכבת גיל

תוצר משותף: תערוכה בבית הספר, מיומנויות הדרכה, אוצרות בתערוכה, פעילות שיא בית ספרית, הקמת סביבה מוזיאלית בבית הספר

תרומת המוזיאון באה לידי ביטוי: תהליך אוצרות, סיורים במוזיאון, ביקור צוות המוזיאון בביה"ס, ביקורים של צוות ביה"ס במוזיאון

כמות ותדירות המפגשים: כ-10 מפגשים עם כל צוות.

מהי יחודיות התוכנית?

מנהלת בית-הספר "עין הקורא" החליטה לשים דגש ולפתח את תחום המוזיאולוגיה במסגרת הבית-ספרית. בתחילת שנת הלימודים הנוכחית יצרה מנהלת בית הספר "עין הקורא" עדנה אלי, קשר עם מוזיאון ראשון לציון במטרה ליצור שיתוף פעולה עם המוזיאון בפרויקט מוזיאלי, הוחלט כי הצוות המקצועי של המוזיאון יקנה למורים בבית- הספר כלים ליצירת פרויקט מוזיאלי-חינוכי.

מטרות התוכנית: הנחייה וליווי של צוות מורי בית הספר בבניית תערוכה

כיתות ג' בנושא : השכונה שלי

כיתות ד' בנושא: ראשון עירי

כיתות ה' בנושא: ירושלים

שם התוכנית: מוזיאון ראשון לציון מוביל תהליך אוצרותי יצירתי בבתי הספר בעיר

קישור לתוצרים

 

שם המוזיאון: מוזאון המזגגה

כתובת: קיבוץ נחשולים ד.נ חוף כרמל

שם בית ספר מאומץ: עתיד מדעים ומנהיגות

מורה מובילה: יסמין חלבי

שם מנהלת ביה"ס: חוזמה והבה

שם איש קשר מטעם המוזיאון: רוני

תחום דעת של האימוץ: ארכיאולוגיה

קהל היעד: קבוצה

תוצר משותף: מיומנויות הדרכה, סיור, הקמת סביבה מוזיאלית בבית הספר, פרויקט חצר במזגגה

תרומת המוזיאון באה לידי ביטוי: סיורים במוזיאון, ביקור צוות המוזיאון בביה"ס, ביקורים של צוות ביה"ס במוזיאון

כמות ותדירות המפגשים: 5 מפגשים

מהי יחודיות התוכנית? סביבה מוזיאולית בתוך בית הספר , תרומה לבית הספר והקהילה

מטרות התוכנית: תוכנית משותפת להכרת ארכיאולוגיה והסטוריה תוך הבנה של תהליכי שימור, מבני שימור ותרומה בפרויקט למוזאון המזגגה

שם התוכנית: אמץ אתר - ארכיאולוגיה הסטוריה ושימור

 

שם המוזיאון: מוזיאון האדם והחי

כתובת: הפארק הלאומי, רמת גן

שם בית ספר מאומץ: נטעים

מורה מובילה: אורלי שחר

שם מנהלת ביה"ס: מרב שרייבר

שם איש קשר מטעם המוזיאון: דנה ירון-מרקוביץ

תחום דעת של האימוץ: מדעים

קהל היעד: שכבת גיל

תוצר משותף: לקראת יום המשפחה מפגש הורים וילדים

תרומת המוזיאון באה לידי ביטוי: סיורים במוזיאון, ביקורים של צוות ביה"ס במוזיאון, אירועים בית ספריים במוזיאון

כמות ותדירות המפגשים: 17 מפגשים שנתיים, אחת לשבועיים

מהי יחודיות התוכנית? התכנית נבנתה לכיתות א-ג בשיתוף עם בית הספר "נטעים" ברמת גן מתוך התפיסה החינוכית של בית הספר, המקדם גיבוש קהילה סביב תרבות המעודדת מעורבות ואכפתיות חברתית-סביבתית. תכנית הלימודים נבנתה בשיתוף פעולה בין בית הספר לבין מוזיאון האדם והחי.

התכנית שמה לה למטרה לקרב את התלמידים הצעירים לסביבתם, לפתח את התעניינותם בתופעות הסובבות אותם להבנת מושגים מדעיים בדרך של למידה בין-תחומית, תוך ניצול וטיפוח סקרנותם הטבעית.

כחלק משגרת הלמידה מגיעים התלמידים אחת לשבועיים ללמידה פעילה במוזיאון בדגש על הנושא הנלמד. הפעילות כוללת ביקור במוזיאון, במרכז הלימודי וסיור בפארק הלאומי (אתר טבע עירוני).

מטרות התוכנית: • הטמעת ערכים סביבתיים מגיל צעיר.

• יצירת זהות סביבתית מקומית.

• פיתוח תחושת הנאה מגילוי תופעות במדע.

• הבנת קשרי הגומלין בין אדם וסביבה והשפעת האדם.

• הבנת קשרי הגומלין בין מדע, טכנולוגיה וחברה.

• היכרות עם מגוון המינים בטבע והבנת חשיבותו.

• פיתוח דור צעיר של חובבי טבע.

שם התוכנית: תכנית רב-שנתית במוזיאון האדם והחי

 

שם המוזיאון: מוזיאון האדם והחי

כתובת: הפארק הלאומי, רמת גן

שם בית ספר מאומץ: הלל

מורה מובילה: מירי דנש

שם מנהלת ביה"ס: אירית טוניק

שם איש קשר מטעם המוזיאון: דנה ירון-מרקוביץ

תחום דעת של האימוץ: מדעים

קהל היעד: שכבת גיל

תוצר משותף: תערוכה בבית הספר, הכנת "תיק מדריך" לפעילות אותה מדריכים ומפעילים התלמידים עצמם באתר.

תרומת המוזיאון באה לידי ביטוי: ביקור צוות המוזיאון בביה"ס

כמות ותדירות המפגשים: 10 מפגשים שנתיים, מפגש אחד בחודש

מהי יחודיות התוכנית? תכנית "אמץ אתר טבע עירוני" הינה תכנית חינוכית-קהילתית לשימור אתרי הטבע בעיר. זוהי תכנית מתמשכת העוסקת בנושא הטבע העירוני וחשיבות השמירה על הריאות הירוקות בסביבה האורבאנית. התוכנית משלבת מפגשים במוזאון האדם והחי, באתר הטבע העירוני ובבית הספר. סיום התכנית מאפשר מענה יצירתי ובלתי אמצעי ליצירת קשר בין התלמידים לבין הטבע באמצעות ההכנות לפעילות שיא. פעילות השיא ניתנת להתאמה לצרכי בית הספר ותלמידיו, ובהתאם לטיב אתר הטבע העירוני.

מטרות התוכנית: • טיפוח וחיזוק הקשר שבין התלמיד לבין סביבתו הקרובה.

• פיתוח ידע בנושאים גיאוגרפיים, אקולוגיים וסביבתיים והיכרות עם מושגי יסוד בתחום. כגון: טבע עירוני, ריאה ירוקה, בית גידול, מגוון ביולוגי ועוד.

• עידוד אקטיביזם חברתי. דרך העשייה של התלמידים למען אתר הטבע העירוני מעורבים התלמידים בעשייה חברתית, תרומה קהילתית וחווים אזרחות פעילה.

שם התוכנית: תכנית אמץ אתר טבע עירוני

 

 
 
    תאריך עדכון אחרון:  22/06/2018