education - חינוך ספריות בתי ספר

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
 
תוצאות ההצבעה למצעד הספרים
 

סיפור, רומן, אגדה – כל אלה דומים

ליצורים חיים ואולי הם אכן כאלה.

יש להם הראש שלהם, הרגלים

שלהם, מחזור הדם שלהם וחליפה משלהם,

כמו אנשים אמתיים.

 

אריך קסטנר, אמיל והבלשים.

 

(הוצאת אחיאסף בע"מ, נתניה, 2000. מגרמנית: מיכאל דק, עמוד 17)

 

גם השנה נרשמה התעניינות הולכת וגוברת של בתי ספר וגני ילדים בפרויקט "מצעד הספרים".

למעלה מ 1000 בתי-ספר יסודיים ועל יסודיים - יהודים, ערבים, דרוזים ובדואים- מכל רחבי הארץ ו כ 800 גני ילדים נרשמו כמשתתפים.

במהלך השנה התלמידים קוראים ספרים מרשימה מוצעת וספרים על פי בחירתם האישית, נערכות פעילויות מגוונות בשיתוף צוותי בתי הספר, הספרנים והמורים בתחומים השונים (ציור, דרמה, מוסיקה ועוד), ימי פעילות בשיתוף ההורים והקהילה.

 

ביום שלישי 8.5.12 נערכה הצבעה ובה כל תלמיד בחר בספר האהוב עליו השנה.

כ 250,000 ילדים השתתפו בהצבעה. ההצבעה בבתי-הספר התקיימה באמצעים דיגיטליים או בקלפיות שהוצבו בספריות ובגני הילדים.

תוצאות ההצבעה העידו שלא נס לחו של הספר.

בין הספרים שהתלמידים בחרו כאהובים ביותר בשנת תשע"ב נמצאים במקומות הראשונים בדרך כלל ספרים מהטובים ביותר שראו אור. זוהי עדות לכך שילדי הגן ותלמידי בתי הספר הם צרכנים נבונים, היודעים לבחור יצירות ספרות שאיכותן האמנותית גבוהה במיוחד.

 

עשרת הספרים הנבחרים בכל שכבת גיל

הספרים האהובים על ילדי הגנים 

 

  1. המלחמה האדירה, איל אורה,  ספרית פועלים, 1986.
  2. פרעושע , סטפנס הלן, אגם, 2011.
  3. לוכד המפלצות של אייל, טפר יונה, ספרית פועלים, 2010.
  4. אני אוהב, גפן יהונתן, כנרת, 2005.
  5. הדוב שאהב לבנות מטוסים, ג'פרס אוליבר, כתר, 2010.  
  6. קוראים לה לילה, אדר תמר, אגם, 2008.
  7. על עלה ועל אלונה, גפן שירה, עם עובד, 1992.
  8. קרמר החתול ישן כל הזמן, שלו מאיר, עם עובד, 2010.
  9. המפוזר מכפר אז"ר, גולדברג לאה, עם עובד, 2011.
  10. זוזי שמש, בן צבי דפנה, הקיבוץ המאוחד, 2009.

הספרים האהובים על תלמידי כיתות א'- ג'

 

  1. הדרקון הראשון שלי, קוול קרסידה, אגם, 2010, תרגום: דבורה בושארי.
  2. סעודה אצל המלכה, מודן רותו, עם עובד, 2010. איור: רותו מודן.
  3. שבעה אכלנים משונים, הוברמן מרי אן, הד ארצי, 1998, תרגום: רימונה די נור, איור: מרלה   פריזי
  4. ג'ינג'ית שחקנית כדורגל, ביניק כריסטיאן, ספר לכל, 2008. תרגום: שלומית צמח-טנדלר, איור: אירמגרד פאולה.
  5. נקודה למחשבה וסוד הארמון השקוף, מקמל-עתיר נאוה, ידיעות ספרים, 2011. איור: הילית שפר.
  6. צפרדי וקרפד ביחד, לובל ארנולד, אדם, 1982. תרגום: יהודה ומולי מלצר.
  7. גור של דינוזאור, ליבוביץ הדר, מטר, 2010. איור: גלעד סליקטר.
  8. הלילה הגדול של לון לון,  משרד הבטחון, 2007 . איור: מירי לשם-פלאי.
  9. טבעת הקסמים , רות מרים, ספרית פועלים, 2004, איור: שמואל כץ.

הספרים האהובים על תלמידי כיתות ד'- ו'       

  1. האי ברחוב הצפורים, אורלב אורי,  כתר, 2011 (מהד' חדשה).
  2. לסי חוזרת הביתה, ניט אריק,  אחיאסף, 1995. תרגום: אלה אמתן.
  3. אסור לדבר על זה, שי נעמי, כנרת, 2011 .
  4. יומנו של חנון, קיני ג'ף , כנרת , 2011.
  5. הסיפור המושלם 2, אילני אלדד, כנרת, 2010.          
  6. זוטו- הרפתקאותיו של וירוס מחשבים, אהרוני אודי,  רימונים, 2009.
  7. השוד הנועז בלב ים, מורג אורה, ידיעות אחרונות, 2011.
  8. מלכי הכיתה, מרון נגה, נעם, דני ספרים, 1998.
  9. כשאברח לאמריקה, לנדאו אורנה,  כנרת, 2010.
  10. אחי הגאון, מוניוס רודריגו אוויה,  שוקן, 2011. תרגום: מיכל גרסטנר.

הספרים האהובים על תלמידי בתי-הספר העל יסודיים

  1. משחקי הרעב , קולינס סוזן, כנרת זמורה ביתן, 2010.
  2. האסופית, מונטגומרי לוסי, כתר, 2011 . תרגום: טלי נתיב-עירוני.
  3. מבחן קבלה, מקמל עתיר נאוה, ידיעות ספרים 2002.
  4. טרזן בן הקופים, רייס בארוז אדגר,  מודן, 2010. תרגום: יונתן יבין.
  5. חיים על דלת המקרר, קייפרס אליס,  מודן, 2008. תרגום: אינגה מיכאלי.
  6. חשוב על מספר, ורדון ג'ון, כתר, תרגום: עפרה אביגד.
  7. המפתח של שרה, דה רוניי טטיאנה, כנרת זמורה ביתן, 2008.
  8. כשף של דיו, פונקה קורנליה, כנרת, 2011. תרגום: חנה לבנת.
  9. ילדת חוץ (מחודש), זרחי נורית, כנרת זמורה ביתן, 2011.
  10. נשים קטנות, אלקוט לואיזה מיי, כתר, 2011. תרגום: שרון פרמינגר.

תלמידים רבים בחרו ביצירות עכשוויות האהובות על רבים ובז'אנרים חדשים שהתקבלו למערכת ספרות הילדים והנוער. חלקם פנו גם לספרות קלאסית או לספרות שדור ההורים אהב אף הוא.

 

כך מייצגות רשימות הספרים האהובים מגוון עשיר של יצירות ספרות טובות ומעניינות. מגוון איכותי זה מבסס את הצורך במפעל החשוב של "מצעד הספרים", הפורש בפני התלמידים שלל ייצוגים של תקופות ותרבויות, תוצרים של דורות שונים מאוצר האמנות העברי והעולמי גם יחד.

 

במסגרת עיבוד הנתונים נמצא, כי ילדי הגנים אהבו במיוחד את הספר " המלחמה האדירה", מאת: אורה איל ובכך דרגוהו במקום הראשון.

סיפור מעולמם היומיומי של הילדים על מריבות קטנות המתלקחות ומתעצמות ומעיד על התפקיד החשוב של הספרות המאפשרת הזדהות של הקוראים עם דמויות וסיטואציות מעולמם.

 

תלמידי כיתות א-ג דירגו במקום הראשון את הספר "המגרה השלישית של סבא" מאת ג'ודי טל-קופלמן. עניין זה ראוי לציון בייחוד לאור העובדה שהספר עוסק בזיכרון השואה, ואף על פי כן ילדים בגילים צעירים כל כך אוהבים אותו. יש בכך מן החידוש כמובן, ועדות לכך שהסופרת הצליחה להעביר לילדים נושא קשה כל כך להתמודדות, מבעד לעיניו של ילד בגילם, ילד בן ימינו. ואכן, הסופרת עשתה זאת בהצלחה רבה ורקמה סיפור עדין, רגיש ואנושי מאוד. גם איוריה של טל-קופלמן מיוחדים במינם ויוצרים שילוב אמנותי של סגנונות שונים, המעשירים את המלל ומעמיקים את החוויה.

 

בהמשך הרשימה יש עדות לכך שהילדים של היום יודעים גם להבחין בהומור משובח הדורש תחכום אינטלקטואלי, וליהנות ממנו, בהבדל מהומור פשוט של מצבים. כמו כן מאפיינת את הספרים שנבחרו בכיתות א-ג נטייה חתרנית הומוריסטית נגד מוסכמות, הנבחנות בהם מחדש. כך ב"סעודה אצל המלכה", החותר תחת מוסכמות נוקשות של נימוסים והליכות, כך ב"הדרקון הראשון שלי", שבו חתירה נגד עולם ברברי, כך גם הילדה הג'ינג'ית המשחקת בכדורגל, וכך גם ב"נקודה למחשבה" – הנסיכה החותרת תחת מוסכמות הנסיכות. הרשימה מכילה מגוון של ספרות מקומית ועולמית, שנכתבה בסגנונות ובז'אנרים שונים ואיוריה אמנותיים ומורכבים.

 

מעניין לציין כי במקום הראשון נבחר גם ברשימות של כיתות ד-ו ספר העוסק בשואה. הפעם מדובר בספר "ותיק" מאת סופר מוכר שכבר קבע את מקומו בין הסופרים המשובחים של ספרות ילדים ונוער בארץ ובעולם. מדובר בספר המצוין "האי ברחוב הציפורים" מאת אורי אורלב. הספר אהוב על ילדים ונוער במשך שנים רבות, וגם הוא – כקודמו ברשימות א-ג – מעיד על כך שניתן להאהיב על ילדים ספרים המתמודדים עם נושאים קשים במיוחד, בתנאי שאיכותם הספרותית בולטת מכל בחינה שהיא. גם הספר הזה כקודמו ברשימת א-ג מסופר מנקודת מבטו של ילד ומעביר את מה שנקודת המבט הזאת מאפשרת, כשכל קורא יכול להבין את מה שעומד מאחורי הנאמר על פי נטייתו ויכולתו. שני הספרים הללו רבי-עוצמה דווקא באיפוקם ובהיעדר כל סממן מלודרמטי בהם. העובדה שהספר הזה אהוב על ילדים כבר שנים רבות, מעידה על כך שלא נס לחו והוא כבר נרשם כקלאסיקה בתולדות ספרות הילדים העברית ואף תורגם לשפות רבות ועובד לקולנוע.

גם ברשימת הספרים האהובים על תלמידי כיתות ד-ו, כמו זו של תלמידי כיתות א-ג, ניכרת נטייתם של התלמידים להכיל ולאהוב ספרות מקומית ועולמית, וכן ז'אנרים שונים ועיסוק בהיבטים שונים של חיינו. הספר "אסור לדבר על זה" כולל אף הוא עיסוק בנושא השואה, ויחד עם זאת כוללת הרשימה גם סיפור מרגש על הכלבה לאסי, ספר מצחיק על הווי בית הספר (יומנו של חנון),סיפור שחקנית כדורגל – כמו השחקנית המככבת בספר מרשימת א-ג, ספר נונסנס משובח (הסיפור המושלם 2), הרפתקאות ורומן היסטורי. אכן, טווח רחב ועשיר של נושאים, סגנונות וסוגים – בין צחוק לדמעות.

 

בחירתם של תלמידי כיתות העל-יסודי מבליטה עוד יותר את המגוון העשיר ורוחב האופקים: קלאסיקה וספרות עכשווית, ספרות ריאליסטית וספרות פנטסטית, ספרות שבנים במרכזה וספרות שבנות במרכזה:

 

הספר שזכה במקום הראשון, "משחקי הרעב" מאת קולינס סוזן, הוא ספר שלא נכלל ברשימת הספרים שהוצעו לתלמידי כיתות ז-ט !  התלמידים העדיפו לבחור בספר הפותח סדרה חדשה. ספרי הסדרה מציגים התנהגויות אלימות וקשות מאוד, חושפים חומרי מציאות מורכבים וקשים. ואכן, הנוער של ימינו נחשף לאסונות קשים ולהתנהגויות אנושיות אכזריות ונטולות חמלה מסוגים שונים. אחד מיתרונותיו הבולטים של הספר הוא יכולתו לקחת את חומרי המציאות הקשים האלה ולהעניק להם מחדש משמעות מוסרית. ובכך מדברת הסדרה הזאת: במוסר, בהבחנה בין טוב לרע, שהדור הצעיר דווקא מסוגל להיאבק למענם בעולם קשה שהמבוגרים יצרו. הבחנה זו עשויה למנוע מהדור הצעיר תחושה שהכול לגיטימי בעולמנו. בו-בזמן הסדרה אינה דידקטית: היא פורשת עלילה רבת מתח, מעצבת דמויות מורכבות, משתנות ומתפתחות, מנקודת מבט רעננה ומאתגרת ובשפה עשירה. הדיון הנועז ופורץ הדרך בתפיסות עולם מוסריות-ערכיות, שהדמות המרכזית הנאבקת למען מימושן היא דווקא נערה, מסיר מסכות של צביעות וחדשני באופן ההתמודדות שלו. בני נוער רבים ציינו כי ספרי הסדרה מעצימים אותם ומחזקים את יכולתם להיאבק למען מטרות מוסריות בעולם קשה וסבוך מאין כמוהו.

 

בו-בזמן בחרו בני הנוער גם ספרות קלאסית במיטבה: האסופית מאת לוסי מונטגומרי; טרזן בן הקופים מאת בארוז; נשים קטנות מאת לואיזה מיי אלקוט. בחירה זו מעידה על כך שלא נס לחם של ספרים בולטים באיכותם, שתפיסות העולם שבהם פורצות דרך על רקע תקופתם ורלוונטיות לדיון גם בימינו.

הספרים שנבחרו בעשרת המקומות הראשונים מעידים גם על רצונם של הקוראים הצעירים להכיל התייחסויות לתרבויות שונות: מהתרבות המקומית הקונקרטית כאן בארץ, כמו גם היחשפות לתרבות  המערב במקומות שונים, ועד היכרות עם הוויות זרות ושונות והתמודדות איתן, תוך דיון ביחסה של תרבות המערב לתרבויות אחרות.

 

בחירתם של בני הנוער בספרים ריאליסטיים ישראליים, כמו "מבחן קבלה" מאת נאוה מקמל עתיר, בצד ספרים פנטסטיים מתורגמים, כגון "כשף של דיו" מאת קורנליה פונקה ואחרים, מעידה אף היא, כאמור, על רוחב האופקים שלהם ועל חשיבות המגוון המוצע להם במפעל "מצעד הספרים".

 

 

אין ספק כי הקריאה החופשית, נטולת בחנים ומבחנים, במסגרת "מצעד הספרים", משתלבת בפעילויות החינוכיות וההדגשים של משרד החינוך, מתוך אמונה כי ילדים אוהבי ספר יגדלו להיות אנשים אוהבי אדם. קריאה של מבחר ספרים מאפשרת פיתוח תרבות השיח, טיפוח של יחס סובלני ופלורליסטי לזולת, הקפדה על תשומת לב לזכויות האדם, זכויות הילד, וכן טיפוחה של רוח התנדבות ופיתוח היצירתיות באופנים שונים

 

 
 
    תאריך עדכון אחרון:  07/06/2012