education - חינוך

עדכוני rss

 
   
 
 
 
 
 
 
טבלת התפתחות והתנהגות מינית חברתית
סיכום המאמר (עם תוספות) על ידי גבו וייס
 

עפ"י: CHILD SEXUAL DEVELOPMENT, Haroian Loreta (2000), ELCTRONIC JOURNAL OF HUMAN SEXUALITY, VOL-3

 

גיל

התפתחות והתנהגות מינית חברתית

0-1

קשר ראשוני עם האם.

סיפוק צרכים – בעיקר אורליים.

חקירה עצמית ושל האחר ע"י מגע ומבט.

עיסוק במגע ובתחושות.

שנה

"מרכז העולם".

אוהב להיות ערום.

לגעת בעצמו ולשחק באיברי מין.

מרגיע את עצמו בעזרת מגע ותנועה חוזרת על עצמה – כולל אוננות.

מבקש הרגעה ונעימות ע"י קירבה ומגע.

שנתיים

התעסקות בצרכים (פיפי וקקי).

ממשיך ליהנות מעירום.

ממשיך לחקור את עצמו ואף יותר.

נוגע בעצמו ויכולים לבקש שיגעו באיבר המין שלהם.

עניין נרחב בקשר אם – תינוק.

משחקים שהם הורים של הבובה.

מודעים למינם – דרך שלילה "אין לי בולבול" .

מתייחסים לאיברי מין (בייחוד בהשוואה למין האחר).

בנות רוצות פין.

שלוש

מבטאים רגשות ואהבה.

רצון להתחתן עם ההורה מהמין השני.

מעוניינים בתינוק נוסף במשפחה.

התחלת שאילת שאלות על מאיפה בא התינוק.

התעניינות בהריון.

רצון לחיות שוב את התינוקות.

מתחילים לדווח על חלומות.

יש חבר דימיוני.

3 וחצי – חש מתח גדול ומראה דפוסי הת' קומפולסיביים הכוללים גם אוננות.

קנאה ומבוכה ממגע אינטימי בין ההורים.

מעבר חד בין ביישנות לאקסהיביציוניזם.

נפגעים ונעלבים בקלות.

"עמדה פסאודו פתיינית".

ארבע

עמוק בתסביך האדיפלי – לא מאוזנים פיזית ורגשית.

קוראים בשמות גנאי – "אתה קקי".

זקוקים לקשר אינטימי ולהיות לבד עם אדם אחד.

אוהבים לשחק במשפחה ובית.

בעיקר בנים משחקים במלחמה ומזדהים עם כוח.

זקוקים לפרטיות לעשיית קקי אך לא לפיפי.

משחקים ב"להראות" עם ילדים אחרים משני המינים.

נהנים לראות אחרים בפעילויות בשירותים וברחצה.

יכולים לגעת באיברי המין בזמן לחץ.

אוננות יציבה מגיל שלוש ממשיכה.

גיל טוב לדבר על כיצד באים ילדים לעולם.

מתחילים להבין את המושג יחסי מין ויכולים להעיר הערות מביכות אך תמימות על כך.

מתחילים להתעניין ולשוחח על יחסים חברתיים ועל חברויות.

חמש

גיל מאוזן בו שלבי ההתפתחות מגיעים לאינטגרציה ורוגע.

האם היא מרכז העולם.

רוצה להיות עם האם, לרצות אותה,לעזור לה וכדומה.

מבינים את הכללים החברתיים של מה מותר ומה אסור.

לאמהות יותר נוח עם הקרבה לבנות לעומת בנים.

הילד עובר מעולם הפנטזיות של הגיל הרך לעולם המציאות של הילדות ולכן זקוק לתלות ולקרבת האם.

מתעניינים במוות, החיים אחרי המוות וברבייה.

משווים בין הגוף של בנים ושל בנות.

מתעניינים בהבדלים בין גוף של ילד וגוף מבוגר.

הבנים ידחו צעצועים של בנות.

גם בנים וגם בנות רוצים תינוק ויכולים לשחק זאת.

יכולים לנסות ולשחק משחקים מיניים.

יכולים לשים בובה מתחת לבגדים כדי לחקות הריון.

מדברים על חתונה עם בן משפחה מהמין הנגדי.

נעלבים וכועסים עם ההורה מתעקש שהוא יתחתן עם זר.

שיחות על מין הן תמימות וישירות אך מביכות להורה.

ממשיכים פעילויות פורקות מתח שמביכות או מרגיזות את ההורים כמו מציצת אצבע או נגיעה והחזקת איברי המין.

הם פוחדים מאלימות, מהלא ידוע ומכוח.

יכולים לסבול מסיוטי לילה ומקושי להירדם לבד.

פנטזיות אומניפוטנטיות ממשיכות.

שש

הוא מרכז העולם, רוצה להצליח ולהיות ראשון.

אגוצנטרי וחש שהוא יודע הכול.

ביקורתי אל האחים וההורים.

מתעניינים באנטומיה של גוף האדם.

יכולים להיות ביקורתיים לעירום ואוננות של אחים צעירים.

אוהבים לשוחח באינטימיות עם האם.

רוצים שלמשפחה יהיה תינוק לטפל בו.

הבנות שחשות בנוח רוצות לראות את הפות של האם.

יכולים להבין ולדמיין את האקט המיני של ההורים.

יכולים לשאול שאלות מאד אישיות בתחום המיניות.

חשים במהירות אי נוחות הורית בנושא המין ונסגרים.

משחקים ברופא ובלהראות כדי לספק סקרנות על הבדלים במבנה הגוף ובייחוד איברי המין.

עוברים בהדרגה מהתעניינות ובדיקה גופנית להתעניינות מנטלית בנושאים של יחסים ומין.

שבע

מתחילים ליהנות ממרחק מההורים ולחוש יותר עצמאות.

יחסים עם בני גיל הופכים משמעותיים יותר.

לעיתים קרובות מתאהבים במורה.

משתמשים בדיבור ככלי חברתי מרכזי.

נוטים לאונן באופן ספונטני.

מעט בני שבע עדיין מרטיבים את מיטתם בשינה.

עדיין יש להם התנהגויות וריטואלים לפריקת מתח.

רגישים לחשיפת גופם ונבוכים, בייחוד בפני בני המין השני.

נבוכים ממיניות ושיחות על מין מצד אחים צעירים.

יכולים לצייר ציורים בעלי תוכן מיני.

מתעניינים במיניות ונהנים משיחות על מין עם האם.

יש להם רומנים, כותבים פתקים, ומפנטזים ומשחקים חתונה.

פרידה מחבר/ה הנה עניין של מה וכך.

יותר מתעניינים בתפקידי מין מהבדלים אנטומיים.

שמונה

מודעים לעצמאותם ונפרדותם ורוצים להיתפס כאינדיווידואליים.

יש הרבה בלבול בנוגע לעובדות בתחום המיניות.

נהנים מאד מספרים המלמדים על מיניות ורבייה ומשיחות עם הורים פתוחים.

מתעניינים בייחסי בנים – בנות.

מתחילים התנסויות מיניות, בייחוד עם ילדים בוגרים יותר.

ההתעניינות שלהם במין, עצמאותם וההעזה שלהם הופכים אותם לקב' סיכון לניצול מיני.

מתחלקים למשחקים, שיחות וחברויות עם בני אותו מין.

עדיין "החבר הטוב ביותר" יכול להיות מהמין השני.

מתחלקים במיידע על מיניות בידידויות בין שני המינים.

תשע

גיל ביניים: כבר לא ילד ועוד לא נער.

נהנים מחברויות עמוקות ומתמשכות.

פחות מתח של אהבה-שנאה בין המינים.

יש קבוצות וחברות סגורות ו"חרם".

בנים נאבקים ומתחרים.

בנות משוחחות ומתכננות.

מתחילה להתגבש הזהות המינית, בייחוד על ידי שלילה של תכונות המין השני.

יכולים להיות ניצנים של משיכה מינית הטרוסקסואלית.

הגוף מתחיל להשתנות, יכולים להיות מודעים ומוטרדים מכך.

יכול להיות להם חבר/ה אך בדר"כ בעיקר בשם בלבד: ללא קנאה או געגועים וכדומה.

מסיבות הנן בעיקר של בני אותו מין.

במסיבות מעורבות יתכנו משחקי נישוקים ומין – 7 דק' גן עדן, אמת או חובה, פרה עיוורת.

מתביישים מהעירום שלהם וממפגשים עם המין השני.

מספרים בדיחות גסות ומיניות.

משתמשים בדעות קדומות כגנאי ללא בדיקה והבנה (הומו).

הבנים משתמשים בגנאי הומוסקסואלי כהגנה מהומופוביה.

בדר"כ אינם מודעים עדיין להעדפה המינית שלהם בעתיד.

עשר

בנות מראות התנהגויות בוגרות יותר מבנים.

מגע פיזי של בנות הוא נעים במקום אגרסיבי: אוחזות ידיים, הולכות מחובקות.

בנות מרכלות, כותבות ביומנים ומשחקות יחסי זוגיות עם בובות (ברבי).

בנות מתעניינות באהבה ורומנים אך לא עם בנים מאותו גיל.

בנות מאוהבות ומעריצות "אלילים ו"כוכבים" או בנים מבוגרים בהרבה מהן.

סימני התבגרות משניים כבר נראים והן מחכות (או מדחיקות) להופעת המחזור כסימן להתבגרות.

בנות מתעניינות בייחסי המין של ההורים.

בנים מתעניינים במיניות, מתחילים להבין את תפקיד הבן ביחסי מין.

בנים יכולים להימשך או להתאהב בבנות מבוגרות יותר דמויות אם (מורה).

בנים ידרשו פרטיות מהאם ואחיות במקלחת והתלבשות.

חלקם מפתחים משיכה מינית לבת מסוימת.

הולכים לישון אצל חברים.

שיחות והתנסויות מיניות הנן מקובלות, לעיתים קרובות בין אותו מין.

מיניות בין שני המינים תיתכן אך פחות נפוצה, נחשבת כשייכת לעולם המבוגרים, אך כשמתרחש תיתכן

אורגזמה והשפכה.

תיתכן אוננות עם אורגזמה והשפכה (בנים).

11

גיל הכניסה לגיל ההתבגרות, פעילות הורמונלית ושינויים רגשיים ותפקידי מין.

סימני מין משניים יכולים להתחיל גם אצל הבנים.

חשים ומראים דחייה חזקה כלפי האם ועולם המבוגרים.

בני גיל וחברויות הם החשובים ביותר עבורם.

מתחילים להתעסק בפרידות והשלמות. רגשות חדשים וחזקים כגון קנאה, רכושנות, נאמנות

סימני המיניות המשניים אצל הבנות נותנים להן סטטוס וכוח בעיניי בנות אחרות ובנים.

הבנים מתגרים ומתעניינים (באופן ילדותי) במיניות המתפתחת של הבנות (משיכת החזייה, הצצות).

מתייחסים למיניות בהיבט הפיזי בעיקרה.

יש מתח והפרדה בין המינים, זוגות עדיין לא נפוצים.

בנים חשים משיכה, רצון לראות ולגעת בבנות.

בנים נוגעים בבנים בהסוואה אלימה (התגוששות).

בנות ממשיכות במגע נעים בינן לבין עצמן.

דפוסי אוננות בוגרים היכולים לכלול אורגזמה ממשיכים.

ללא הדרכה ושיחות פתוחות עם ההורים יכולים להיות מתוחים וחרדים מהשינויים הפיזיים – בעיקר באיברי המין.

בנים מתעלים אנרגיות מיניות ואלימות בהתעסקות ספורטיבית אינטנסיבית.

12

יכולים להופיע חלומות מיניים וקרי לילה (עדיין נדיר).

קבוצת השווים נעשית חשובה יותר ויותר.

הבנות חוות צמיחה גופנית מהירה כולל התפתחות סימני המין המשניים.

הבנות צריכות הכרה ותמיכה של המשפחה בהתפתחותן המינית.

המחזור החודשי מתחיל להופיע אצל כמעט כולן.

בנות משוחחות על מין באופן מופשט וכללי. אך לא על התנסויות ודאגות שלהן.

בנים מעוניינים לדבר על מין, כולל בדיחות, ונהנים מחומרים גרפיים (כיום בעיקר דרך האינטרנט).

רוב הבנים מתחילים להראות התפתחות סימני המין המשניים.

בנים מתחילים להתעניין במין, בייחוד במיניות שלהם.

בנים רוצים מידע, מעדיפים ממבוגר אמין ונייטרלי.

האוננות נעשית אינטנסיבית יותר ויכולה להיעשות לבד או בקבוצה, עם או בלי השפכה.

זיקפה קורת עם או בלי גירוי מיני וגורמת למבוכה ולבלבול.

בנים מתעניינים בבנות וחלק מתאהבים ומביעים זאת.

התנשקות הופכת לאופיינית.

חבר או חברה הם עדיין יותר עניין חברתי מאשר בין אישי. יש תחלופה ופרידות רבות.

הבנים הבוגרים יותר יתחילו לחפש לקיים יחסי מין עם בנות.

בנים רוכשים כבוד וסטטוס אם הם במגע מיני עם בנות.

בנים מרבים לשאול ולספר על התנסויות מיניות, בייחוד כמקור ללימוד על עולם המיניות והבנות.

הומוסקסואלים זוכרים תקופה זו בחוסר המשיכה למין השני אך לרוב עדיין אינם מגדירים עצמם מינית.

13

תחילת ההתבגרות, מתרחקים מהמעגל המשפחתי ונעשים ביקורתיים כלפי בני משפחה.

עסוקים בבדיקה עצמית והתכוננות לקראת העתיד.

עולה תחושת ויכולת השליטה העצמית וכוח הרצון.

בנים ובנות מרגישים לא נוח ומסורבלים פיזית.

מתעניינים מאוד בהופעתם החיצונית ובהשפעה על האחרים - "על הבמה".

הראי מאד חשוב הוא החבר הטוב ביותר אך גם אויב קשה.

משווים עצמם לכוכבי קולנוע, TV, וכדומה.

חשים כי הם צעירים מידי בשביל לקיים יחסי מין. אך עם זאת, מעוניינים במגע מיני כלשהו.

בנים מתחילים להאיץ בהתפתחותם המינים ומצמצמים את הפער שהיה עם הבנות.

זיקפה מתרחשת ממגע פיזי ישיר, פנטזיות מיניות או כתגובה לשיחות על מין, ראיה או קריאה של חומר מיני, ללא גירוי מסוים או ממגע לא מיני.

למחצית מהבנים כבר יש פליטת זרע מאוננות, מגע מיני עם בנות או מקרי לילה.

אוננות מתגברת באופן ניכר ויכולה להיות מלווה באשמה וחששות.

הקבוצה היא המבנה החברתי החזק והנפוץ, חברויות יכולות להתחיל, עדיין כמבנה חברתי ולא בין אישי.

ילדים ביישנים ופחות חזקים חברתית מוצאים מהקבוצה והם אינם יכולים לתרגל את המיומנויות המיניות-חברתיות.

הבגדים נבחרים על ידיהם ומשקפים את הדימוי העצמי שלהם.

בנים ובנות נהנים לשחק במשחקים המערבים מגע פיזי.

מתחילים להראות יותר חיבוקים ונשיקות בין שני המינים.

חלקם כבר מקיימים יחסי מין מלאים או אורליים ועל ידי מגע הדדי. הם זקוקים לחינוך מיני ולהדרכה.

בנים ובנות יכולים להיות מוטרדים מגופם ולרצות להשתנות (דיאטה, ספורט).

פצעי הבגרות מתחילים להופיע ולהטריד מאד את המתבגרים.

בנות מתאהבות ב"אלילים" בדר"כ מהטלוויזיה או בבנים הנחשבים והבוגרים מהן.

בנים מתאהבים בבנות גילם המפותחות מבחינה מינית או בבנות בוגרות במעט מהם.

 
 
    תאריך עדכון אחרון:  28/03/2007