הודעות הדוברות education - חינוך
 
 
 
 
 
 
 
 
אירועים ופרסים
 

ירושלים, ד' כסלו תשס"ו

05/12/2005

 
הוכרזו הזוכים בפרסי היצירה לסופרים ומשוררים
מדובר בפרסים של משרד החינוך התרבות והספורט, וקרן ראש הממשלה ע"ש לוי אשכול לשנת התשס"ו
 

 

יום ראשון, כ"ה חשוון תשס"ו, 27 נובמבר 2005, החליטה ועדת השיפוט בפרסי היצירה לסופרים ומשוררים של המחלקה לספרות שבמינהל התרבות וקרן ראש הממשלה ע"ש לוי אשכול, על הזוכים בפרסים.

 

בוועדת השיפוט ישבו: פרופ' אורי ברנשטיין – יו"ר, פרופ' ניצה בן דב, יוסף בר יוסף.

 

ועדת השיפוט החליטה פה אחד כי השנה, נוכח ריבוי בקשות המועמדות שנמצאו ראויות, יחולק הפרס רק למועמדים שלא זכו בפרס זה בעבר.

 

ועדת השיפוט החליטה להעניק את הפרס למועמדים דלהלן:

אסתר אייזן, דבורה אמיר, שמעון בוזגלו, רות בונדי, דרור בורשטיין, יצחק בן נר, סמי ברדוגו, אביבה דורון, אליעז כהן, מירי ליטווק, יורם לוי פורת, לילי פרי, שמעון צימר, ליאור שטרנברג.

 

 

אהרון ידלין, יו"ר קרן ראש הממשלה לסופרים עבריים ע"ש לוי אשכול ז"ל: "פרסי היצירה ניתנים ל- 14 סופרים ומשוררים הכותבים בשפה בעברית, כאות הוקרה על פועלו של הסופר והמשורר בכל תחומי הספרות: בשירה, בסיפורת, במחזה, במסה, בביקורת ובעריכה ספרותית. סכום כל פרס הוא: 65,000 ₪".

 

 

 

להלן נימוקי השופטים:

 

אסתר אייזן

כבר בשם הרומן האוטוביוגרפי שלה "אמא תופרת כוכבים" מצוי משהו מייחוד אמנות הסיפור של אסתר אייזן. מלים פשוטות של כביכול זיכרון ילדות תמים, אבל הכל מתהפך כשאנחנו זוכרים שכוכב הוא גם הטלאי הצהוב, שהאם תופרת על מעילי בני משפחתה. כתיבתה של אסתר אייזן מאופקת ומדויקת, עוסקת לא רק בזוועות אלא באנשים, באהבותיהם, בחולשותיהם, ודווקא משום כך נעשה הרומן על מוראות הגיטאות והמחנות, שאותן עוברת הילדה-הנערה, למעשה אמנות מרגש וכואב. אותה שאיפה למתן ביטוי שירי כן ומדויק ממלאת גם את ספרי שיריה של אסתר אייזן; שירה חזקה וייחודית, נמנעת מקלישאות וגם מהצטעצויות.

דבורה אמיר

דבורה אמיר הינה בין המשוררים הצעירים הבולטים בדורה. ספרי השירה שלה "בעירה איטית" (הקיבוץ המאוחד) ו"שירים דוקומנטריים" (הקיבוץ המאוחד) מצטיינים באיפוק, בניסוח זהיר ומקורי של תחושות ומראות. היום-יומי הופך אצלה לדרמטי ומצריך עיון מחודש. גם ספרי הילדים שכתבה ראויים לשבח.

שמעון בוזגלו

משורר ומתרגם ברוך כשרון. שלושת ספרי שיריו "ארם" (הקיבוץ המאוחד), "תל היסרליק" (הקיבוץ המאוחד) ו"אישית לוחצת" (ידיעות אחרונות) שונים זה מזה ומהווים התפתחות מרשימה לקראת כתיבתה של שירה אישית כאובה שהדי עבר ארכאי ומיתי מהדהדים בה. תרגומי אפלטון שלו מדויקים ועם זאת רבי השראה. הוא עסוק בתרגומים ייחודיים מיוונית של השירה היוונית הארכאית.

רות בונדי

רות בונדי תרמה תרומה חשובה לחקר יהדות אירופה ובעיקר יהדות צ'כיה לפני ובמהלך השואה. הביוגרפיות שכתבה על אנצו סירני, פנחס רוזן ושיבא הן מופת למחקר וליכולת החייאה של גיבורי הביאוגרפיות. כמו כן, תרגמה בכשרון מצ'כית יומנים מרעידי-לב מגטו טרזייאנשטאט. הפרס ניתן לה כדי שתוכל להמשיך ולתעד פרקים עלומים נוספים מספרות השואה.

דרור בורשטיין

משורר ומספר צעיר ומוכשר שגם שיריו, ובעיקר הרומן שלו "אבנר ברנר" (הוצאת בבל) זכו לעידודה ולשבחיה של הבקורת. הן השירים והן הרומן והן קובץ הסיפורים שלו מצטיינים בחדשנות, מבחינת המבנה ומבחינת התמתיקה הספרותית.

 

יצחק בן נר

יצחק בן-נר נותן ביטוי עמוק ונוקב לפנים הרבות והמגוונות של החוויה הישראלית. משום כך קובצי סיפוריו "שקיעה כפרית" ו"אחרי הגשם" וגם הרומן בסיפורים שלו "ארץ רחוקה" הפכו בשעתם לספרי פולחן, שישראלים רבים קראו בהם ומצאו בהם את עצמם. העיר תל-אביב משמשת השראה לסיפוריו. יחד עם זאת עלילות סיפוריו מתרחשות גם בחיפה ובעמק. גם כשהדברים מתרחשים מחוץ לישראל הם קשורים בחבל הטבור לאני הישראלי. בן-נר מפליא להשתמש בלשון כדי להמחיש את המהות הרב-תרבותית של ישראל.  גיבורים משכבות סוציו-אקונומיות שונות יכולים לדבר ביצירותיו איש בשפתו כי הוא סופר רגיש ומעורב המבטא כל אחד מהם באופן נכון ואמין.

סמי ברדוגו

יצירתו הסיפורית של סמי ברדוגו עוסקת בהווה הקרוב והמיידי ואינה נרתעת מלגעת במציאות צורבת, חושנית ועזה. תרומתו לספרות העכשווית היא בהבאת תמונות של הוויה ישראלית פריפריאלית שלא זכתה עד כה לייצוג ספרותי הולם. ברדוגו פרסם עד כה שני ספרים. הראשון קובץ סיפורים קצרים ("ילדה שחורה"/בבל), והשני רומן ("ככה אני מדברת עם הרוח"/הספריה החדשה). לשונו ייחודית. היא בנויה ממשפטים קצרים רבי עוצמה, היא חופשית וחסכנית ואיתה מגיע המחבר לדיוק מרשים בגילום של דמויות ומעשה. הקול המספר אותנטי, אמין ובעל חוויה תודעתית מרשימה.

אביבה דורון

שירתה של אביבה דורון היא שירה טעונה, אסוציאטיבית ועשירה, המקיימת דיאלוג אינטימי ומשמעותי עם נכסי רוח ותרבות קדומים. כחוקרת ימי הביניים מתכתבת דורון בשיריה עם שמואל הנגיד, יהודה הלוי, שלמה אבן גבירול וענקי שירה אחרים. ברבים מהשירים נדמה כי יש איזה עבר עלום וכמוס החבוי מתחת או מעבר לחזות החיצונית של המציאות העכשווית והגלויה. שירתה של אביבה דורון היא שירה רגישה, בשלה ומפוכחת, היוצרת קשר מיידי עם עולם אישי, שהמוסר הציבורי הוא חלק אינטגרלי ממנו.

אליעז כהן

משורר דתי ששלושת קבצי שיריו "מחומשים" (הוצאת תמוז) "נגיעות ראשונות" (הוצאת מילוא) ו"שמע אד-ני" (הוצאת אבן חושן) הם שירים של אדם מאמין המנסה לשמר את אמונתו בעולם עוין ואכזרי. הפרס ניתן לו כדי שיתפנה לכתיבת מחזה שעשוי להיות מעניין ביותר בהתחשב באיכות שיריו.

מירי ליטווק

מירי ליטווק, ילידת רוסיה, בוגרת החוג לתיאטרון בסורבון, כותבת עברית עשירה, רגישה, מדויקת, שאינה "שפה וירוטאוזית, על קביים". קובץ הסיפורים שלה "רוסיות ישנות עירומות" בהוצאת ספרית הפועלים, והרומנים "שמש מאחורי הגב" ו"געגועים לחושך" בהוצאת הקיבוץ המאוחד, נושאים אותות השפעה ברוכים של הספרויות הגדולות, הרוסית והצרפתית, ועם זאת הם ישראליים ובעיקר אישיים. מיוחדת ועזה במיוחד היא כתיבתה על יחסי האהבה בין נשים וגברים, חושנית, מדויקת, עשירת גוונים כל כך עד שבדרך פלא נהיה אצלה הגוף למשהו שהוא מעבר לגוף בלי שיאבד מגופניותו.

יורם לוי פורת

שבעה מחזות של יורם לוי פורת עלו על הבמה, בתיאטרון הבימה, בתיאטרון חיפה, בפסטיבל ישראל, בזירה הבינתחומית, ובתיאטרון העירוני קרפלד בגרמניה. הם הביאו לתיאטרון הישראלי צירוף ייחודי של תיאטרון קונבנציונלי ושל אמנות מיצג. גם בשירתו מצויה הזיקה לעולם התרבות העולמי, באזכורים, גם ציטטות,  שמעצבים פרופיל תרבותי של דור שלם. הדברים לא נשמעים "מולבשים", אלא הם נובעים מכמיהת אמת, יצרית כמעט, אל העולם הגדול ואל תרבותו. בשירתו, עשירת המילים והצירופים החזקים והמדויקים, מתגלה כוחו הייחודי בצירוף של חושנות עם כושר הפשטה.

לילי פרי

לילי פרי היא סופרת המעלה בספריה נושאים חדשים ומעניקה טון ייחודי רענן לספרות העברית. הרומן הראשון שלה "גולם במעגל" זכה בשעתו לקהל קוראים גדול ואף עובד לסרט מפני שענה על ציפיותיו של אותו קהל – בעיקר נשים צעירות ומשכילות, שלא היה להן ייצוג בספרות הנחשבת של התקופה. בספרים שראו אור לאחר מכן, "ריקוד על המים" ו"ביקור התליין", המשיכה פרי לפלס בכתיבתה דרכים חדשות במטרה להגיע לפינות אפלות של המציאות הישראלית על הווייתה המשפחתית הדחוסה. כתיבתה התברכה באורך נשימה אפי, בקשב לנוסחים שבטיים - עדתיים, בעמקות פסיכולוגית, בחוש הומור דק, לעיתים שחור, וביכולת לשונית נדירה. כמו כן, מצטיינת לילי פרי בכתיבת דיאלוגים מדויקים ורהוטים, תופעה יוצאת-דופן בספרות בת-זמננו.

שמעון צימר

שלושה ספרי פרוזה כתב שמעון צימר, וחמישה ממחזותיו הוצגו, בתיאטרון הבימה, בתיאטרון הקאמרי, בתיאטרון נווה צדק ובפסטיבל עכו. נדמה שמראשית כתיבתו חיפש את קולו הייחודי בין הסופרים האהובים עליו, יעקוב שבתאי וחנוך לוין.  מריאליזם כבד ומפורט בסיפוריו שב"אמא להשכיר" בהוצאת הקיבוץ המאוחד, וברומן הראשון שלו "אומללות ראויה לרומן" בהוצאת בבל, ועד הרומן האחרון שלו "רע לתפארת", שם הריאליזם כבר מתפרע וסופרים אהובים ז"ל קמים לתחייה, הוא כותב על עולם שוקע, ועל גיבורים נידחים, מיוסרים וחסרי מנוח. מעבר לתיאורים החושפניים של גוף ומין ומחלה, יש כמיהה למשהו אחר.

ליאור שטרנברג

משורר צעיר ומקורי שספרו האחרון "הדף הוא מישור" בהוצאת הקיבוץ המאוחד (סדרת ריתמוס) הוא ספר שירה בוגר וחדשני, המגלה דרכים חדשות להסתכלות על העולם ודרכים חדשות להביע את הנראה. תרגומי שירי פטריק קאואנה מאנגלית שהופיעו בהוצאת "קשב" מהווים עדות לכישרונו המובהק כמתרגם שירה.

 
 

 
 

 
 
   
 

 
 

 
 
   
 

 
 

 
 
   
 


 
 
מספר הפלאפון שמצוין מיועד לשימוש של אנשי תקשורת בלבד.
לפניות אישיות יש לפנות למרכז המידע של המשרד בטלפון 1-800-250025
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  24/02/2015    

עדכוני rss