הודעות הדוברות education - חינוך
 
 
 
 
 
 
 
 
מבזקים
 

ירושלים, כ"ו ניסן תשע"ט

1.5.2019

 
יום הזיכרון לשואה ולגבורה

 

מערכת החינוך מציינת את יום הזיכרון לשואה ולגבורה בשורה של אירועים ממלכתיים:

עצרת הנוער הממלכתית – תתקיים ביום ה', "בקעת הקהילות" יד ושם, בראשות שר החינוך

 
  • טקסי זיכרון בבתי הספר
  • מפגשי תלמידים עם ניצולי שואה
  • תלמידים כותבים שירים בעקבות המסע בפולין 
  • "לכל שם יש נר" – כ- 800,000 תלמידי היסודי והעל יסודי ידליקו נר זכרון להנצחת זכר הנספים בשואה
  • "השביל המחבר בין יד ושם להר הרצל" –  כ-6,000 תלמידים יצעדו לזכר ניצולי שואה שנפלו במלחמת העצמאות וינציחו את פועלם
  • "חמ"ד ועד" - תלמידי תיכון מלווים ומתעדים סיפורים אישיים של ניצולים

 

שר החינוך, נפתלי בנט: ״בשנים הקרובות עדותם החיה של ניצולי השואה תלך ותיעלם. האחריות להנחיל את הזיכרון תהא עלינו, ומקורה בחינוך. זו משימה לאומית ראשונה במעלה. כבן למשפחה ששרדה את תלאות השואה, אני מכיר מקרוב את סיפורי הזוועה ורואה חשיבות לאומית בהנחלת המורשת לדורות הבאים. מצער לראות גם היום, 70 שנים לאחר שקמה מדינת ישראל, תופעות של הכחשת שואה ואירועי אנטישמיות הולכים וגוברים, כמו זה שאירע בתחילת השבוע בקליפורניה. אנחנו מאוחדים כנגד קולות אלימים וקיצוניים מעין אלו, ונישאר כך גם בעתיד. מדינת ישראל היא ההוכחה הגדולה ביותר לניצחוננו. יהי זכרם של ששת המיליונים ברוך״.

 

מנכ"ל המשרד, שמואל אבואב: "ביום החשוב והכואב הזה,  אנו מעלים על נס את הזיכרון הלאומי, את שליחותנו החינוכית לספר לדורות הבאים את מאורעות השואה ואת חובתנו המוסרית לנספים ולניצולי הזוועות שחיים בקרבנו. אנו מצווים לשמר את הזיכרון. להמשיך ולעודד תלמידים לצאת למסע לפולין, ללוות את תלמידנו ל"יד ושם" ולאתרי זיכרון, להדליק עם תלמידנו נרות זיכרון, במסגר הפרויקט "לכל שם יש נר", ולקיים טקסים ועצרות".

 

 

מערכת החינוך תפתח היום, ד' (ה- 1.5.2019, כ"ו ניסן תשע"ט)  את אירועי "יום הזיכרון לשואה ולגבורה" בשורה של אירועים ממלכתיים. בתי הספר יציינו את היום בטקסים, במפגשים עם ניצולים, בתערוכות המשלבות סיפורי עדות, בסיורים ובדיונים כיתתיים.

מחר, יום חמישי (ה- 2.5.2019) תתקיים ב"בקעת הקהילות" שביד ושם עצרת תנועות הנוער בסימן "שומרים על אחדות שומרים על ייחודיות". העצרת תפתח בשעה 17.30 במעמד שר החינוך, נפתלי בנט.

(העצרת תשודר בשידור ישיר בטלוויזיה וברשת).

 

לצד אלה, יתקיימו שורה של טקסים ופעילויות נוספות, בהן המיזם "לכל שם יש נר" –

כ- 800,000 תלמידים יסודי ועל יסודי ידליקו נר זיכרון לזכר הנספים בשואה. התלמידים ידליקו את הנר בבית יחד עם ההורים. המיזם חושף את התלמידים לסיפור חייהם של הנספים באמצעות ציון שם הנספים על כל נר, מידע אודותיהם וקוד המפנה לאתר עם פרטים נוספים כדי להבטיח שסיפור חייהם של הנספים ימשיך להישמע. השנה, גיבש המשרד חומר לפעילות חינוכית בתוך המשפחה במטרה להפוך את הטקס למסורת משפחתית בכל בית ישראל. להלן קישורית לפעילות http://meyda.education.gov.il/files/noar/candle-and-name.pdf

כ- 6.000 תלמידי החטיבה העליונה ישתתפו בצעדת "השביל המחבר בין יד ושם להר הרצל" שבסיומה תתקיים עצרת ממלכתית סמוך לאנדרטת ה"נצר האחרון". במקביל יתקיימו טקסים בקריית ענבים, נגבה, בנהריה וברחובות.

 

תלמידים כותבים שירה - 75 תלמידים שהשתתפו במסע לפולין חיברו שירה בעקבות השתתפותם במסע לפולין. אוניברסיטת בר אילן אספה את השירים והכניסה אותם לתהליך של מחקר ותיעוד השואה. 6 שירים נבחרו ויעובדו על ידי יוצרים וזמרים.

 

במהלך שנת הלימודים הנוכחית צפויים להשתתף כ- 40.000 תלמידי החטיבה העליונה במסעות לפולין. כחלק מסבב החורף, יצאו בין היתר משלחות של תנועות הנוער ומשלחות של החינוך המיוחד, ובכלל זה משלחות מונגשות  – כגון משלחת של בית הספר האון, שבו לומדים תלמידים מרותקים לכיסאות גלגלים וילדים מ"כנפיים של קרמבו".סבב היציאות הבא יתקיים החל מחודש יולי-נובמבר וצפויים להשתתף בו עוד כ-20.000  תלמידים. במהלך שנת 2018 השתתפו במסע כ- 37.000 תלמידים.

 

במסגרת התכנית "חמ"ד ועד" נפגשים לאורך השנה תלמידים עם ניצולי שואה ומתעדים את סיפורם. התכנית היא חלק מלימודי ההיסטוריה ומהווה חלק מציון הבגרות. המפגש של התלמידים עם אנשי העדות הופך אותם לממשיכי הזיכרון לשנים הבאות והם הופכים להיות העדים של העדים. במהלך השנים האחרונות נפגשו עשרות אלפי תלמידי החמ"ד עם אנשי עדות ניצולי שואה הן מאירופה והן מצפון אפריקה. חלק מן התלמידים ממשיכים לשמור על קשר עם אנשי העדות והם הופכים להיות חלק מקהילת בית הספר. בחינוך הממלכתי התלמידים שוקדים על עבודות חקר בתחום השואה כאשר הציון של העבודה מהווה כשליש מציון הבגרות.

 

 לאורך כל שנת הלימודים עוסקת מערכת החינוך בתכנית "בשבילי הזיכרון" שנוגעת בארבעה מעגלים. 

  • עולמו של הילד וסביבתו הקרובה: בחטיבה הצעירה התלמידים לומדים את נושא השואה מתוך התמקדות בסיפורו של היחיד בעזרת המפגש עם דמות מרכזית שדרכה ניתן ללמוד על הנושא. 
  • המשפחה וסביבתה בשואה: הנושא עוסק במעגל של המשפחה ובעולמה של המשפחה בשואה ועל  דמויות נוספות והקשר בין אנשים בתקופה קשה זו.
  • הקהילה: לקראת חטיבת הביניים מתווסף מעגל הקהילה כדי להרחיב את הפריסה הגאוגרפית של סיפור השואה. בתוך מעגל זה מפגישים את התלמידים עם  גורלן השונה של קהילות ועם ההתמודדות של היהודים עם השינויים שחלו בחברה שלהם
  • והסיפור האנושי הכללי: בתיכון יתקיים תהליך של העמקת הידע ההיסטורי במבט בין-תחומי של נושאים ערכיים, דילמות ושאלות אקוטיות של זהות יהודית ומוסר אנושי.

 

 

 
 

 
 

 
 
   
 

 
 

 
 
   
 

 
 

 
 
   
 


 
 
מספר הפלאפון שמצוין מיועד לשימוש של אנשי תקשורת בלבד.
לפניות אישיות יש לפנות למרכז המידע של המשרד בטלפון 1-800-250025
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  04/05/2019    

עדכוני rss