education - חינוך תכנית חפציב''ה

עדכוני rss

 
   
 
 
 
 
 
 
אביב הגיע – פסח בא
עיצוב הסביבה הלימודית לקראת פסח
 

האביב מתדפק בחלוננו (לפחות כאן בארץ) ומבשר על חג החרות הקרב ובא…זו הזדמנות לרענן ולחדש את הסביבה הלימודית בבית הספר לפי עקרון הקיר המפעיל – הדידקטי – היצירתי…

 

לפניכם מספר הצעות, בבחינת "כזה ראה ו…חדש…"
מומלץ לשתף את כל צוות המורים בבית הספר
ואחר כך נשמח אם תידעו גם את האחרים ביצירות ובתוצרים שלכם…

 

  1. מא' ועד ת':  נתלה 22 כרטיסי בריסטול ברצף -כשעל כל כרטיס רשומה אחת מאותיות הא'-ב'.
           נבקש מהילדים לרשום על גבי הבריסטולים את המושגים והרעיונות הקשורים לפסח ולחדש ניסן, על פי  סדר האותיות למשל:
    א- אביב, ארבע קושיות
    ב-  בדיקת חמץ, בכורות
    ג- גפילטעפיש… וכו' וכו'
    כך נכנס ונכניס לאווירה ואף נוכל לקבל מושג קטן על רמת הידע של התלמידים בנושא…
  2. אביב מסביב: נערוך תחרות פרחים העשויים מחומרי גלם ממוחזרים.למשל:
    א) לגזור כוסות חד פעמיות לאורכן וליצור עלי כותרת…
    ב) ליצור עלי כותרת מניירות עטיפה ולחבר לחוט ברזל…
    ג)סביב שיפוד עץ ממפיות נייר מקווצות וליצור פרח… ועוד ועוד

    את הפרחים נציב ברצף במסדרונות בית הספר בצירוף שם "האמן" המבצע.
  3. אגדה של הגדה: נערוך תערוכה של הגדות של פסח ונכין הגדה בית ספרית.
    א. נאסוף הגדות מהתלמידים, מבית הכנסת, מהמרכז הישראלי ,מהאינטרנט ועוד… ונציג אותן יחדיו.
           נוכל לכוון את התלמידים להתבונן בהגדות שבתערוכה באמצעות "משימות ניווט".
         למשל:  -   להגדיר באילו גוונים השתמש האומן ליצירת ההגדה ומדוע…
    - להגדיר באיזה סוג וגודל של אותיות השתמש הגרפיקאי שהכין את ההגדה ומדוע?
    - להסביר מהי השפעת האמן, התקופה והמקום על עיצוב ההגדה.
    - למצא בהגדה דמויות המתארות אירועים מהעבר ומההווה, ולשוות ביניהם.
    - להשוות בין תמונות שונות לקטעים שווים בהגדה.
    - להשוות בין ציורי 4 הבנים בהגדות השונות                    ועוד ועוד…
    ב. נחלק לכל כיתה קטע מההגדה (אחד מי יודע, סמני הסדר, ארבעת הבנים ועוד…) ונבקש מהם לעצב לוח מתאים, נציב ברצף או נאגוד לספר גדול ל  "הגדה של בית הספר"
  4. סביב שולחן ליל הסדר: נערוך שולחן ליל הסדר בחדר מתאים בליווי כרטיסי מידע על הסימנים בקערה, הכלים המיוחדים, המצות, הכריות (למסובין) ועוד… נוכל להכשיר תלמידים שיסבירו למבקרים ואף ישתפו אחרים בחוויות אישיות של חגיגת הסדר מן העבר.
    בל נשכח מוזיקה מתאימה ברקע.
     נכין משימות בדפי צפייה מתאימים לכל רמת כיתה .
  5. הקערה שלי: נערוך תערוכה של קערות של פסח.
    נאסוף קעדות מהתלמידים, מבית הכנסת, מהמרכז הישראלי, מהאינטרנט-מצולמות, מצוירות ומוחשיות ועוד… ונציג אותן יחדיו.
           נוכל לכוון את התלמידים להתבונן בקערות שבתערוכה באמצעות "משימות ניווט"(ראהו גם משימה 3).
          למשל:  -  מתי יצרו את הקערה, היכן  ובאיזו שנה
                   -   באילו חמרים, טקסטורות וגוונים השתמש האומן ליצירת הקעדה ומדוע…
    - למצא בקעדה צורות, סמלים,עיטורים,כיתוב ומוטיבים המרמזים על דמויות,מקומות ואירועים מהעבר ומההווה בתחום הדתי, הלאומי וההיסטורי
    - השוו בין הקערות ואת השפעות התקופה, הסביבה ומקום המוצא על יצורה ועיצובה
    חלקו לתלמידים צלחת חד פעמית ובקשו מהם לעצב את קערת ליל הסדר שלהם.
       הקפידו להדריכם מראש אודות הסמלים, המוטיבים והעיטורים המאפיינים את קערת ליל הסדר.
       הציבו את הקערות בתאריך ובמקום מסוים ובקשו מהצופים לבחור במוצלחת ביותר לטעמם.
  6. כוס של אליהו: באותו אופן ניתן גם לערוך תצוגה של ה"כוס של אליהו" שהתלמידים יכינו.
  7. חלקו לתלמידים כרטיס בגודל אחיד, בקשו מכל אחד לצייר עצמו "כאילו הוא יצא ממצרים" (עם תרמילים  מוט הליכה ועוד…) בקשו מהם לצבוע ולגזור והציבו ברצף.
       הוסיפו כותרת "חייב אדם לראות עצמו כאילו הוא יצא ממצרים" (מן ההגדה של פסח)
  8. הזדמנות בכוח המסורת: ערכו מבצעי ניקיון בכתות, בארונות, בילקוטים והכריזו על "הכתה הנקיה…"
      למהדרין: נתן גם להכין בכיתות הצעירים מתקנים לבדיקת חמץ (יעה, שקיות נייר וכו'…) ואת נוסח הבדיקה.
  9. מעבדות לחרות: לאחר דיון בכתה על משמעות החרות בהלימה לחג הפסח ובכלל, בקשו מהתלמידים לערוך משאלי רחוב: "מהי החרות שלך?"
     הציגו את התשובות בלוח גרפיטי ענק בבית הספר ובקשו מאחרים להוסיף משלהם. זו הזדמנות לערוך דיון על האונברסליות  שבערך ה"חרות"…
  10. ערכו תחרות פרסומות:
    - לנעלי הליכה של 40 שנה במדבר…
    - הפירמידה הטובה ביותר…
    - המצה הכשרה לפסח…
    - ההגדה המהודרת ביותר…

רעיונות נוספים ניתן לראות בהפעלופדיה לניסן ובאוגדן "מגלות לגאולה" שהוצאנו לפני כשנתיים…


הסברים נוספים , הערות והארות אפשר, כרגיל ,גם בטלפון: 055336812  שרית גזבר


 

 
 
    תאריך עדכון אחרון:  18/12/2009