education - חינוך

עדכוני rss

 
   
 
 
 
 
 
 
היערכות לשעת חירום במוסדות החינוך לאור מבצע ''עופרת יצוקה"
 

בדף זה מובאות דרכי ההתמודדות בהבטים הביטחוניים והבטיחותיים ובהבטים של תמיכה וייעוץ פסיכולוגי.

למעבר לחלק הייעוץ הקלק

 

 

תידרוך ותירגול מוסדות חינוך בפני ירי תלול מסלול, "גראד", "קאסם" ומרגמות

 

האיום

בשבועות האחרונים ובמהלך מבצע "עופרת יצוקה" היינו עדים לשימוש מאסיבי בירי תלול מסלול של  רקטות "קאסם" ופצמ"רים באזור עוטף עזה ובירי רקטות גראד לב"ש, אשדוד, יבנה, גדרה ועוד.

 גם ההיגיון וגם הידע המודיעיני, מצביעים על אפשרות לשימוש ברקטות "קאסם",  גראדים ומרגמות גם בשטחי יהודה ושומרון.

הערכה זו מחייבת את סגל מוסדות החינוך להיערך בהתאם, במטרה לגונן על אוכלוסיית מוסדות החינוך ולהדריך את התלמידים והסגל בכללי התנהגות נכונה.

 

מידע

 ירי רקטות "קאסם",  גראדים ומרגמות, במידה ויתרחש בגזרתנו יתאפיין ברובו בחוסר התראה וחוסר סימנים מעידים. עיקר הנפגעים הם בתחילת האירוע.

 רקטות "קאסם",  גראד  ופצצות המרגמה בידי הפלסטינים הם מסוגים שונים.

לצרכים מעשיים של מיגון והתגוננות, ניתן להכליל את יכולת המיגון, מול פגיעת הפצצות, בצורה הבאה:

 פגיעה ישירה:  אינה חודרת מקלט, הפגזים בשימוש עד עכשיו, אינם       

   חודרים מרחב מוגן דירתי (למעט ה"גראדים")

 פגיעה קרובה:    אינה חודרת בניה טרומית מזויינת או קיר בטון.
פיזור רסיסים:   הפיזור עד 60 מ', חודר רעפים, תקרת רביץ, חלונות זכוכית. כל קיר, תלולית עפר, גדר, יכול להוות מחסה מרסיסים. אדם שוכב חשוף לפחות רסיסים מאדם עומד, גם בהימצאו בתוך טווח הפגיעה.

עובדות אלו, קובעות את ההתנהגות הרצויה לאוכלוסיית מוסדות החינוך.להמשך התידרוך


 

הנחות יסוד

  • מבצע "עופרת יצוקה" עשוי להימשך שבועות רבים.
  •  ירי תלול מסלול ואירועי הטרור, האלימות והירי ימשכו.
  • מוסדות החינוך ובכללם גני הילדים הינם "נכס אסטרטגי" ובעלי חשיבות לאומית ומהווים "בטן רכה" ועלולים לשמש כיעדים מועדפים מבחינת ארגוני הטרור, לצורך ירי, ביצוע פיגועי טרור ומעשי עבריינות ובריונות ע"י גורמים פליליים.

 

אחריות

האחריות הכוללת על הבטחון בגן הילדים ובפעילות מחוץ לגן חלה על הגננת והיא נושאת באחריות לביצוע הנחיות הבטחון כפי שמתפרסמות בחוזרי המנכ"ל של משרדנו וכפי שתועברנה אליה על ידי גורמי הבטחון השונים.להמשך


הנחיות בטחון ובטיחות למנהל בית ספר - רענון לאור מבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה

  רצ"ב רענון הנחיות בטחון ובטיחות למנהל בית ספר לאור מבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה.

 

חומר זה מהווה רענון של תמצית הנחיות הבטחון והבטיחות כפי שמופיעים בחוזרי המנכ"ל של משרדנו – ואינם באים במקומם.

 

אבקשך לוודא שמסמך זה יגיע לכלל מנהלי בתי הספר ברשות וישמשו כחומר עזר ותזכורת לפעילויות אותן יש לבצע בכל מוסד חינוכי מיד לאחר החזרה מחופשת חנוכה תשס"ט.להמשך


תרגיל מוסדות חינוך ארצי לשנה"ל תשס"ט

 

1.             כללי 

א.      תרגיל מוסדות חינוך ארצי  יערך ביום  חמישי  י"ח בשבט תשס"ט 12 בפברואר 2009. 

ב.      התרגיל יתבצע בכל מוסדות החינוך בארץ (בתי ספר + גני ילדים). 

ג.       שעות ביצוע התרגיל:   10:00 - 12:00.

ד.      אין לבצע ביום התרגיל כל סיור/טיול או פעילות חוץ בית ספרית.

 

2.             רקע 

          א.         מבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה וירי תלול מסלול שביצעו ארגוני הטרור לעבר שטח מדינת ישראל.

          ב.         רעידות האדמה שהתרחשו בחודשים האחרונים בדרום לבנון, המשפיעות על כלל מרחב מדינת ישראל.

          ג.          לקחי אסונות טבע שקרו בשנה האחרונה ברחבי העולם.

          ד.         המלצות ועדת ההיגוי הבינמשרדית לטיפול בהיערכות לרעידת אדמה.

להמשך


שיפור איכותי במרכיבי העשייה הבטחונית במחוז ירושלים

  

מבצע "עופרת יצוקה" והירי תלול המסלול לעבר מדינת ישראל, המשך ההתרעות והתמשכות המצב הבטחוני הרגיש מחייבים את כולנו להמשך ערנות ומוכנות, הקפדת יתר וביצוע המוטל עלינו בתחומי הבטחון, הבטיחות וההערכות למצבי חירום תוך שיפור איכותי במרכיבי העשייה.

 

חייבת להיות שותפות יצירתית ומחשבתית של כל האנשים העוסקים בבטחון במחוז, אנו מחוייבים ב"רתימתם" של המנהלים, המורים, העב"טים והמאבטחים/שומרים ביתר מעורבות ואחריות ל"עגלת הבטחון".

 

כולנו נדרשים להשלים את כלל מרכיבי הבטחון הפיסיים במוסדות החינוך ולדאוג שגם האנשים המובילים ברשות כמו גם מנהלי בתי הספר יתנו יד לעשייה חשובה זו.

 

אנו נדרשים להשלים את ההסברה ותרגול כל מוסדות החינוך באירועי ומצבי חירום (תרגילי פינוי ותרגילי ירידה למקלטים) וזאת על מנת שכל תלמיד ותלמיד ידע את אשר עליו לעשות ואת מיקומו בעת התרחשותם של מצבי חירום.להמשך


ליועצים והיועצות – שלום רב!

בימים אלו, בהם כולנו עסוקים במלחמה דרום, אנו חייבים להיערך לכל מצב גם בבתי הספר שלנו.

רצ"ב מכתב של  מדריכות המחוז בנושא  "התמודדות בחירום"  לגבי רענון הצלחי"ם הבית ספריים.

לשימושכם.

כמו כן אנו, היועצות הבכירות, עומדות לרשותכם בכל שאלה או היוועצות   

  • יהודית אפרמן,  טלפון: 02-5601473 נייד: 050-6496550
  • דיאנה זדוף, טלפון: 02-5601473
  • זהרה פלורסהיים,  טלפון:02-5601473 נייד 050-6283576

 

מערך יעוץ ותמיכה פסיכולוגי רב תחומי לעו"ה באזור הדרום

  

בימים אלו של מצב בטחוני קשה, שבהם אנו יותר לחוצים, יותר פוחדים ולא תמיד יודעים כיצד להתמודד עם מצבי לחץ וחרדה ועם מצוקות היום יומיות, אנו מעמידים לרשות עו"ה המתגוררים באזורי הדרום, מערך יעוץ ותמיכה פסיכולוגי רב תחומי ע"י מכון "שלם" בשיתוף עם מכון "נעמן התמודדות".

 

השירות הניתן :

 

-          "הקו החם" – מוקד טלפוני מאוייש על ידי אנשי מקצוע מנוסים, פעיל  בן השעות 8:00-22:00, לצורך מתן מענה מקצועי מיידי וראשוני לכל מצוקה נפשית או כל שאלה בתחום הרגשי. הייעוץ הטלפוני ניתן חינם ואפשר לפנות בכל נושא שמטריד אתכם ואת בני משפחתכם.

-          פגישות אישיות פנים אל פנים – מערך של פסיכולוגיים קליניים ופסיכותרפיסטים במגוון רחב של התמחויות, שפוגשים את הפונה בקליניקה הפרטית, סמוך למקום מגוריו. שרות זה יינתן במהלך חודשים ינואר – פברואר – ללא תשלום.להמשך

 


התארגנות- ביטחון

צל"ח- צוות לשעת חירום

עמוד השידרה של החוסן הבית ספרי

צוות המהווה את הנהגת ביה"ס לשעת חירום

 

הערכות:

 

1. האם יש צל"ח בביה"ס.

2. האם יש תיק צל"ח/תיק חירום?

3. אילו תפקידים יש בצל"ח הבית ספרי? ומיהם בעלי התפקידים?

 

תיק צל"ח מורכב מהפריטים הבאים:

 

1. שמות חברי צוות הצל"ח, חלוקת התפקידין והמחליפים.

2. רשימת שמות התלמידים, כולל טלפון בבית, נייד, דוא"ל

3. טבלת נוכחות יומית של בעלי התפקידים: היכן כל אחד נמצא, דרך לאתרו (נייד,

   טלפונים, דוא"ל פקסים וכו.)

4. רשימת גורמי חוץ שיש להיות איתם בקשר (מועצה, שפ"ח רווחה וכו')

5. רשימת מתנדבים במידה וביה"ס מעוניין.

6. רשימת מקורות עזר (מד"א, בתי חולים, אתרים באינטרנט וכו')

7. תלמידים בסיכון:תלמידים שאותרו כשייכים למעגלי הפגיעות ברמות השונות

8. תרשים מצולם של ביה"ס.

9. מערכי שיעורים לשעת חירום: ע"פ שכבות הגיל וטווחי הזמן.

 

תחזוקת הצל"ח:

 

1. פגישות ורענונים: תאריכים, תכנים, לקחים ותובנות.

2. הכשרת צוות ביה"ס כולו: התנהלות ביה"ס לשעת חירום והעמקת הידע המקצועי בנושא.

3. סימולציה: כל בי"ס חייב להתנסות לפחות בסימולציה אחת (ע"פ הנחיות חוזר מנכ"ל)להמשך 


המנהל כמוביל צל"ח - המורה כמלווה כיתה

היציבות והמסוגלות של המבוגרים חשובה לסיוע בהתמודדות של ילדים עם המצב,

צוות ביה"ס נחשב כמבוגר משמעותי..

 

2 ערוצים קריטיים לניהול מצב משבר בארגון...

 

     "הכלה"                       "הובלה"

    *היכולת להיות קשוב      *היכולת לחזק את המחויבות

      ולספוג מבלי להדוף        של העובדים לארגון ולהנהיג

      בחזרה, את המצוקות      אותם לעבר ביצוע המשימות

      והדאגה של העובדים

      בעקבות המצב!

                      

                       יש חשיבות גבוהה

                     לאיזון בין 2 הפרמטרים

 

מורים נדרשים ל...

 

- הכלת התלמידים בכתות:

  • אוורור רגשות
  • הקשבה אמפתית.
  • חיזוק התמיכה החברתית.
  • מתן מידע אמין ומדויק, עובדתי , בהתאם לגיל.
  • עידוד חזרה הדרגתית לשגרה.
  • שמירה על קשר טלפוני- לפי המצב.

 

- הובלה

  • שמירה על ההוראות וכללי הזהירות.
  • שמירה על שגרה ככל שניתן.

הנחות יסוד בניהול מצבי-חירום בארגון.

  • אירוע חרום שאינו מנוהל- מנהל את הארגון.
  • המנהל צריך להוביל את ניהול מצב הלחץ בארגון,
  • כאשר יועצים ופסיכולוגים תומכים בתהליך.

מרכיבי ההכלה בניהול חרום ומשבר

  • נוכחות מוגברת של המנהל בסביבת העובדים.
  • קיום שיחות דיבוב והקשבה יזומות עם העובדים.
  • (כינוס העובדים ושמיעת התרחשויות היום..)
  • הכלה של מתחים.
  • הגדלת השקיפות והזרמת מידע למורים והפצת מכתבים להורי התלמידים על הנעשה בביה"ס.
  • התייחסות דיפרנציאלית לעובדים שונים בהתאם למצבם ויכולותיהם- המצאת פתרונות גמישים.
  • העברת תחושת אופטימיות גם במצבים מדאיגים...למצגת


סיוע נפשי במצבי-לחץ וטראומה...

ייעוץ- הדרכה להורים ומורים.

 

התמודדות עם מצבי-חירום ולחץ מתמשך...

התפיסה המקצועית: תגובות הציבור לאירועים הביטחוניים, הן תגובות נורמליות למצב בלתי-נורמלי.

הסימפטומים  נעלמים אצל מרביתם לאחר תקופה קצרה יחסית (בחלוף האירוע).

בקרב חלק קטן יחסית – חלק מהם ימשיכו להופיע

או אפילו יחריפו- (הסימפטומים) ויביאו לירידת משמעותית בתפקודם.

 

תגובות רגשיות...

פחדים וחרדות- התפרצויות בכי, פעילות-יתר, רעד, מחושים גופניים,

פחדים דמיוניים.

דכדוך ועצב- האטה בפעילות, חוסר אנרגיה, קהות-רגשית.

תסכול וכעס- התנהגות עצבנית, חוסר סבלנות, גילויי אלימות.

 

תגובות גופניות...

תגובות אוטונומיות- בעיקר לנחשפים לחוויה טראומטית ובהן דופק מואץ, הזעת-יתר, מתח-שרירי...

תגובות פסיכוסומטיות- כאבי-ראש, אובדן-תיאבון, בעיות עיכול, גירוד כפייתי, אלרגיות, עייפות יתר ונדודי שינה.

 

תגובות קוגנטיביות...

מצבי לחץ מתמשכים פוגמים ביכולתם השכלית והחשיבתית של ילדים ובני-נוער, ומשפיעים על תפקודם במערכת החינוך.

בין התגובות האופייניות- חוסר קשב, חוסר ריכוז,

קושי בקבלת החלטות ובפיתרון בעיות. למצגת

 


 קישור לאתר שפ"י: 

 מתמודדים עם החירום- מבצע "עופרת יצוקה" - חומרי רקע ורעיונות לשיחות עם ילדים ובני נוער

לינק התקשרות לחומרים ששפ"י הוציאו וריעננו סביב המצב הביטחוני.

 

 

 

 
 
  תאריך עדכון אחרון:  27/11/2009