חינוך - education למידה משמעותית
 
 
 
 
 
 
 
 
Work Out Loud   לעבוד בגדול  (חלק א')
 

דיבור בציבור
התוכנית לדיבור בציבור בבתי הספר מאפשרת לתלמידים להתנסות בדיבור בפני קהל ולחזק את תחושת המסוגלות והביטחון העצמי של הפרט ולחזק את יכולות ההאזנה של התלמידים.

 

אז מה הוא דיבור בציבור במדיה הווירטואלית?
דיבור בציבור במדיה הווירטואלית הוא היכולת לעשות שימוש נכון ברשתות חברתיות וערוצים שונים כדי לחשוף את העבודה שנעשתה בפני ציבור רחב יותר, לייצר קשרים משמעותיים עם אנשים אשר ישפרו וירחיבו את מעגל החשיפה.


איך עושים זאת נכון?
לרובינו יש היום חשבונות לפחות ברשת חברתית אחת, אנו עוקבים אחרי אנשים שונים, מקבלים עדכונים ומידי פעם עושים לייק או מגיבים למשהו שמישהו אחר כתב.


הילדים החל מכיתות ד' ה' ובעיקר בחטיבה ונמצאים שם עוד יותר מאתנו. בשביליהם לכתוב ולהגיב בפייסבוק ואינסטרגם זה אחד מערוצי התקשורת המרכזיים עם החברים שלהם.

 

עדיין נשאלת השאלה כיצד הקשרים והיחסים שמנהלים ברשתות החברתיות הללו משפיעים או מושפעים מהנושא של דיבור בציבור בממד הוירטואלי.

כאן נכנס לתמונה ספר מעולה שנקרא – Work Out Loud מאת John Stepper. או בתרגומו לעברית "לעבוד בגדול".

 

את ג'ון סטפר פגשתי בחודש מרץ 2016 במסגרת כנס של חברת   Jive Softwareשהתקיים בלאס ווגאס. השתתפתי בסדנא נפלאה שהוא העביר, ואחת התובנות שלי היא:


אנשים יכולים ללמוד ולשכלל את הרשת החברתית והמקצועית שלהם, כדי שתביא להם ערך. אנשים יכולים ללמוד איך להתנהל במדיות ובכלים דיגיטליים


אנשים לא עושים זאת באופן טבעי, הספר work out loud מראה איך אפשר לקחת את הערך של רשת חברתית ולהפוך אותה לכלי עבודה יומיומי, שאני בתור אדם פרטי יכול להשתמש בו כדי להעצים את היכולות והקשרים שלי. ספר מרתק! אני קוראת ונהנית מכל רגע!


ג'ון סטפר עבד 18 שנה ב- Deutsche Bank והוביל בין השאר את תרבות ה- Collaboration שהוטמעה בארגון. הם עשו שימוש ב-Jive  כדי לפתח את התרבות הזו. הניסיון הרב שלו בהטמעה של רשתות חברתיות ארגוניות וביצירה של תרבות ארגונית שמעודדת שיתוף ועבודה טובה יותר יחד, הובילה אותו לכתוב בלוג שאחר כך הפך למתודולוגיה ובעקבותיה לספר. כן הספר הזה - Work Out Loud  - או בתרגום שאנו נותנים לו לעברית לעבוד בגדול.


ג'ון מציג בצורה קלה ופשוטה עקרונות לבנייה של רשת חברתית חזקה ומוסיף תרגילים קצרים שדורשים דקות ספורות. מי שיתאמן ויעבוד לפי השיטה הזו יוכל לממש את עצמו מבחינה אישית ומקצועית בצורה טובה יותר. הוא מלמד אותנו איך לשפר ולשכלל את הרשת החברתית כך שתיתן לכל אחד מאיתנו יותר ערך.

כשקראתי את הספר ראיתי בו כל כך הרבה דברים שאנו עושים כבר הרבה מאוד שנים, במסגרת הטמעה של תהליכים הקשורים לחוכמת ההמון בארגונים. היופי של הספר הזה הוא שהוא ממשיג את הפרקטיקה שאני השתמשתי בה באופן אינטואיטיבי בצורה ברורה שניתן לשחזר ללמוד ולהשתמש שוב ושוב ללמד עוד.

 

בשיטה יש חמישה שלבים מרכזיים

  • בנייה של רשת חברתית מקצועית
  • לתת נראות לעבודה שלך
  • להוביל בנדיבות
  • להשתפר
  • לעבוד עם מטרה ברורה

בנייה של רשת חברתית - מקצועית

האם אתה באמת יצור חברתי?

 

תחשבו לרגע, האם זה שעשיתי פעילות ברשת חברתית כלשהיא אומר שאני יצור חברתי? ממש לא....


כולנו יצורים חברתיים, לכולנו יש רשת של קשרים עם אנשים, קשרים חזקים ממקום העבודה, משפחה וחברים וקשרים חלשים ורופפים עם אנשים שאנו פוגשים רק לעיתים רחוקות.

 

רשת הקשרים שלנו מאפשרת לנו גישה לידע, ניסיון והשפעה. על זה מדברים ב- 50 השנה האחרונות זה לא חדש, אבל מה הלאה?

 

הסוד הגדול שג'ון מלמד אותנו הוא איך לבנות רשת של יחסים עמוקים ובעלי משמעות עם אנשים. רשת כזו היא רשת המבוססת על אמון, וזוהי רשת אשר תוכל להביא ערך משמעותי.

 

כאן ג'ון מתחיל להפתיע, הוא נותן לנו טיפים קלים ופשוטים איך להרחיב את מעגל הקשרים שלנו, למשל, כדי לבנות את הרשת המקצועית של הקשרים החלשים.


 הנה תרגיל ממש פשוט, עקבו אחר שני אנשים שמעניינים אתכם. עקבו אחריהם ב- LinkedIn, twitter או בבלוג שלהם.

לתת נראות לעבודה שלך

אחת החוויות הראשונות שלי בתחום הייתה כשכתבתי בלוג ב-The Marker Cafe לפני הרבה שנים, אני עדיין זוכרת את הריגוש, כל פעם שפרסמתי בלוג צפיתי בכמות התגובות, הלייקים של אנשים שבכלל לא הכרתי והתחילו להגיב לי. זאת הייתה ממש חוויה מרגשת. 


אותו הדבר נכון גם לעולם העבודה. כאשר אתה מתחיל לשתף בעבודה, זה עוזר לך לבנות את המוניטין שלך בתוך הארגון, אתה מתחיל להיות מוכר לא רק לאנשים איתם אתה בקשר יומיומי אלה גם להרבה אנשים אחרים בתוך הארגון. פתאום אתה מקבל פידבקים מאנשים שבכלל לא ידעת שעוקבים או מתעניינים בתוצרים שלך.


רווח נוסף הוא שהעבודה שלך נהיית יותר אפקטיבית. הרבה אנשים שואלים אותי איך בדיוק זה משפיע על האפקטיביות? ואיך ניתן למדוד את זה. אז ג'ון נותן בספר שלו ציטוטים ודוגמאות מוחשיות - מה זה להיות יותר אפקטיבי.


עובד אחד סיפר שברגע שהוא התחיל לעבוד במדיה משותפת, המנהל שלו לא היה צריך יותר להתקשר אליו ולקבל עדכון על מה הוא עושה, כי הוא פשוט יכול לעקוב אחרי הפעילות באופן ישיר, אותו דבר קורה מול ממשקים שונים בארגונים מולם אתה עובד.


כמה פעמים קרה לכם שאנשים שונים שואלים אתכם את אותה שאלה שוב ושוב? אתם מוצאים את עצמכם כמו תקליט חוזרים על אותם הדברים או מעתיקים מייל שכבר כתבתם בעבר.  


כמה פעמים קרא לכם שהכנתם משהו, ואז כשכבר הייתם בטוחים שהכל סגור, פתאום התחלתם לקבל תגובות שחייבו אתכם לשנות הכל? האם לא עדיף לעבוד יחד ולקבל את הפידבקים הללו תוך כדי העבודה, לחסוך הרבה זמן וגם לשחרר תוצר שהוא טוב יותר?


ג'ון מוסיף כי מהניסיון שלו בארגון בנקאי גדול אנשים דיווחו כי העבודה הופכת להיות יותר מהנה כאשר אתה מוצא את עצמך מגיב וענה לאחרים, שואל שאלות ומקבל תשובות. יש לך יותר השפעה, הכרה וכייף בעבודה היום ימית.

 

שתפו אותנו...
אז בואו ננסה יחד – שני תרגילים קצרצרים.
א. שתפו את הכתבה הזו בדף שלכם – פשוט לחצו על Share ושתפו את הכתבה הזו עם חברים שלכם או עם קבוצה מסוימת שאתם קוראים. כמובן שמוזמנים גם להגיב ולעשות like.
ב. אתרו שני אנשים מעניינים ועקבו אחריהם בפייסבוק, בטוויטר, לינקאין, או הירשמו לבלוג שלהם.


בפוסט הזה הצגנו את שני העקרונות הראשונים של עבודה בגדול. בפוסט הבא נפרסם עקרונות הנוספים.


שתפו אותנו: מי הם מובילי דעה בתחום שלכם שאתם ממליצים לעקוב אחריהם?

______________________________________________________
מאת: גלית גנאור - יועצת ארגונית - מומחית בנושא חכמת ההמון 
נכתב כפוסט עבור משרה"ח - לכנס הווירטואלי הארצי הראשון "דיבור בציבור"


 

 
 

 

 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  27/05/2016