חינוך - education למידה משמעותית
 
 
 
 
 
 
 
 
איך להרחיב את מעגלי ההקשבה
 

העולם הדיגיטלי מאפשר לנו לפתח את הדיון, להכיר יותר טוב את הקהל שלנו ולהגיע למעגלים גדולים יותר. הוא מאפשר גם לעקוב אחרי מי שמעניין אותנו ולקרוא או לצפות במה שהם מדברים. עולם עשיר של דיבור בציבור ושל הקשבה גם יחד.

 

דיבור בציבור מתחיל בקהל הקרוב שלנו – הכיתה, בית הספר, הקהילה, במפגש קבוצתי או בהרצאה מול קהל באודיטוריום, באירוע ציבורי או בחוג בית. - אפשרויות רבות לדבר ישירות מול קהל ולקבל משוב מיידי.  יש יתרונות רבים בדיבור ישיר מול קהל - קשר עין ישיר, היכולת לחוש את יחס הקהל,  לראות הבעות של קשב, עניין ואפילו רגש, יכולת לפתח שיחה וגם ליזום מפגשי המשך.

 

אולם בכל זאת, הדיבור הישיר מול קהל במקום פיסי הוא מוגבל בהיקפו. אם מעוניינים להגביר את התהודה ולהגיע למעגלים רחבים יותר, צריך לחזור ולקיים מפגשים נוספים או להקליט ולתעד את האירוע, בתקווה שירצו לצפות בו שוב.

 

למרבה השמחה, העולם הדיגיטלי והמרחב הפתוח של האינטרנט פתחו בפני כולנו מגוון רחב של אפשרויות חדשות לדיבור בציבור כמו היכולת לשתף הקלטה של הרצאה או מפגש כך שיותר ויותר אנשים יוכלו לצפות בהם. וגם היכולת להשתמש בכלים נוספים לדיבור בציבור – בדרכים רבות ומגוונות כמו לפרסם מאמר, לשתף תמונות ועוד.

 

הנה מספר יתרונות של דיבור בציבור בעולם הדיגיטלי

 

תקשורת לקהל רחב, מעבר לגבולות המפגש המקומי.
אפשר להגיע לאנשים שאנחנו לא מכירים ולקבל משוב מאנשים שכלל לא תארנו לעצמנו עד כמה הדברים שאנו אומרים והרעיונות שאנו משתפים אכן יגעו בהם.

נוכחות קבועה והשפעה לאורך זמן
במרחב הדיגיטלי, היכולת להגיע לקהל הרחב חוצה גבולות של מרחב וזמן. קהל שמתעניין בנושאים שאנו מדברים עליהם, יכול לגלות את הפרסומים שלנו בחיפוש בגוגל או במרחבים שבהם גם אנשים אחרים מפרסמים. יש דרכים רבות לעשות זאת. הקהל הרחב יוכל לקרוא ולצפות בדברים שלנו בכל מקום, כל עוד יש קשר לאינטרנט. בבית קפה בסיאטל או בבית מלון באילת, בבית ספר בברצלונה או במשרדי חברה בסאו פאולו. בכל מקום ובכל זמן.

פיתוח דיון שהולך ומתפתח
רוב הכלים בעולם הדיגיטלי מאפשרים תגובה ואף פיתוח שיחה. אפשר ליצור דיון שימשיך ויתפתח. אנשים יוכלו להצטרף מכל העולם, להביע את דעתם, לשאול שאלות, לפתח רעיונות חדשים.

 

 

 
 

להרחיב דיבור בציבור מעולם הפיסי לעולם הדיגיטלי. סרטון של נואמים צעירים בבי"ס עציון גבר באילת, שהועלה לרשת ונגיש לקהלים חדשים ולצפייה חוזרת. מקור: YouTube. למידע נוסף: למידה משמעותית - נואמים בציבור בדגש על ניהול שיח

 

כלים שונים - אותם מסרים, בדרכים שונות


העולם הדיגיטלי מאופיין בקישוריות רבה. הסטנדרטים הבסיסיים של האינטרנט שמים דגש על שיתוף ושילוב. יש כלים שונים שמאפשרים לכתוב כתבות, ליצור הקלטות או לשמור ולשתף תמונות. קל מאוד לקשר בין כלים שונים. מנועי חיפוש באינטרנט מחפשים את הקשרים האלה ויעלו לנו מידע ממגוון מקורות. לכן, מקובל מאוד להשתמש במגוון כלים ושיטות תקשורת ואז לשלב ביניהם.


כך לדוגמה, יש מספר כלים שונים לשיתוף באמצעות וידאו. הידוע והנפוץ ביותר הוא שירות YouTube של גוגל. אולם יש גם אפשרויות נוספות, כמו Vimeo ועוד. יש מגוון כלים לניהול ושיתוף אוספי תמונות. כלים אחרים מתמחים בפרסום מאמרים, מצגות, מסמכים ועבודות אקדמיות. נציג מספר כלים מובילים לסוגי תוכן שונים בהמשך.


ואז, יש גם את הכלים שמקשרים ביניהם. כלים ליצירת אתרי אינטרנט מצד אחד, ורשתות חברתיות מצד שני. אנשים רבים משקיעים זמן ומרץ בבניית אתר אינטרנט. הם יוצרים אתר ייחודי, רק שלהם, שמייצג אותם נאמנה. כך, אתרי האינטרנט הם לרוב מיזמי פרסום מושקעים ומעוצבים השייכים לגורם אחד בלבד. אולם הקמתם דורשת זמן ומשאבים. לא כל אחד יכול או מוכן לבנות אתר ייעודי. מצד שני, כל אחד יכול לעשות שימוש במגוון הגדול של כלים שיתופיים וברשתות החברתיות שמקשרות בין אנשים רבים. הן מאפשרות שיתוף מהיר מאוד של תכנים, ללא התעמקות בכלים הדיגיטליים עצמם. זה נכס גדול שעומד לרשותנו, לרוב בחינם, וכדאי לדעת איך לעשות בהם שימוש מיטבי.

 

 פייסבוק

לא כל אחד אוהב את החשיפה שיש בפייסבוק. אבל רבים מאוד גילו את הקלות של כתיבת מסרים ושל שיתוף תכנים. יכולת ההפצה מהירה של תכנים בפייסבוק מעודדת אנשים להגיב ולשתף הלאה.


כדי לכתוב בפייסבוק מספיק לרשום מסר שאנו רוצים לדבר עליו בתיבה שבראש העמוד. אפשר לשתף קישור למאמר שכתבנו, תמונה או גם ליצור אלבום של תמונות.

כל עוד משתפים בפייסבוק תכנים שאנו מאמינים בהם ועומדים מאחוריהם, אין כל חשש לדבר ולכתוב. מיליוני אנשים כותבים ומשתפים בפומבי תחת שמם הפרטי ונהנים מהחשיפה ומהשיח שפייסבוק מאפשר. הרבה יוזמות התחילו בתקשורת דרך פייסבוק. אבל חשוב גם להקדיש מחשבה שנייה, להימנע מפרסום תכנים שאפשר להצטער עליהם מאוחר יותר, תכנים אישיים מדי או תכנים ותמונות שזכויות היוצרים שלהם נמצאים בידי אחרים, מבלי לקבל את הסכמתם. יש לזכור, למרחב הדיגיטלי יש זיכרון ארוך. זה יתרון גדול, אם משתמשים בו נכון.


   YouTube

חשבתם שקשה ליצור סרטונים?  היום זה די קל. למעשה, אין צורך במצלמת וידאו. אנשים רבים מקליטים סרטונים באמצעות סמארטפונים. תוכנות עריכה רבות זמינות כדי לערוך וליצור סרטוני וידאו. לדוגמה, Windows Movie Maker.

YouTube מאפשר לכל אחד להעלות ולשתף סרטי וידאו, וגם למצוא בקלות ולצפות בסרטים שאחרים שיתפו. לצופים, יש מקום נוח להגיב ולשתף את דעתם ולנו, קל לדעת כמה אנשים צפו בסרטונים שלנו ומה הם חושבים.

הנה, אפשר להרחיב את הדיבור בציבור שמתנהל במרחב הפיסי, ישירות מול קהל, למדיה הדיגיטלית על ידי הקלטת ההרצאה או המפגש ושיתוף ביוטיוב. באתר למידה משמעותית יש דוגמאות מבתי ספר בארץ. הנה לדוגמה, בקישור הזה יש סרטון של נואמים צעירים בבי"ס עציון גבר באילת, הנואמים בציבור בדגש על ניהול שיח.

גם רבות מההרצאות ב-TED זמינות ב-YouTube. אבל אפשר גם ליצור סרטונים המצולמים בכל מקום שהוא ולדבר בציבור בדרך עשירה ומיוחדת שתעצים את החוויה ואת העברת המסר. היוצר Prince Ea צילם סרטונים שבו הוא ספק מדבר, ספק שר בסגנון ראפ, כדי להעביר מסרים חשובים לגבי הקשר שלנו אחד לשני ולסביבה שלנו, החשיבות של הקשר הזה והאחריות שלנו לגביו. הסרטון Why I Think This World Should End בא למעשה להעביר מסר המנוגד לשם הסרטון, מסר שאפשר ליצור עולם טוב יותר אם נקשיב ונתייחס טוב יותר זה לזה ולסביבה שבה אנו חיים. סרטון זה זכה ליותר מ-5,800,000 צפיות. כן. חמישה מיליון ושמונה מאות אלף. זה קהל הרבה יותר גדול מזה שיכנס גם במאה אולמות. הסרטון Man vs. Earth ממשיך את הדיבור בציבור ומרחיב אותו. למעשה, סדרת הרצאות מעוררות השראה שצולמה בנוף הפתוח.
 

 
 

מימד חדש של דיבור בציבור בעולם הדיגיטלי – ללא מגבלות מקום וזמן. דוגמה: Prince Ea – Man vs.Earth. מקור: YouTube. רישיון YouTube סטנדרטי. למידע נוסף: http://www.princeea.com

 

 

 

גם בבתי הספר בארץ אנו יכולים לראות יוזמות דומות. גם אם הן מתחילות בקטן, המרחב של YouTube מקנה להן את האפשרות להתפתח. הנה לדוגמה טריילר לספר דמעות של אש מאת דבורה עומר מציגים: נעם, ניר, דניאל, דקל ועמית – תלמידים בכיתה ו שהיו צריכים ליצור דוח קריאה. במקום לכתוב חיבור מילולי, הם יצרו סרטון והעלו אותו למרחב הדיגיטלי, ל-YouTube, כדי לשתף את ההתרשמות שלהם מהספר ואת הפרשנות האישית שלהם.


   אינסטגרם
אומרים שתמונה אחת שווה אלף מילים. זאת אולי קלישאה אבל נכונה. אינסטגרם הוא שרות פופולרי שמאפשר לצלם תמונה ולשתף אותה מיד בצירוף הסבר קצר. אינסטגרם פופולרי במיוחד אצל צעירים אבל גם אמנים, ספורטאים, ארגונים וגופים רבים נוספים עושים בו שימוש. הנה לדוגמה משפט מעורר השראה של יאנוש קורצ'ק, ששותף בפורמט של תמונה באינסטגרם על ידי  מרכז הלמידה העירוני של עיריית הרצליה. כמו בפייסבוק, ב-YouTube וברשתות חברתיות אחרות, אפשר לעקוב  אחר גורם מסוים, לקבל עדכונים על כל פרסום חדש, לצפות ולקרוא.

 

בדיבור מול קהל, למרות קשר העין הישיר, קשה לעקוב אחרי עומק התגובות של כל המאזינים. האם הפנימו את המסר, האם הם מסכימים, האם ימשיכו הלאה ויישמו רעיונות שהעלינו? יש בקהל מאזינים שיעלו שאלות אבל רבים פשוט ילכו הביתה ולא נדע מה הם חושבים. המדיה הדיגיטלית מאפשרת לנו להמשיך את הקשר, לפתח את הדיון, להכיר טוב יותר את הקהל שלנו, לקבל ולשמור תגובות ורעיונות ולהיעזר בהם. המדיה הדיגיטלית מאפשרת גם להגיע למעגלים גדולים יותר והיא מאפשרת לעקוב אחרי מי שמעניין אותנו. ליצור עולם עשיר של דיבור בציבור ושל הקשבה גם יחד. מה יותר טוב מזה?
בכתבה הבאה, נציג כלים נוספים ואפשרויות חדשות לדיבור בציבור בעולם הדיגיטלי.

 

 

 

שתפו אותנו...

  • באילו כלים אתם משתמשים בעולם הדיגיטלי? מה הערך המוסף שלהם.
  • באילו כלים אתם עדיין לא משתמשים בעולם הדיגטאלי? מה אתם צריכים לשם כך?

 

 

____________________________________________________________

מאת: אביגדור שרון – מומחה סביבות עבודה, למידה וניהול ידע שיתופיים.
נכתב כפוסט עבור משרה"ח - לכנס הווירטואלי הארצי הראשון "דיבור בציבור"


 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  27/05/2016