education - חינוך המינהל למדע וטכנולוגיה - מקצוע מדעי הטכנולוגיה
 
 
 
פורטל התוכן החינוכי
צרו קשר
לאתר המינהל
פורום
 
 
 
 
 
תדרוך והנחיות
 

 

 מדריך למורה לביצוע עבודות גמר / פרויקט במגמת הנדסת אלקטרוניקה ומחשבים

במדריך:

  • תיאוריות של למידה
  • הנחיות לביצוע עבודת הגמר
  • הערכה של עבודת החקר
  • רכיבים שימושיים במעגלים
  • הצעות ורעיונות לפרויקטים

 מדריך עזר להנחיית פרויקטים, מטלות ביצוע ותלקיטים -תשע"ז

 טופס בקשה לאישור פרויקט \תלקיט \מטלת ביצוע במקצוע מדע וטכנולוגיה לכל

 

הזמנת בוחנים  לפרויקטים, תלקיטים ומטלות ביצוע לשאלון 704-387 (70%, 3 יח"ל)

החל מהיום (29/12/2016) המקצוע "מדע וטכנולוגיה לכל" קיים במוקד המקצוע. על המורים והרכזים המבקשים להגיש לאישור הצעות לפרויקטים/תלקיטים/מטלות, להירשם בהקדם ב"מוקד המקצוע".
רק לאחר הרישום ב"מוקד המקצוע" במערכת, ניתן לשלוח הצעות לאישור.

  • הערה: מורים/מרכזים שהספיקו לשלוח הצעות, שישלחו אותן שוב באמצעות מוקד המקצוע. לא נדרש לערוך מחדש את ההצעות.
     

חשוב! נא לפעול על פי ההנחיות ב"מוקד המקצוע":
יש להזין למערכת את שמות התלמידים המבצעים פרויקט ואת שם הנושא (אין צורך לרשום מספר זהות מלא - מספיק לרשום 1, 2, 3, וכן הלאה) למערכת ולצרף לתלמיד הראשון קובץ דיגיטלי המכיל את כל
ההצעות של כל התלמידים. נא לא למלא את המידע של הצעות הנושא בתוך המערכת עצמה.
סמל מקצוע: 704, סמל שאלון: 704387

קישור למוקד המקצוע:

 

 

כיצד עובדת למידה מבוססת פרויקטים?  המדריך המלא

 

למידה מבוססת פרויקטים (Project Based Learning - PBL), כמו כל סוגי השיעורים, דורשת הכנה ותכנון רבים. זה מתחיל עם רעיון ושאלה מהותית. כשאתם מתכננים את הפרויקט ואת השאלה המהותית שתתחיל את הפעילויות, חשוב לזכור שיש להתייחס להרבה סטנדרטים של תוכן. במחשבה על הסטנדרטים הללו, תכננו תכנית שתשלב כמה שיותר נושאים לתוך הפרויקט.
זכרו אילו חומרים ומשאבים יהיו נגישים לתלמידים. בשלב הבא, התלמידים יצטרכו עזרה בניהול הזמן שלהם – ללא ספק אחד הכישורים החשובים לחיים. לבסוף, מצאו מספר דרכים להעריך את השלמת המשימה ע"י התלמידים: האם התלמידים מומחים בחומר? האם הם הצליחו להפעיל את הידע והכישורים החדשים? מחנכים רבים מערבים את התלמידים ביצירת מדדי ההערכה הללו.
להלן הצעדים ליישום למידה מבוססת פרויקטים, אותם נפרט בהמשך:

  • התחילו בשאלה המהותית
  • תכננו תכנית לפרויקט
  • צרו לוח זמנים
  • עקבו אחר התלמידים והתקדמות הפרויקט
  • העריכו את התוצרים
  • העריכו את החוויה
     
    פרוט כל צעד וצעד 



תלקיט \ פורטפוליו


סוג נוסף של למידה והערכה שיש בו מרכיב חשוב של חקר הוא התלקיט/ פורטפוליו.
רקע תיאורטי
בשנות ה- 90 נתפסה ההערכה באמצעות תלקיט כמענה לשילוב אופטימלי בין הוראה, למידה והערכה (ה.ל.ה). במערכת החינוך חקרה את הנושא פרופ' מנוחה בירנבוים.
התלקיט מוגדר בספרות כ"אוסף מכוון של  עבודות התלמיד (גמורות או בתהליך) המציג מאמץ, התקדמות והישגים בתחום אחד או יותר". הוא מציג צורות שונות של מידע הערכתי: מטלות ביצוע (פירוט בהמשך), טיוטות, שאלונים, דפי עבודה, תוצאות מבחנים ומדגם הערות שנרשמו במהלך מפגשי ההערכה.
התלקיט אינו מהווה כלי קיבול שבו נאספות כל עבודות התלמיד, אלא כלי המשקף, באמצעות העבודות הנאספות בו, את הכוונות המוגדרות של יוצר התלקיט. העבודות הכלולות בתלקיט לא חייבות להיות עבודות שכתיבתן הסתיימה. הפריטים בתלקיט משמשים כראיות לגבי הידע של התלמיד, לגבי יכולתו להשתמש בידע ולגבי מידת השקעתו בלמידה ומידת התקדמותו.  פריטים לא גמורים יכולים אף הם לשמש כראיות (לדוגמה: טיוטה של חיבור, תכנון ניסוי לפני ביצועו וכדו').
בבניית התלקיט ניתן להתמקד בתחום אחד, אפשר לשלב תחומים שונים ואפשר להתבסס על נושא אינטגרטיבי.

(מתוך: אמדור, 1999).



שלושה דגמים מקובלים


תלקיט הוא "יצירה אישית" של התלמיד וכל תלקיט  שונה ממשנהו, אך ניתן להצביע על שלושה דגמים כלליים:

  • תלקיט מציג (exemplary portfolio): אוסף של עבודות התלמיד שנצבר לאורך זמן ומייצגות את הביצועים הטובים ביותר

  • תלקיט תהליכי (process-folio): מכיל תיעוד שלבים שונים בביצוע המשימה ( גם העבודות הפחות מוצלחות בהנחה שגם הניסיונות הפחות מוצלחים מספקים מידע רלוונטי על הלומד)

  • תלקיט משולב (combined portfolio): שילוב בין תלקיט מציג לתלקיט תהליכי. כולל פריטים מייצגים תהליך לצד עבודות מובחרות. זהו סוג התלקיט הנפוץ ביותר בכיתות

    מאפיינים:
    מעורבותו הרבה של התלמיד בכל שלבי ההוראה-למידה-הערכה בעזרת תלקיט הינה אלמנט מרכזי: האחריות לניהול התלקיט נמצאת בידי התלמיד. הוא שותף בבחירת הפריטים שייכללו בתלקיט (בחירה שצריכה להיות מלווה בנימוקים), בקביעת הקריטריונים לשיפוט הפריטים הכלולים בתלקיט ובהערכת הישגיו (במפגשי הערכה התלמידים מזהים נקודות חוזק ונקודות חולשה ומתווים דרכי התמודדות עתידיות). התלמיד נדרש לרפלקציה על כל פריט הכלול בתלקיט ועל התלקיט השלם.
    התלקיט מיועד לרוב אוכלוסיות התלמידים. הוא מתאים הן לתלמידים הלומדים במסגרות לימוד שונות (יסודי, על יסודי, עיוני,  טכנולוגי) והן לתלמידים הלומדים לפי גישות שונות (דיסציפלינרית ואינטרדיסציפלינרית).
    לפי מכון מופת תפיסות מתקדמות כיום בחינוך מתייחסות לתלקיט ככלי המתמקד בתיעודו ובהכוונתו של תהליך הלמידה כך שיהווה מעין אוטוביוגרפיה אישית. ככזה, התלקיט מקשר בין תחומי העניין של הלומד ומהווה עדות לכישוריו של מפתחו תוך שילוב הערכה עצמית. דגם זה מבוסס על גישה התפתחותית, המתעדת זוויות שונות בתהליך הלמידה של התלמיד: מה לומד? כיצד מתמודד עם קושי? כיצד חושב, שואל, מנתח, מארגן, משלב, מבצע, יוצר? כיצד הוא פועל הדדית באופן אינטלקטואלי, רגשי וחברתי?  יישום כזה מתייחס אל התלקיט בהקשרו הרחב כאל מושג הוליסטי המשלב, בצד הערכה עצמית משמעותית, גם התייחסות אותנטית אל תהליך הלמידה.  
    שלושה דגמים מקובלים

     
 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  23/02/2017  

עדכוני rss