education - חינוך המינהל למדע וטכנולוגיה - מגמת הנדסת מכונות
 
 
 
פורטל התוכן החינוכי
צרו קשר
לאתר המינהל
 
 
 
 
 
עבודות גמר 
רציונל
 

  רציונל מבוסס על חזון, מטרות ויעדים לטווח רחוק וחלופות יישומיות להשגתם. להלן קישור ל: החזון החינוכי של המגמה למערכות הנדסיות ממוחשבות. תלמיד העומד בפני ביצוע פרויקט או עבודת גמר דומה לאדם העומד לקבל החלטה משמעותית בחייו, החלטה העשויה לקבוע את עתידו (בצר, 2009).

הסביבה מעודדת שימוש בפתרונות קלים, פתרונות המצויים בהישג ידינו. נקרא לפתרונות אלו בשם פתרונות מדף. אדם הרוצה להגיע לפתרון מיטבי יפתח כלים אשר בעזרתם יוכל להגיע לפתרון המתאים לו. תלמיד המבצע פרויקט/ עבודת גמר רוכש במהלך העבודה בטחון עצמי וכלים בסיסים בקבלת החלטות, כלים אשר יאפשרו לו לקבל בעצמו את ההחלטות המתאימות לו ביותר על-מנת להגיע לאותו פתרון מיטבי לצרכי עבודתו.

 

רציונל לפיתוח

 

לעיתים קרובות קיים פער בין הנושא שניבחר לעבודה ומהותה של העבודה (כפי שהיא נראית לפני תחילת הביצוע) לבין העקרונות הטכנולוגיים והמדעיים שלפיהם תבוצע העבודה באופן מעשי. החלטות המתקבלות ע"י תלמיד אשר רכש כלים לביצוע העבודה יכתיבו את התפתחות העבודה בכיוון הדרוש. בין מגוון השאיפות של מבצע העבודה ניתן לציין שאיפה להתנסות בחוויית פיתוח וראשוניות בתחומי מדע או טכנולוגיה הנושאת בחובה את חדוות הביצוע תוך הבנה והעמקה בנושא בו עוסק המתכנן ובתהליך קבלת החלטות.

 

למידה באמצעות פרויקט - Project-based Learning

 

הפרויקטים ועבודות הגמר במגמה למערכות הנדסיות ממוחשבות מהווים את גולת הכותרת של תהליך תכן הנדסי מערכתי יצירתי (שון, 2010; שון, 2011). תהליך זה מבוסס על נסיון עשיר ומגוון שנרכש באמצעות מחקר שייושם בשדה עם אלפי תלמידים ומאות מורים. בעבודתי כמורה בבית ספר תיכון עם תלמידים בעלי הישגים לימודיים מגוונים (דופלט, 2010; דופלט וסבג, 2010), ועם תלמידי תיכון בעלי הישגים לימודיים נמוכים ומרקע סוציו-אקונומי נמוך (דופלט, 2009a), בפיתוח תוכניות לימודים, פיתוח מקצועי של מורים ומחקר שדה עם מורים בארה"ב (דופלט, 2008), בעבודתי עם מורים מובילים בישראל (דופלט, 2009b) ובפיתוח מחוונים להערכת חשיבה יוצרת (ברק ודופלט, 2000) ותהליכי למידה פרויקטנטים עם עמיתים במגמת מכונות (יחיאב, דופלט ומנדלסון, 1995).

 

הערות לסיום או עשרת הדיברות להתחלת תהליך למידה אחר במגמת מכונות

 

בלמידה זו מושגי הליבה בהנדסת מכונות נלמדים תוך כדי תהליך התכן ההנדסי, המערכתי, האותנטי, והיצירתי שתלמידים חווים ולא כתנאי מוקדם ללמידה שגרתית בדרך של הרצאה פרונטלית. למידה לשם שליטה (Mastering Learning) כוללת מספר מאפיינים: האחד, כל תלמיד מסוגל להגיע למקסימום הצלחה. השני, אין להניח שבגיל 15 התלמיד כבר עבר מאופרציות קונקרטיות לאופרציות פורמליות (קריא: אפשר לוותר על התנסות ועל דוגמאות מוחשיות מעולם הילד וללמד באופן תיאורטי תוך שימוש בכללים במודלים מופשטים). השלישי, הלומד צריך להיות פעיל, (ראו גם: יחיאב, דופלט ומנדלסון, 1995). הרביעי, זהו תפקידו של המורה ליצור את סביבת הלימוד המתאימה להשגת כל המאפיינים הקודמים ולאפשר לכל ילד למצות את כישוריו (ראו גם: Kolb, 1985 וגם: חנוך לנער על פי דרכו: שעל פי פירוש אחד לא ישכח הנער את מה שלימדו אותו בדרכו שלו ולפי פירוש שני: מה שמלמדים את הנער מצעירותו ישאר גם בזקנתו ולכן אם אין חינוך טכנולוגי-הנדסי חלק מחינוכו של הנער לעולם לא יוכל להיות באמת מהנדס בעל חשיבה טכנולוגית כי רשת הנוירונים שאחראית לסוג זה של חשיבה מתנונת כאשר לא מפתחים אותה, דה בונו 1996). החמישי, על המורה להעריך מאמץ של הלומד ולא רק כישרון של הלומד (כי גם מאמץ מוליד יכולת, רזניק 2001). השישי, על המורה מוטלת החובה לבטל את הקשר שיצרו קודמיו בין משכל להישגים לימודיים. משכל (לפי הגדרת בינה הישנה עליה חלוקים רוב הפסיכולוגים המודרניים שטוענים שאין דבר כזה משכל אחד. ראו גם: (סטרנברג, 1996 ; גרדנר, 1996) מתפלג נורמלית (לפי עקום סימטרי: קצת מצטיינים, הרבה בינוניים ומעט נכשלים) אבל התפלגות נורמלית או סמטרית מאפיינת רק תהליכים אקראיים (רנדומליים). מה לחינוך ולהוראה ולתהליך אקראי? (ראו גם: אינטליגנציה, הישגים ומה שאין ביניהם)

השביעי, חשיבה היא תהליך נרכש (ואינו ניתן לפיתוח רק אצל תלמידים בעלי הישגים לימודיים נמוכים. ראו גם: דופלט, 1998). השמיני, אין להניח שניתן ללמוד נהיגה בהתכתבות (לכן אין חינוך טכנולוגי בלי התנסות: ראו גם שון, 2010). התשיעי, טכנולוגיה הולידה מדע לפחות כמו שמדע הוליד טכנולוגיה (לכן, אין להניח שכדי ללמד מושגים ותהליכים טכנולוגים-הנדסיים צריך קודם כל ללמד מושגים מדעיים. ראו גם: האחים רייט, בנים לאבא שהיתה לו חנות אופניים ולא למדו מדע מעולם. למרות זאת, הם לא רק המציאו מטוס פועל הם הניחו את היסודות למדעי האוירודינמיקה). והעשירי, יצירת קהילה של לומדים (המורה שותף לתהליך הלמידה של תלמידיו ראו גם: מכל מלמדי השכלתי אולם מתלמידי יותר מכולם, התלמידים שותפים לתהליך הלמידה שהמורה מנחה ולכן הקריטריונים להערכה ידועים לכל. ראו גם מחוון באתר המגמה).

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  28/06/2014  

עדכוני rss