education - חינוך מפמ''ר מדעי החברה
 
   
 
 
 
 
 
 
תכנית "שיח ושיג"
 

תכנית "שיח ושיג" (דיבייט) הינה תכנית המובלת ביוזמה משותפת של הפיקוח על מדעי החברה, הפיקוח על הוראת האזרחות, בשיתוף המרכז הישראלי להעצמת האזרח והמרכז לדיבייט ורטוריקה. התכנית מיועדת לתלמידים ומורים בחטיבה העליונה.

 

הדיבייט יוצא מנקודת הנחה כי לכל מטבע יש שני צדדים והדרך הטובה ביותר להבין את מהותו של כל נושא, היא דיון בהיבטיו השונים. הדיבייט מבוסס על נאומים המייצגים שתי עמדות מנוגדות ביחס לסוגיה הנדונה. כל אחד מהנאומים הללו אמור להיות מושתת על טיעונים מובנים, והפרכות של טיעוני הצד היריב. כדי להעביר מסר בצורה נכונה, יעילה ואפקטיבית, יש לשים לב לתוכן הנאמר ולאופן בו הוא נאמר. צריך לדעת מה לומר ומתי לומר, להבין למי אומרים ואיך לומר זאת בצורה הנכונה – אלו חלק מכישורי השפה שאנו מבקשים להקנות לתלמידינו.

 

בתחרויות הדיבייט נעשה שימוש באסטרטגיות חשיבה ומיומנויות חשיבה מסדר גבוה הנלמדות בשיעורי מדעי החברה ואזרחות (כגון ניסוח טיעונים, שאילת שאלות ומיומנויות כגון: חשיבה ביקורתית והבחנה בין עובדות לעמדות, הערכה, קבלת החלטות ועוד).

הנושאים הנבחרים לדיון, הטיעונים והנימוקים מאפשרים לתלמיד לתת ביטוי לידע שרכש במסגרת לימודיו בתחומי מדעי החברה ואזרחות.

תכנית "שיח ושיג" מעניקה לתלמיד כלי לפיתוח יכולת הרטוריקה האישית שלו. באמצעות תכנית זו, התלמידים יכולים לשפר באופן משמעותי את כושר השכנוע שלהם ואופן עמידתם מול קהל.
זאת ועוד – בדיבייט ניתן דגש גם לפן החברתי – נבחרת הדיבייט עובדת כקבוצה, ולא כיחידים.
ההקשבה, הביקורתיות ותרבות הדיון נלמדים באופן שאינו מועבר באופן ישיר במסגרת הבית-ספרית הפורמאלית.

 

מדי שנה נבחר נושא תחרויות שונה מעולם התוכן של מדעי החברה והאזרחות תוך התייחסות לנושא המרכז השנתי שנבחר על ידי משרד החינוך.
מורי התכנית מקבלים  הכשרה מקצועית בתחום הדיבייט ותמיכה בתכנים הקשורים לנושא השנתי.

בתום שלב ההכשרה מקימים המורים מועדוני דיבייט קטנים המונים כ- 15 תלמידים מכיתות י' עד יב' ומתחילים בהכשרתם. בתום מספר חודשי הכשרה וסיוע של מדריכות, מתחיל סבב התחרויות הארצי. התלמידים מקבלים את נושא התחרות כשלושת רבעי שעה לפני קיומה, וצריכים לבנות את נאומיהם בתוך פרק זמן קצוב, ללא הכנה מראש. הנושאים הנלמדים מהווים פלטפורמה לימודית וחברתית בה יוכל התלמיד לרכוש כלים אשר יסייעו לו להבין ולהפנים את נושאים חברתיים ואזרחים במקביל לפיתוח יכולות אישיות בהם יוכל לעשות שימוש גם בעתיד. בחלק מהתחרויות עפ"י כללי התחרות, לכל קבוצה פרק זמן קצוב לנאום, לרוב עד 15 דקות, המתחלקות בין שלושה נואמים. הנאומים ניתנים לסרוגים בין חברי שתי הקבוצות. במסגרת זמן זו על קבוצה אחת לשכנע את הקהל והשופטים לתמוך או להתנגד להצעה מסוימת. תפקיד נציגי הקבוצה היריבה הוא להציג טיעונים נגדיים ולהפריך את טיעוני היריב.
בתי הספר מלווים על ידי מדריכים מטעם הפיקוח על הוראת מדעי החברה, הוראת האזרחות ורפרנט מטעם המרכז הישראלי להעצמת האזרח.

 

תלמידים המשתתפים בתכנית שיח ושיג, יכולים לכתוב את עבודת החקר במדעי החברה (במידה ולומדים במגמה) או את מטלת הביצוע באזרחות תוך התייחסות לעקרון הדיבייט ולנושא המרכז של התחרויות.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ליהודית קלנר

amitak@bezeqint.net

 

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  18/04/2019    

עדכוני rss