חינוך - education חינוך לחשיבה (אופק פדגוגי)

עדכוני rss

 
   
 
 
 
 
 
 
שאילת שאלות
 

מאיה בוזו-שוורץ, המזכירות הפדגוגית, 2008

 

חטיבה ראשונה: שאילת שאלות בכיתה

 

מנחי מורים,

 

חטיבה זו שמה לה למטרה להעמיק את הידע הפדגוגי של מורים בתחום שאילת שאלות. החטיבה מורכבת משני חלקים עיקריים:

 

חלק א' הנו מבוא תיאורטי ואמפירי המבסס את מנעד השאלות שצריכות להישאל על-ידי המורים בכיתה במטרה לקדם שיח המטפח חשיבה מסדר גבוה. חלק זה נועד בעיקר לכם, מנחי המורים, כחלק מהכנת הנושא לקראת העברתו. בסופו של חלק זה מוצעת טיפולוגיה לשאילת שאלות. זוהי טיפולוגיה אחת מיני רבות – קיימות כמובן נוספות.

 

ייחודה טמון בכך שהיא אינה ממקמת סוגי שאלות באופן היררכי אלא פורשת את מגוון השאלות באופן פרגמאטי – דהיינו, מקטלגת את סוגי השאלות בהתאם למטרת ההוראה המבוקשת בכיתה. טיפולוגיה זו יכולה להינתן למורים ככלי עבודה יומיומי לאורו יוכלו לנסח שאלות בכיתה.

 

חלק ב' משרטט מהלך הנחייה אפשרי לעבודה על הנושא עם המורים במסגרת השתלמות ו/או ליווי בית ספרי. היות ומדובר בפרקטיקה מרכזית ומהותית לעבודת המורה חשוב לממשה כתהליך ולא כמפגש חד פעמי.

 

יש להעניק למורים הזדמנות ללמוד את הנושא ולנסותו בכיתות ולערוך עמכם ניתוח מקצועי דרכי ביצועו. לסיום, שאילת שאלות הנה חלק ממה שמכנה החוקר החשוב לי שולמן כידע פדגוגי של מורים (בשונה מידע תוכני למשל).

בין אם מורה מלמד תנ"ך, ובין אם מתמטיקה, שאילת שאלות הנה אולי הכלי החשוב ביותר באמצעותו מתווך המורה לתלמידיו את עולם הידע ועל כן רלוונטי לעסוק בו בכל מסגרת פיתוח מקצועי של מורים.

 

זוהי חטיבה ראשונה בסדרה. לאחריה יופיעו חטיבות נוספות – כולן יעסקו בפיתוח הידע הפדגוגי של מורים שהוא כאמור, חוצה דיסציפלינות. החטיבה נכתבה באוריינטציה של בית ספר יסודי (ג'-ו') אולם בהתאמות קלות בהחלט ניתן יהיה ליישמה גם בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה.

בהצלחה.

 

 חטיבה ראשונה – חלק א': שאילת שאלות, מבוא תיאורטי ואמפירי למנחי מורים

 

 חטיבה ראשונה – חלק ב': שאילת שאלות, מהלך הנחייה מוצע למנחי מורים

 

 נספח

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  16/04/2014