education - חינוך אמנות

עדכוני rss

 
   
 
 
 
 
 
 
מאור חיים  /   פוסט מודרניזם :מיתה יפה מבוא ידידותי  לפוסט מודרניזםנורית ויצטום 
 

מאור חיים  /   פוסט מודרניזם :מיתה יפה מבוא ידידותי  לפוסט מודרניזם

נורית ויצטום

 

חיים מאור טוען כי המושג פוסט מודרניזם קשור לתרבות ואמנות של שנות ה-80 וה-90 של המאה ה-20(כפי שטבע את המושג הפילוסוף הצרפתי ז'אן פרנסואה ליוטאר).ההבדל לדעתו בין מודרניזם לפוסט מודרניזם הוא בכך שמודרניזם הוא או או כלומר או אקספרסיוניזם או סוראליזם, ואילו פוסט מודרניזם הוא גם וגם.

המודרניזם אופיין על ידי:

א.קידמה

 ב.אוונגרד

 ג.זרם או תנועה

 ד.שלילת העבר

 ה. אוטונומיות של היצירה – שפה עצמאית

 ו.תהליך הפשטה

 ז. רדוקציה  תהליך הפחתה ריקון.

לעומת זאת הפוסט מודרניזם מאופיין על ידי :

 א. הרהור וערעור של ערכים מודרניים מתוך התפקחות וייאוש

 ב. צרופים לא שיגרתים של יצורי כלאיים ,מין שאינו מינו אקלקטיות וכו'.

ג. בקורת חריפה כלפי הקידמה המודרנית מדעית- טכנולוגית וחושף את מגבלותיה.

את הנאמר לעיל הוא ממחיש בטבלה אותה הוא מחלק לשלוש גישות :עבר, מודרני, ופוסט מודרני.

בעבר יש אמת אחת, קו לינארי-התחלה ,אמצע וסוף. האומן מתבונן פאסיבי, והמדיום לא משפיע על הסיפור או המקור.

במודרני אין אמת אחת אלא כמה דרכים למסור אותה(סגנונות). שבירת הקו הלינארי (קולאג' מונטאג' עריכה ). האומן אקטיבי בוחר בורר, ומרכיבי המדיום משפיעים על הסיפור – יצירה.

בפוסט מודרניזם אין אמת שלמה אלא קטעים בו זמנית מפוזרים , מפוצלים. הקו הופך לרשת (של קטעים , מסכים הפועלים בו זמנית). אין אומן יש עריכה מניפולטיבית המשפיעה על האירוע ומפרשת אותו בו זמנית.המדיום הוא הסיפור והוא משפיע על הסיפור – אירוע.

מן הנאמר לעיל  ניתן לומר כי הפוסט מודרניזם הוא דקונסטרוקציה  שפירושו להרוס ולהרכיב מן השברים משהו חדש, לחתור מתחת לטקסט (מילולי או חזותי או צלילי ).

לדעת המחבר הפוסט מודרניזם דומה לבית קברות בו ניתן למצוא מיתות שונות ומשונות:

  1. מות הראייה התמימה- מות האמנות- במקום ראייה והתבוננות ישירה בעולם ,הראייה עקיפה דרך כלי שני שלישי (טלביזיה, מחשב, צלום ,פרסום, כשהמציאות עוברת עריכה ,עבוד, עד כדי מסירת אינפורמציה שיקרית בצורה מאוד " אמיתית".
  2. מות המחבר  -מות המקוריות- בפוסט מודרניזם אין מקור או מקוריות ( סרט נע של מכוניות שכולן מקור ) .הסטודיו של האומן הוא מעין בית חרושת לייצור דימויים. אין חידושים הכל נאמר. הזיוף ,העתקה השכפול לגיטמיים. הגבול בין המציאות לעולם הוירטואלי מטושטש.
  3. מות הסדר, המדע, ההגיון,האידיאולוגיה והרוחניות – הדבר בא לידי ביטוי בהכלאות שונות ומשונות.
  4. מות האדם- מות המיניות הגופניות והרגשות – האדם הפוסט מודרני – אדם שמתהדר בקליפה ללא תוכן, ובתדמית ארוזה ומשווקת היטב ( שינוי מין צבע ).
  5. מות העולם – אפוקליפסה עכשיו –את הטבע הפראי הנפלא והקסום שהיה מחוץ לגבולות הבית , תופס טבע מבוית ונשלט.

לסכום

הפוסט מודרניזם מייצג חיי חומרנות וצרכנות הוללות ונהנתנות. הוא מחפש אחר פתרונות לחיים "רוחניים" יותר "טבעיים " יותר ו"שווים "יותר, תוך בריחה והתכחשות לקידמה ורציונאליזם.

 

 

 

 

 

 

             המלצה לשקופיות/ אמנות פוסט מודרנית  באמנות ישראלית       

 

1.בני אפרת- אררט אקספרס סתיו 2034 , 1986 (אורחת סוסים ומכשירי טלוויזיה).

2. בני אפרת- מרכז הדרכה אררט קיץ 2035, 1987 ( עצי זית, כלוב, ברזל, יונים).

3. מנשה קדישמן- גזעים ורודים, 1983

4. מנשה קדישמן- עמק העצבות 1989.

  1. גידעון גכטמן- כד 1992. (פיברגלס וצבע שלושה וחצי מטר גובה).
  2. מיכאל גרוס- גג וחלון 1966.( שמן על בד).
  3. יאיר גרבוז-פעם הכרתי אימפרסיוניסטית מצרית 1986. (טכניקה מעורבת על דיקט).
  4. תמר גטר- חומה ומגדל 1989. (טמפרה ושמן על בד).
  5. ציבי גבע-בקע אל שרקיה 1985. (שמן על בד).
  6. ציבי גבע-בלטה מספר 5 1989. (אקריליק ושמן על בד)
  7. ציבי גבע- כפיה מספר 21 1990. (אקריליק ושמו על בד).
  8. משה גרשוני-תשיר חייל 1981. (צבעי זכוכית ורישום על נייר).
  9. משה גרשוני-יצחק יצחק 1982. (טכניקה מעורבת).
  10. דוד ריב- הפצצה על קיבוץ  1982 (צבעי שלטים על נייר).
  11. דוד ריב- תל אביב עזה 1988. (אקריליק על נייר).

 

 

 

  

   

 

 
 
    תאריך עדכון אחרון:  20/07/2014