education - חינוך 'שלום כיתה א
   
 
 
 
 
 
 
 
 
פעילויות עם ילדים
להיות תלמידים
 

לאחר שכמה חודשים עברו מאז תחילת הלימודים, ניתן לבדוק אילו כישורים

נלמדו על ידי הילדים.

מטרות הפעילות:

  1. זיהוי יכולות חדשות שרכשו במעבר לבית הספר.
  2. ידיעה כי ניתן לרכוש יכולות נוספות להתמודדות עם מצבים חדשים.

פעילות ראשונה – שיחה על פעילויות חדשות שהילדים פיתחו

הכנה מוקדמת:

מילות השיר "אבל מצד שני", כתבי עת צבעוניים, מספריים ודבק.

 

מערך הפעילות:

קריאת השיר "אבל מצד שני" (תרצה אתר בתוך: "ילד קטן וילד גדול", מסדה, רמת גן).

שיחה עם הילדים על יכולות חדשות, שהתפתחו אצלם בחודשים האחרונים.

בחירת תמונות שבהן נראות יכולותיהם העכשוויות של הילדים (כגון: קריאה וכתיבה), מתוך כתבי עת צבעוניים. גזירתם והדבקתם כקולאז' אישי, קבוצתי או כתתי.

פעילות שנייה – זיהוי היגדים המאפיינים את יכולתם של הילדים

הכנה מוקדמת:

הכנת דף היגדים דוגמה לדף היגדים

אני יכול/ה כבר:

  • לסדר ילקוט בעצמי.
  • לקרוא קצת.
  • לכתוב קצת.
  • לספור ולחשב.
  • להכין שיעורי בית.
  • להתלבש בעצמי.
  • להתאפק ולא לדבר בכתה ללא רשות.
  • לפנות אל בעלי תפקידים בבית הספר.
  • לעשות דברים שהמורה מבקשת.
  • לקלוע כדור לסל  של הגדולים.
  • להכיר ולזהות את כל המקומות בבית הספר.

 

מערך הפעילות:

סימון של הילדים אילו היגדים מאפיינים יכולות שהם רכשו לעצמם מתחילת השנה. מומלץ לבצע את המשימה הזאת בנוכחות ההורים או כפעילות פרונטלית בכיתה.  

פעילות שלישית – שירים וחרוזים לקראת כיתה א'

תרצה אתר הקדישה ספר שלם לכניסה לביתה ספר, וקראה לו "כשאמא הולכת לכתה א'" (הוצאת הקיבוץ המאוחד, תל אביב). השירים בספר מתארים חוויותיהם של ילדים ברכישת הקריאה והכתיבה ובחוויות הסתגלות שונות בבית הספר.

 

ניתן להתחיל דיון בנושא באמצעות השיר "אותיות קטנות וגדולות".

שיחה עם הילדים על חוויה אישית, המזכירה להם את החוויה של הילד בשיר.

במעגל הקסם יתייחסו הילדים להיגדים הקשורים לחוויות הנאה והישג לצד חוויות קושי והתמודדות המלווים את תהליך הלמידה.
להלן מספר משפטים לדוגמה:
מאז שלמדתי לקרוא, אני...
יש דברים שלא הצלחתי לעשות בעבר ואני מצליח/ה כעת.

פעילות רביעית – התמודדות עם קשיים

כל אחד מתמודד עם קשיים בתהליך הלמידה. לפעמים שאלה של המורה איננה ברורה, ולפעמים תרגיל בחשבון נראה מסובך. לכל אחד יש דרך אישית להתמודד עם קושי. בבית הספר ההתמודדות קשורה בהיחשפות לעיני חברים. יש ילדים המרגישים בשל כך מבוכה, יש המנסים להסתיר את הקושי, ויש המרגישים עצמם בטוחים למרות הקושי. חשוב מאד להציג קושי כמצב אוניברסלי. כולם חווים אותו. ביטוי הקושי ושיחה עליו בין הילדים עשויים להקל על הילד/ה את ההתמודדות עמו, ולשחרר אותם מההרגשה שיש להתבייש בקושי להסתיר אותו. בדרך זו יכולים הילדים לצבור יותר כוח להתמודדות עם הקושי ולא לבזבזו על "שיטות הסתרה".

 

השיר של חגית בנזימן "תרגיל קשה" ישמש כגירוי לשיחה על התמודדותו של הילד בשיר עם תרגיל קשה בחשבון.
דוגמאות לשאלות מנחות לשיחה:
מדוע הילד מנסה להסתיר את הקושי שלו?
האם אתם מכירים קשיים דומים לקושי של הילד בשיר?
אילו הייתם במקום הילד, איך הייתם רוצים שהמורה והחברים יתנהגו אתכם?

פעילות חמישית – עידוד ברגעים קשים

לפעמים אנו זקוקים לכמה מילות עידוד, שיעזרו לנו להתמודד עם קושי. בפעילות זו יאספו הילדים מאגר של מילות עידוד, ילמדו להשתמש בהן ולהעניק אותן לאחרים בעת הצורך.


  • הכנת רשימה המונה מילות עידוד מוכרות על גבי הלוח. הבנה מהו הקונטקסט שבו משתמשים במילות עידוד הללו.
  • עבודה בקבוצות או כיחידים: עיצוב מדבקות ממילות עידוד שנאספו.
  • תרגול העידוד: הילדים יבצעו מטלות לפני חברי הקבוצה והם יתנו להם מדבקה עם מילת עידוד בתום ביצוע המשימה.

 

 

(מתוך: "כישורי חיים", כישורים, נושאים התפתחותיים ומניעתיים, לכתות א-ב בבי"ס הממלכתי, משרד החינוך התרבות והספורט, הוצאת מעלות תשנ"ו)

 
 
    תאריך עדכון אחרון:  14/05/2012    

עדכוני rss