education - חינוך בשבילי הזיכרון בשבילי הזיכרון גני ילדים יסודי חתיבת ביניים תיכון

בחטיבה העליונה יתקיים תהליך של העמקת הידע ההיסטורי במבט בין-תחומי תוך חיבור ושילוב עם נושאים ערכיים והדילמות העולות בנוגע לזהות יהודית ולמוסר אנושי. על התהליך החינוכי לאתגר את התלמידים לחשיבה מורכבת של אירועי השואה על ידי הצגת  חומרים מגוונים ומנקודות מבט  שונות.

 

להמשך קריאה 



חיילים יהודיים בצבא האדום במלחמת העולם השניה - לכיתות י' - י'א

מערך שיעור על החיילים היהודיים בצבא האדום בתקופת מלחמת העולם השנייה. המערך משלב מצגת, סרטוני הסבר ומקורות ומכתבים בני התקופה לדיון.



"בין שבר להמשכיות" – האמנות הישראלית בראי השואה - לכיתות י'-יב'

יחידת לימוד בנושא "אמן וחברה" בתכנית לבגרות. עוסקת במשפחה כיחידה אנושית, המחברת בין הפרט לחברה ובין האמן כיחיד למשפחה כזיכרון ומניע לפעולה אמנותית



"התזמורת תנצל יחד או תמות יחד- אין דרך ביניים". אלמה רוזה ותזמורת הנשים באושוויץ - לכיתות י'-יב'

מערך זה חושף בפני התלמידים קבוצה ייחודית של נשים ובראשה האישיות יוצאת הדופן-  אלמה רוזה- מנצחת תזמורת הנשים במחנה ההשמדה אושוויץ- בירקנאו בשנים  1943-1944.



התמודדותו של האדם המאמין בשואה - י'-יב'

הקטעים מזמנים התעסקות בשאלות מאתגרות ביותר של זהות יהודית שמצריכות רמת הפשטה גבוהה ומזמינות לפתיחות מחשבתית.



"מזמורנו נמלא צער": הנוער היהודי מהקהילה והתנועה אל המרד – כיתות י'-יב'

כחלוף 70 שנה ויותר למרד, ראוי לחזור, ולדון בסיפור המרתק ומעורר השאלות וההשראה של המרד ובהקשרים ההיסטוריים והערכיים



"עקבות אדם" – האמנות כהתנגדות רוחנית - לכיתות י'-יב'

יחידה זו מפנה זרקור אל "עקבות אדם" – היצירה ששימרה את זהותם של היוצרים, הנציחה ותיעדה רגשות, דמויות ומצבים



כוחותינו מחכים להשכמה - גרמניה במעבר מדמוקרטיה לדיקטטורה. לכיתות י' - י'ב

שיעור זה מתמקד בכמה מעמודי היסוד בביסוסו של המשטר הנאצי. התלמידים יכירו מגוון מהאמצעים ששימשו את הנאצים בתהליך שראשיתו במדינה הפועלת על תשתית דמוקרטית, ועד שזו הייתה למדינה נאצית טוטליטרית. באמצעים אלה מגולמות תפיסות של שלטון טוטליטרי, של גזענות, של שאיפה לסדר עולם חדש ושל בניית חברה ולאום המבוססים על תורת הגזע.



לשמור על הזכרון - יום השואה הבינלאומי. לכיתות י' - י'ב

מערך זה מתמקד במשמעותו של יום הזיכרון הבין-לאומי לקורבנות השואה, ה- 27 בינואר, ובעקבותיו על משמעות השואה לכלל האנושות. המערך הינו בין-תחומי ובנוי סביב החלטת האו"ם להכריז על ה 27 בינואר כיום הזיכרון הבין לאומי לקורבנות השואה וסביב כרזות שעוצבו לצורך תחרות לכבוד ציון יום זה באו"ם.



רשימת שינדלר - יא'-יב'

סרטו של סטיבן ספילברג "רשימת שינדלר" מביא סיפור הצלה מיוחד במינו - אוסקר שינדלר, גרמני נאצי, הציל כ- 1,100 יהודים בקראקוב בתקופת השואה. מעשהו יוצא דופן במהותו על רקע החברה הגרמנית. הצפייה בסרט מזמנת לבני הנוער חוויה מרגשת, חוויה לא קלה. המערך שלהלן מציג פעילות חינוכית בעקבות הסרט, לתיווכו ועיבוד התכנים המורכבים שבו.



מכתבים אחרונים - יא'-יב'

מאות מכתבים וגלויות שכתבו יהודים בתקופת השואה נשתמרו בארכיונים השונים ואצל בני משפחה. רבים ממכתבים אלו היו פריסת שלום אחרונה, סימן חיים אחרון מהכותבים.

המכתבים מזמנים מפגש עם ה"קול" האותנטי של הקרבנות בזמן התרחשות המאורעות ומקרבים אותנו אל עולמם הנפשי ואל האופן שבו הם חוו את הדברים. הם מעוררים דיון חינוכי על זהות, על ערכים, על הניסיון לגשר בין שבר להמשכיות, על ייאוש, על תקווה ועל צלם האדם בצל המוות.



את אחי אנוכי מבקש - יהודים מצילים יהודים - יא'-יב'

מערך שיעור העוסק בסיפורי הצלה של יהודים על ידי יהודים בתקופת השואה נושא הצלתם של יהודים בתקופת השואה מתקשר מיידית לסיפורם יוצא הדופן של חסידי אומות העולם. בשנים שלאחר תום המלחמה ובמיוחד בשני העשורים האחרונים, השתרשה תפיסה שהצלת יהודים נעשתה רק בידי לא-יהודים.





  תאריך עדכון אחרון:  30/01/2019