education - חינוך בשבילי הזיכרון בשבילי הזיכרון גני ילדים יסודי חתיבת ביניים תיכון

בחטיבה העליונה יתקיים תהליך של העמקת הידע ההיסטורי במבט בין-תחומי תוך חיבור ושילוב עם נושאים ערכיים והדילמות העולות בנוגע לזהות יהודית ולמוסר אנושי. על התהליך החינוכי לאתגר את התלמידים לחשיבה מורכבת של אירועי השואה על ידי הצגת  חומרים מגוונים ומנקודות מבט  שונות.

 

להמשך קריאה 



"בין שבר להמשכיות" – האמנות הישראלית בראי השואה - לכיתות י'-יב'

יחידת לימוד בנושא "אמן וחברה" בתכנית לבגרות. עוסקת במשפחה כיחידה אנושית, המחברת בין הפרט לחברה ובין האמן כיחיד למשפחה כזיכרון ומניע לפעולה אמנותית



"התזמורת תנצל יחד או תמות יחד- אין דרך ביניים". אלמה רוזה ותזמורת הנשים באושוויץ - לכיתות י'-יב'

מערך זה חושף בפני התלמידים קבוצה ייחודית של נשים ובראשה האישיות יוצאת הדופן-  אלמה רוזה- מנצחת תזמורת הנשים במחנה ההשמדה אושוויץ- בירקנאו בשנים  1943-1944.



התמודדותו של האדם המאמין בשואה - י'-יב'

הקטעים מזמנים התעסקות בשאלות מאתגרות ביותר של זהות יהודית שמצריכות רמת הפשטה גבוהה ומזמינות לפתיחות מחשבתית.



"מזמורנו נמלא צער": הנוער היהודי מהקהילה והתנועה אל המרד – כיתות י'-יב'

כחלוף 70 שנה ויותר למרד, ראוי לחזור, ולדון בסיפור המרתק ומעורר השאלות וההשראה של המרד ובהקשרים ההיסטוריים והערכיים



"עקבות אדם" – האמנות כהתנגדות רוחנית - לכיתות י'-יב'

יחידה זו מפנה זרקור אל "עקבות אדם" – היצירה ששימרה את זהותם של היוצרים, הנציחה ותיעדה רגשות, דמויות ומצבים



כוחותינו מחכים להשכמה - גרמניה במעבר מדמוקרטיה לדיקטטורה. לכיתות י' - י'ב

שיעור זה מתמקד בכמה מעמודי היסוד בביסוסו של המשטר הנאצי. התלמידים יכירו מגוון מהאמצעים ששימשו את הנאצים בתהליך שראשיתו במדינה הפועלת על תשתית דמוקרטית, ועד שזו הייתה למדינה נאצית טוטליטרית. באמצעים אלה מגולמות תפיסות של שלטון טוטליטרי, של גזענות, של שאיפה לסדר עולם חדש ושל בניית חברה ולאום המבוססים על תורת הגזע.



לשמור על הזכרון - יום השואה הבינלאומי. לכיתות י' - י'ב

מערך זה מתמקד במשמעותו של יום הזיכרון הבין-לאומי לקורבנות השואה, ה- 27 בינואר, ובעקבותיו על משמעות השואה לכלל האנושות. המערך הינו בין-תחומי ובנוי סביב החלטת האו"ם להכריז על ה 27 בינואר כיום הזיכרון הבין לאומי לקורבנות השואה וסביב כרזות שעוצבו לצורך תחרות לכבוד ציון יום זה באו"ם.



רשימת שינדלר - יא'-יב'

סרטו של סטיבן ספילברג "רשימת שינדלר" מביא סיפור הצלה מיוחד במינו - אוסקר שינדלר, גרמני נאצי, הציל כ- 1,100 יהודים בקראקוב בתקופת השואה. מעשהו יוצא דופן במהותו על רקע החברה הגרמנית. הצפייה בסרט מזמנת לבני הנוער חוויה מרגשת, חוויה לא קלה. המערך שלהלן מציג פעילות חינוכית בעקבות הסרט, לתיווכו ועיבוד התכנים המורכבים שבו.



מכתבים אחרונים - יא'-יב'

מאות מכתבים וגלויות שכתבו יהודים בתקופת השואה נשתמרו בארכיונים השונים ואצל בני משפחה. רבים ממכתבים אלו היו פריסת שלום אחרונה, סימן חיים אחרון מהכותבים.

המכתבים מזמנים מפגש עם ה"קול" האותנטי של הקרבנות בזמן התרחשות המאורעות ומקרבים אותנו אל עולמם הנפשי ואל האופן שבו הם חוו את הדברים. הם מעוררים דיון חינוכי על זהות, על ערכים, על הניסיון לגשר בין שבר להמשכיות, על ייאוש, על תקווה ועל צלם האדם בצל המוות.



את אחי אנוכי מבקש - יהודים מצילים יהודים - יא'-יב'

מערך שיעור העוסק בסיפורי הצלה של יהודים על ידי יהודים בתקופת השואה נושא הצלתם של יהודים בתקופת השואה מתקשר מיידית לסיפורם יוצא הדופן של חסידי אומות העולם. בשנים שלאחר תום המלחמה ובמיוחד בשני העשורים האחרונים, השתרשה תפיסה שהצלת יהודים נעשתה רק בידי לא-יהודים.



זהות יהודית בשואה - יא'-יב'

מערך שיעור רב תחומי המשלב בתוכו קטעי עדויות, יצירה אומנותית ושירה העוסק בדילמות של זהות יהודית בתקופת השואה ולאחריה. ההתמודדות עם הזהות היהודית מאפיינת את ההיסטוריה היהודית המודרנית מאז ראשית האמנציפציה וקיבלה ממדים רבי עוצמה בתקופת השואה.



הם היו בהחלט בני אדם - יא'-יב'

מערך שיעור המשלב בתוכו טקסטים, קטעי עדויות ויצירות אומנות ושירה. מערך שיעור רב תחומי המשלב עדויות, ראיון עם איש ס"ס, מסמכים, הגות, יצירות אומנות ושירה מאז שהסתיימה מלחמת העולם השנייה עולה במשך השנים השאלה הקשה, איך ייתכן שאירוע כמו השואה יכול היה להתרחש מבחינת האנושות? בתקופה שקדמה לשואה עברה אירופה תהליכים מואצים של מודרניזציה.


קירות מספרים -חיי התרבות והרוח בגטו וילנה - יא'-יב'

ערכת לימוד המבוססת על כרזות רחוב שפורסמו בגטו וילנה ועוסקת בחיי התרבות והרוח בגטו. ערכה זו מבקשת לחשוף בפני התלמידים את קיומם של חיי התרבות והרוח במציאות של כאוס וחידלון, לעורר דיון על הדילמות הכרוכות בניסיון להמשיך ולקיים מסגרות וערכים בצל הרצח המתמשך של עשרות אלפים מיהודי הגטו בפונאר, ולהאיר את משמעותה ועוצמתה של יצירה ואת כוחות הנפש שנדרשו לשם כך.


העולם אחרי אושוויץ - יא'-יב'

מערך שיעור המשלב בתוכו טקסטים, קטעי עדויות ויצירות אומנות ושירה. השואה חוללה שינוי בשני היבטים. בהיבט האנושי המוסרי הכללי וכמובן שבאופן משמעותי ודרמטי במימד של העולם היהודי. נחשפה קריסתם של ערכי מוסר בסיסים, התערערו מערכות האמון בשוויון בני האדם ובזכותו של כל אדם לחיים, השואה התרחשה במרכז הציוויליזציה המערבית על ידי בני אדם.



בחרנו בחיים - ניצולי השואה ותרומתם למדינת ישראל - יא'-יב'

פעילות יצירתית סביב תערוכה מקוונת בנושא תרומתם של הניצולים למדינת ישראל. אין זה מובן מאליו שניצולי השואה, אשר חוו את השבר והאובדן הגדול, בחרו בחיים. סביר היה שלאור אסונם יבקשו הניצולים לנקום או לטבוע ביגון משתק.


להיות בודד בכיכר השוק - חסידי אומות העולם - יא'-יב'

יחידה בנושא חסידי אומות העולם,העוסקת בבחינת הנושא דרך מקרי מבחן מייצגים ודיון ערכי סביב שאלת הערבות ההדדית בין בני אדם.


'אשר קראתי למתים' - יא'-יב'

לאורך כל תקופת השואה כשכל כוחות הגוף והנפש הופנו להישרדות הייתה יצירה, תרבות ונכתבה שירה יהודית.


אמונה בשעת משבר

אמונה בשעת משבר- יא'-יב'

העיסוק והחיפוש אחר משמעות אירועי השואה ומקומם במכלול האמונה היהודית דורש מאתנו לדון בשאלות ייחודיות


בנגאזי - ברגן בלזן – יא'-יב'

הספר "בנגאזי, ברגן-בלזן", מציג את שואת יהודי בנגאזי, ופירוט על המתרחש גם בזירות גיאוגרפיות אחרות בעולם היהודי.


יאנוש קורצ'אק: מחנך הומניסט במבחן השואה - לכיתות י"א-י"ב

בערכה הכוללת לוחות מוזאוניות צבעוניים, מוצג קורצ'אק המחנך ואיש הרוח, הומניסט שביקש לתקן את העולם על ידי חינוך.


יצירה מן המיצר - לכיתות יא'-יב' בחינוך הממ"ד

טקסטים, יצירות אומנות והפעלות העוסקים בתגובה היהודית לאירועים, כשבמוקד עומדים הזהות היהודית והערכים היהודים, המהווים עוגן של קיום.


כאב השחרור והחזרה לחיים – יא - יב

מושגי החופש שחרור ושיקום כפי שהתלמידים מכירים מעולמם האישי שונים ממה שחוו ניצולי השואה. עם תום המלחמה אבד לניצולי השואה העולם שהכירו ועמו בני משפחותיהם והערכים האנושיים עליהם גדלו. עתה עליהם לגייס תעצומות נפש וגוף לשיקום עצמם ולבחירת משמעות חדשה לחייהם.
ערך חינוכי רב יש לעיסוק בנושא זה שחושף את הקשיים הרבים שחוו ניצולי השואה בבחירות שעשו בחזרה לחיים בבחינת "כעוף החול", וממחיש באמצעות עדויותיהם את ניצחון הרוח והמושג "ובחרת בחיים"


משפטי נירנברג. לכיתות יא-יב

מערך שיעור על משפטי נירנברג והשאלות המוסריות הנוגעות לכל חברה אנושית שהם העלו. המערך יוצא מתוך ניתוח תצלומים, מתמקד במספר סוגיות מוסריות בסיסיות בהן ניתן להתעמק בעבודה בקבוצות ומאפשר סיכום השולח לשאלות הגדולות על משמעותם של המשפטים בפרט וזיכרון השואה בכלל לדורות הבאים.




  תאריך עדכון אחרון:  04/03/2017