education - חינוך בשבילי הזיכרון בשבילי הזיכרון גני ילדים יסודי חתיבת ביניים תיכון

בשל מורכבות הוראת השואה, אנשי חינוך מתחבטים בשאלה כיצד להתמודד עם הנושא בגילאים השונים. המציאות הישראלית מפגישה את הילד כבר מגיל צעיר עם מידע חלקי, ולעתים בלתי מבוקר, על השואה. סקרנותו של הילד מובילה אותו לעתים למקורות מידע שעלולים להעצים את פחדיו, לפרוש בפניו תמונה קטסטרופלית של רוע מוחלט ולצקת בתודעתו עולם מושגים שגוי וסטראוטיפי מפחיד ומאיים אף יותר. התכנית שלהלן מאפשרת לימוד מבוקר של פרק השואה ומושגי היסוד המלווים אותו, מתוך ההנחה שחשיפה מותאמת על ידי דמות משמעותית בעלת קשר רציף עם התלמיד יכולה לסייע בהימנעות מטראומה והשלכה לא נכונה של המושגים המרכזיים בנושא בגיל הצעיר: "יש לתת לילדים לדעת, אך לעשות זאת על פי דרכם".

להמשך קריאה

 

בת כזאת רצינו - סיפורה של מרטה גורן ה'-ו'

ספר ומערך חינוכי המפגיש את הילדים עם סיפורה של ילדה צעירה, מרטה, וקורותיה בטרם השואה, בתקופת השואה ובתהליך ההצלה והחזרה לחיים. הספר מזמן דיון בעקבות נושאים המהווים את מרכזו של הדיון החינוכי על אודות השואה, באופן מעמיק יותר מאלו שנלמדו בשנים הקודמות



 

מבעד לעינינו - מתבוננים ויוצרים...- ה'-ו'

הערכה שמה דגש על פנים של יצירה ושל עיסוק חזותי, מותאם גיל, בנושאים מרכזיים בנושא השואה המאורגנים באופן כרונולוגי. היא מאפשרת הבנייה של מסגרת כללית לנושאים שנידונו בעבר תוך בנייה של סביבה חזותית המזמנת דיון, שיח, רפלקציה ולמידה של מושגי יסוד. הכרזות והחומרים הנלווים מורכבים מקטעי עדויות, תצלומים ויצירות אומנות.



ילדים בגטו 

 

"ילדים בגטו" - סביבה מתוקשבת - ה'-ו'

האתר "ילדים בגטו" הוא אתר על ילדים שנכתב עבור ילדים. האתר מתאר את החיים בתקופת השואה מנקודת מבטם של הילדים שחיו בגטו, ומנסה להציג את החוויה המורכבת של החיים בגטו בדרך שתהיה נגישה גם לילדים בימינו. במרכז האתר עומד ייצוג דמיוני של רחוב בגטו. הילדים מוזמנים ל"נוע" ברחוב ול"הכנס" לאתרים שונים ברחוב.



האי ברחוב הציפורים

 

האי ברחוב הציפורים לכיתות ה'-ו'

הספר מספר את סיפורו של ילד צעיר בשואה. ומזמן דיון בשאלת ההתמודדות האנושית בשואה כמו: יכולותיו האישיות והתמודדותו



מחפשים בית

 

מחפשים בית - ה'-ו'

סיפוריהם של 5 ניצולי שואה משלב השחרור ועד השיקום והעלייה לישראל. הוראת השואה מנקודת המבט של השיקום והבנייה שלאחריה



 

יאנוש קורצ'אק של הילדים – כיתות ה'-ו'

בפעילות מועלים על נס דמותו של קורצ'אק כמחנך וכאדם, יחסו לילדים, אנושיותו, תמיכתו בילדים ואמונתו באדם באשר הוא



 

ספר: הסרט האדום - לכיתות ה'-ו'

מערך שעורים בעקבות הספר: הסרט האדום, מאת נחמה רהב, העוסק בהתמודדות יהודית בשואה והכרות עם חיי יהודים בגט



 

הכנת טקס יום השואה - לכיתות ה'-ו'

פעילות הכנה לקיום טקס יום השואה. לחיבור התלמידים לתוכן הטקס ומשמעותו מוצע לערוך הכנה מעמיקה לקראתו בקרב כל הכיתות



עד אז רק קראתי על דברים כאלה בספרים – סיפורו של אורי אורלב – ה'-ו'

סיפור חייו של אורי אורלב מציג את התמודדותו של הילד עם תנאי החיים הקשים שחווה . תקופת השואה והחיים שאחרי נפרשים תוך מעקב אחר חלומותיו ותקוותיו כפי שמשתקפים מיצירותיו, ובדרך זו הם לומדים מושגים, קשיים ודרכי התמודדות אופייניים לתקופת השואה
הסיפור שמשלב גם את תקוותיו וחלומותיו של אורלב בהיותו ילד מעורר אמפתיה אצל ילדים לסוגיות חשובות בתקופת השואה והבנתן.



האיש שידע לאהוב ילדים

הספר: האיש שידע לאהוב ילדים – כתב וצייר יצחק בלפר - כיתות ה'-ו'

הספר מתאר את ילדותו של הכותב והצייר יצחק בלפר, חניכו של יאנוש קורצ'אק, בשנים שלפני מלחמת העולם השנייה.
חשיבותו של הספר בכך שהוא מביא עדות חיה לאשר התרחש בבית היתומים בתקופה שלפני המלחמה, מנקודת מבטו של ילד. עדות זו מלמדת על השפעתו הרבה של קורצ'אק על כל אחד מהילדים וחלקו הרב בבניית עתידם של אלו מהם ששרדו את השואה.



סיפורו של ז'ילבר בלום מתוך הספר "במסתור" - לכיתות ו'

מערך שיעור זה מיועד לתלמידי כיתות ו' ומספר את סיפורו של ז'לבר בלום, ילד צרפתי ממשפחה יהודית שניצל על יד משפחה כפרית שסיכנה את עצמה וע"י אנשי הארגון היהודי האוז"ה. הסיפור הוא חלק מעדותו של ז'לבר בלום, מתוך הספר "במסתור - ילדים בתקופת השואה בצרפת" מאת נעמי מורגנשטרן, בהוצאת יד ושם .



"זיכרון לנצח נצחים" - ילדים בתקופת השואה - לכתות ו'

במהלך השנים של מלחמת העולם השנייה תיעדו רבים מן היהודים את חייהם באמצעות כתיבת יומן, שירים ומכתבים, ציור תמונות מחיי היומיום ואפילו באמצעות צילום. בין המתעדים היו גם ילדים, לעיתים צעירים מאוד. לפנינו חמישה ספרי זיכרונות של ילדים, שנכתבו בזמנים שונים, במקומות שונים ובנסיבות שונות, אך לכולם מכנה משותף אחד: כולם מהווים מעין קפסולה של זמן.



"ושננתם" – סוגיות מן המשנה וביטויים במקורות מתקופת השואה. לכיתות ו' - ז' בחמ"ד

חמשת המערכים שלפנינו מאפשרים שיח סביב סוגיות מרכזיות העולות מן המשניות לדוגמה: תפילה ומשמעותה, לוח השנה העברי, ראש השנה, יום כיפור, סוכה ושבת. המקורות מפגישים את התלמידים עם שאלות ולדרכים בהן ניסו היהודים להמשיך ולשמר משהו מעולמם הרוחני ומן המצוות בתקופה של שבר גדול.



ילדות והתבגרות בעולם של חורבן - ה'-ח' בחינוך החרדי

הערכה פותחה סביב עדויות, מקורות ותצלומים העוסקים בילדים ובהתמודדותם בשנות השואה הראשונות.





  תאריך עדכון אחרון:  03/03/2017