education - חינוך זיכרון ועצמאות

עדכוני rss

 
   
 
 
 
 
 
 
הצעה לתכנון וביצוע טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל
לקוח מתוך אתר מנהל חברה ונוער
 

עובד על פי: הצעה לתכנון וביצוע טקס יום הזיכרון הממלכתי לזכרו של יצחק רבין כשיאו של תהליך למידה , בתוך חוברת לזכרו של יצחק רבין.

 

נכתב ע"י: נילי בן-עמי , עמליה לואין , אילנה רבינוביץ

 

הטקס הינו מעמד המעניק משמעות סמלית לנושא או למועד מסויים. את המשמעות הסמלית מעניקים למעמד תכני הטקס ומרכיביו הצורניים . טקס מכיל יסודות קבועים ויסודות משתנים הנבחרים מידי שנה ונותנים לטקס את הנופך העכשווי ואת ההיבט הרלוונטי. לדוגמא: הדלקת נר זיכרון, הורדת הדגל לחצי התורן, הצבת תמונות, מוסיקת רקע, שקופיות וכיו צ"ב.

 

במוקד של כל טקס מובלט נושא, המדגיש היבט מסוים מתוך הנושא הכללי שלשמו נערך הטקס.

 

הטקס מכוון לקהל יעד מוגדר: למשל קהילת בית הספר, הורים, תושבי השכונה  ו/או נבחרי ציבור . הגדרת הקהל שאליו מכוון הטקס חשובה משום שסוג הקהל מכתיב את אופיו של הטקס, תוכנו וממדיו. הגדרת תוכן הטקס וממדיו מקלה  על התכנון, על הארגון ועל הביצוע בשלביו השונים, ומסייעת למקבלי ההחלטות גם בקביעת התקציב וגם בבחירת אנשי הצוות והפעילויות.

שלבים ונושאים בהיערכות לקראת הטקס

א. הקמת צוות היגוי בהשתתפות רכזים, מורים, נציגי מועצת תלמידים, הורים ובעלי תפקידים בקהילה, במועד סביר לפני התאריך המיועד לטקס.

 

ב. דיון במסר המרכזי, שבו יתמקד הטקס.  מומלץ לערוך דיון זה גם במסגרת כיתתית / שכבתית / כלל בית-ספרית  כדי   להגביר את רמת המעורבות והעניין בטקס.  בתהליך זה  תציע כל כיתה  הצעות לנושא/להיבט  שאותו יש להדגיש השנה בטקס הזיכרון. (מהלך כזה ניתן  להיעשות, לכל טקס, אפשר לחלק את המטלה בין שכבות הגיל השונות- כל שכבה תשתתף באופן פעיל בעיצובו של טקס אחר- בסבב רב שנתי).

את ההצעות שיעלו מן הכיתות יש להעביר לצוות ההיגוי, והוא יבחר מתוכן את המסר לטקס ויגבש תכנית-על  בהתאם.

 

ג. איסוף וריכוז חומרים המתאימים לטקס בהתאמה לקהל היעד, לתנאי המופע, מקום הטקס, מועד, משך הזמן וכו'.

 

להלן כמה רעיונות לביצוע המהלך:

 

  1. שיתוף תלמידים בכתיבת טקסטים לטקס.
  2. שיתוף הספרנית בהכנת פינה בספרייה ובה ספרים וחומרי לימוד הקשורים ליום הזיכרון  וחיבור לאינטרנט.
  3. שיתוף מורים וגם תלמידים בתהליך  גיבוש הקריטריונים לבחירת חומרים.
  4. שיתוף מורים לאמנות ותלמידים בעלי ענין וכישורים מתאימים בגיבוש קונספט לקישוט בית הספר וזירת הטקס. למשל: עיצוב כרזה בית-ספרית לקראת הטקס (פרומו), הכנת שירון ודף טקסטים , הכנת תוכנייה לטקס, תפאורה, עיצוב במה וכו'.

 

ד. מינוי הצוות המקצועי לביצוע הטקס - מורים ובני נוער כאחד כאחראים על  קריאה, שירה, נגינה, תנועה משחק, עיצוב במה , תאורה, הגברה, הקרנה, הנחייה, תכנון לוח זמנים, תכנון רצף הטקס וכו'.

 

ה. קביעת לוח זמנים  לגיבוש התכנית  ולביצועה על ידי הצוות המקצועי - קביעת מועדים לצורך משוב מעצב ולחזרה כללית.

קביעת מפגש סיכום להפקת לקחים לכל הצוות לאחר הטקס.

 

ו. ביצוע התכנית על פי התכנון

 

מומלץ להכין ערכה בית-ספרית, אשר בה ייאספו חומרים וייצבר הידע בנושא טקסים בכלל , טקסי זיכרון בפרט.

 

נקודות לתשומת לב:

 

מן הראוי להכין את כלל אוכלוסיית ביה"ס לקראת  הטקס בבית הספר ברמות שונות ברמת התוכן וברמת הטקס.

 

כרטיס משימה לבניית טקס יום הזיכרון

 

 
 
    תאריך עדכון אחרון:  10/06/2009