education - חינוך פרסי ישראל

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
 
קורות חיים
 
 
 

שרה יפת  - פרופסור אמריטוס באוניברסיטה העברית בירושלים, שתרומתה מתבטאת במחקר ההיסטוריוגרפיה המקראית של ראשית ימי הבית השני ובמיוחד בחקר ספר דברי הימים ובחקר פרשנות המקרא היהודית בימי הביניים - נולדה בפתח תקוה בתרצ"ה-1934.

 

לימודים והשתלמויות

1955-1952: תואר B.Ed. בתכנית משותפת לבית המדרש למורים ע"ש דוד ילין ולאוניברסיטה העברית

                 בירושלים 

1960-1959: תואר B.A. במקרא ובספרות עברית, האוניברסיטה העברית בירושלים

1965-1961: תואר M.A. בהצטיינות יתרה במקרא ובלימודים צמודים, האוניברסיטה העברית בירושלים

1973-1966: תואר Ph.D. בציון מעולה במקרא, האוניברסיטה העברית בירושלים.

 

תפקידים אקדמיים בארץ

1965-1962: מרצה בבית הספר להשתלמויות מורים בחיפה  ובתל אביב

1973-1965: אסיסטנטית מדריכה בחוג למקרא באוניברסיטה העברית בירושלים

1977-1973: מרצה בחוג למקרא באוניברסיטה העברית בירושלים

1981-1977: מרצה בכירה בחוג למקרא באוניברסיטה העברית בירושלים

1987-1981: פרופסור חבר בחוג למקרא באוניברסיטה העברית בירושלים

1986-1984: ראש החוג למקרא באוניברסיטה העברית בירושלים

1989-1987: ראש המכון למדעי היהדות באוניברסיטה העברית בירושלים

1987 ואילך: פרופסור מן המניין בחוג למקרא באוניברסיטה העברית בירושלים

1993-1990 ו-1996: פרופסור בבית המדרש למדעי היהדות בירושלים.

 

תפקידים אקדמיים בחו"ל

1978-1977: פרופסור אורח במחלקה ללימודי המזרח הקרוב באוניברסיטת קליפורניה, ברקלי

1978:         פרופסור אורח בבית המדרש לרבנים באמריקה, ניו יורק

1984-1983: עמית אורח בוולפסון קולג' באוקספורד ובמרכז ללימודים עבריים באוקספורד

1990-1989: פרופסור אורח במחלקה לשפות ולתרבויות המזרח הקרוב באוניברסיטת הרווארד

                  בקימברידג' בארה"ב

1995-1994: עמית במרכז למדעי היהדות באוניברסיטת פנסילבניה בפילדלפיה

2002-2001: עמית במרכז למדעי היהדות באוניברסיטת פנסילבניה בפילדלפיה

2002:         פרופסור אורח באוניברסיטת פנסילבניה בפילדלפיה

2003:         עמית אורח ב"קלייר הול" בקימברידג'.

 

תפקידים אחרים באוניברסיטה העברית בירושלים

1994-1991: יו"ר הוועד המנהל של המרכז ללימודי חוץ ומרכז בובר לחינוך מבוגרים

1997-1996: יו"ר הוועדה האקדמית של הוצאת הספרים ע"ש מאגנס

2001-1997: מנהלת בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי.

 

במשך כל השנים חברה פעילה בוועדות רבות בכל תחומי הפעילות האוניברסיטאית.

 

תפקידים ופעילויות אקדמיות מחוץ לאוניברסיטה העברית

1984-1981: יו"ר הוועדה המקצועית העליונה למקרא במשרד החינוך

1988-1986: חברת הסינט בבית הספר הגבוה ללימודי היהדות בהיידלברג, גרמניה

1998 ואילך:  חברה במועצת האיגוד העולמי למדעי היהדות

1995-1988: חברת הוועד המנהל של המרכז הבינלאומי להוראת תרבות ישראל באוניברסיטאות.

הייתה, והיא גם היום, חברה פעילה בארגונים מדעיים בארץ בעולם.

 

ספרים ופרסומים

  • אמונות ודעות בספר דברי הימים ומקומן בעולם המחשבה המקראית, מוסד ביאליק, ירושלים, 1977 ו-1996 (מהדורה אנגלית: 1989 ו-1997)
  • פירוש ר' שמואל בן מאיר (רשב"ם) לקהלת, בשיתוף עם ר' סולטרס, הוצאת מאגנס, ירושלים, 1985 (מהדורה אנגלית מורחבת, ירושלים, 1985)
  •   (מהדורה גרמנית בשני חלקים: 2003-2002) Chronicles I and II – A Commentary, Old Testament Library Series, SCM    Press, LondonWestminster Press, Philadelhphia, 1993      
  • פירוש ר' שמואל בן מאיר (רשב"ם) לספר איוב, הוצאת מאגנס, ירושלים, תש"ס
  • (עורכת)  Studies in Bible, Scripta Hierosolymitana xxxi, Magnes   Press 1986 Jerusalem    
  • המקרא בראי מפרשיו – ספר הזיכרון לשרה קמין, הוצאת מאגנס, 1994, ירושלים (עורכת)
  • שנתון לחקר המקרא והמזרח הקדום, כרכים יב-יד, 2004-2000  (עורכת).

 

פרופ' שרה יפת פרסמה עשרות רבות של מאמרים בשפות שונות בתחומי מחקריה בספרים ובכתבי עת מדעיים בארץ ובעולם.

 

שרה יפת לבית איזקסון נשואה לעו"ד גדעון יפת. לזוג ארבעה ילדים ועשרה נכדים.

 

 

"בית ההורים השפיע עליי באופן שקשה לאמוד אותו. ערך העבודה, כערך עליון, היה מציאות חיים יום-יומית שאפשר לסכמה בססמה שגורה בפי אמי: בן אדם צריך להביא תועלת". כך מספרת פרופ' שרה יפת על בית הוריה. היא נולדה בפתח תקוה בשנת 1934. הוריה היו "חלוצים" במשמעה המלא של מילה זו. אביה, שמואל איזקסון, עלה לארץ בגיל 18 בשנת 1921, והיה לפועל חקלאי בפרדסי ד"ר מזיא. הוא היה נאמן לעבודת האדמה עד יומו האחרון. אמה, חנה לבית חבויניק, עלתה לארץ באמצע שנות ה-20 והחלה לעבוד כאחות רחמנייה, תפקיד שפרשה ממנו כשהגיעה לגיל 73.

"בבית הוריי קלטתי את האהבה לספר, את חשיבות הלימוד וההשכלה ואת ההזדהות העמוקה עם כל דבר יהודי", היא מסכמת. את חינוכה היסודי קיבלה שרה בבית הספר פיק"א בפתח תקוה, ואחר כך המשיכה בגימנסיה הרצליה. בה בעת הייתה חברה ב"גורדוניה" וב"תנועה המאוחדת", שהשפיעו על עיצוב עולם הערכים שלה.

 

לאחר לימודיה בתיכון עברה שרה לירושלים ללמוד בבית המדרש למורים העברי ע"ש דוד ילין, והייתה בין התלמידים הראשונים בתכנית האקדמית להכשרת מורים שהוקמה בשיתוף עם האוניברסיטה העברית.

בתקופה זו עבדה בבית ספר ערב לנערים עובדים ולעולים. בסיום לימודיה, משלא נמצאה לה עבודה בהוראה בירושלים, עבדה שנתיים בתפקידים שונים במשרדי הממשלה, ואחר כך שימשה מורה ומנהלת בית התלמיד בבית הספר "גאולים" בירושלים. לאחר הולדת בתה הבכורה מיכל ב-1959 שבה שרה ללימודים אקדמיים והשלימה תואר ראשון במקרא ובספרות עברית וכן את לימודי תעודת ההוראה בבתי ספר תיכוניים בבית הספר לחינוך. בנקודה זו קשרה שרה את גורלה עם האוניברסיטה העברית: היא המשיכה בלימודי התואר השני במקרא ובלימודים צמודים, שאותם סיימה ב-1965 בהצטיינות יתרה, ולאחר מכן למדה לתואר דוקטור, שאותו קיבלה ב-1973 בציון מעולה. ואגב, היא הייתה ילידת הארץ הראשונה שזכתה בארץ בתואר דוקטור בתחום הזה, ויש אומרים שהייתה האישה הראשונה בארץ שזכתה בתואר דוקטור בתחום המקרא.

 

עם סיום התואר השני נתקבלה שרה למשרה מלאה בחוג למקרא באוניברסיטה העברית, ומכאן המשיכה במסלול האקדמי הרגיל: מרצה, מרצה בכירה, פרופסור חבר ובשנת 1987 פרופסור מן המניין. בשנים אלה אף נולדו שלושת ילדיה הנוספים: חגית, גלעד ושלומית, וכפי שהיא מציינת: "תמיד ראיתי את תפקידי העיקרי בחיים לא כחוקרת, אלא כאישה וכאם."

 

כל שנות עבודתה באוניברסיטה, ובעיקר לאחר השלמת הדוקטורט, הייתה שרה עסוקה בפעילות האקדמית, האוניברסיטאית והחוץ-אוניברסיטאית, בארץ ובחו"ל, ובמחקר אינטנסיבי. התעניינותה האקדמית נוגעת בכל התחומים של חקר המקרא, אך פרסומיה נסבו בעיקר סביב כמה נושאים מרכזיים, ובהם הספרות המקראית, ובעיקר ההיסטוריוגרפיה המקראית לתולדותיה; האמונות והדעות במקרא; תקופת שיבת ציון, תולדותיה וספרותה; פרשנות המקרא היהודית, ובעיקר אסכולת הפשט בימי הביניים ותולדות מחקר המקרא בעת החדשה. היא חיברה וערכה ספרים העוסקים בחקר המקרא, וכתבה עשרות מאמרים בכתבי עת, בספרי יובל ובקבצים שונים.

 

אחד התחומים שבהם השקיעה פרופ' שרה יפת מאמצים רבים בכל שנות פעילותה האקדמית הוא ההוראה, מתוך מחויבות עמוקה לתלמידיה, למחקר המקרא ומדעי היהדות ולתרבות המדעית בארץ. היא העמידה תלמידים הרבה, וחינכה דוקטורנטים הממשיכים את דרכה, ובכך היא גאה. בסוף 2003 פרשה פרופ' שרה יפת מעבודתה רבת השנים באוניברסיטה העברית בירושלים.

 

את מחקריה בהיסטוריוגרפיה המקראית היא מסכמת כך: "ההתעניינות שלי הייתה בכתיבה ההיסטורית במקרא מתוך רצון לגלות את השקפת העולם שהניעה את ההיסטוריון המקראי כביטוי לתקופה שבה חי ופעל. ההיסטוריון רצה לתאר את העבר באופן שיתאים להשקפותיו ההיסטוריות והדתיות. כך, למשל, מחבר ספר דברי הימים לא סיפר על יציאת מצרים ועל כיבוש הארץ, כי לדעתו הייתה רציפות לקיום הישראלי בא"י מבני יעקב לתקופת המלוכה. הוא גם תפס באופן אחר את הדרך שבה אלוהים מנהיג את ההיסטוריה של עם ישראל, ומבטו היה מופנה לעתיד. לעומתו מחבר עזרא-נחמיה תיאר את תולדות שיבת ציון מנקודת מבט בדלנית קיצונית ומתוך השלמה עם המציאות הפוליטית בתקופתו. עם זאת אני רוצה להדגיש שענף גדול וחשוב בעיסוק המחקרי שלי הוא תולדות הפרשנות למקרא והפרשנות היהודית במיוחד."

 
 
    תאריך עדכון אחרון:  15/08/2012