education - חינוך פרסי ישראל

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
 
קורות חיים
 
 
 

אבינועם ליבאי - פרופסור אמריטוס בפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון בחיפה, המקובל בעולם כאחד מבעלי הסמכות המקצועית מן הדרגה העליונה בתחום מבנים דקי דופן מתוחכמים וחדישים בכלי טיס וחלל - נולד בתל אביב בשנת 1929.

 

לימודים והשתלמויות

1949-1953: הפקולטה להנדסה אזרחית בטכניון בחיפה - תואר B.Sc. בהצטיינות יתרה

1955-1959: אוניברסיטת פרדיו במדינת אינדיאנה, ארה"ב - תואר M.Sc. בהנדסה אזרחית ותואר

                 Ph.D. במדעי ההנדסה.

 

תפקידים אקדמיים בארץ

1971 ואילך: פרופסור מן המניין בטכניון בחיפה

1975 ו-1990: דיקן הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון בחיפה.

 

תפקידים אקדמיים בחו"ל

1959-1961: פרופסור משנה באוניברסיטת ג'והנס הופקינס בבולטימור, ארה"ב

1977:         פרופסור אורח באוניברסיטת הרווארד, ארה"ב

1977-1978: פרופסור אורח באוניברסיטת וירג'יניה, ארה"ב

1984:         פרופסור אורח באוניברסיטת וירג'יניה, ארה"ב

1990:         פרופסור אורח באוניברסיטת אוקלהומה, ארה"ב

1991:         פרופסור אורח באוניברסיטת טקסס באוסטין, ארה"ב

1996:         פרופסור אורח באוניברסיטת וירג'יניה, ארה"ב.

 

תפקידים אחרים

1953-1955: מהנדס גשרים במע"ץ

1961-1971: מהנדס מבני כלי טיס בתעשייה האווירית; התפקיד האחרון: מהנדס ראשי למבני כלי טיס

                 ומדען ראשי.

 

פרסים ואותות כבוד

1984: חבר המרכז ללימודים מתקדמים באוניברסיטת וירג'יניה ופרס ראשון על מחקרו 

         ב"תורת הקליפות".

 

חברות בארגונים

החברה הישראלית לאווירונאוטיקה ולחלל

המכון האמריקני לאווירונאוטיקה ולחלל

החברה האמריקנית למחקר ולניסוי של עומסים ומאמץ

החברה הבינלאומית לקליפות ולמבנים דקים

החברה הישראלית למכניקה.

 

פרויקטים ומחקרים

1954-5:      תכנון גשר הירקון

1961-1971: עיצוב מטוס ה"ערבה", מטוס ה"כפיר" ומטוס ה"קומודור ג'ט"

1961 ואילך: מחקר בנושא מרכזי - תורת הקליפות הלא-ליניארית.

 

נושאי מחקר נוספים

1971 ואילך: 

  • תורת הקריסה של קליפות דקות דופן
  • דינמיקה ותנודות של מבנים
  • תורת הדפורמציה ללא עיבור של טבלות
  • אופטימיזציה של פנלים.

 

ספרים ופרסומים

1. The Nonlinear Theory of Elastic Shells

(בשיתוף עם פרופ' סימונדס מאוניברסיטת וירג'יניה)

2. The Nonlinear Behavior of Elastic Shells

(בשיתוף עם פרופ' סימונדס מאוניברסיטת וירג'יניה).

 

פרופ' ליבאי פרסם עשרות רבות של מאמרים מדעיים בעיתונות הבינלאומית ובספרות המקצועית.

 

פרופ' אבינועם ליבאי נשוי ליונה (לבית מנדלסון), מרצה לחינוך, ולזוג שתי בנות ובן ושבעה נכדים.

 

 

"תורת הקליפות הלא-ליניארית עשויה להוליך בעתיד לפריצות דרך נוספות שישפרו תכנון חלליות וכלי טיס. כך, למשל, יהיה אפשר לשלוח לחלל כלים עשויים מפילמים דקים שיתנפחו בחלל ויקבלו צורה חדשה שתוכל לשאת עומסים גדולים. בנושאים הללו יש לי תרומה רבה". כך מתמצת פרופ' אבינועם ליבאי את אחד היתרונות החשובים של התורה שהוא חוקר כבר עשרות שנים.

 

אבינועם ליבאי נולד בשנת 1929 בדרום תל אביב. אביו, משה הרציג, עלה לארץ מפולין בראשית שנות העשרים ונאחז באזור שבו התיישבו אנשי העלייה השלישית. בגיל 15 קיבל האב סמיכות לרבנות, והוריו חלמו שיהיה רב בישראל. אולם הוא הצטרף לתנועה החלוצית וכשעלה לארץ התפרנס מיגיע כפיו. הוא היה ממיסדי קואופרטיב התחבורה "המעביר" (לימים "דן"), ובמשך 32 שנים כיהן כמנכ"ל הקואופרטיב.

 

אבינועם למד 12 שנים בבית החינוך לילדי עובדים, וסיים בו את המחזור הראשון. לאחר שסיים את לימודיו ב-1947 התגייס לנוטרות והוצב בגבעת השלושה. במלחמת העצמאות הוא לחם במסגרת חטיבת אלכסנדרוני. לאחר המלחמה למד הנדסה אזרחית בטכניון בחיפה וסיים את התואר הראשון בהצטיינות יתרה. עם סיום לימודיו השתלב תחילה בחברת "סולל בונה" ולאחר מכן במע"ץ, שבמסגרתה תכנן את גשר הירקון. בשנת 1955 נשא לאישה את יונה לבית מנדלסון, וזמן קצר לאחר מכן יצא ללימודים באוניברסיטת פרדיו בעיירה לאפאייט שבמדינת אינדיאנה בארה"ב. בארבע שנות לימודיו שם קיבל את התואר השני, מוסמך למדעים, ואת התואר השלישי, דוקטור במדעי ההנדסה. עם סיום לימודיו הוזמן על ידי אוניברסיטת ג'והנס הופקינס לכהן בה כפרופסור משנה.

 

בשנת 1961, בתום שהות של שש שנים בארה"ב, שב פרופ' ליבאי לארץ עם רעייתו ועם שתי בנותיו והשתלב בתעשייה האווירית. כאן עבד עשר שנים, שבחלק מהן כיהן כמהנדס ראשי של התעשייה האווירית וכמדען ראשי של חטיבת ההנדסה. בין הפרויקטים המרכזיים שהושלמו בתקופה הזאת היו המבנים של המטוסים "ערבה", "קומודור ג'ט" ו"כפיר". במקביל עבד בתקופה הזאת כמורה נספח בטכניון בחיפה והתבלט כאחד המרצים המעולים בפקולטה.

 

בשנת 1971 הצטרף ליבאי לפקולטה כפרופסור מן המניין. הוא כיהן חמש שנים כראש מעבדת המבנים, שלוש שנים כדיקן ושלוש שנים בוועד המנהל של הטכניון. בשנת 1992 הוענקה לפרופ' ליבאי הקתדרה למבנים אווירונאוטיים בטכניון. כמו כן המשיך לייעץ לתעשייה האווירית ולרפא"ל.

 

תחום המחקר העיקרי של פרופסור ליבאי הוא תורת הקליפות הלא-ליניארית. הוא פרסם, מאז הצטרפותו לאקדמיה, למעלה מ-40 מאמרים חשובים שהתפרסמו בכתבי עת מדעיים מן השורה הראשונה. בולטת סקירה שהוזמנה בשנת 1983 והורחבה מאוחר יותר למתכונת של ספר. הספר הפך להיות נכס חשוב בחוגי המקצוע בהיותו מונוגרפיה מחקרית עשירה בתוצאות מחקריות חדשות על התנהגות לא-ליניארית של קליפות. הספר זכה לביקורות נלהבות והפך לנדבך יסודי בספרות המחקרית.

 

מאמריו של ליבאי הם מופת לכתיבה מדעית ומכילים שילוב של שימוש בכלים מדעיים, החל משיטות טנסוריות, דרך אנליזה אסימפטוטית ועד למחשבה הנדסית פרגמטית. פרסומיו מצוטטים במאמרים מקצועיים בשפות רבות.

 

עיקר תרומתו המחקרית של פרופסור ליבאי הוא הביסוס האינוואריאנטי של תורת הקליפות הלא-ליניארית (במובן החומרי ובמובן הגיאומטרי) כענף לגיטימי של מכניקת הרצף. הוא משתייך לקבוצה קטנה של חוקרים שהצליחו לפתח תוך דור אחד את התורה ההנדסית של הקליפות לשדה מחקר רחב במכניקה לא-ליניארית ברמה מתמטית גבוהה, עם מגוון שימושים למבנים מודרניים של כלי טיס.

 

ופרופ' אבינועם ליבאי מסכם: "המחקר שבו אני עוסק שנים רבות, מראשית שנות השישים, הוא תורת הקליפות הלא-ליניארית. התורה השולטת בהנדסת מבנים בעולם היא התורה הליניארית, האומרת שהעומסים והמאמצים הם פרופורציונליים. התורה הלא-ליניארית היא חדשנית ו'זורקת' הצדה את הפרופורציה כסממן לא-מדויק. הגישה והתורה הזאת חשובות במיוחד במבנים דקי דופן של כלי טיס וחלליות. תרומתי העיקרית בנושא זה היא פיתוח גישות חדשות ונוסחאות לחישובים של מבנים לא-ליניאריים. כל החברות העולמיות שמייצרות כלי טיס וחלל נגישות למחקרים שלי, וייתכן מאוד שהן משתמשות בהם. תוך ניצול המחקרים הללו בבניית כלי טיס וחלליות אפשר יהיה בעתיד להשתמש בכמות מופחתת של מתכות ולהקל על משקל כלי הטיס. זה נתון קריטי מבחינות רבות כמו הפחתת כמות הדלק ומשקל יעיל."

 
 
    תאריך עדכון אחרון:  15/08/2012