education - חינוך פרסי ישראל

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
 
קורות חיים
 
 
 

מרים ארז – פרופ' מן המניין בפקולטה להנדסת תעשייה וניהול בטכניוןמכון טכנולוגי לישראל - מופקדת על הקתדרה לניהול ולכלכלה על-שם מנדס פרנס, חברת-כבוד באקדמיה האמריקנית לניהול, באגודה הפסיכולוגית האמריקנית ובאגודה האמריקנית לפסיכולוגיה תעשייתית-ארגונית. עיקרי מחקריה עוסקים בהנעה לעבודה, בגורמי חדשנות בארגון ובהבדלים בין-תרבותיים בהתנהגות ארגונית. תרומותיה החדשניות בכל אחד מתחומי המחקר הופיעו בספרים ובמאמרים רבים שפרסמה. 

 

נשואה לליפא, אם למור (פלג) ולמתן, סבתא לטל ולעדי, בת למתתיהו מרקל ז"ל ולנעמי מרקל תבל"ח ומתגוררת בחיפה. 

 

לימודים והשתלמויות

1965-1961: תואר בוגר בפסיכולוגיה ובסוציולוגיה באוניברסיטה העברית, 

                 ירושלים

1969-1966: תואר מגיסטר בנושא "תהליכי חשיבה ונטילת סיכון", הטכניון, חיפה

1972-1969: תואר דוקטור בנושא "תגמולים וביצוע במצבי עבודה – יישום

                 למדענים ומהנדסים" הטכניון, חיפה

1976-1975: פוסט-דוקטורט במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת מרילנד

                 (המארחים: פרופ' בן שניידר ופרופ' אד לוק).

 

תפקידים אקדמיים בארץ

1987-1982: נציגת הטכניון במרכז הארצי לבחינות ולהערכה

1985-1983: יושבת-ראש החטיבה לפסיכולוגיה חברתית-תעסוקתית של

                 הסתדרות הפסיכולוגים בישראל

1994-1993: חברה בוועדות של המועצה להשכלה גבוהה; יושבת-ראש הוועדה

                  לתואר חדש בסיעוד המשותף לאוניברסיטת חיפה ולטכניון; חברה

                  בוועדה לתואר חדש בשירותי אנוש באוניברסיטת חיפה

1998-1996: דיקן הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול, הטכניון

2005-2003: חברה בוועדת המועצה להשכלה גבוהה לתואר שני בייעוץ ארגוני

                  במכללה למינהל; חברה במועצה האקדמית של מכללת צפת

2005-2003: מנהלת אקדמית ל-TIM -Technion Institute of Management

2006-2005: חברה בוועדת הקבע של הטכניון למינוי סגל בכיר

                  וקביעות.                             

 

תפקידים אקדמיים בחו"ל

1981-1980: פרופסור אורח באוניברסיטת אילינוי

1986-1985 ו-1989: פרופסור אורח באוניברסיטת מרילנד

1996-1995: פרופסור אורח באוניברסיטת וושינגטון, סיאטל

1999:          פרופסור אורח באוניברסיטת ניו-יורק

1990, 2000: פרופסור אורח באוניברסיטת ברקלי, קליפורניה

2000:          יושבת-ראש הוועדה להענקת פרס ניומן לעבודת הדוקטור הטובה

                  ביותר באקדמיה האמריקנית לניהול

2002-1998: נשיאת החטיבה של הפסיכולוגיה הארגונית ב-   International  

                    Association of Applied Psychology

2003-1997: עורכת כתב-העת הבינלאומי Applied Psychology: An International Review

2005-2004: יושבת-ראש ועדת Terry Book Award להענקת פרס לספר

                 הטוב ביותר בניהול, חברה בוועדת הקבלה לחברי כבוד וחברה

                 בוועדה להענקת פרס על מפעל חיים באקדמיה

                 האמריקנית לניהול .

 

תפקידים אחרים

1984-1983: ראש היחידה לחקר משאבי אנוש וארגונים ברפאל (בהשאלה

                 מהטכניון) 

1996:         מארגנת הכנס הבינלאומי בנושא "הנעה לעבודה בעידן

                 הגלובליזציה" בעין-גדי הכשירה יותר מ-60 תלמידי מגיסטר

                 ודוקטורט.

 

אותות הוקרה ופרסים

1987: מלגת מחקר ליפן מטעם Israel Association for the promotion of

                  internationalscientificrelations

1988: מלגת מחקר ליפן מטעם Japan Foundation

1989: פרס האקדמיה האמריקנית לניהול על המאמר הטוב ביותר בהתנהגות ארגונית:  

Resolving scientific disputes by the joint design of crucial experiments"

 by the antagonists: Application to the Erez-Latham disputes

 regarding participation in goal setting"

1990: חברת כבוד באגודה האמריקנית לפסיכולגיה תעשייתית ארגונית

1991: חברת כבוד באגודה האמריקנית לפסיכולוגיה

1998: חבר כבוד באקדמיה האמריקנית לניהול

1998: אות הוקרה במסגרת הצדעה לנשים מצטיינות בחיפה מעיריית חיפה

         ומהארגון הבינלאומי של הסורופטימיסטים

1999: הקתדרה לניהול ולכלכלה על-שם מנדס פרנס

2002: פרס בינלאומי מטעם האיגוד הבינלאומי לפסיכולוגיה יישומית על מאמר

         עם מיטשל, הולטון, לי וזבליצקי, בין שלושת המועמדים הסופיים לפרס

         המאמר הטוב ביותר של האקדמיה לניהול:

         Why People Stay: Using Job Embeddedness to Predict Voluntary Turnover            

2003: פרס מיצ'נר במדעי האיכות והניהול לתלמידתה, אלה מירון, על עבודת

         מחקר משותפת לה, למירון ולנווה; פרס הסימפוזיון החדשני ביותר עם

         סינטיה לי בכנס השנתי של האקדמיה האמריקנית לניהול, בנושא

         Innovation in Organizations - Individual, Team, Organizational,

         and National Factors 

2004: מועמדות לפרס Carolyn Dexter Best International Paper Award

         על מאמר משותף עם ד"ר יאיר ברזון ועם ד"ר סימור אדלר בכנס השנתי

         של האקדמיה לניהול (המאמר התפרסם ב-Best Paper

         Proceedings).

                       

ספרים

1967:   י' רים בשיתוף עם מ' ארז: פסיכולוגיה של העבודה

1974:   י' רים, מ' ארז, ה' זיידנרוס: תמריצים, ערכים ונטילת-סיכון

 

1993:    Erez, M. and Earley, C.P. Culture, Self-identity, and Work 

1996:    Bamberger, P.A., Erez, M. and Bacharach, S.B. (Eds.):  

            Cross-Cultural Analysis of Organizations, A volume in the 

                series Research in The Sociology of Organization            

1997:    Earley, C.P. and Erez, M.: The Transplanted Executive:

                  Why you need to understand how workers in other               

               countries see the world differently

1997:    Earley, C.P. and Erez, M. (Eds.) (1997): New Perspectives

             on International Industrial/Organizational Psychology. A

             Volume in the series  Frontiers of Industrial and

             Organizational Psychology

2001:    Erez, M., Thierry, H., Kleinbeck, U. (Eds):  Work Motivation

               in the Context of a Globalizing Economy.             

 

פרופ' מרים ארז נולדה בחיפה ב-1943. בשנות הצנע עברו הוריה לקרית חיים הסמוכה והקימו שם משק-עזר. "תקופת ילדותי עיצבה את אישיותי ואת ערכיי", היא אומרת. אל בית-הספר הריאלי העברי בחיפה, שלמדה בו בכיתות הנמוכות, היא שבה כדי ללמוד בתיכון. המעבר מבית-הספר בקרית חיים, שחינך בעיקר לערכי דמוקרטיה, שוויון וחברה, לבית-הספר בחיפה, שבנוסף לכך ראה ברכישת ידע ומצוינות ערכים חשובים, עיצב את הזהות שלה – "הזהות הדואלית שלי", כפי שהיא נוהגת לומר: קריירה לצד חיי משפחה, מחקר אקדמי אך ממוקד בנושאי הפרט והחברה ומחקר תיאורטי שיש לו השלכות מעשיות ויישומיות.

 

ב-1964 סיימה פרופ' ארז תואר ראשון בפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים. "הסקרנות היא המניע העיקרי", היא מספרת. "משכה אותי הבנת נפש האדם מנקודת מבטו של הסופר. חשבתי שבעזרת לימודי הפסיכולוגיה אבין טוב יותר את הדמויות של דוסטוייבסקי ובלזאק. אך במקום זאת נפתח לפניי עולם חדש – העולם המחקרי".

 

עם סיום לימודיה באוניברסיטה העברית נישאה לליפא, חברהּ מאז כיתה י"ב, ושבה לחיפה. "אל הנושאים שאני חוקרת הגעתי במקרה", היא מספרת. "נודע לי כי נפתחה בטכניון תכנית לימודים במדעי ההתנהגות והניהול. התקבלתי לתכנית, ושוב נחשפתי לסביבה דואלית", היא נזכרת. כאן מצאה את עצמה עוסקת במדעי החברה בסביבה טכנולוגית ובהשלמות במתמטיקה ובהנדסה לצד לימודי פסיכולוגיה תעשייתית. במהלך הלימודים נולדה בתה מור, והאתגר הדואלי התרחב כאשר ביקשה לטפח חיי משפחה ובו בזמן להתקדם באקדמיה.

 

בעבודת הדוקטור פרופ' ארז התמקדה בנושא ההנעה לעבודה של מהנדסים ומדענים. "הרצון להבין את התנהגות העובד בסביבה משתנה הוא הכוח המניע את מחקריי", היא אומרת. "משום כך התמקדו מחקריי בשנים האלה בהשפעת ההנעה לעבודה על ההתייעלות והפריון". ב-1975, לאחר לידת בנה מתן, נסעה לפוסט-דוקטורט באוניברסיטת מרילנד, ושם המשיכה במחקר בנושא המוטיבציה והצבת יעדים, והתמקדה לצדו של אבי התורה, פרופ' אד לוק, בהשפעת היעדים על ביצועי הפרט.

 

בשנות ה-80 עבר המשקל במחקריה לשיפור האיכות כמפתח להצלחה ארגונית. מאז שנות ה-90, כאשר השווקים נעשו תחרותיים יותר וסביבת העבודה הפכה למורכבת יותר, התמקדה בעבודת המחקר שלה בחדשנות, שלדעתה קובעת את יתרונו התחרותי של הארגון. במבט לאחור היא טוענת ש"כל שלושת הגורמים – פריון, איכות וחדשנות – צריכים לפעול כדי להצליח". הגלובליזציה, שהביאה לחשיפתם של ארגונים ותעשיות לתחרות בינלאומית, חשפה הבדלים בין-תרבותיים בשיטות ניהול והנעה ועוררה שוב את סקרנותה. "מאז ומתמיד משכו אותי שאלות מחקר שניתנו להן פתרונות סותרים", היא מסבירה. ב-1987 נסעה למזרח הרחוק וחקרה את שיטות הניהול היפניות. "גיליתי", היא מסכמת, "שערכי התרבות ממתנים את הצלחת שיטות הניהול, ושיטה המצליחה בתרבות המערבית אינה מצליחה בהכרח במזרח הרחוק, ולהפך". בשובה לארץ החלה לבדוק את השפעתן של תרבויות-משנה בישראל – קיבוץ מול עיר, חברה יהודית מול חברה ערבית – על הצלחתן של שיטות הנעה.

 

"החלק של ההסתכלות על הממצאים תמיד מרתק, כמו התבוננות בקליידוסקופ: שינוי זווית ההסתכלות מגלה תמונה חדשה", אומרת פרופ' ארז. על ניתוח המסקנות היא מספרת ש"ככל שעוברות השנים, מאגר הידע הולך וגדל, וכשיש מאגר כזה יש יותר מקורות לאסוציאציות ולחיבורים, וזה מגביר את היכולת לחדש, אף על פי שזה הפוך מהכיוון של הגיל...". אחרי שנים של מחקר היא קובעת בבירור ש"יעדים ספציפיים טובים יותר מיעדים כלליים, בשני תנאים: אם יש מחויבות ויש משוב על עמידה ביעדים". המסקנה הזאת היא, בעיניה, "חוק ברזל" להצלחה של ארגון או מפעל. לשמחתה, המחקרים האמפיריים, המתנהלים על-פי אמות מידה אקדמיות ותיאורטיות, בכל זאת מחלחלים ומשפיעים. "דרך אחת להשפיע היא באמצעות הסטודנטים", היא אומרת. 63 סטודנטים שהנחתה לתארים מוסמך ודוקטורו-10 סטודנטים שטרם סיימו את התואר הם ה"שליחים" שלה, המעבירים את תוצאות המחקרים אל השדה. העובדה שהוזמנה לייעץ לרפא"ל, לתעשייה הקיבוצית, ל-IBM העולמית ולגופים אחרים מוכיחה שמחקריה מתקבלים גם בעולם העסקים. היא עצמה התנסתה בניהול כדיקן הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול בין השנים 1998-1996. "לבוגרי הטכניון יש חינוך טכנולוגי מצוין, אך יש להשלימו בעזרת הכשרה ניהולית שהם זקוקים לה עם קידומם לתפקידי ניהול, כדי להצעיד את המשק הישראלי קדימה", היא טוענת.

 

"מעגלי העבודה שאני חוקרת – הפרט, הקבוצה, הארגון, תרבות הלאום והסביבה הגלובלית", היא אומרת בסיפוק, "מקננים זה בזה ויחד נותנים תמונה כוללת המאפשרת להבין תופעות התנהגותיות ולבחון את גורמי ההצלחה של עובדים, צוותי עבודה וארגונים בסביבה הגלובלית".  

 

 
 
    תאריך עדכון אחרון:  15/08/2012