education - חינוך האגף לחינוך קדם יסודי

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
 
גן ירוק מאוד
 

השנה אנו חוגגים יחד עם ששים שנה למדינת ישראל, מאה ועשר שנים לגן-הילדים העברי. 

השם "גן-ילדים" צמח מתוך ההשראה שקיבל פרידריך פרויבל בגרמניה. החיים ביערות בילדותו, הריח של הפרחים והעצים, ההקשבה לרחש הרוח, הקרבה לחיות, לציפורים והטעם של פירות היער הטביעו חותם עמוק אצלו, והניעו אותו לפתיחת גן-הילדים הראשון ב-1837. 

בעקבות הסימביוזה הזאת עם הטבע, פרויבל חשב שעל המחנכת – הגננת, לטפח ולהצמיח את הילד הצעיר "בדומה לגנן שמטפל בצמח".

הגננות הראשונות שהגיעו לארץ ישראל בתחילת המאה ה-20, למדו את הרעיונות הללו בגרמניה ויישמו אותם בארץ ישראל.

בנוסף למשימה הראשונה והחיונית של הוראת השפה העברית, הן לימדו "חינוך לטבע, לחקלאות ולעבודה". הילדים בגני-הילדים טיפלו בבעלי-חיים, בגינה ובצמחי הבית.

בתקופת הקמת מדינת ישראל, במרכז הפעילות התרבותית-חינוכית עמדו החגיגות לציון החגים המסורתיים והחגים החדשים, נוסף לחגיגת יום ההולדת של כל ילד. כל אלה היוו את הכלי העיקרי להעברת הקוד התרבותי החדש בגן-הילדים. התפאורה שנבנתה לכבוד החגיגות הציגה את החי והצומח של ארץ-ישראל לצד פירות וירקות של העונה, הגינה הלימודית והטיול בחיק הטבע.

 

כיום, ניתן לראות בהקמת "גנים ירוקים" מין "התחברות לשורשים" של גני-הילדים החלוצים ובו זמנית סוג של צמיחה לכיוונים חדשים אשר כוללים:

  • טיפוח ערכים לקראת סביבה איכותית יותר
  • כבוד ופליאה לטבע
  • העמקת הקשר של הילדים ומשפחותיהם לארץ ישראל.
  • חינוך לקיימות
  • חינוך סביבתי, חינוך ירוק   

 

גננות, ילדים ומשפחותיהם והקהילה, עוסקים בנושאים כגון :

  • קומפוסטיזציה, חוק הפיקדון (של בקבוקים), שימוש חוזר, צמצום צריכה (ימי הולדת צנועים יותר), חיסכון במים ובחשמל, איסוף סוללות, חיסכון בנייר, צרכנות ירוקה, איסוף מי גשם ומי מזגן לשימוש חוזר, אימוץ אתר, טיול בטבע, הכנת "מסעדה לצפרים", טיפול בבעלי-חיים, נקיון סביבת הגן, חלוקת שקיות לאיסוף אשפה ועוד. 
  • בנוסף, במספר מקומות התושבים הוחתמו על אמנה לטיפוח הגינה הציבורית, לניקיון הרחוב מצואת כלבים ולחסכון בשקיות ניילון.  ילדים מביאים אוכל מהבית בשקיות מבד או בקופסה קבועה. הורים מביאים נייר לגן לשימוש חוזר. תוך כדי העשייה ילדים סופגים ערכים ומבוגרים מודעים למקום החשוב של מתן דוגמה אישית ובעקביות היומיומית. 

 

לפרויקט הגנים הירוקים יתרון כפול:

  • פיתוח המודעות בקרב ילדים ומשפחותיהם לחשיבות טיפוח ושמירת הסביבה
  • ולבעיות הסביבתיות העלולות להיווצר בעקבות הזנחה ובזבוז משאבים והבנה שכל אחד יכול להשפיע, לנקוט עמדה, להוביל ולשנות, וכך לתרום לסביבה איכותית יותר ולארץ ישראל יפה ונקיה יותר.

ככל שנקדים לעסוק בנושאים סביבתיים, כך גדלים הסיכויים לפתח אצל הילדים ומשפחותיהם כבוד והערכה עמוקים יותר לסביבה כחלק ממערכת הערכים שלהם. 

ילדים מגיל צעיר מאוד יכולים כבר לקחת אחריות ולהיות רגישים יותר לסביבתם.  הרבה אנשים מתפעלים מאיך ילדים כל כך צעירים כבר מודעים ומגנים על בעלי חיים, על הצומח, על הטבע, והם אף דורשים בהתרגשות מהמבוגרים שישנו את התנהגותם ביחס לשימוש במשאבי הטבע, איסוף פסולת, שימוש חוזר של חומרים ועוד. 

לילדים צעירים הרבה כוח להשפיע. הם משמשים שגרירים אמיתיים של ערכים בכלל ושל ערכים  סביבתיים בפרט. 

יתר על כן, כל ילדה וכל ילד, כל גן, כל משפחה, כל קהילה, יכולים להשפיע ולשנות.  

לגבי החינוך הסביבתי, לא מספיק לחשוב גלובלית ולפעול מקומית, כפי שאנו נוהגים לשמוע - אלא חייבים לחשוב מקומית ולפעול מקומית, (כדבריו של רוג'ר הארט מחנך ואקולוג).

______________

כתבה: ד"ר אסתר ברוקס

מתוך: רימון, עיתון מקוון המתפרסם ב"דע גן", אתר המרכז הארצי לקידום אוריינות מתמטית מדעית וטכנולוגית בחינוך הקדם יסודי

 
 
 
  תאריך עדכון אחרון:  04/10/2014