education - חינוך האגף לחינוך קדם יסודי

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
 
פעילות מתמטית בגן
 

הקדמה
בחרנו לעסוק במתמטיקה בגנים בהשראת מתמטיקה שימושית בחיי היום יום, (Nunes & Bryant, 1993) וזאת על מנת לשמר את המשמעות בתוך תהליך החישוב, ולאפשר לילד לבחור באחת ממגוון האפשרויות לפתרון.
במתמטיקה בחיי היום - יום אין הפרדה בין הידע ויישומו. ההנחה היא כי תוך כדי יישום ניתן להכירו להפנים ידע והבנה של חוק.
מודלים אלה יכולים לשמש גשר בין מתמטיקה שימושית ומתמטיקה של ביה"ס.
מתמטיקה בחיי היום יום אינה מלמדת תהליכים ע"י חזרה אוטומטית אלא קושרת התפתחות מושג מתמטי בהתפתחות תהליך.
לילדים ניתנת האפשרות לעשות שימוש בידע שיש להם כדי לתת לבעיה משמעות. לאחר מכן ניתן לדבר על יעילות, דרך קצרה ביותר לפתרון.
לסיכום: האתגר העומד בפנינו המחנכים, לשלב תיאוריה במעשה כדי להביא לפיתוח חשיבה מתמטית יעילה בחיי היום יום.(מתוך מתמטיקת רחוב 1993 , תרגמה: ענת סלע)
הפעילות מתרחשת באזורים השונים של הגן ומבוססת על ארגון סביבה המאפשר הזדמנויות ללמידה במצבים שונים ומגוונים: משחק חופשי, פעילות הבעה, התנסות בחומרים, פעילות דידקטית ולמידה מונחית. כל סוגי הפעילויות, החופשיות והמכוונות, מתבצעות בשני מרחבים בתוך הגן ובחצר.
בשני המרחבים מצויים מרכזי פעילות המזמנים לילדים גירויים המעוררים אותם הילד לפעילות של חקר וגילוי.
עצם קיומם בחצר הגן ובתוכו מאפשר שימוש באביזרים רבים יותר מהאביזרים הניתנים לשימוש בתוך חלל הגן.
המשחק בחצר ללא מגע ישיר בין הילד לגננת מאפשר פעילות חופשית ויתר יצירתיות אצל הילד.

חצר הגן יכולה לשמש גם כשדה מחקר בתופעות טבע פיסיקליות: רוח, עננים,גשם, בהתנסויות במים, בחול ואדמה, בצומח בחצר הגן, בפינות נוי, בגינה הלימודית, בבע"ח בחצר הגן, בתצפיות שונות, בחצר גרוטאות ועוד.
אנו מדריכות מדע וטכנולוגיה , אביטן שולי- באר שבע, אונגר רות - קרית ארבע, אייזנר חיה - גן יבנה, כולצקר סילביה - מצפה רמון, מנדלסון בלה - מיתר, פאטל נירה - אשקלון, בחרנו לתאר את הפעילות המתמטית בחצר ומחוץ לגן כפעילות "חופשית" באווירה שונה.

 

 



 
 
 

המושגים המתמטים שניתן להביא לידי ביטוי בחצר הגן

 

ספירה: אמירת מלות המספר לפי סדר מוסכם.
מנייה: פעילות שבאמצעותה מתאימים אחד לאחד את המילים ברצף מילות מספר לחפצים של הקבוצה אותה אנו מונים מילת המספר האחרונה שמגיעים אליה במנייה עונה על השאלה "כמה יש" בקבוצה. כאשר הילד תופס זאת הוא רוחש את העיקרון הקרדינלי.
השוואת קבוצות: פעילות שבה מתארים את היחס בין שתי ו/או פועלים כדי שהקבוצות יהיו שוות. מושג היחס מתארים בין אובייקטים ולא תכונות של אובייקט בודד. לדוגמא :גדול מ- , שווה ל- כל אלה הם מושגי יחס, ואילו גדול, קטן, שווה- אלה אינם מושגי יחס.
שלם וחלקיו: תפיסת הקשר בין השלם לחלקים המרכיבים אותו היא הישג קוגניטיבי הדורש מידה ניכרת של אי מרכוז. הילד צריך להיות מסוגל להתייחס לאותו גירוי משתי נקודות ראות שונות: ירקות או מלפפונים ועגבניות.
שימור כמות: היכולת לראות את הכמות כקבועה למרות השינויים בצורתה (ציפוף ופיזור, ארגונים שונים במרחב). יש להבחין בין שימור כמות לשימור מספר. שימור מספר מתייחס ליכולת לשמר כמות בדידה למרות השינוי בצורתה .
ייצוג של כמויות: שפה מתמטית מהווה את השיא של תלושת הקשר. על מנת להבין אותה, מספיק להתייחס לטקסט ולסמנטיקה שלו- לא חשוב מי אמר או כתב את הטקסט , מתי או היכן. לדוגמא: כאשר המטלה מבקשת להשלים סימן יחס בין שני מספרים:<:=>: כל מה שדרוש להשלמת מטלה זו הוא הכרה של הביטויים הסמליים והמספרים.
פתרון בעיות: אדם מתמודד עם בעיה כאשר הוא רוצה דבר מה ואינו יודע מיד מהי סדרת הפעולות שעליו לבצע על מנת להשיגו. המורכבות של בעיה חשבונית תלויה במספר פעולות החשבון שיש לבצע כדי להגיע לפתרון.
בעיות חד שלביות, בהן מתבקשת פעולה אחת בלבד כגון: הוספה או גריעה מוגדרות כבעיות פשוטות. בעיות שכדי לפתרן יש צורך בשתי פעולות חשבון או יותר, הן בעיות מורכבות.

הזדמנויות לפעילות מתמטית במסעדה על פי תוכנית הלימודים:
ספירה ומניה
מניית ההזמנות שניתנו למלצר לטבח.
ספירת מלאי במטבח.
בסוף השבוע ניתן להכין דיאגרמה: כמה סועדים סעדו במסעדה.

התאמה חד- חד ערכי
הכנת מנות כמספר האנשים
הכנת מנות כמספר ההזמנות.
עריכת שולחן כמספר האנשים (כוסות , צלחות סכו"ם ועוד)

מניה הלאה
תשלום בקופה - נתינת עודף (מניה בהמשך)

מספר סודר
קבלת האוכל על פי התור.(על פי ההזמנות שקיבל המלצר.)

הפרדה וצירוף
הרכבת סכום מחירי המנות סה"כ לתשלום.
מספר החומרים שיש להזמין למספר המוזמנים למסעדה.

ייצוג באמצעים שונים

הפקה ופיענוח של סימנים בתפריט.
ייצוג בפנקס בעקבות הזמנת האוכל עי" הסועדים.
הזמנות דרך הטלפון - רישום וייצוג גרפי.
הכנת חשבונית - ייצוג גרפי ורישום.

פתרון בעיות
כמה אוכל ניתן לקנות בסכום נתון שיש לי.
פיתוח סביבה זו יכול להוות דגם לפיתוח היחידות האחרות המוצעות בעבודה לפעילות בחצר הגן

מסעדה
ילדי הגן מרבים להכין עוגות ומאכלי שונים בחול. המשחק מתפתח ו"המאכלים" משמשים למכירה במסעדה שהילדים מקימים בחצר, ניתן להציע לילדים להקים מסעדה בחצר.

נקודות להתייחסות:
סיעור מוחין - מהי מסעדה? מה אומרת לכם המילה מסעדה? מה מזכירה לכם המילה מסעדה? האם ביקרתם במסעדה? האם בכל מקום שאוכלים זוהי מסעדה? מה חשוב שיהיה במסעדה? אלו אנשי מקצוע עובדים במסעדה? בשביל מה יש מסעדה? מה צריך כדי להקים מסעדה? האם יש שם למסעדה? למה צריך שם למסעדה?
התייחסות לבעלי התפקידים במסעדה: הצוות - טבח, מלצר, קופאי ועוד. סועדים שנכנסים למסעדה: למי הם פונים? מימי הם מבקשים את הזמנת האוכל? איך הם מתנהגים במסעדה?
שיתוף הורים בתוכנית הקמת מסעדה בגן , ועל פי צרכי הגן.

מיקום המסעדה בחצר/ בתוך הגן (הכנת תרשים).
בחירת שם למסעדה.
פרסום- הכנת תמונות מאכלים ופרסום.
הכנת תפריט: ארוחת בוקר, צהרים, ערב. תמחור כל פריט בתפריט, חשוב לעצב את התפריט גם בכתיבה וגם בציור של המאכלים. שתייה :סוגי שתייה חם קר.
שעות פתיחה שעות סגירה.
הכנת כסף (חלוקה ושימוש על פי שלבים נספח בסוף העבודה)
הכנת תגים לבעלי תפקידים במסעדה.
הכנת תלבושות מתאימות לכל תפקיד - כובע לטבח, סינורים, מגשים.מכשירי ציוד רלוונטי למסעדה - שולחנות, כסאות, מפות, מפיות, מפיונים, מילחיות, כדים לפרחים, סכו"ם ועוד.

משחקי שעשוע
בתחנות השונות קליעה למטרה, סולמות, נדנדות, השחלת טבעות, "קלאס" ניתנת האפשרות לרישום שם הילד כך שהילד ידע מי לפניו, או כמה ילדים לפניו וכו'.

השחלת טבעות
הילדים עומדים מאחורי קו מסומן על הרצפה, וזורקים טבעות לכיוון רגלי כסא הפוך או אחר . כל ילד שקלע מרוויח נקודות, בסיום מסכמים את הנקודות, המנצח - זה שצבר הכי הרבה נקודות את התוצאות מתעדים בטבלה.

באולינג
המשחקים מניחים 10 בקבוקי קולה בצורה v , המתחרים עומדים מעבר לקו מסומן, מגלגלים כדור. כל בקבוק שנופל מזכה בנקודות ביום המשחק מסכמים את הנקודות, המנצח - זה שצבר הכי הרבה נקודות.
(מתוך מושגים מתמטיים / דוד ברודי).

הנגרייה

בשולחן הנגרייה מוצא הילד מסמרים ומשתמש במושגים מעט/ הרבה, גדולים/ קטנים, קרשים ארוכים/ קצרים, עבים/דקים, רחבים/צרים.
כלים שונים למדידת אורכים מאפשרים מדידה מתמטית: "מטר", סרגל מתכת,חבלים באורכים שונים ועוד.

ה"בנק"
סיעור מוחין: לשם מה בנק?
ציון שעות פתיחה וסגירה של הבנק.
בעלי תפקידים בבנק.
איסוף וארגון אביזרים מתאימים: כסף, ארנקים, כלי כתיבה ודפים לתיעוד, פרסומים שונים.

ה"מספרה"
להקמת המספרה נלקט ונאסוף אביזרים כמו: מברשות, פיאות, מסרקים, קטלוגים ועוד.
נציב כסאות ומראה.
נקבע מחירון לכל תספורת או תסרוקת.
נגדיר לוח שעות לקביעת תור הלקוח/ה.

ה"מרפאה"
סיעור מוחין: מהי מרפאה? לשם מה מרפאה?
מה נחוץ לנו כדי להקים מרפאה?
נציב לוח המציין את שעות פתיחת המרפאה . לוח "פתוח" /"סגור".
נכין גלגל מספרים לציון תור ה"חולה", שמות ה"חולים" יוצמדו ללוח שעיר כאשר תורו של ה"חולה" המבקר את הרופא יצוין ע"י מחוג.
נארגן תיקיית חולה המצוינת במס' + כרטיס "מגנטי" הנושא את שם ה"חולה" + מספרו.
אפשר להקים בית מרקחת לצד המרפאה ובו תרופות מתומחרות, ומקוטלגות לפי סוגי מחלות: אף, אוזן, אורטופד וכו'.

גננות אילת מוסיפות:
רצוי להתחיל בבניית הפינה בעונת הסתיו, כשמחלות עונתיות פוקדות את הגן.
עמדת הרוקח תכלול קופה מחשב, שקיות לתרופות, חותמות, כסף, חלוק, טלפון.
הכנת רשימת מלאי - אלו תרופות חסרות, אלו תרופות הכי שימושיות.

 

"מרכול"
סיעור מוחין: לשם מה מרכול? מה עושים במרכול? היכן יהיה נוח למקם מרכול?
אופי הסחורה במרכול יהיה לפי אירועים השונים הפוקדים את הגן.
שעות פתיחה וסגירה של המרכול יצוינו על לוח.
יערכו מיונים לממכר, תמחור מצרכים.
קופה רושמת תוצב בכניסת המרכול.
כלי כתיבה ודפים לרישום המוכר או הלקוח.

טופסי הזמנות למשלוחים או להזמנות למרכול

 

שם הלקוח

רשימת מצרכים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

פרסום אורייני למבצעים.
מאזניים לשקילה.
כסף
מחירון של כל מוצרי ה"חנות" יוצב ליד הקופה הרושמת.

 

שם המוצר

המחיר

חלב

1 ש"ח

במבה

2 ש"ח

קורנפלקס

5 ש"ח

תפוז

3 ש"ח

 

אירועים ושמחות

סיעור מוחין: לשם מה נחוץ איזור מוגדר לארועים ושמחות? במה שונה איזור זה מהמסעדה?
נכין רשימה לקראת אירועים שונים: רשימת מוצרים להכנת שקיות ליום הולדת / שי לחנוכה /שקית לט"ו בשבט/ "קמחא דפסחא" וכו'.
רשימת קניות מהמרכול לצרכי אירוע מסוים.

 



 


 
 

תאטרון

הכנות לתיאטרון כוללות הכנת מפת האולם תוך ציון מספר על כיסאות התיאטרון.
הכנת התוכן כגון לחנים לקונצרט בצרוף מקרא נקישות כמספר המדבקות המוצגות הפסקה כאשר הצבע משתנה.
הכנת האולם עם מס' הכיסאות וסידורם בשורות שמתאימות ל"מופע" היומי, שנקבע על ידי הילדים. (חצי גורן, שורות בשני אגפים, שורות ארוכות , שורות קצרות וכו').
שעות פתיחת ההצגה/ המופע.
הכנת כרטיסים למופע כמס' הכיסאות תוך שימת לב גם למס' השורה.
קביעת מספר השחקנים, מספר המערכות, הכנת תלבושות וסידורים לפי סדר ההצגה.
קביעת הצגת המופע בשלטים - אוריינות /פירסום.
קופה לממכר הכרטיסים.
מחירון להצגה / סרט / קונצרט וכו', המחירים ישתנו בהתאם להחלטת באי התיאטרון.

 

מחירון תאטרון הגן

שם המופע

המחיר

הצגה

5 ש"ח

סרט

1 ש"ח

קונצרט

2 ש"ח


כסף
סדרן

גננות אילת מוסיפות:
רצוי להקים את הפינה לקראת אירוע או לאחר צפייה בהצגה מסוימת.
כדאי להקים דוכן לממכר פופקורן ומשקה קל (רצוי שיהיה אמיתי).
(מתוך טיפוח חשיבה חשבונית בגיל הרך-מדריך למחנכים)

אחרית דברים
אחרית דברים לגננת/ מדריכה בבואך להכין חצר פעילות בגנך עלייך לקחת בחשבון את:
ימי החום /קור ואת ימי הגשם שיהיו במהלך השנה.
ביקורם של הילדים אחה"צ בחצר וכיצד תפגשי את החצר למחרת.
לבניית חצר כזו לא יספיקו רק כח רצון וגרוטאות יש צורך בתקציב נוסף.
אבל, בווודאי שקטנות כנ"ל לא ימנעו ממך ומילדי גנך את ההנאה שבחצר כזו.
תודה מיוחדת לגננות אילת

ביבליוגרפיה

1. זיו.א: פסיכולוגיה' מדע הבנת האדם' הוצאת עם עובד.
2. לסרי. ד. מדע בגן הילדים.
3. הרצאה של חוה תובל בנושא אוריינות מתמטית.
4. החנות בגן, מרכז פדגוגי, כפר סבא.
5. המרפאה בראי המתמטיקה, מרכז פדגוגי, כפר סבא.
6. טיפוח חשיבה חשבונית בגיל הרך, מדריך למחנכים.
7. תוכנית מסגרת לגן הילדים, הממלכתי - דתי הערבי והדרוזי.
8. מתמטיקת רחוב 1993 בתרגום ענת סלע.
9. Geary.D.C.(1994).CHILDREN MATHEMATICS DEVELOPMENT

 
   
  תאריך עדכון אחרון:  16/12/2012