שפ''י education - חינוך המינהל הפדגוגי

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
נושא המאמר:   דיבוב פסיכולוגי
 

עקרונות וכלים פסיכו-חינוכיים להתערבות במצבי אסון

 
שי חן-גל
 
 
 
תקציר המאמר:
 
טראומה נפשית טופלה בעבר בדרך כלל על ידי מומחים בתחום בריאות הנפש, בקליניקה, לאחר הופעת הסימפטומים הפוסט טראומטיים. המודעות הגדלה והולכת לעקרונות המניעה בקרב אנשי המקצוע הביאה בשנים האחרונות לחיפוש אחר דרכים להקטנת הסיכון להפרעות ארוכות טווח, וזאת על ידי התערבות מיידית לאחר החשיפה לאירוע הטראומטי ולפני הופעת הסימפטומים. הכוונה היא לאסטרטגיות מניעה שניוניות המיועדות למניעת פיתוח תחלואה נפשית כרונית ועמוקה. מבחינה תיאורטית, כל שההתערבות תיעשה מוקדם יותר כך יקטנו הסיכויים להתפתחות סימפטומים פוסט טראומטיים. בניגוד לפסיכותראפיה, דיבוב פסיכולוגי  מיועד לכל מי שנחשף לאירוע הטראומטי ולא רק למי שמפגין סימפטומים פסיכופאתלוגיים או מצוקה כלשהי. 

באופן כללי תגובות רוב בני הנוער לאסון הם זמניות, ואינן בהכרח פתולוגיות. התפתחות הפתולוגיה בעקבות החשיפה לאירוע המלחיץ תלויה בכמה גורמים וביניהם: מידת הלחץ הסביבתי המורגשת אחרי האירוע, משאבי ההתמודדות האישיים, רמת והיקף התמיכה המוגשת לפרט.

 
  להורדת המאמר
 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  24/01/2013