שפ''י education - חינוך המינהל הפדגוגי

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
היערכות לחזרה ללימודים בעת ואחרי מצב החירום
מבצע "עופרת יצוקה"
 

 במהלך הימים הבאים יתווספו לעמוד זה קישורים לחומרים נוספים

הקישורים משולבים בגוף הטקסט

חומרים בשפה הערבית

 

 

"הנה הם באים ימים של שקט
נצא אל החלון לראות
אם כלו כבר המים
אולי כבר יש באופק אדמה
זוגות זוגות
נצא זוגות זוגות
נביט אל השמיים
נחכה ביחד ליונה."

 

מלים: ירדן בר-כוכבא

 

 

 

הקדמה ורציונאל

בעת כתיבת דברים אלה עדין לא ברור איך ומתי יסתיים מצב החירום. הלחימה בעזה החלה לאחר תקופה ארוכה של סבל של תושבי עוטף עזה והפגזות של טילים ורקטות שגרמו לקושי לנהל את החיים. הלחימה מצאה את תלמידי ישראל במגזר היהודי בתקופה של חופשת החנוכה ובמגזר הערבי בחופשת החורף. פיקוד העורף יחד עם משרד החינוך החליטו להמשיך את חופשת החנוכה לתלמידים בישובים ברדיוס של 30 ק"מ ותוך זמן קצר הורחב הרדיוס ל 40 ק"מ.

חוויות המלחמה נחוות בכל חלקי הארץ:

  •  ישובי עוטף עזה, שצברו ניסיון של מספר שנים בחיים בקרבת מרחבים מוגנים, וכבר מנוסים בהתמודדות ובדרכי ההתגוננות, ממשיכים לחוות הפגזות טילים.
  •  ישובים שלא חוו לפני כן את הסכנה והפחד, ומוצאים עצמם חשופים להפגזות, ונדרשים לשנות את אורח חייהם, להתרגל להישמע להוראות פיקוד העורף, ולהיות דרוכים לשמוע את האזעקות, המסמנות לרוץ למרחב המוגן ולחכות שם 5 דקות בצפייה לנפילה של טיל או רקטה.
  • אמצעי התקשורת הישראלים והזרים משדרים ללא הרף ידיעות ותמונות משני עברי הגבול ומלווים את הדברים בפרשנות. התמונות לעתים קשות ומזעזעות ונחשפות לכל חלקי הארץ.


 

התארגנות לקראת חזרה ללימודים

ההצעות המובאות כאן מיועדות למוסדות החינוך שהושבתו מלימודיהם לתקופה שבה יחזרו ללמודים סדירים או ללמידה בקבוצות קטנות במקומות ממוגנים.

החזרה למסגרת החינוכית מזמנת מפגש עם שגרה מבורכת ועם מסגרת חיים נורמאלית המבססת עוגן של בריאות.

 

יש לקיים במהלך תקופת החירום וגם לאחריה תהליך מתמשך של שיחות עם התלמידים ואנשי הצוות, לשים לב לאוכלוסיות שונות של תלמידים, לגילאים השונים, לקצב שונה ולסגנון שונה של תגובות למצב.


חשוב לזכור שפיתוח חוסן ואיתור תלמידים ומבוגרים הזקוקים לתמיכה נוספת הוא תהליך מתמשך, שאינו מסתיים עם תום תקופת החירום.

 

 

העבודה במסגרות החינוכיות תכלול:

  • חיזוק היבטים של בית הספר והגן כקהילה תומכת חוסן. ליווי והדרכת הורים. התייחסות לעבודה בגיל הרך.
  • עבודה עם התלמידים ועם הצוות החינוכי בו זמנית על תהליכי החלמה והתאוששות ועל חיזוק משאבים וכוחות התמודדות, עיסוק בחוויה של כאן ועכשיו לצד חשיבת עתיד.
  • איתור תלמידים ואנשי צוות במצוקה והפנייתם לתמיכה נוספת של איש מקצוע.

 

בתי הספר המקיימים שגרת לימודים בתוך תקופת החירום ושהלימודים בהם לא הופסקו נקראים לעסוק בשיעורי כישורי חיים בנושא התמודדות עם לחץ וחירום במטרה לחזק ולפתח חוסן בהתאם לצרכים שעולים בכתה.

 

יש להיערך לניהול שיחות בכיתות מעבר לשבוע הראשון לחזרה ללימודים!

 

אתרים נוספים שניתן להיעזר בהם

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  24/01/2013