שפ''י education - חינוך המינהל הפדגוגי

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
איך להתנהג עם ילדים בשעת חירום?
קווים מנחים למבוגרים האחראיים
 

מצב חירום מזמן לנו, הורים ואנשי חינוך, התמודדות כפולה – אישית וכזו הנובעת מאחריותנו כלפי הילד.

במצבים אלה, כולנו, הן המבוגרים והן הילדים חווים רגשות כמו פחד וחרדה. אלה תגובות נורמליות. חשוב לשמור על ערוצי תקשורת פתוחים עם הילדים ולהזמינם לשאול אותנו שאלות שמעסיקות אותם.

 

להלן מספר קוים מנחים למבוגרים האחראיים ובבית הספר.

 

  1. לילדים יש כוח להתמודד - חשוב שלמבוגרים תהייה מודעות לכך  שהציפיות הגלויות והסמויות שלהם מהילדים  משפיעות על יכולתם של הילדים לגייס את כוחותיהם אלה.

  2. מסירה מדוייקת של עובדות -  חשוב להפריד בין שמועות לעובדות בדוקות ולמסור לילדים מידע אמין ומדוייק ברמה המתאימה לגיל הילד, להתפתחותו ולקרבתו לאירוע. מומלץ למנוע מילדים חשיפה לתכנים קשים שאינם הכרחיים.  במקרים בהם הילד נחשף לתכנים מסוג זה חשוב לשוחח איתו בצורה אחראית ומרגיעה.

  3. צריכה נבונה של אמצעי התקשורת – אמצעי התקשורת מספקים לנו אינפורמציה חשובה, יחד עם זאת רצוי לאזן את הצפייה באמצעות תכניות המיועדות לילדים ומפיגות מתח.

  4. שמירה ככל האפשר על השגרה הרגילה משפיעה על היכולת לגייס כוחות התמודדות.

  5. מילוי תפקידים תורם לתחושת משמעות וכוח – חשוב לתת לילד תפקידים במשפחה או בקבוצה בהתאם ליכולותיו ולנטיותיו.

  6. דפוסים שונים להתמודדות –אנשים שונים מגיבים בצורות שונות בשעת חירום. חשוב להכיר את דפוסי ההתמודדות של כל אחד ולשאוף להרחיב את מגוון התגובות. שימוש בדפוסי התמודדות מגוונים  (כגון: לדבר על המצב, לצייר מה מרגישים, להתעלם ולהתנהג 'כרגיל', להיות עם חברים, לבכות, לעסוק בפעילות גופנית ועוד) תורם ליכולת ההתמודדות.

  7. יישום כלים שנלמדו -  במידה  והילד השתתף בתכנית חוסן בית ספרית או בתכניות אחרות בהן רכש כלים לויסות רגשי: לשליטה ברגשות, במחשבות, בפעולות ובתגובות, חשוב להזכיר לו להשתמש בהם ואף ניתן לעודד אותו לספר עליהם לבני המשפחה או לקבוצה.

  8. עיסוק בפעילויות מהנות -  מקל בזמן השהייה הכפוייה בבית ובמרחב המוגן.

  9. פנייה לעזרה
  10. שמירת קשר בין המערכת החינוכית למערכת המשפחתית – חשוב לשמור על קשר רציף (בטלפון, במייל או באמצעות האתר הבית ספרי) גם בימים בהם לא מתקיימים לימודים.

 

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  24/01/2013