שפ''י education - חינוך המינהל הפדגוגי

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
בעקבות מבצע צוק איתן
קיץ 2014
 

הורים יקרים, שלום רב,                                                                        
חופשת הקיץ התחילה  עם תקווה לימים של פעילות משמחת, מרגיעה ומחזקת. השנה יצאנו לחופשה לאחר רצף של אירועים קשים ולצערנו,  בד בבד התרחב  מאוד  מעגל היישובים, הסובלים מהפגזת טילים. מצב מיוחד בעורף הוכרז ע"י שר הביטחון וגויסו  חיילי מילואים.  נפילות טילים במעגל הקרוב לסביבה של הילד וגם החשיפה לתקשורת מעלה את הצורך לדבר עם  הילדים, לתת מידע מעודכן, לחזק ולטפח את החוסן האישי שלהם.


לא אחת אנו מתלבטים בשאלות שונות: כיצד ניתן להסביר לילדינו מה קורה? מה לספר להם? האם לחשוף אותם למידע או לחילופין מה וכמה לצנזר? עד כמה לשתף אותם ברגשות  ובחששות שלנו כמבוגרים?

ילדינו חשופים לאמצעי התקשורת, ולכן לא ניתן להגן עליהם באופן מוחלט ממידע על האירועים. התפקיד של המבוגרים האחראים – הורים, מורים וגננות הוא לתווך עבור הילדים את המידע העובדתי והרגשות שהוא מעורר, ולעזור להם לבנות את הכוחות ואת תחושת היכולת להתמודד.

מוסדות החינוך נערכים לשיחות של המחנכים עם הילדים, תוך התייעצות עם הצוות הפסיכולוגי והייעוצי של בית הספר. המחנכים הונחו להקשיב לילדים, לחזק את רוחם ולאתר ילדים המגלים קושי מיוחד בהתמודדות.


מספר עקרונות העשויים לעזור לילדכם לחזק חוסן ולהתמודד באופן מיטבי בתקופה זו:

  1. לילדים יש כוח להתמודד – ככל שתאמינו בחוסן של ילדיכם וביכולתם להתמודד, כך יוכלו הילדים לגייס את כוחותיהם.
  2. ילדים מושפעים מהרגשות ומצב הרוח של הוריהם – מצב רוחכם "עובר" לילדים גם אם אינכם מדברים אתם בגלוי על כך. ככל שילד צעיר יותר, הוא מושפע יותר. הקפידו לשדר להם מסרים של אופטימיות ותקווה. אם אתם מרגישים שאתם מתקשים לחזק, פנו לקבלת עזרה מהפסיכולוגים בשפ"ח המקומי ומיועצת ביה"ס.
  3. מסירת מידע מדויק – חשוב לשתף את הילדים במה שקורה, בקצרה וברמה המתאימה לגילם, רמתם ההתפתחותית וקרבתם לאירוע. יש להפריד בין שמועות לעובדות, ולמנוע הצפת מידע שאינה הכרחית. יש למנוע תכנים קשים שאינם הכרחיים, כגון תמונות חוזרות של נפגעים באמצעי התקשורת. יש לזכור שמושגי זמן ומרחב אצל ילדים צעירים נמצאים בתהליך התפתחותי ולכן אינם מזהים עד כמה הסכנה קרובה/רחוקה מהם, לדוגמה: הם אינם מודעים לכך שטיל נפל רחוק ואינו מהווה סכנה ממשית להם או שתמונות החוזרות שוב ושוב על המרקע, אינם של אירועים חדשים.
  4. וויסות החשיפה לאמצעי התקשורת – לצד המידע המשמעותי, אמצעי התקשורת מציפים אותנו בחזרות ופרשנויות. לעתים קשה לנו להתנתק מהמרקע ויש לנו צורך לראות שוב ושוב את הארועים. ילדים מושפעים מכך יותר ממבוגרים והם רואים ושומעים את החדשות גם כשהם נראים עסוקים במשחקיהם. חשוב לאפשר להם לראות חדשות מותאמות לילדים ולאזן את הצפייה באמצעות תוכניות/פעילויות מתאימות לגילם ומפיגות מתח. יש להגביל ולווסת את הצפייה באירועים קשים, העלולים לגרום נזק ממשי להתפתחותם הרגשית התקינה.
  5. יצירת שגרה – ילדים זקוקים לשגרה והיא מעניקה להם בטחון ותחושת שליטה. יש לנסות ולייצר שגרת חיים ככל הניתן.
  6. חלוקת תפקידים – מלוי תפקידים במשפחה נותן לילד תחושת ביטחון ויכולת. ניתן ורצוי לשתף את הילד בבחירתו והכנתו של המרחב המוגן, לאפשר לו להכין לעצמו תיק עם חפצים החשובים לו והמחזקים את תחושת הביטחון שלו: ספרים, דיסקים, צעצועים אהובים.
  7. הקרנת תחושת מוגנות מצד המבוגרים – חשוב להבטיח לילד שאנו כמבוגרים: הוריו, מחנכיו וכוחות הביטחון עושים כל הניתן כדי לשמור עליו ועל בטחונו. חשוב ביותר שהמבוגרים יבצעו באופן מוחלט ועקבי אחר הנחיות פיקוד העורף. עקביות זו משרה ביטחון בילדים ומפחיתה חרדות.
  8. יש לשים לב להתנהגויות שונות מהרגיל העלולות לאותת על חרדת יתר או מצוקה של הילד ולפנות להתייעצות במקרים אלו. חשוב לדעת, כי טבעי שיהיו בתחילה תגובות שונות מהרגיל.


הנכם מוזמנים לפנות לצוות החינוכי של בית הספר, ליועצת, לשרות הפסיכולוגי או למרכזי התמיכה הקהילתיים בכל שאלה או התלבטות.

 

עצות להתמודד עם מצבי לחץ להורים לילדים בעלי ADHD

בימים אלו אנו חווים מצב של אי וודאות, מצב זה מלווה את כולנו בתחושות של לחץ, דאגה, חוסר ודאות, בלבול ואולי גם מעלה זיכרונות מאירועים קודמים
ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז נמצאים (כמו שאר הילדים בעלי צרכים מיוחדים) ברמת חרדה גדולה יותר, זאת כתוצאה מהרגישות הגבוהה והקושי להתמודד עם חוסר וודאות גם בחיי היומיום ויותר מכך במצבים שכאלה.

כאשר אנו משוחחים עם ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז  על מצבי לחץ וחירום, חשוב לשים לב למספר עקרונות:

  1. תקשורת במידה –  כדאי להימנע מלחשוף את הילדים לשידורים הבלתי פוסקים עדיף לשבת בצוותא מזמנים מוגדרים ושאר הזמן להיות מוזמנים בדרכים אחרות ולא לחשוף את הילדים לערוצי השידור כל שעות היממה
  2. נוכחות מפחיתה לחץ – בימים אלו הנוכחות שלכם כמבוגרים חשובה ומסייעת לילדיכם לחוש ביטחון, השתדלו להיות בסביבה ואם לא אתם דאגו שיהיה בסביבה מבוגר אשר מוכר לילדיכם.
  3. שיתוף מידתי – חשוב לספר לילדים על המצב אך בצורה ממוקדת, אין צורך לפירוט יתר, עדיף להיצמד לתיאור עובדתי יבש.
  4. תרגול וחזרה - דברו עם ילדיכם על כיצד נוהגים כשיש אזעקה. תרגלו זאת . ככל שנוהליים יהיו ברורים זה יקל על התגובה כשהאזעקה תשמע.
  5. מרגישים ומדברים – עודדו את ילדיכם לדבר על רגשותיהם ולשתפם גם ברגשותיכם, אפשרו את המרחב לבטא את הרגשות וחששות על מגיוון האפשרות ללא ביקורת.
  6. מייצרים פתרונות – עודדו ועזרו לילדיכם לחשוב על דרכים יצירתיות להעביר את הזמן ולעסוק בדברים שיסיח את דעתם.
  7. שומרים על קשר – עודדו את ילדיכם לשמור עם קשר עם חבריהם, אם במפגש או אם דרך הערוצים הטכנולוגיים.
  8. טובים השניים מהאחד – אנחנו וילדינו פעמים מרגישים מוצפים, אל תחששו לדבר ולשתף עם חברים, מכרים או אם יש צורך גורמים מקצועיים ועודדו גם את ילדיכם לעשות זאת.

 

זכרו, המצב מורכב לכולנו ילדים ומבוגרים אך עלינו גם לחשוב על היום שלמחרת ולנסות ולעבור את התקופה הלחוצה כך שהחזרה לשגרה תוכל להתרחש במהירות.

 

 

 

חומרי עזר בעקבות המבצע ולקראת פתיחת שנת הלימודים

 היום שאחרי מבצע "צוק איתן"- מכתב לצוות המורים

 היום שאחרי מבצע "צוק איתן"- מכתב לצוות המורים (בערבית)

החזקה מבית- פסיכולוגים חינוכיים במציאות טראומטית משותפת

 פעילויות ליום שאחרי מבצע "צוק איתן" - לאנשי החינוך

 סדנא- "האור שבקצה המנהרה"- לצוותי החינוך

גישה נרטיבית להעצמת אנשי מקצוע הפועלים במצ"ב חירום: סדנא לאנשי שפ"י העובדים ב"דרום החם"

 משבר הוא הזדמנות - סדנת הרקפות

 שובי נפשי למנוחייכי- סדנאות לחמ"ד ולמוכש"ר

 סדנא- זיכרון ממראה שהשפיע עליי- בערבית

 סדנא ליום הראשון ללימודים לכיתות א' בעקבות מבצע "צוק איתן"- בערבית

 יומן החופש של איתן צוק

 יומן חופש גדול

 יומן חופש גדול 2

 דף מיומן החופש הגדול של צוק איתן

 בין ה"בעת" ל"אחרי" קבוצת הווטסאפ של איתן צוק למתבגרים

 "מעגל הקסם"- סדנא ומעגל שיח לצוותי גן

 חוקי המעגל- לגננות

 מעגלים בטבע- לגננות

סדנא לצוותי חינוך לגיל הרך-"יום שאחרי", חזרה לשגרת לימודים לאחר מבצע "צוק איתן"

 הדרכה- טיפים להורים

חוסן- היום שאחרי לגני הילדים- צוק איתן 2014

 חוסן - היום שאחרי - לכיתות א-ו - צוק איתן 2014 

חוסן - היום שאחרי - לכיתות ז - יב - צוק איתן 2014

 חוסן - היום שאחרי - שומרים על מרחב מוגן רגשי בשפה הערבית

 חוסן - רגע אחרי - שומרים על מרחב מוגן רגשי

חוסן- היום שאחרי היום שאחרי לתלמידי עוטף עזה (כיתות א-ו) 

מכתב להורים בעקבות מבצע "צוק איתן" (בערבית)

חוסן- היום שאחרי לתלמידי עוטף עזה (כיתות ז-ט)

חוסן- היום אחרי לתלמידי עוטף עזה (כיתות י-יב)

איתור צרכים והקצאת מענים לתלמידים בעקבות "צוק איתן"

קווים מנחים לאיתור תלמידים בסיכון לפיתוח מצוקה פוסט טראומטית לאחר מבצע צוק איתן

טופס איתור צרכים וזיהוי מענים בעקבות מבצע צוק איתן

 

חומרי עזר עבור תקופת מבצע "צוק איתן"

 הפעלת נוהל שיחה אישית עם תלמיד בעקבות מצב חירום 

 הצעה לשיחה בשעת חירום - לאנשי מקצוע

 נספח להצעה לשיחה בשעת חירום לאנשי מקצוע - דוגמא לילדים צעירים

 הצעה לשיחה של גננת עם הורה לילד גן

 תדריך להתמודדות עם היוודע דבר מוות / פציעה קשה של קרוב משפחה במהלך מבצע "צוק איתן"

 "אבא לא ישוב": התמודדות עם תפיסת המוות אצל ילדים - היבטים תיאורטיים ויישומים במתן הודעה על מוות ובתקופת ההתאבלות הראשונית

 תדריך: עקרונות שיחה עם צוות מלווה ועם תלמידים המצויים במשלחת בפולין בתקופת מבצע "צוק איתן"

 תדריך לרכזים בתנועות הנוער במטרה לסייע למדריכים צעירים להתמודד עם חניכיהם

 איגרת לבני הנוער: דרכי התמודדות עם מצב החירום

 משחק מסלול - צוק איתן

 חוסן - זמן אמת

 عدة مبادئ مٌكنها ان تعزز حصانة ابنائكم وتك فٌهم بشكل افضل

 اقتراح لمحادثة خلال حالة الطوارئ- للمهنيين

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  27/08/2016