שפ''י education - חינוך המינהל הפדגוגי

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
הנגשת שירותי ער"ן באינטרנט לתלמידים
 

ליועצים ולפסיכולוגים ברחבי הארץ שלום,

 

 

בשפ"י נעשית עבודה נרחבת להעלאת המודעות לבעיית האובדנות ולפיתוח הקומפטנטיות של אנשי המקצוע להתמודדות עימה.

 

אנו חברים בוועדה בין משרדית העוסקת בפיתוח תוכנית לאומית למניעת אבדנות, ועד שתוכנית זו תצא אל הפועל פותחו תוכניות לעבודה עם מתבגרים ומורים.

 

בין שאר הפעולות, אנו מבקשים להזכיר את חשיבות הנגשת שירותי הסיוע לתלמידים. הנגשת שירותים אלו נמצאה בעולם כאחת הפעולות המשמעותיות בהפחת מקרי ההתאבדות.

 

אי לכך, אני מבקשת להסב את תשומת ליבכם למכתבו של יצחק גילת – פסיכולוג ומרצה, מנהל תחום אינטרנט בער"ן.

 

האינטרנט הוא הכלי – בהא הידיעה של חלק ניכר מבני הנוער. לעיתים אנו מוטרדים מהסכנות הטמונות בו, אך בו זמנית פוטנציאל הסיוע שלו, גדול גם הוא.

 

אנא פרסמו את השירות והזכירו לבני הנוער את הזמינות שלו.

 

 

בברכה רבה

 

יוכי סימן-טוב

מנהל היחידה להתמודדות עם מצבי לחץ

 

מידע מער"ן על עזרה ראשונה נפשית באינטרנט 

"פעם ראשונה שאני פונה לעזרה ככה... .. אין לי אבל כל כך עם מי לדבר...

... כל הזמן קורים לי דברים רעים כאילו הולך מעליי ענן שחור של מזל רע

אני באמת לא יודעת מאיפה להתחיל יש כל כך הרבה אבל מה שאני יודעת שאני כבר נשברת אני בדיכאון מתמיד כבר תקופה ארוכה."

 

קטע זה נלקח מפניה של נערה בת 17 לצ'ט אישי שמופעל על ידי ער"ן באינטרנט. בהמשך השיחה מתברר כי מדובר בתלמידה מצטיינת, אשר נקלעה למצוקה חריפה בגלל הצטברות של לחצים בלימודים, שאיפה להצטיינות, ופרידה מחברה קרובה שעברה להתגורר בארץ אחרת. המתנדבת ששוחחה איתה שיבחה את עצם הפנייה שלה לעזרה, אפשרה לה לפרוס בהרחבה את המועקות שרובצות עליה, גילתה הבנה ואמפתיה לקשיים שלה, התמקדה בהמשך השיחה בהישגים שלה, בתחביבים המרובים שלה, הכוללים כתיבה של שירים (שאחד מהם הובא על ידי הנערה בשיחה) והובילה את הנערה לראייה אופטימית יותר של עצמה ושל העתיד הצפוי לה.

 

שרות ער"ן התחיל לפעול בארץ בשנת 1971. שמטרתו העיקרית של השרות היא הגשת עזרה נפשית בכל סוג של מצוקה, לכל אדם, באמצעות שיחות טלפון בהן הפונים רשאים לשמור על אנונימיות. בשנת 2002 הורחב השרות של ער"ן לרשת האינטרנט. כיום מתקבלות בכל חודש כ 12,000 פניות מכל טווח הגילים. פונים מבוגרים מעדיפים לשוחח בטלפון, והצעירים מעדיפים לשוחח על המצוקות שלהם בערוץ של האינטרנט. רבים מן הפונים האלה מעידים כי לא היו פונים לעזרה פנים אל פנים, ואפילו לא לעזרה טלפונית. הם מסבירים את ההעדפה של האינטרנט בכך שזהו ערוץ התקשורת המוכר והחביב עליהם. בנוסף, הם יכולים להישאר אנונימיים באופן כמעט מוחלט, דבר המעניק להם ביטחון רגשי בשיחה. השימוש בשפה הכתובה מעודד אותם להיות יותר פתוחים ולחשוף את עצמם ביתר קלות בשיחה עם המתנדב של ער"ן.

 

בני נוער פונים לער"ן בבקשת עזרה בקשת רחבה מאד של מצוקות, ובחמישה אחוזים, בערך, מן הפניות, יש מחשבות או כוונות התאבדות. העונים לפניות אלה הם מתנדבים של ער"ן, אשר עברו הכשרה ממושכת לתפקידם, ומקבלים הדרכה שוטפת מאנשי מקצוע האחראים לשרות זה. העזרה שניתנת לפונים יכולה להתבטא בהכלה, תמיכה רגשית, חשיבה משותפת על דרכי התמודדות, ניסיון לשנות את המשמעות המאיימת שנותנים הפונים למצב שלהם, הפנייה לשירותים מקצועיים של סיוע, והתערבות בשעת חירום.

השרות של ער"ן אינו מהווה תחליף לטיפול מקצועי, אלא שרות משלים. לעיתים, הפונים מעדיפים להתחיל את המסע אל קבלת העזרה, במקום נוח ובטוח יותר מבחנה פסיכולוגית, ובעקבות השיחה הם פונים לטיפול מקצועי. לעיתים, העזרה של המתנדבת מספיקה להרגיע את הפונה ולהחזיר אותו אל מסלול של שגרה.

 

כתובת האתר היא : www.eran.org.il

באתר ניתן למצוא מאמרים על מגוון נושאים הקשורים במצבים של לחץ, משבר והפרעות נפשיות.

ניתן לפנות אלינו גם בטלפון, 24 שעות ביממה, למספר 1201.

להורדת הקובץ לחץ כאן 

 

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  24/01/2013