שפ''י education - חינוך המינהל הפדגוגי

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
תוכניות מניעה שפותחו במשרד החינוך:
 
א.

יש לי הזכות להגיד "לא" – תוכנית ניסיונית למניעת ניצול מיני בילדים (מיועדת למתבגרים). מחברת: זהבה סנה-אור. הוצאת משרד החינוך – השירות הפסיכולוגי-ייעוצי, ירושלים, תשמ"ט, 1989.

 

מטרת התוכנית ללמד ילדים להתמודד במצבי פגיעה - כיצד לשמור על עצמם ולתרגל עמם זהירות באותו אופן שאנו מלמדים את הילדים ומתרגלים עמם זהירות בטיפול באש, חציית כביש ועזרה ראשונה. התכנית מאפשרת להם לשוחח בכיתה על פחדים וחרדות. במסגרתה הם מתרגלים מיומנויות מעשיות של הפעלת שיקולי דעת, תשומת לב לתחושות, קבלת החלטות ופתרון בעיות. התוכנית מפתחת תחושת כבוד לגוף, לתחושות ולרצונות של הילד, ומלמדת אותו מהן זכויותיו בכל הקשור למגע בלתי רצוי, לניצול ולפגיעה.

 

ב.

יש לי הזכות להגיד "לא" – תוכנית למניעת ניצול מיני של ילדים (מיועדת לכיתות א'-ה')

מחברת: זהבה סנה-אור. הוצאת משרד החינוך – השירות הפסיכולוגי-ייעוצי, ירושלים, תשנ"ד.

 

מטרתה ללמד ילדים להתמודד במצבי פגיעה - כיצד לשמור על עצמם ולתרגל עמם זהירות באותו אופן שאנו מלמדים את הילדים ומתרגלים עמם זהירות בטיפול באש, חציית כביש ועזרה ראשונה. התכנית מאפשרת להם לשוחח בכיתה על פחדים וחרדות. במסגרתה הם מתרגלים מיומנויות מעשיות של הפעלת שיקולי דעת, תשומת לב לתחושות, קבלת החלטות ופתרון בעיות. התוכנית מפתחת תחושת כבוד לגוף, לתחושות ולרצונות של הילד, ומלמדת אותו מהן זכויותיו בכל הקשור למגע בלתי רצוי, לניצול ולפגיעה.

 

ג.

לומדים לשמור על עצמנו: תכנית מניעתית לפי גישת דוסו. מומלצת לילדי גנים וכיתת א'-ב'

תרגום, עיבוד ועריכה: נורית שטרנברג ונירה אשל. שנה

 

התכנית מיועדת לילדי גנים וכיתות א'-ב', ומדגישה את חובות ההורים וזכויות הילד. בתכנית מוצעים מפגשים לימודיים, שבהם מוצגות בפני הילדים הצעירים בעיות אמת מהחיים, העלולות לצוץ בדרכם בתהליך הגדילה וההתפתחות. בתכנית זו יש ביטוי עמוק לאמון ביכולתם של הילדים לאמץ מיומנויות וכישורים של התמודדות במצבי פגיעה תוך התנסות ומפגש עם אמצעים המתאימים לגילם.

 

ד.

ההרגשה שלי. מחברת: עדנה ויסמן. הוצאת משרד החינוך – שירות פסיכולוגי-ייעוצי, ירושלים, תשנ"ח.

 

החוברות: ההרגשה שלי – חוברות לימוד + חוברת עבודה, מציגות בפני ילדים בגילאי 5-7 את עקרונות ההתמודדות במצבי התעללות. ההדרכה לילדים מתמקדת:

  1. בפיתוח היכולת להגיד "לא" לפוגע.
  2. הכוונה כיצד להגיב במצבי פיתוי.
  3. בעידוד הילדים לשתף מבוגר מהימן באירוע פגיעה.
  4. בעידוד הילדים שא לשמור סוד מעיק בלב.
  5. בהעברת המסר שילדים אינם אשמים בפגיעת המבוגר בהם.

ה.

תוכנית למניעת פגיעה מינית בחינוך המיוחד. מחברות: שוש צימרמן ולילי גורן. הוצאת משרד החינוך – שירות פסיכולוגי-ייעוצי, ירושלים, תש"ס.

 

החוברת מדגימה תכנון ושיקולי דעת בבניית תוכנית למניעת ניצול מיני עבור אוכלוסיית מתבגרים בעלי פיגור שכלי קל. היא עוסקת בתכני תוכניות מניעה ובקשיים התפתחותיים של ילדים בעלי צרכים מיוחדים וכן מביאה דגם של תוכנית מניעה תוך התמקדות בשיקולי דעת בבחירת מבנה העבודה ותכניה.

 

ו.

קטינים פוגעים מינית – אסופת מאמרים ותיאורי מקרה. עורכת: שוש צימרמן. הוצאת משרד החינוך – השירות הפסיכולוגי –ייעוצי, ירושלים, תשס"א.

 

באסופה מאמרים המתייחסים להכרת התופעה והגדרתה, לעבריינות מין אצל צעירים, הבנת התנהגויות מיניות של ילדים, השקפות קליניות על לילדים תוקפנים מבחינה מינית ועוד. כמו כן מובאים בחוברת תיאורי מקרה של פגיעה מינית בין ילדים, מכתב פוגע שנשלח על ידי בני הגיל ואירוע פגיעה בחטיבת הביניים.  

 

ז.

חוברת הדרכה לאיתור ילדים בסיכון. מחברת: נירית לביא-קוצ'יק. הוצאת אשלים בשיתוף משרד העבודה והרווחה ומשרד החינוך – המנהל הפדגוגי, ירושלים, מרץ 2000.

 

החוברת עוסקת בקשיים באיתור ילדים במצבי סיכון, במתן סימני איתור על פי חלוקה גילית ובתהליך ההתייעצות והדיווח. בנספחים מובאים פירוט מצבי הסיכון השונים, חוק חובת הדיווח ושירותים מרכזיים בקהילה. 

 

ח.

בסוד ילדים. התמודדות עם מצבי פגיעה, מצוקה וסיכון בקרב ילדים באמצעות ביבליותרפיה – פיתוח שוש צימרמן, נירה אשל ולבנה רזניק-לזר, הוצאת משרד החינוך ו"אשלים" – 2004.

 

הספר מכיל אסופת שירים, סיפורים וספרים, הנוגעים בנושאים של קורבנות ותוקפנות. היצירות נבחרו לעבודה ביבליתראפית עם תלמידים לפיתוח כישורי התמודדות במצבים כמו שמירת סודות, מצבי פיתוי, דחייה חברתית, פגיעה פיזית, נפשית ומינית ותוקפנות. כל היצירות מלוות בהנחיות כלליות להוראה טיפולית בכיתה וחלקן מעובדות באופן מפורט להוראה בכיתה.

 

 

ט.

זה לא מין זו פגיעה – מה בין התנהגות מינית נורמאטיבית לפגיעה מינית – שוש צימרמן וחווה ברנע.

פרק להורדה: הצעות לדיון עם תלמידים

החוברת מכילה שני חלקים: א. הנחיות לעבודה עם צוותי מורים  להכנה לקראת שיחה עם תלמידים אודות מצבים של פגיעה מינית; ב. עיבוד של חמישה נושאים לעבודה עם מתבגרים, הנושאים הם: גבריות, נשיות ולחץ חברתי,מה זו הסכמה? מה זו סחיטה? פיתוח אמפטיה לזולת? במי לתמוך?

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  24/01/2013