שפ''י education - חינוך המינהל הפדגוגי

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
הנחיות לניהול שיחה עם תלמיד שיש חשד שעבר פגיעה או התעללות בידי מבוגר
 

להלן כמה הנחיות שאפשר להסתייע בהן:

 

 

1.      גלו עירנות למסרים שהתלמיד מוסר.

2.      הקשיבו לו במקום פרטי וביחידות.

3.      צרו אווירה שקטה, ללא הפרעות.

4.      חשוב לשוחח עם התלמיד בסמיכות למועד שבו הוא סיפר או רמז על דבר הפגיעה בו.

5.      הישארו שקטים ואוהדים. גילויים של בהלה יחסמו את התלמיד מלספר.

6.      שליטה במצב מבטאת "נורמליות": אתה לא היחיד; כבר היו דברים מעולם.

7.      קבלו את דבריו של התלמיד כאמת וציינו זאת בפניו.

8.      התייחסו ברצינות לכל אמירה או רמז לקיום ההתעללות. כאשר התלמיד אומר אמירה לא ברורה, יש לנסות ולברר למה התכוון.

9.      גם אם התלמיד חוזר בו, ההתייחסות למה שנאמר חייבת להיות רצינית.

10.  עבור הילד חשיפת הסוד היא דבר קשה ומעורר רגשות אמביוולנטיים. הוא רוצה לספר אבל פוחד ומתבייש. לעתים הוא חוזר בו מדבריו, אך אין למהר ולקבל את הכחשותיו. שדרו לו את האמביוולנטיות – "מצד אחד אתה רוצה לספר, וכשאתה מספר אתה נבהל ונסוג" – והרגיעו אותו.

11.  הקפידו על מתן תמיכה לכל מה שהתלמיד מספר. התמיכה תתבטא בעידוד של הילד, באמירה שהוא אמיץ ובחיזוקו על בחירתו לספר למרות הקושי הרב הכרוך בכך. דוגמאות למשפטים:

·     אני מעריך את אומץ הלב שלך לבוא ולספר...

·     הדברים שסיפרת מראים על כך שאתה נבון ואמיץ...

·     אני מכבד את החלטתך להסתפק במה שסיפרת לי! אני עומד לרשותך גם מכאן והלאה.

·     זה בסדר לבכות; עברת דברים כואבים מאוד.

12.  דברו עם התלמיד בשפה שלו.

13.  הדגישו לתלמיד שהוא איננו אחראי לפגיעה ואיננו אשם בה.


 

14.  אל תחקרו את התלמיד אודות פרטי המקרה. כדי לברר את מהות האירוע הפנו אליו שאלות פתוחות כגון אלה:

·       ספר לי על כך.

·       למה אתה מתכוון?

·       האם תוכל לחזור על דבריך האחרונים?

·       האם חלקת את הדברים עם מישהו נוסף?

 

15.  הציגו לתלמיד את החובה החלה עליכם לדווח אודות הפגיעה ואת הצורך לשתף אנשי מקצוע אחרים שיסייעו להפסקת הפגיעה.

16.  בכל מקרה אל תתחייבו או תבטיחו לשמור את הדברים בסוד, גם אם התלמיד מבקש זאת.

17.  העבירו לתלמיד מסר של תקווה שאפשר לעזור לו גם אם הדבר לא יהיה קל.

18.  תנו כבוד לתלמיד על הדברים שהביא בלי לחנכו או לשפטו.

19.  אל תישארו לבד עם הדברים. רתמו לעזרתכם את אנשי המקצוע הנגישים לכם והיעזרו בהם בכל מהלך החשיפה וההתערבות.

20.  כדי להמשיך להשתקם ולהחלים התלמיד זקוק לדמויות מכילות, מגנות ומכבדות ולסביבה ברורה ומגובה בגבולות ובכללים.

 

 

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  24/01/2013