שפ''י education - חינוך המינהל הפדגוגי

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
מושגי יסוד במיניות ובזוגיות
תקציר הרצאתו של דוד בנאי
 

סיכמה: נלי שטיין

 

בחברה מקובלות כל מיני עבירות אתיות  שאיכשהו 'מקובלות' ומתקיימות.

בתרבות יש שכבה אותנטית ושכבה פורמאלית. אנחנו חיים כל הזמן בשני מישורים – גלוי וסמוי, חיצוני ופנימי...

בעולם המבוגרים יש אמירה אחת ברמה מסויימת ואמירה אחרת ברמה שניה. קשה לאתר קוד אתי אחד מסויים. יש שכבות רבות ואמירות רבות – מה שיוצר דילמות וקונפליקטים.

אצל ילדים – יש נאיביות מסויימת ותגובותיהם מאוד אותנטיות לגבי מה נכון ומה – לא. נמצאים בין חשיבה מופשטת לבין הקונקרטיות. מצטטים קודים מוסריים ששמעו בבית.

עם הכניסה לגיל ההתבגרות יש משבר בחשיבה. מה שמאפיין את המשבר – בין היתר – זה הרצון להפריד את עצמו מהמשפחה.

המנגנון האוטו-אירוטי קורס, המשימות המיניות מתעוררות ומנסים להחצין את הפעילות המינית. אי אפשר להסתפק רק בפנטזיות אירוטיות. זה אומר שעד גיל הילדות אין התמודדות מלאה עם המציאות ואילו בגיל ההתבגרות יש רצון לדעת מה קורה במציאות באמת.

מתקדמים לכיוון של עצמאות מינית ורכישת ביטחון עצמי שיעזור לו להתקיים בחברה בעלת תחרות.

 

האתיקה הראשונה שמתבגר נפגש איתה היא אתיקה של יחסים. (יחסים שוויוניים).

המתבגר חי בתחרות עם חברים – לגבי בנות ועוד. מכאן מתפתח אונס, למשל. הבנים רוצים בנות שיסכימו לשכב איתן, והתנגדות הבנות מפריעה ומעוררת רגשי נחיתות. הבנים עושים קונספירציה שהם לא יתחרו אחד בשני, אלא יחברו יחדיו ו'יתלבשו' על נערה אחת אחרי שפרקו אותה מהגנותיה.

דבר זה משקם את ביטחונם העצמי ואת תחושת הנחיתות. משיגים כך עוצמה מינית ומפחיתים את האיום שיש ביניהם.

המתבגרים מתחילים להתווכח עם המוסריות של הוריהם, אמת ושקר וכל אותה קודיפיקציה חברתית שספגו עד כה. במיוחד כשהיא נראית להם לא אמינה. התחרות מפתה להתנהג בצורה לא אתית, יחד עם הרגישות לנושאים כמו נאמנות, בגידה וכדומה.

 

איזו אתיקה זמינה למתבגר לגבי שאלות שהוא יכול לשאול את עצמו בתוך בית הספר?

העבירות שמטרידות אותנו אצל מתבגרים: התעללות, הוצאת דיבה, החרמות, ניצול, סחיטות ועוד. כל אלה ניתנים להראות כפתרונות לא מוסריים המעידים על קושי להסתדר בחברה תחרותית ומתפתחת אצלם עצירה התפתחותית.

ביחסים – אנו נולדים לתוך יחסים ומבלים את רוב ימינו ביחסים. 'אתיקה של יחסים' הופכת למשהו בסיס – איך לא פוגעים באחרים ואיך לא נפגעים. חשוב ללמד מתבגרים דווקא בגיל ההתבגרות, אחרת הם לא מפנימים זאת.

בחברה המערבית יש רק חוק ופחות מוסר. החוק מתייחס לענישה. ככל שהחוקים ספציפיים יותר הדבר אומר שאין מוסר.

אנחנו יכולים לעשות שינוי דרך היכולת לאפשר להם לחשוב בצורה אתית על ההתנהגות שלהם. הם לא חושבים באופן מילולי וערכי, אלא במונחים של כדאי-לא כדאי, פחד מענישה וכו'. לא תמיד מבינים שההתנהגות שלהם מזמינה סוג מסויים של יחסים. לא תמיד יודעים מתי הם מנצלים מישהו ומתי – לא. מה מותר ומה אסור.

השיחה צריכה להתחיל סביב הנושא של יחסים מיניים. רוב העבירות שמתבגרים מבצעים הן סביב הנושא המיני. גם השפה מבטאת זאת. הפגישה של המתבגר עם התרבות היא מפוצלת: מחד – מדובר על מוסר, אתיקה ואיסור לאנוס. מאידך – בו זמנית – נתקלים באתיקה המינית של "תפוס כפי יכולתך".

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  19/07/2017