שפ''י education - חינוך המינהל הפדגוגי

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
פעילות בעקבות סיפור אישי בנושא איידס
פיתחו: נטע ידיד וטלי טרגר
 

להורדת הקובץ "חייבים ללכת על בטוח" - סיפורה האישי של אורטל 

 

בעקבות קבוצות מיקוד שהתקיימו עם בני-נוער בינואר 2006 עלה הצורך בסיפור אישי של נשא איידס כדרך לסייע לתלמידים להתחבר לנושא ממקום אישי. רוב בני הנוער ציינו שאינם מכירים נשאי איידס ואינם חושבים שהסכנה ממשית ואמיתית עבורם ולכן הם התקשו להתחבר לחששות מפני המחלה. הסיפור המובא במסגרת פעילות זו הינו דרך לפתוח את הנושא ממקום המאפשר תגובה יותר אישית ורגשית לנושא.

 

דרכי העברה

מומלץ  להתחיל את התרגיל בכך שמקריאים לתלמידים את סיפורה האישי של אורטל ולהרחיב את הדיון עליו גם כן (ניתן להשתמש בכל סיפור אישי אחר שתבחרו בנושא).

 

אחרי הקראת הסיפור מומלץ  לפתוח דיון בכיתה בנושא הקשור בעיקר לחוויות, רגשות, מחשבות ותחושות שעלו אצל התלמידים בעקבות שמיעת הסיפור. בשלב זה לא מומלץ לעסוק בעובדות מדויקות ובלמידה דידקטית, אלא לחבר את התלמידים לחוויות שלהם ולעולמם הרגשי.

להלן מגוון שאלות, חלקן מתייחסות לסיפור הספציפי חלקן מתייחסות לכל סיפור אפשרי אחר בנושא. השאלות הן עבורך, השתמש/י בכולן או בחלקן בהתאם לדיון המתנהל בכיתה.

 

מטרת השאלות

להכיר את רגשותיהם של התלמידים ביחס לאיידס ולקיום יחסי מין בלתי מוגנים בגיל ההתבגרות.

לאפשר לתלמידים להתחבר לרגשות, למחשבות ולדעות שלהם בנושא האיידס.

להכיר סטריאוטיפים, דעות קדומות, לבטים ושאלות של התלמידים בקשר לאיידס .

להעריך את היקף הידע העדכני שיש לתלמידים בנושאים הקשורים לאיידס.

להכיר את היחס שלהם כלפי השימוש בקונדום וקיום יחסי מין מוגנים.

לבחון את היחס שלהם כלפי נשאים של המחלה, ללמדם לגלות סבלנות, סובלנות ורוחב לב כלפי נשאים מבלי לתייגם  בהתאם לסטריאוטיפים מקובלים ואמונות שגויות.

 

שאלות לדיון

  • אלו רגשות עולות בך בעקבות שמיעת הסיפור?
  • מה היית רוצה לאמר לנער/ה?
  • מה לדעתך מרגישה הנערה בסיפור?
  • מה דעתך על הדמות שבסיפור, האם היא אשמה בכך שנדבקה?
  • איזה סימני אזהרה היו לאורך הדרך שהיה צריך לקחת אותם בחשבון? למה צריך לשים לב כדי לא להיפגע?
  • האם לדעתך נער/ה יכול/ה ליפול בפח ולהדבק במחלה למרות שהוא/היא מכיר/ה את כללי הזהירות?
  • האם זה יכול לקרא לכל אחד/ת?
  • הבחורה בסיפור מיואשת, מה הסיבות לייאוש שלה לדעתך?
  • האם ניתן לדעתך  לחיות עם איידס?
  • יש הטוענים שלהיות נשא איידס פרושו גזר דין מוות – למה הם מתכוונים לדעתך? האם זה מוצדק?
  • אם תגלה/י שאדם הקרוב לך נשא איידס – מה תעשה/י? כיצד תנהג/י?
  • לסיום, מה היית אומר/ת לנשא/ית, כיצד היית מעודד/ת אותו/ה?

בעקבות דיון זה מומלץ לעבור לחלק דידקטי יותר שבו לומדים על האיידס באופן ישיר ומורחב מכל הכיוונים.

מומלץ: להראות לתלמידים בשלב זה את המצגת של משרד החינוך או להשתמש בשאלון לגבי האיידס הנמצא באתר של משרד החינוך.

 

ניתן להתחיל חלק זה של הסדנא על-ידי שאלות הבודקות את הידע של התלמידים בנושא.

 

שאלות לדוגמא 

  • איך נדבקים באיידס?
  • מה הם אמצעי הזהירות בהם יש לנקוט בבואכם לקיים מערכת יחסים מינית אינטימית?
  • האם נשא/ית איידס יכול/ה לחיות חיים רגילים, להינשא ולהביא ילדים לעולם?
  • איך אפשר לבדוק אם את/ה נשאית איידס? איפה אפשר לקיים בדיקות אלה?
  • במה האיידס שונה ממחלות קשות אחרות? מדוע נלווה למחלה תיוג חברתי קשה כל-כך?
  • האם רק הומוסקסואלים יכולים להידבק באיידס?
  • מה את/ה צריך לאמר לעצמך? כיצד את/ה יכול/ה לשמור על עצמך?
  • נסי/ה לדמיין סיטואציות אינטימיות אפשריות ולנסח הצהרות בעד השימוש בקונדום.

 

נקודות חשובות שיש לקחת בחשבון בעת ניהול שיחה בכיתה

חשוב להבין שהסיבה העיקרית לתיוג במחלת האיידס הוא היותה מחלה שמקור ההדבקות העקרי בה הוא במסגרת קיום יחסי מין. מאחר וכל הקשור במיניות "הס מלהזכיר", מחלה שמקורה בהדבקות של אברי המין הופכת למשהו מסתורי ומלוכלך. תפקידנו כאנשי חינוך וכחברה לגלות סבלנות וסובלנות כלפי החולים באשר הם בלא כל קשר לדרכי ההדבקות במחלה.

 

סיבה נוספת לתיוג המחלה הינה התפיסה השגויה שאיידס הינה מחלה של הומוסקסואלים ושל נרקומנים המזריקים לעצמם סמים. בעבר רווחה האמונה שמי שנדבק במחלה הם הומוסקסואלים, נרקומנים וזונות בלבד.

 

עיקר הנשאים כיום בישראל ובעולם הם הטרוסקסואלים שנדבקו במחלה מתוך אי זהירות, תמימות ו/או אמונה באחר ולאו דווקא מתוך הפקרות מינית . חשוב שכמורה תיתן/ני ביטוי לקולות הללו, חשוב שהתלמידים ידעו שלנשים סיכויים גדולים יותר להדבקות במחלה בהשוואה לגברים ושכמות הנשים ההטרוסקסואליות נשאיות האיידס הולכת וגדלה. יש להדגיש שעל כל אדם , זכר או נקבה, הומוסקסואל או הטרוסקסואל, לקיים מערכת יחסים מינית מוגנת בכדי להימנע מהדבקות במחלה, אף אדם אינו חסין מפניה.

 

מידע באשר לדרכי ההדבקות והמניעה ניתן למצא בהרחבה גם באתר משרד הבריאות ושל הוועד למלחמה באיידס.

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  24/01/2013