שפ''י education - חינוך המינהל הפדגוגי

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
נגיף האיידס – מה זה נוגע לנו?
הצעה לדיון בחט"ב, ובכיתות ה' – ו'
 

פיתוח: אורנה המר  ונטע ידיד, מדריכות ארציות ביחידה לחינוך מיני

 

רציונאל

HIV – נגיף הכשל החיסוני הנרכש, הוא הגורם למחלת האיידס. המחלה מחלישה  את המערכת החיסונית של האדם הנדבק ופוגעת ביכולתו של הגוף להלחם במחלות. לאיידס אין עדיין תרופה, אולם קיים שילוב של תרופות אשר מאט את קצב התפתחות המחלה. האנשים הנושאים את הנגיף חיים אתו במשך שנים, אלא שבמקרים רבים איכות החיים שלהם יורדת, הן עקב השפעת התרופות על הגוף והן עקב הניכור והבידוד החברתי העלולים ללוות את נשאי הנגיף.

 

התלמידים חשופים לאינפורמציה אודות מחלת  האיידס כפי שהיא מוצגת באמצעי התקשורת, בסרטים, באינטרנט ובחברה. חשיפה זו שלהם, אינה מבוקרת, ועלולה לכלול סילופים וחלקי מידע, שיש בהם כדי להעצים פחדים, דעות קדומות והתנהגויות בעייתיות.

 

תפקידנו כמחנכים לתווך עבורם את המידע כך שיוכלו לעשות בו שימוש נכון ובכך להימנע מפגיעה בעצמם ולמנוע פגיעה באחרים בהווה ובעתיד. חשוב להביא דוגמאות ממצבי החיים האופייניים לשלבי ההתפתחות הרלוונטים לגילאי התלמידים ויחד עם זאת לגלות ערנות לשאלות ואמירות המעידות על תכנים נוספים המעסיקים אותם, על מנת לתת להם מענה ענייני בנושא.

 

לפניכם הצעה מעובדת של שלושה שעורים לדיון עם תלמידים. ניתן ליישם את ההצעה כלשונה ועל פי הסדר המוצע כאן או לחילופין לבחור חלק מן הפעילויות או לשנות את הסדר. בכל מקרה מומלץ מאוד להוסיף מעבר למתן מידע על הנושא גם דיון בעמדות ופיתוח גישה ערכית מקבלת וסובלנית כלפי נשא האיידס.

 

למורה חשוב להעמיק את הידע הבסיסי בנושא לפני תחילת העבודה עם התלמידים. לצורך זה יש לקרוא את המבוא התיאורטי המכיל ידע כללי חיוני על נגיף האיידס והמחלה.

 

מטרות

  • רכישת ידע אמין ועדכני בנושא האיידס.

  • הפרכת מיתוסים, שמועות ואמונות שגויות.

  • הפיכת התלמיד לשותף פעיל בלימוד ועיבוד המידע על אודות נגיף האיידס והמחלה.

  • פיתוח התנהגות אחראית ונבונה שתמנע הדבקות במחלה.

  • פיתוח יכולת קבלה וסובלנות כלפי נשא איידס (תלמיד, מורה) ונכונות לסייע לו ברגעי מצוקה.

להורדת קובץ הפעילויות לחץ כאן 

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  31/07/2015