שפ''י education - חינוך המינהל הפדגוגי

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
המסע לפולין - מסע של אדם בעקבות בני אדם...
הוצ' משרד החינוך - השירותה פסיכולוגי-ייעוצי בשיתוף מנהל חברה ונוער       (2006)
 

עורכות: מיכל לב, חנה שדמי וג'ודי בן עזרא

כתבו: חברי וועדת שפ"י לנושא השואה, בוגרי קורס שפ"י להכנת משלחות הנוער ומנהל חברה ונוער

 

פרקי החוברת להורדה

 

 

הקדמה

 

"אני מאמין בשמש גם כאשר איננה זורחת. /אני אמין באהבה גם כאשר אינני חש בה. /אני מאמין באלוהים גם כאשר הוא שותק"

(כתובת שנמצאה  במקום מסתור של יהודים. מצוטטת בכתבה של נחום ברנע  בידיעות אחרונות. יום השואה תשס"ה)

 

בילדותינו נחשבה השואה לנושא "חסוי", שאין לדבר עליו עם ילדים או להזכירו בפניהם, משום שאין הם יכולים ואף אינם צריכים לעסוק בו.

באווירה זו צמחנו אנו, הדור הראשון שלאחר השואה.

המידע שהגיע אלינו "משם", לא הגיע בדרך כלל מפי המבוגרים אלא התגלה בדרך של שמועות, קטעי מידע ומפגשים עם עולים חדשים.

המילים "כצאן לטבח", "גלותיות", העידו על התנשאות, יהירות, אטימות ובורות.

 

תחילתו של מפנה ביחס לשואה החל עם משפטו של אדולף אייכמן. התובע הכללי מטעם המדינה, גדעון האוזנר, אמר אז את הדברים שחוללו מפנה בהבנת השואה:

" בתהליך ההיסטורי של הגשמת הציונות והעלייה, גורלו של הפרט תלוי על-פי רוב במקרה... על נקלה יכול היה לקרות, שעם פרוץ המלחמה ישבו בארץ יהודים אחרים, ואילו רבים מאתנו, תושבי הארץ, היינו נשארים שם... הבנת התנהגותם של היהודים בשואה הנה אפוא ההבנה, שלא זו בלבד שיכולנו להיות שם בגופנו במקומם, אלא שאילו אמנם היינו שם והם כאן, היו ודאי הם מקימים את היישוב, את "ההגנה", את הפלמ"ח והמחתרת. הם היו כובשי השממה ומבקיעי ההעפלה. היו הם מקימים את צה"ל ומבצעים את מעללי הגבורה ממלחמת העצמאות ועד נוקייב. ואילו אנו לו המר לנו גורלנו והיינו שם, בודאי לא היה שונה גורלנו מגורלם, ולא הייתה גדולה גבורתנו מגבורתם". 

 

המסע של בני  הארץ לפולין, על מנת להכיר את ההיסטוריה של בני עמם, משקף את השינוי בהתייחסות אל השואה ואל התלמידים.

השואה לא עוד אירוע מבייש ומביך אלא אירוע מכונן בחיי העם היהודי והאנושות כולה.

השואה כמבטאת את ההצדקה האולטימטיבית למדינה משלנו.

השואה כמבטאת את גבורת הנטבחים והניצולים.

השואה כתזכורת לסכנת איבוד צלם האדם.

 

המסע לפולין הוא מסע שורשים של המתבגרים, הן אל ההיסטוריה של עמם והן אל מסתרי נפש האדם.

מערכת החינוך, לא רק שאינה מסתירה את אשר אירע אלא מזמנת לילדים חוויה רב חושית הכוללת מראה עיניים, מגע, ריחות ושמיעה.

המסע מעביר מסר – אנו סומכים על חוסנכם ויכולתכם לראות את הזוועה ולהפיק ממנה את הלקחים האישיים והקבוצתיים המשתמעים ממנה.

המסע הוא מעין מסע של חניכה אל מסתרי עולם המבוגרים ואל קטעים ומקומות שאליהם נחשפו אבות אבותיהם.  המסע יוצר חיבור של דור הנכדים אל דור הסבים.

 

שפ"י חבר לליווי המשלחות רק בשנים האחרונות.

החבירה הזו, הנראית כה טבעית וכה הכרחית, היא פרי יוזמה של אנשים אחדים, שהנושא היה בנפשם. הייתה לאנשים אלה הזכות לשלב היבט אישי – משפחתי עם היבט מקצועי ולהפוך את הצורך בעשייה למחויבות של הארגון כולו.

גם דרך הכתיבה של חוברת זו נעשתה בדרך ייחודית. החוברת לא מסתמכת רק על ידע תיאורטי ומקורות היסטוריים ופסיכולוגיים אלא מבוססת על ההתנסות המעשית בשטח, שהובילה ללמידה ולהמשגה של תובנות מעמיקות. ידע זה אינו נמצא בספרים.

התרגום המעשי של תהליך מורכב זה מובא בפניכם בחוברת זו.

 

הקורסים המכשירים את הפסיכולוגים והיועצים  לליווי המשלחות הפכו לקורסים הידועים באיכותם המיוחדת ואנשים שלמדו בהם הם אנשים שעולמם הרוחני התעשר.

השילוב בין פסיכולוגים ליועצים, בין מינהל נוער לשפ"י, בין ותיקים לצעירים, בינינו לבין צוותי בתי הספר והמגע הבלתי אמצעי עם תלמידים ברגעים כל כך מיוחדים, בהם מתעצב עולמם הרוחני והרגשי, הם זכות עבור כולנו.

 

רצוני להודות למיכל לב על הובלת כתיבת החוברת.

לחברי ועדת שפ"י לנושא השואה: ג'ודי בן-עזרא, חנה שדמי, חנה כהן, ראובן אש, הורסיו לקח, משה אלון, ציפי חורי, ציפי לס, אורנה וינר, אורלי סרוסי, יפה שפילמן, פרופ' ציפי שכטמן ורחל זינגר   על קידום מדיניות שפ"י.

למנחים יוסי כץ  וצילה מנדל על הנחיה המשמשת מודל להעצמה הדדית של הפרופסיות.

ליוסי לוי על השותפות והפתיחות.

לבוגרי שלושת המחזורים הראשונים על החלוציות, על המחויבות ועל העשרת הארגון שלנו בידע ובחוויות.

 

                                                                        דר' בלהה נוי

                                                                        מנהלת אגף א' שפ"י

 

פרקי החוברת להורדה

 

הערה: כל הקבצים הינם קבצי PDF,  להנחיות להורדת קבצי PDF  לחץ כאן  להנחיות להורדת קבצים גדולים לחץ כאן

 

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  24/01/2013