שפ''י education - חינוך המינהל הפדגוגי

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
ערכת הדרכה ליועץ המנחה מורים בתכנית כישורי חיים
 
 

ערכה זו הינה חלק מתכנית כישורי חיים החדשה ומטרתה לסייע ליועץ בהדרכת המורים בהקניית כישורי חיים בכיתות ובבית הספר בכלל .

 

לתשומת ליבך:

השאלות המנחות והעקרונות להעברת הסדנאות הינן
חלק בלתי נפרד מהערכה

עליך לקרא אותם בעיון לפני השימוש בסדנאות

 

רציונאל  | שאלות מנחות לבחירת סדנאות

עקרונות בהעברת סדנאות  |  סדנאות לעבודה עם מורים

מידע ומסרים להדגשה  |  תוכניות וסדנאות מהשטח

 

 

רציונאל

נקודת המוצא בתכנית כישורי חיים היא האמונה שניתן באמצעות שיח רגשי בין מורים לתלמידים לאמן ולפתח כישורים ומיומנויות אשר יתרמו להתנהלות בריאה במצבי חיים שונים . הדרכת המורים נועדה לקדם את יכולת המורים לקיים שיח רגשי עם תלמידיהם בנושאים התפתחותיים נורמטיביים וסיכוניים בכיתה, בקבוצות קטנות ובמפגש פרטני.

לשם כך, יש צורך בבירור עמדות רגשיות וקוגניטיביות, גיבוש מסרים ברורים, חידוד ורכישת כלים להנחיה וחיזוק תחושת מסוגלותו של המורה.  

 

 

רקע תיאורטי ויישומי

ניתן למצא חומרי רקע תיאורטיים ויישומיים בנושאים: קידום מיטביות, תכנית "כישורי חיים", וכישורי הנחייה במדור ידע תיאורטי ויישומי בכישורי חיים.

לקריאה נוספת בכל אחד מהנושאים בהם עוסקת התכנית ניתן לפנות למדורים הרלוונטיים באתר.

 

 

שאלות מנחות לבחירת סדנאות

תכנון  רצף מפגשי ההדרכה למורים ובחירת הסדנאות מצריכה איתור צרכים והפעלת שיקולי דעת. לשם כך מצורף אוסף שאלות מנחות. מומלץ לענות על השאלות ולבחון את משמעות מכלול התשובות בטרם קבלת החלטה על כיווני ההדרכה.

 

  • מי הם השותפים שלך בתכנון ובביצוע ההדרכה בחדר המורים?

  • מיהו קהל היעד של ההדרכה? (כל חדר המורים? מחנכים בלבד, שכבה מסויימת, חתך אחר..)

  • האם בבית הספר יש ממצאי אח"מ או מיצ"ב המחייבים עבודה ובאיזה נושאים?

  • האם התרחש בבית הספר/חדר המורים אירוע או תהליך שמצריך התייחסות?

  • באיזה שלב קבוצתי נמצאת הקבוצה?

  • איזה ידע כבר נרכש בחדר המורים? באלו תהליכים התנסה התנסו המורים בעבר? מה היו החוויות שחוו המורים?

  • מה ידוע לך על תהליכים או דרכי למידה שעובדים/לא עובדים בחדר המורים?

  • מה יהיה הציר המארגן של תכנית ההדרכה לאורך השנה?

  • לאלו ידע וכלים נוספים את/ה זקוק על מנת להנחות את התכנית הנבחרת?

  • לפני כל מפגש הדרכה חשוב לבדוק שוב: באיזו מידה התכנון המוקדם עדיין רלוונטי ועונה על צרכי המורים?

 

 

עקרונות בהעברת סדנאות

הנחיית מורים המתנהלת על פי העקרונות המומלצים תתרום לשיפור איכות ההנחייה בכיתות. מומלץ לקרא וליישם בהתאם לצורך.

 

  • תנועה ברצף שבין מובנה לפתוח: על אף שהסדנאות בערכה הן בעלות מטרות ותוכן מובנה, יש חשיבות רבה לקשב המנחה לצרכי הקבוצה.
  • בערכה סדנאות בתחומי תוכן וסדנאות העוסקות במיומנויות הנחייה. לאורך השנה חשוב לעסוק בשניהם.
  • מומלץ לתת את הדעת על מיומנויות הנחייה שרצוי לחזק במהלך המפגשים ולאורך השנה.
  • תהליכים רפלקטיביים בצמתים שונים של הסדנה:
    • חשוב לפנות זמן להסתכלות רפלקטיבית על  התהליך שעברו המשתתפים באמצעות שאלות כגון "אז מה היה לנו כאן היום?", "איך הרגשתם עם המשימה?"... . זוהי הזמנה להסתכל על התהליך ממקום שמאפשר משוב ולמידה קוגניטיבית על המהלך בו התנסו. מהלך זה יכול לאפשר הבעת אי נחת או כאב של המשתתפים מעצם התהליך והכלה של תחושות אלה ע"י המנחה והקבוצה.
    • יש חשיבות להמליל ולמשיג את המתודות בהם נעשה שימוש (כגון: דמיון מודרך, שימוש בחומרים פלאסטיים, דרמה יוצרת וכד')
    • יש חשיבות להמליל את ה"תאוריה שנוצרה בחדר" בעקבות  השיתוף בחוויות הרגשיות והתובנות של המשתתפים.
    • חשוב שמנחה הקבוצה יבחר היבטים הקשורים להנחייה, בהם ישתף את הקבוצה בשיקולי דעת רלוונטיים שהפעיל בתכנון המוקדם ובמהלך הסדנה. שיתוף זה תורם לחווית שותפות המשתתפים, חוויה של דיבור בין עמיתים ומעצים את המשתתפים כמנחים לעתיד.

 

סדנאות לעבודה עם מורים

הסדנאות בערכה מוינו לעשרה "מפתחות". כל מפתח מייצג היבט אחר.

לרוב, הסדנאות עוסקות במספר היבטים בו זמנית. מיון  הסדנאות לשלושה מפתחות נעשה על פי המטרות הדומיננטיות שלשמן נוצרה הסדנה. יחד עם זאת, ניתן לסווגן למפתחות נוספים.

 

 

רשימת המפתחות: 

 

 

 

רשימת סדנאות לפי סדר א-ב:

 

בטבלה הבאה מאגר סדנאות ממוינות לפי סדר א-ב. ליד כל סדנה מופיעים עד שלושה מספרים המייצגים את המפתחות אליהם היא סווגה.

לחיצה על מספר תפתח חלון בו יוצגו כל הסדנאות הנוספות שסווגו למפתח זה.

 
הערה: כל הקבצים הינם קובצי וורד

 

 

שם הסדנה

מפתחות

 

 

1.

אימון לשיח על נושאים שקשה לגעת בהם

(8)  (7)  (2)

2.

בעד ונגד שימוש בסמים

 (3)   (4)   (9)

3.

גבולות ואני

(3)   (9)   (10)

4.

גיוס כוחות לשנה החדשה

 (3)   (2)   (5)

5.

דימוי גוף

(3)   (8)   (4)

6.

החינוך המיני הראשון שלי

(8)   (4)   (7)

7.

היכרות עם הסילבוס של כישורי חיים

(2)   (8)   (10)

8.

המנחה המונחה והקבוצה – רצף סדנאות והפעלות קצרות

(1)  (2)

9.

הסתייעות במקורות סיוע

(4)   (5)   (7)

10.

הרפיה גופנית ככלי להתמודדות במצבי לחץ ומשבר

(7)   (4)   (8)

11.

התחברות צבעונית לנושא הסמים

(3)  (9)  (5)

12.

התמודדות עם מצב לחץ ומשבר

(7)   (4)   (8)

13.

התמודדות עם סודות

(4)   (7)   (5)

14.

התמודדות עם תופעת הפגיעה המינית

(9)   (4)   (7)

15.

זכויות הילד

(10)   (7)   (5)

16.

חיזור ואהבה בגיל ההתבגרות

(5)   (8)   (4)

17.

חשיפת לתכנית "כישורי חיים"

(2)

18.

מגוון הזהויות שלי – קונפליקטים והתמודדות

(3)   (8)   (5)

19.

מניעה מהי?

(9)   (4)   (3)

20.

מניעת אובדנות – בירור אישי ומיתוסים (2 סדנאות)

(9)  (7)  (4)

21.

מניעת אלימות ילדים נגד ילדים

(9)   (10)   (7)

22.

מניעת בריונות והצקות

(9)  (10)  (8)

23.

מניעת הטרדה מינית

(5)   (10)   (7)

24.

מצבי הערכה וכישורי חיים                 

      (6)  (3)   (2)

25.

מריבה ופיוס...מלחמה ושלום

     (4)   (5)   (8)

26.

משאבי ההתמודדות שלי בעת מצבי לחץ ומשבר

(7)   (4)   (8)

27.

משפחה כזו... וגם אחרת

(5)   (4)   (3)

28.

נטיה חד מינית

(3)   (5)   (7)

29.

ניהול קונפליקטים

(5)   (8)   (10)

30.

קפה ידע - שיח על כוס קפה בין עמיתים

(2)   (10)

31.

רווחה נפשית, מניעה וכישורי חיים

(2)   (10)   (8)

32.

שימוש בחומרים – חיבור רגשי לחוויה מהעבר

(3)    (4)    (6)

 

מסרים מרכזיים המשולבים בסדנאות בנושאי מניעה

  מסרים משמעותיים בנושא מניעת סמים

  מידע בנושא נזקי הסמים
  מסרים לתכניות מניעה בנושא קורבנות ותוקפנות

  מסרים להתמודדות במצבי לחץ ומשבר

 

תוכניות וסדנאות מהשטח

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  01/10/2014