שפ''י education - חינוך המינהל הפדגוגי

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
כישורי חיים לחטיבה העליונה
 
 

 מדריך להפעלת תוכנית כישורי חיים בחטיבה העליונה – בעברית

 מדריך להפעלת תוכנית כישורי חיים בחטיבה העליונה – בערבית

 מחוון לשיעור כישורי חיים מיטבי ולחיזוק השיח הרגשי

מעגל הלמידה
מודל "און – בי" - התפיסה ההוליסטית של תכנית "כישורי חיים"

 חוזרי מנכ"ל   |  חומרי רקע

ערכת הדרכה להנחיית מורים

התערבויות קצרות מועד בעקבות אירועים

 

 

הקשר בין "אורח חיים בריא ופעיל" לבין רווחה נפשית ובריאות נפשית, שוש צימרמן, מנהלת אגף תכניות סיוע ומניעה, שפ"י, 2011

 

 

כישורי חיים היא תכנית התפתחותית מכיתה א' עד י"ב, הפועלת לפיתוח כשירות רגשית-חברתית של תלמידים, ולחיזוק יכולתם להתמודד עם מצבי חיים שונים. התכנית כוללת נושאים הקשורים בהתפתחות ובמניעה.

מדובר במערכים מובנים לשיחות עם תלמידים על חייהם, על התנסותם במשימות הגיל, על גיבוש זהותם, על מיניותם, על המפגש שלהם עם התנהגויות סיכון ועל מצבי חיים שונים שבהם הם מתנסים.

 

 

יישום תכנית כישורי חיים בחינוך העל יסודי

 

מתוך חוזר מנכ"ל: 

הפעלת התוכנית "כישורי חיים" חוזר מנכ"ל תשע"א/4 (ב), כ"ד בכסלו התשע"א, 01 בדצמבר 2010


 

התכנית "כישורי חיים" היא תכנית חובה הכלולה בליבת שעות הלימוד השבועיות לבתי הספר העל-יסודיים להתשע"א.  התכנית כלולה באשכול "הליבה החינוכית" לחטיבות הביניים. לכיתות ז' מוקצות ל"ליבה החינוכית" שעתיים שבועיות המתחלקות בין החינוך החברתי לבין "כישורי חיים"

ואילו לכיתות ח' ו-ט' מוקצית שעה אחת לליבה זו. יש לוודא שלפחות 15 שעות מוקדשות לתכנית כישורי חיים בכל שנת לימודים (ראו סעיף 3.1-36 בחוזר "הוראות הקבע" סט/8(א) )

"תכנית היסוד (הליבה) לחטיבות הביניים בחינוך העל-יסודי"). בחטיבות העליונות תופעל התכנית כחלק משעות המחנך

בהיקף של 15 שעות שנתיות לפחות.

 

 

 

נושאי התכנית

התכנית "כישורי חיים" בחטיבה העליונה תורכב ממגוון תכניות שפ"י קיימות לבני נוער (ראו את שמות התכניות בנספח 2), על פי המלצת  היועץ החינוכי ובשיתוף עם מנהל בית הספר, רכז השכבה, רכז החינוך החברתי, קבוצת המחנכים והנהגת הורים. חשוב שהתכנית תיבנה באופן ספיראלי לכל שלוש השנים מראש כדי לתת מענה למגוון של נושאים רלוונטיים לבני הנוער. מומלץ לשתף גם את התלמידים ואת הוריהם בקביעת תוכני הלימוד.

 

 

עקרונות לבחירת התכנים

  • הסתכלות על רצף הגילאים י'-י"א-י"ב ובניית תכנית כוללת לכל מחזור

  • שימת דגש על בניית תכנית המשכית לתכנית "כישורי חיים" שהועברה בכיתות ז'-ט'

  • שימת דגש על נושא מרכזי אחד או לכל היותר שניים בכל אחת מהשנים י', י"א ו-י"ב

  • מתן עדיפות להעמקה במספר מצומצם של נושאים על פני הכללת נושאים רבים ברמת "טעימות" כדי להבטיח הפנמה

  •  מתן מענה  לסוגיות המעסיקות בני נוער (קשר זוגי, זהות מינית, פיתוי ולחץ חברתי, הטרדה מינית) על פי שלבי ההתפתחות והרלוונטיות שלהם לגיל

  • התייחסות למצבי חיים רלוונטיים (גיוס לצה"ל, נסיעה לפולין)

  • חיזוק ערכים של קבלה וסובלנות לאחר

  • הכללת סוגיות הדנות במשמעות החיים

  • הכללת ערכים ומיומנויות הקשורים במתן עזרה, בקבלת עזרה ובעבודת צוות

  • התייחסות להיבטים רב-תרבותיים

  •  התחשבות בהדגשים של בית הספר וביעדי המשרד באותה השנה

 

 

נושאים לעבודה עם תלמידי התיכון

  • חינוך מיני

  • מניעת אלימות

  • מניעת עישון סיגריות ונרגילות

  • מניעת שתיית אלכוהול

  • מניעת שתיית אלכוהול ונהיגה בשכרות

  • מניעת השימוש בחומרים נדיפים

  • מניעת השימוש בסמים

  • מניעת פגיעה מינית

  • מניעת אבדנות

  • חינוך לשעת חירום

  • התמודדות עם האינטרנט כזירת חיים

 

 

תכניות התערבות במסגרת "כישורי חיים" לתיכון

 

 

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  27/05/2017