שפ''י education - חינוך המינהל הפדגוגי

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
מודל להנחיית דיון רגשי בקבוצות לימוד
 

מאת חלי ברק-שטיין - פסיכולוגית חינוכית מומחית ומנחת קבוצות

להורדת המאמר לחץ כאן 

 

המאמר מיועד למורים, ליועצות המנחות מורים, למדריכי החינוך הלא פורמלי.  לכל מי שמנחה דיונים רגשיים בקבוצות לימוד חינוכיות .

רוב הדוגמאות שלי יתייחסו לכתות וחדרי מורים, אך ניתן ליישם את העקרונות שיוצגו במאמר  גם לקבוצות דומות (למשל, קבוצות חברתיות, קבוצות של החינוך הלא פורמלי, קבוצות להתפתחות אישית)

מהו הדיון הרגשי ומתי הוא מתנהל בכיתה

  • מדובר בדיונים רגשיים במסגרת שיעורי חברה כשעולים נושאים חברתיים ואישיים שונים
  • מדובר בדיונים רגשיים הקורים באופן פחות מתוכנן, כשהתלמידים מעלים טענות וקשיים, כשקורה ארוע חיצוני הדורש התיחסות (אסון כלשהו, או להבדיל שמחה) 
  • מדובר בפעילויות יעוציות שונות הבאות לעבד תכנים רגשיים דרך הדיון הרגשי בכתה.

מנסיוני בעבודה עם יועצות וחדרי מורים, למדתי שהנחיית תהליכים קבוצתיים בכלל, והנחיית דיונים רגשיים בכתה בפרט אינם משימה פשוטה למורים , שרוב הכשרתם המקצועית מכוונת לעסוק במתודות הוראה, ובעבודה חינוכית. וגם יועצות שאמונות על עבודה רגשית לא תמיד יודעות כיצד להדריך את המורים בהנחיית הדיונים הרגשיים בכתה.

                            

הנחיית קבוצות היא מיומנות מורכבת, ותוכניות ההכשרה בתחום נמשכות כשנתיים לפחות. נדרש ידע רב, ותרגול מיומנויות . יותר ויותר מורים פונים ללמוד את התחום מתוך הבנה שניהול כתה-קבוצה, וטיפול בבעיות משמעת ומוטיבציה מחייב ידע בהנחיה.

 

כפי שנאמר, הנחיית קבוצות היא מיומנות רחבה הדורשת למידה ארוכה ויסודית. לעומתה הנחיית דיון רגשי בכתה היא מיומנות ממוקדת יותר, שניתן לרכוש אותה בזמן קצר יותר, ובהכוונה ישירה וברורה יותר.  גם מורים/יועצות שאינם מתכננים להשקיע בלמידה שיטתית ומעמיקה של נושא התהליכים הקבוצתיים, יכולים לשפר משמעותית את יכולתם להנחות דיונים רגשיים. לטובת התלמידים, ולטובת הסיפוק המקצועי שלהם. לכך מכוון המאמר.

מטרת המאמר

  • לעזור בזיהוי העמדות- המחשבות והתחושות עמן באים המורים להנחיית הדיון הרגשי. להבחין בין עמדות רציונליות ללא רציונליות.
  • להפחית את השפעת העמדות הלא רציונליות המקשות על הנחיית הדיון הרגשי, ועלולות להוביל לאכזבה, כעס ותסכול.
  • לחזק ולגבש את העמדות הרציונליות המכוונות ותורמות להנחייה יעילה של הדיון הרגשי.
  • לתאר את טכניקות הנחיית הדיון הרגשי. טכניקות הקשורות
  • לתכנון הדיון (הסטינג) וטכניקות דיאלוג לניהול הדיון עצמו.
  • לשפר את המקצועיות של המורים/יועצות כמנחי דיון רגשי.
  • לאפשר להם להנחות את הדיון הרגשי בצורה יעילה מול התלמידים, ולהרגיש  סיפוק מאופן התמודדותם. 

 

להורדת המאמר לחץ כאן 

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  31/07/2015