שפ''י education - חינוך המינהל הפדגוגי

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
רווחה נפשית בראי הפסיכולוגיה החיובית
השתלמות קיץ למדריכות שפ"י, אב תש"ע יולי 2010
 

השתלמות הקיץ תש"ע למדריכי שפ"י הוקדשה ללמידה תיאורטית ויישומית של קידום רווחה נפשית מזווית הפסיכולוגיה החיובית. מדובר בגישה המתמקדת בחיזוק כוחות ובפיתוח חוסן, ובכך מהווה התערבות שמטרתה לבסס יכולות שיאפשרו לאדם לתפקד במיטבו. גישת התערבות זו עומדת ביסוד תוכנית כישורי חיים, התוכנית לקידום תלמידים בעלי לקויות למידה,  תוכניות מניעה נוספות  וגישות טיפוליות (כמו הגישה הנארטיבית, למשל).

 

מטרת ההשתלמות הייתה לחזק את הבסיס התיאורטי המשותף לעבודת מדריכי שפ"י מתוך כוונה להמשיך לפתח בסיס זה במהלך השנים הבאות.

 

להלן חומרים מההשתלמות:

    • פסיפס של סיפורים – להקשיב דרך הסיפור - הזדמנות להתפתחות אישית ובינאישית – ד"ר רעיה יואלי, ד"ר בעבודה סוציאלית, ויועצת נרטיבית לארגונים, זוגות ופרטים

      לכל אחד מאיתנו יש פסיפס שלם של סיפורים, מחשבות, תפיסות על עצמינו ועל  העולם. הסיפור שהאדם מספר על חייו משפיע באופן משמעותי על הדרך שבה הוא חי אותם.

      ההנחה היא שהאדם יכול לחולל שינוי משמעותי בחייו, דרך יצירת שינוי בסיפור שהוא מספר אודותם. האדם מוזמן לחשוב על עצמו בדרך חדשה, לבחור משמעות למאורעות חייו, לבסס יצירה או החייאה של "סיפור מועדף", המתאר בצורה מספקת יותר את עולם הערכים, מערכות היחסים והגשמת ייעודם. (וויט ואפסטון,1990)

      במהלך הסדנא ניפגש עם המשמעויות השונות שאדם יוצק לתוך סיפורו, נבחן את הכוחות החיובים בסיפורו, המאפשרים לו את ביטוי העצמי, תחושת המסוגלות והאומץ ליצור. תהליך העבודה ילווה "בקלפים סיפוריים" דרך סיפורי מסע וגילוי עצמי, מערכות יחסים וזיכרונות על אנשים, חפצים, מקומות ובעלי חיים, האני המשפחתי והקוסמי. כל אלו יאפשרו תודעה ומרחב חדש של התבוננות רגשית וחווייתית בסיפור החיים האישי, הבינאישי והמקצועי של כל אחד.
      על הסדנה ועל המנחה 
    • הגוף כמשאב – גב' שלומית פלד, פסיכולוגית ועובדת סוציאלית
      אנו רגילים להיעזר במחשבות וברגשות כמשאבים. בסדנא נתמקד בערוץ נוסף, זה המערב את תחושות הגוף . בסדנא נבדוק כיצד נוכל להיעזר בגוף כמקור לידע על עצינו ועל האחר, וכמקור לכוח ולעוצמה. נחזק משאבים קיימים ונגלה חדשים ונבדוק כיצד החיבור למשאבים גופניים מסייע לשמירה העצמית שלנו כמטפלים.
    • "להקשיב ללב" "להקשיב לגוף" – מר אדר לביא, פסיכולוג חינוכי מדריך, מטפל ומדריך מוסמך לביופידבק
      בסדנה,  נתבונן ונזכר כיצד הגוף שלנו מגיב למתחים ולכעסים  וכיצד הוא מגיב לרגיעה ולשמחה?  כיצד המחשבות שלנו עובדות במצבי לחץ, לעומת מצבי רוגע והנאה?  מה הקשר בין השובל התחושתי לשובל המחשבתי? כיצד קשיבות גופנית ומחשבתית יכולה לעזור לנו לחזור לאיזון ולראיה חיובית.  הסדנה תשלב באופן קליל רעיונות והמשגה תיאורטיים,יחד עם התנסות והדגמה.
      על הסדנה ועל המנחה
    • טבע תרפיה בשירות הילד – ד"ר רונן ברגר, מיסד הטבע תרפיה ומנהל המרכז לטבע תרפיה

      הסדנה תציג את האופן בו המפגש החוויתי עם הטבע והעבודה היצירתית בו יכולים לקדם תהליכי החלמה והתפתחות אישית וקבוצתית בילדים. היא תציג מונחי יסוד מהטבע תרפיה ודרך התייחסות לתוכנית מקום בטוח שהוצאה לאחר מלחמת לבנון השנייה עם אלפי ילדים בצפון ולתוכנית נפגשים בטבע שפעלה עם מאות ילדים באגף לחינוך המיוחד תדגים את יישומם בפועל.

      הסדנה תלווה בסרטון.
      על הסדנה ועל המנחה 
      מידע נוסף על טבע תרפיה
    • רכישת חוסן נפשי בתהליך מקדים של מניעה – תפיסה של איזונים במימדים שונים כבסיס לחינוך וטיפול – ד"ר דני חמיאל, מנהל היחידה לטיפול קוגניטיבי התנהגותי במרכז לברה'ן ת'א ע'ש בריל שרותי בריאות כללית , מנהל תוכנית חוסן חינוך במרכז כהן האריס לטיפול בטראומה המונית (מרכז חוסן)

      הסדנה תתאר כיצד ניתן להשתמש בכלים רגשיים, קוגניטיביים, פיזיולוגים ותרגילי מיינדפולנס (Mindfulness) כדי לבנות תהליך חיסוני נפשי כחלק מתהליך חינוכי או טיפולי. הסדנה תגדיר מחדש מושגים של שליטה ואושר על בסיס תפיסה של איזונים במימדים שונים. בסדנה יודגמו הרעיונות ומקצת מהטכניקות. הגישה המוצגת בסדנה זו הוכחה כיעילה בהכנת ילדים למצבי לחץ קיצוניים.
      על הסדנה ועל המנחה 

    • זיכרונות ילדות וערכים אישיים – גב' דפנה בראשי-אייזן, פסיכולוגית ארגונית ומאמנת אישית, מתמחה בתחומי הפסיכולוגיה החיובית והדיאלוג

      בפסיכולוגיה זיכרונות הילדות מקבלים מקום חשוב כמשקפים את מי שאנחנו, תוך מתן דגש לאיתור הקיבעונות וה"תקיעויות" שלנו.

      הפעם נאתגר את זיכרונות הילדות שלנו בחיפוש אחר הערכים העולים מהם.

      לפי גישות הפסיכולוגיה ההומניסטית והחיובית, הערכים מהווים חלק מהותי מאיתנו: הם מתעצבים במהלך חיינו וקשורים קשר הדוק לתחושת הרווחה הנפשית שלנו: אדם אשר בשגרת חייו מעשיו  קרובים לערכיו, יחוש מוגשם.  אדם אשר חווה פערים יחוש פעמים רבות תחושות של החמצה, של פחיתות ערך.

      בסדנא, נגלה את ערכי המשתתפים, ונחפש אחר הצעד הבא במימושם.
      על הסדנה ועל המנחה 
      מהלך הסדנה 

    • שדרים  מן האדמה, כדרך הלב - "פסיכולוגיה תהליכית" כשיטה למודעות האדם לדרך בה עליו ללכת - ד"ר שרה איוניר, עו"ס קלינית בכירה. פסיכותרפיסטית זוגית, אישית ומשפחתית
      על הסדנה ועל המנחה 

    • "פסיכולוגיה תהליכית" שפותחה ע"י ארנולד מינדל בשנות ה – 70/80, בנויה על השפעה משולבת של פיזיקת הקוונטים, הפסיכואנליזה היונגיאנית, שמאניזם ודאואיזם. שיטה זו מציעה הבנה כיצד אירועי חיים, קונפליקטים וקשיים  ביחסים וסימפטומים פיזיים ונפשיים משמשים מפה וחץ מכוון לידיעת משמעות חיינו ומהלכם. לפיכך, במהלך הטיפול הנפשי, כל ההיבטים של חיי האדם, יקבלו קול ויישמעו.

      הפסיכולוגיה התהליכית פוגשת את הפסיכולוגיה החיובית בשני צמתים מרכזיים – צומת ה'אי-פטולוגיזציה' של התנהגות האדם וראייתו כשלם בעל כוחות, השואף להרמוניה ושגשוג. וצומת "חיפוש המשמעות" הנובעת מהיות האדם יצור בלתי נפרד מאחרים ומכלל היקום.

      הסדנא תכלול הצגת מושגים בסיסיים מן התיאוריה של "הפסיכולוגיה התהליכית" כמבוא לסדרה של תרגילים והתנסויות. מטרות התרגול - להכיר ולהתנסות בכלי המרכזי, של קליטת שדרים מן האדמה, ולזהות את עולם החלום, הלא מודע, כפי שהוא מתחבא בתוך פעולות ותנועות יומיומיות. מרכיבים אלו ישמשו אבני דרך לפענוח עצמנו והדרך שלנו.

    • הכרות עם מיומנויות גוף-נפש - ד"ר נפתלי הלברשטאט, מנהל אקדמי של המרכז להכשרה מיומנויות גוף ונפש וגב' דורית גרוס, פסיכולוגית חינוכית מומחית ומדריכה, ומטפלת משפחתית מוסמכת

      מחקרים רבים מראים שאפשר לערוך שינויים משמעותיים בחוויית המתח ובתופעות לבריאות המתלוות לו, על ידי פיתוח קשיבות לתחושות העולות בנו בזמן אמת, ובשימוש במיומנויות של הבעה, הרפייה והפגת מתחים להתמודדות עם לחצים ובטיפול עצמי.

      שיטת קבוצות גוף-נפש, פרי פיתוח של ד"ר גיימס גורדון, שנבחנה מחקרית, היא דרך אפקטיבית להקניית אותם הכלים ולבניית חוסן אישי. הלימוד והתרגול בקבוצות אלו נעשה על ידי שילוב בין ידע רפואי עדכני לבין שיטות רפואה מסורתיות.

      השיטה מעניקה מערך של כלים לטפל עצמי ולטיפול בזולת. מערך כלים זה ייטיב עם צוות החינוכי באופן אישי וכן יקנה לו כלים חדשים לעזור לתלמידיהם להתמודד עם אתגרי חייהם במקום לפנות לאלימות.

      בסדנא תוצג התיאוריה וכן התנסויות מתוך הפראקטיקה של קבוצות גוף-נפש. 
 
 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  28/03/2019