שפ''י education - חינוך המינהל הפדגוגי

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
מרכז מהו"ת - מרכז העצמה ותמיכה לסטודנטים עם לקויות למידה במכללת סמינר הקיבוצים
 

ככל שמתרבים המחקרים אודות לקות הלמידה, מתגבשת בהדרגה הסכמה באשר להגדרתה. מקובל כיום לומר שלקות למידה היא מונח כללי שמקיף קבוצה שלמה של הפרעות, שנובעות כנראה ממבנה ותיפקוד נוירולוגי בלתי תקין במוח. ההפרעות מתבטאות בקשיים משמעותיים בהקשבה, דיבור, קריאה, כתיבה, המשגה וחישוב, והן נמשכות לאורך כל החיים.

קושי בלמידה יחשב ללקות כאשר קיים פער משמעותי בין הישגי התלמיד להישגי בני גילו, שלא ניתן להסבירו לאור תוצאות מבחני האינטליגנציה הגבוהים יחסית שלו, וגם לא בטיעונים אחרים כמו הפרעה רגשית, הוראה בלתי מתאימה ועוד. גם הניסיונות לסגור את הפער ע"י תוספת השקעה בלמידה קונבנציונלית, לא משפרת את המצב ולא מצמצת את הפער.

לקות הלמידה איננה מוגבלת לתחום הלימודי בלבד, אלא היא מתפרשת על תחומים שונים בחייו של האדם. פרופ' אלן אפטר, מנהל המרפאה לרפואה פסיכולוגית בבית חולים "שניידר", מציין ש 40% עד 50% מקרב לקויי הלמידה, סובלים מהפרעות נפשיות בדרגות שונות. בדרך כלל, הבנים מבטאים זאת בהתנהגות מוחצנת של הפרעות, התחצפות ואלימות ואילו הבנות מפנימות את הקושי ומגיבות בחרדה, דיכאון ופוביות. לעיתים קרובות, בנוסף ללקויות הלמידה, מופיעות הפרעות עם ביטוי גופני כמו תסמונת טורט, הפרעות שינה ואכילה.

שכיחות התופעה של לקות הלמידה בעולם המערבי איננה ידועה באופן מדוייק. אולם מקובל לחשוב כי מדובר בערך ב 10% עד 15% מהאוכלוסייה ויש הטוענים לאחוזים גבוהים עוד יותר. בכל מקרה, בישראל בלבד קיימים מאות אלפי בני אדם בעלי לקות למידה, וככזאת היא תופעה חברתית שיש לטפל בה בכובד ראש. תארו לעצמכם מה היה קורה במדינתנו אם היה מתברר שמאות אלפי אזרחים חולים במחלה מסתורית שפוגעת קשה באיכות חייהם? מחלה הגורמת לילדים לא לרצות ללכת לבית הספר, לבוגרים להתחמק ממקום העבודה, לרבים רבים לשקוע במצוקה רגשית? אין ספק, במצב "מגפה" כזה, היתה המדינה מגייסת את טובי המומחים ואת מיטב המשאבים הכספיים והאנושיים להדברת המגיפה. אולם לקות הלמידה היא "מגפה נסתרת". "החולים" כביכול נראים כלפי חוץ בריאים, ואף מואשמים במחלתם (אתה לא משתדל, אם תרצה – תצליח). רק בשנים האחרונות, מתחילים להתחזק הקולות הקוראים לשינוי מהותי ביחסה של החברה כלפי קבוצה גדולה זו, מוכשרת ובעלת פוטנציאל אדיר לתרומה חברתית. אט אט מתברר שכדי לקדם אנשים אלה, לא נדרשת השקעה אינסופית. יכולתם הבסיסית גבוהה, ואם יינתן להם סיוע מקצועי, הם יוכלו בקלות יחסית להשתלב היטב בחברה.

לאחרונה אנו עדים כיצד הולך ומורם לאיטו מסך חוסר הידע ואי ההבנה. תפקידם של המורים בתהליך זה הוא קריטי. מחקרים הראו שיותר מכל דבר אחר, היכולת לשלב ילד עם לקות למידה במסגרת הלימודים הרגילה תלויה בתחושת המסוגלות של המורה בכתה. יש צורך לפתח את הידע וההבנה של המורים כיצד עליהם לנהוג עם תלמידים בעלי לקויות הלמידה, שעפ"י מחקרים נוטים להוריד מדי את הציפיות מהתלמיד, מה שמוביל לדימוי עצמי נמוך, ויתור וייאוש של התלמיד מעצמו. יש לתת למורים סיוע ע"י אנשי מקצוע ובכך להעצים את כוחם ואת נכונותם להתמודד עם תלמידיהם בעלי לקויות הלמידה. רק העמדת הנושא בסדר יום לאומי, ימתן את ממדי ה"מגיפה".

 

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  03/09/2016