שפ''י education - חינוך המינהל הפדגוגי

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
מודל לניתוח עבודת היועץ
 

 מצגת מודל לניתוח תפקיד היועץ 

הקדמה

הגדרת תפקיד היועץ הוא תהליך דינמי שהתחיל מראשית קיום המקצוע, עבר גלגולים במשך שנים, הגיע לגיבוש במודל לניתוח תפקיד היועץ. יתכן שזאת תהיה הגרסה האחרונה ויתכן שתבואנה גרסאות חדשות ונוספות , כשההבנה של מהות התפקיד גובשה והיא מעין DNA שאין עליו עוררין.

גיבושו ועיצובו של המודל נעשה על ידי אסתר בלשר, יועצת בכירה במחוז מרכז.

המודל הוצג בפני בכירי שפ"י  במחלקות השונות והפך לנחלת שפ"י.

קצת היסטוריה ...

גיבושו של תפקיד היועץ כפי שבא לידי ביטוי במודל היה כרוך במספר מהלכים:

  • ועדת הערכה לקידום התפתחות היועץ בראשות פרופ' דוד נבו וד"ר רחל ארהרד וכללה כ-14 יועצות (יועצות שדה, מדריכות ויועצות בכירות ופעלה
    במשך שנתיים.
  • ועדות הדרכה בראשות ד"ר דליה סלע, פעלו בהרכבים שונים במשך שנים.
  • ועדת הדרכה בראשות אסתר בלשר שכללה 9 יועצים  בכירים ופעלה
    במשך שנה.
  • ועדה להגדרת מטרות שפ"י בראשות ד"ר בלהה נוי.
  • ועדה להגדרת תפקיד היועץ בראשות עמליה מאיר כדרי.
  • ועדה להגדרת תפקיד היועץ הבכיר בראשות ד"ר נורמן אנטין ד"ר רחל ארהרד.

מודל מורכב לניתוח תפקיד היועץ

המודל מורכב מ-5 שכבת, אף שכבה אינה עומדת בפני עצמה, אלא משפיעה ומושפעת מהשכבות האחרות.

בארבע השכבות מיוצגות:

  • לב המודל - מיטביות הפרט והמערכת (סימוכין הגדרה של מיטביות
    חנה שדמי)
  • שכבה ראשונה - ארבעת כובעי היועץ - מיומנויות יסוד ביעוץ החינוכי

    • ייעוץ – COUNSELING

      מבוסס על יחסים בינאישיים מקצועיים בין יועץ ונועץ לבירור קשיים ולתכנון מהלכים בעתיד.

    • היוועצות – CONSULTATION

      ההיוועצות ( קונסולטציה) הינה התחלקות בידע מקצועי. לתהליך זה מביאים המשתתפים ידע וניסיון מתחומים שונים. מושא הייעוץ הינו גורם שלישי, אדם או קבוצה, שאינו מעורב בדיון.

    • תיאום – COORDINATION, CASE MANAGER

      תיאום בין שירותים תוך וחוץ בית ספריים לצרכים מאותרים של תלמידים, הורים ומורים. עדכון הצוות החינוכי והדרכתו, הפנייה לשירותי סיוע מחוץ לבית הספר, יצירת קשר ומעקב עם גורמים קהילתיים. ניהול וריכוז הטיפול במקרים מורכבים הדורשים תיאום, דיווח, התערבות ומעקב אחר הגורמים המעורבים  בטיפול.

    • ניהול תוכניות – CURRICULUM

      הכרה והפעלה של תוכניות התפתחותיות ומניעתיות באמצעות הכרשרת הצוות החינוכי ויישום בקרב תלמידים בית הספר.

  • שכבה שניה – כל פעולה תהיה מורכבת מאבחון, תכנון, ביצוע וההערכה.

  • שכבה שלישית – תחומי פעילות. הנגזרות בשכבה זו שוות גדול כדי לבטא את חשיבותם ולא בהכרח את היקפם.

  • שלושת השכבות עומדות על פלטפורמה של ניהול ידע –

    • ניהול ידע אישי שנשאב מתפקידו בבית הספר, תופעות שהוא עד להם, ממצאים וכו'
    • ניהול הידע המערכתי- ארגוני שנשאב מפעילות הארגון
    • ניהול ההתמקצעות של היועץ. 

טיפים לשימוש...  והרשות נתונה...:

ניתן להשתמש במודל כאבחון עצמי, לשיחה עם המנהל על הגדרת תפקיד היועץ, לשיחה בין מדריכת סופרויז'ן  ויועצת, בין יועצת ליועצת בכירה ולשיחה בצוות מנהלים.

מורכבות המודל אינה מצביעה על כך שיועץ צריך לעשות את הכל בו זמנית , המודל המורכב צריך להוות ליועץ ככרובית, וכאשר הוא שולף פלח מכרובית זו יש לבחון את השאלה – האם ה-DNA נשמר? נהרס?

 

הדגמה לשימוש במודל: יועץ שמטפל בפרט יכול לבדוק אלו נגזרות מתוך השכבה השלישית באות לידי ביטוי בתכנית העבודה שלו עם הפרט כגון שאלות אתיות, נהלים וחוזרי מנכ"ל, היבטים מערכתיים, היבטים התפתחותיים וכד'; באיזה כובע הוא מתפקד כיועץ, כמקור היוועצות(שכבה ראשונה); והאם נהג על פי מיומנויות הבסיס (שכבה שניה) ולבסוף, באיזו מידה הפעילות מקדמת את מיטביות הפרט - המערכת.

או – יועץ המפעיל תכנית מניעה: היועץ יבדוק האם התכנית מעוגנת בגישה הסולוטוגנית ובאה לקדם מיטביות  (לב המודל), אלו תחומי פעולה באים לידי ביטוי בתכנית (שכבה שלישית) , אלו תפקידים הוא ימלא (שכבה ראשונה), מה היו שיקולי הדעת בבחירת התכנית ודרך הביצוע, האם זה עומד במבחן מיומנויות הבסיס.

 

חשוב להדגיש: המודל הוא דינמי ויסוד הבחירה ושיקולי הדעת שמאחוריה מהותי לתפקודו היעיל של היועץ.

 

 

נכתב על ידי אסתר בלשר, יעל אלתר ואליזבט גלאון.

 

 

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  07/04/2017