שפ''י education - חינוך המינהל הפדגוגי

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
לגלוש עם הראש
חוברת הדרכה ליועצים
 

כתבה:  ליאת רסל-גליסקו

להורדת הקובץ המלא

מבוא

רשת האינטרנט נתפסת כיום, בשלהי המאה ה-20 כאחד מפלאי הטכנולוגיה בהיותה מדיום תקשורתי רחב ממדים המחבר מיליוני מחשבים אישיים, מחשבי שרת ורשתות תקשורת מקומיות. בראשיתה, פותחה רשת האינטרנט כדי להיות מאגר מידע אשר יאפשר שיתוף כלל עולמי ברעיונות ובמידע. מאז גדלה הרשת, זכתה לפופולריות רבה, והפכה להיות מאגר עצום של מידע בכל נושא בו חפצים.

העלייה היומיומית בשימוש ברשת האינטרנט מצביעה על גידול במודעות הציבורית, באופי ובמגוון השירותים המוצעים ברשת, בטכנולוגיה המתפתחת, בירידת המחירים לצרכן ועוד. מציאות זו הפכה לחלק בלתי נפרד מחיי אנשים רבים וגופים ציבוריים, משרתת צרכים רבים ומביאה תועלת רבה. עם זאת, מציאות חדשה זו גם טומנת בחובה השפעות שליליות אפשריות על האוכלוסייה בכלל ועל ילדים ובני נוער בפרט. לעיתים קרובות אנו קוראים בעיתונים, לדוגמא, על מערכת יחסים שהתחילה באינטרנט והסתיימה במעצר, ניצול מיני או אפילו רצח. כמו כן, משתמשי אינטרנט רבים עלולים להיקלע לדפוסי שימוש הגורמים לבעיות חמורות הקשורות להסתה, בעיות ביחסים בין-אישיים ולסוגים שונים של התמכרויות.

לאור ממצאי מחקרים המצביעים על השפעות שליליות אפשריות של רשת האינטרנט בעיקר על ילדים, ראיתי לנכון לפתח תוכנית התערבות חינוכית לשימוש נבון באינטרנט עבור תלמידי בית-הספר.

הבנת ההשפעות השליליות האפשריות של האינטרנט עשויה לסייע בידי ילדים, הורים ואנשי חינוך לבקר את מעורבותם ברשת האינטרנט וללמוד כיצד ניתן למתן השפעות שליליות אפשריות של רשת תקשורת זו.

בחוברת זו תוצג תוכנית המבוססת על חינוך לשימוש נבון באינטרנט של ילדים ובני נוער. במהלך לימוד הנושא, לומדים התלמידים על עצמם ביחס לרשת האינטרנט, דנים בדילמות שונות, מתנסים באתרים שונים, מיישמים מיומנויות תקשורת ומתמקדים בדרכים בהם ניתן למנוע השפעה שלילית אפשרית של

הרשת עליהם.

 

תוכנית ההתערבות כולה נמצאת באתר האינטרנט בכתובת: http://pundit.haifa.ac.il/public/wisesurf/index.htm .

התוכנית מורכבת מעשרה מפגשים המותאמים לשיעור של 45 דקות בבית-הספר. על היועץ לתת לתלמידים להתנסות בכל מפגש ולבצע את המטלות ובסוף כל מפגש לקיים דיון לפי המוצג בחוברת זו.

בהצלחה! ליאת רסל-גליסקו, יועצת חינוכית

 

 

להורדת הקובץ המלא

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  24/01/2013