education - חינוך אגף חינוך מיוחד המינהל הפדגוגי

עדכוני rss

 
   
 
 
 
 
 
חדש במחקר ובספרות בחינוך המיוחד
 
ADHD - ילדי המחר

ד"ר גיורא רם, הוצאת גוונים

הספר עוסק בילדים בעלי הפרעות-קשב מסוגים שונים. הוא סוקר דרכי התמודדות עם הקשיים של ילדים עם ADHD, שהם בדרך-כלל גם ברוכי כישרונות. בספר מדריך שימושי לסבך האבחונים, ההגדרות ודרכי הטיפול המקובלים כיום. הספר כתוב באהבה, מציע עצות מעשיות, ומעודד מעורבות אוהבת של ההורים בבחירת דרכי ההתמודדות. את הספר מלווים איורים וסיפורים מפי ארז, בנו של המחבר.

ניתן לרכישה בסטימצקי, בצומת ספרים ובאתר המחבר: http://adhd.imexco.com

 

 

 

מכתבים אל המלאך שלי - יומנו של ילד בעל רגישות חושית

טליה בירקאן

הספר "מכתבים אל המלאך שלי" הוא יומן שכתב הילד אור המחפש אחר ויסות חושי ועובר מסע של גילוי פנימי והתאמה חברתית. במסעו עורך אור רפלקציה פילוסופית, פסיכולוגית ורוחנית על חייו דרך כתיבה אל המלאך שלו שמסייעת לו להשתחרר.

ניתן לרכוש את הספר בחנויות הספרים ולהזמין

במייל talis7@zahav.net.il או בטלפון 052-3478505

 למידע נוסף על הספר  

 

 

עבודת צוותים רב מקצועיים - תיאוריה, מחקר ויישום

איריס מנור בינימיני

1. עבודה בצוותים רב-מקצועיים – סקירה
2. עבודת צוותים רב-מקצועיים בחינוך
3. גורמים המשפיעים על עבודה רב-מקצועית
4. יישום עבודה רב- מקצועית
5. הכשרת צוותים רב-מקצועיים לעבודה שיתופית

 עבודת צוותים רב מקצועיים ככלי עבודה למפקח

 

ניתן לרכוש את הספר בהוצאת ספר לכל, 03-5580111, עלות הספר 40 ש"ח

 

 

מילד לנער - התבגרות מינית של בנים

רונית ארגמן

הספר בא לסייע בהתמודדות עם השינויים בגיל ההתבגרות ולהבהיר מה קורה לבנים בתהליך זה. יש התוכן נכתב בצורה מותאמת למתבגרים עצמם וכן לאנשים המלווים אותם בסביבתם, הורים, מורים ומטפלים.  כולל התייחסות מיוחדת לנערים עם לקות או נכות התפתחותית.

מבנה הספר ידידותי לקורא, ומאפשר בחירה ומיקוד בקטע המתאים.

חלק א' מוקדש לנער המתבגר – סיפורו של יואב.

חלק ב' מדריך את הנער במידע המסביר את השינויים בתחומים שונים בתהליך ההתבגרות.

חלק ג' מיועד להורים, מחנכים ומטפלים אשר יכולים לסייע למתבגר.

חלק ד' כולל שאלות ותשובות.

בנספחים תמצאו מילון מונחים וטבלת שלבי ההתפתחות המינית.

 

ניתן לרכישה בהוצאת "יסוד", החופר 34 חולון. טל: 03-5587990 וכן בחנויות ספרים.

   

 

האתגר שבהבעה: תהליכי ויסות ואסטרטגיות בכתיבה

מאת: ד"ר עינת ליכטינגר

הוצאת מופ"ת, 2008

מידע על הספר

מידע נוסף על הספר

שילובים: לומדים עם מוגבלויות במערכות חינוך

עריכה: שונית רייטר, יונה לייזר, גלעדה אבישר

הספר עוסק בנושאים הקשורים לשילוב, השתלבות והכלה.

בספר 4 שערים:

רקע הסטורי, מושגי וחוקתי

בשדה החינוך

היבטים מערכתיים

"בגובה העיניים" - פרספקטיבה אישית

 למידע נוסף על הספר

 תוכן העיניים בספר

 

במידע והזמנות:  "אחווה" הוצאה לאור. ת.ד 9120, חיפה 31090

טל. 04-8522970, פקס. 04-8520432

 

 

למידה דרך תנועה - מדריך למורים וצוותים 

ד"ר איתן אלדר

המדריך "למידה דרך תנועה"  מיועד לספק כלים יישומיים לאנשי חינוך המעוניינים לשלב פעילות גופנית עם ניתוח יישומי של התנהגות, למטרות חינוכיות מגוונות. הספר מתאר "חיבור דידקטי" בין החינוך הגופני לבין ניתוח יישומי של התנהגות ומביא הסבר תיאורטי קצר ורציונאל ליעילותו של קשר זה. תכניו מתמקדים בהקניית מיומנויות שליטה וניהול עצמי, שיתוף פעולה, מוטיבציה ללמידה ועוד. מפורטים בו ההליכים היישומיים שניתן להחיל על מסגרות חינוך שונות, וכמו כן הוא מפרט את התהליכים שיושמו בפועל בבית הספר "הוד" (ומיושמים היום בהצלחה בבתי ספר בישראל ובמדינות אחרות), לצד נתונים אמפיריים אשר תועדו במהלך יישום התכנית. מוצגים בו דפי עבודה המהווים בסיס ליישום התהליכים הדידקטיים, שניתן יהיה להתאימם ולעשות בהם שימוש במסגרות חינוך דומות.

 

ניתן לרכישה בהוצאת "מעלות" טל:  03-5614121  פקס: 03-5611996

 

 

הבטים בחינוך מיני בראייה חברתית - לקראת בגרות מינית

מדריך לצוותים במסגרות החינוך המיוחד

מאת: ידידה לחובר ורונית ארגמן 

האגף לתכניות לימודים (ת"ל) והאגף לחינוך מיוחד, משרד החינוך, ירושלים.  

המדריך נועד לסייע לאנשי הצוות במסגרות החינוך המיוחד להתמודד עם תכנון הלימודים בתחום המיני- חברתי וכך לעזור לתלמידים – מתבגרים ובוגרים צעירים – במתן אפשרות לביטוי ומתן ידע בנושא זה, למען קידום הבריאות המינית ושיפור איכות חייהם.

החוברת מאפשרת לכל קורא וקוראת להתוודע אל התחום ולקחת חלק בתהליך הדרגתי של עיבוד הנושא תוך הבהרת מושגים בסיסיים, תפיסות ועמדות אישיות.

מטרות המדריך הן, להגביר את המודעות לחשיבות החינוך המיני, להרחיב ידע כללי, להציג את הצורך בהתערבות מערכתית בהוראת הנושא, לסייע בתכנון ההוראה בנושא לתלמידים מתבגרים ובוגרים צעירים ולהציע תכנית עבודה לפיתוח מודעות ואסרטיביות מינית. במדריך ניתן למצוא תיאור מהלך התפתחות מינית, רצף נושאים בפיתוח תכנית בנושא, רשימת חוקים ונהלים בנושא וכלים לתצפית, להערכה ולתכנון הלימודים בנושא.  

  תוכן עניינים

 פרק ראשון:  מדיניות, גישות ועקרונות בתחום החינוך המיני והחינוך לחיי משפחה

א.      מדיניות החינוך המיני והחינוך לחיי משפחה בחינוך הרגיל

ב.      מדיניות בתחום החינוך המיני בחינוך המיוחד

ג.       גישות ועקרונות בחינוך, בטיפול ובשיקום של אנשים עם צרכים מיוחדים

 

פרק שני:  מהלך ההתפתחות הפסיכו- סקסואלית וההתנהגות המינית

א.      מיניות האדם והתפתחות מינית

ב.      התפתחות פסיכו – סקסואלית של ילדים ומתבגרים עם נכות התפתחותית

ג.       זכויות מיניות

ד.      התנהגות מינית

 

 

פרק שלישי: חינוך מיני – חברתי בחינוך המיוחד

א.      עקרונות תכנית לחינוך מיני – חברתי בחינוך המיוחד

ב.      נושאי יסוד בגישה המערכתית בתחום המיני – חברתי

ג.       התמודדות בית הספר עם התנהגויות מיניות

 

פרק רביעי: פיתוח תוכנית הוראה

א.      פיתוח תוכנית חינוך מיני – חברתי לתלמידים

ב.      רצף נושאים בחינוך מיני – חברתי

ג.       "פיתוח מודעות ואסרטיביות מינית" – הצעה לתכנון תכנית הוראה למתבגרים ובוגרים צעירים בחינוך המיוחד

 

ניתן לרכוש בהזמנה בחנויות הספרים ובהוצאת מעלות, ת"א טל: 5614121- 03.

 

 

קשה כל כך להתיידד איתך

מאת: ריצ'ארד לאבוי

לרוב כל לקות למידה מלווה בהפרעות ובקשיים חברתיים.

 

הספר מבקש להביא מגוון של דרכים, טכניקות, כלים ואמצעים להתמודד עם ההיבט החברתי בהתנהגות של בעלי לקות למידה ולחתור להשיג הצלחה חברתית.

 

הספר מציע אסטרטגיות מעשיות, שנועדו לעזור לילדים לקויי למידה בין הגילים

17-6 לנווט במים החברתיים המסוכנים של בית הספר, הבית והקהילה. ריק בוחן את הבעיות החברתיות המיוחדות שמקיפות מגוון רחב של ליקויי למידה, כולל ADD והפרעות קשב אחרות, חרדה, פארא-לינגוויסטיקה, הפרעות וזיואליות-מרחביות וקשיים בתפקוד ביצועי. לאחר מכן הוא מספק שיטות בדוקות והוראות של צעד אחד צעד, שנועדו לעזור לילד לקוי הלמידה לעבור בשלום כמעט כל סיטואציה חברתית, כולל בחירת חבר, פגישת משחק, קיום שיחה, קריאת שפת גוף, התגברות על ביישנות ועל דימוי עצמי נמוך, שמירה על רכוש, חיים עם אחים והסתגלות למסגרות ולסיטואציות חדשות.

 

ניתן לרכישה:   

הוצאת "אמציה"

ת.ד. 3781, חיפה 31037

טלפון: 04-8596867

פקס: 04-8596749

טלפון נייד: 052-8087052

זיהוי הפרעה בעיבוד החושי והתמודדות עמה

מאת:  קרול סטוק קרנוביץ   

הספר פורץ-הדרך המסביר את ההפרעה בעיבוד החושי  SPD ומציג גישה שאינה כרוכה בטיפול תרופתי, והמציעה תקווה להורים.

ניתן לרכישה: 
הוצאת "אמציה"
ת.ד. 3781, חיפה 31037
טלפון: 04-8596867
פקס: 04-8596749
טלפון נייד: 052-8087052

 

 

 

מדברים לעניין

מט"ח

מדברים לעיניין היא סדרת חוברות לחינוך הלשוני המיועדת למתבגרים הלומדים במוסדות השונים של החינוך המיוחד בישראל. הסדרה פותחה במטח, בשיתוף האגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך.

הסדרה פותחה כדי לענות על הצורך של בני נוער עם צרכים מיוחדים בטקסטים מותאמים ליכולותיהם ולגילם, כדי ללמדם לקחת חלק בשיח מסוגים שונים וכדי לאפשר להם ליהנות מנכסי השפה והתרבות כמו שאר בני גילם.

בחוברות מוצגים היבטים שונים של השפה הכתובה והדבורה:

שיח דבור בהקשרים מגוונים ולמטרות שונות (חברתי, רשמי, לימודי)

סוגות ותת-סוגות של טקסטים (מידעיים, פואטיים, מפעילים)

עולמות שיח שבהם עוסקים בתכנים הקרובים לעולמם של מתבגרים

 

לפרטים נוספים:

http://special.cet.ac.il/Tools/Lashon.asp?nItem=2

 

ניתן לרכישה בחנויות הספרים או ברכישה מרוכזת אצל "דוד רכגולד"

טל. 1-800-897-897

 

 

 

 

שיקום התקשורת של ילדים עם לקות בשמיעה במערכת החינוך

צוות אודיולוגיה חינוכית, משרד החינוך

 

המדריך פורס מידע רחב בהבנת לקות השמיעה והשלכותיה על התלמיד. המדריך מציג מערכות עזר-הגברה ושתל השבלול ומציע פתרונות במקרה של תקלות בסביבה הלימודית.

החוברת עוסקת בהתאמת הסביבה הלימודית לתלמידים עם לקויות שמיעה, בפיתוח כישורי האזנה ובדוגמאות לשילוב פעילויות תקשורתיות בתחומי דעת שונים, במהלך שיעור בכיתה.

 

הוצאת "מעלות" טל': 03-5614121,  פקס: 03-5611996

 

 

 

 

קלינאית התקשורת במערכת החינוך, תפקידה הרב תחומי בשיקום ילדים עם לקות בשמיעה

צוות אודיולוגיה חינוכית, משרד החינוך

 

המדריך פורס מודל עבודה שפיתח צוות קלינאיות במשרד החינוך המגדיר מחדש את תפקידה המקצועי של קלינאית התקשורת במערכת החינוך. על פי המודל, לתפקידה של קלינאית התקשורת במערכת החינוך אופי מערכתי יותר ובנוסף על תפקידה במתן טיפולי תקשורת פרטניים, מקיף גם תחומים כמו התאמת הסביבה הלימודית לצרכי הילד, הדרכת הצוות החינוכי והטיפולי בנושאים תקשורתיים, ויצירת קשר ושיתוף פעולה עם המשפחה ועם גורמים מקצועיים מחוץ לבית הספר 

 

הוצאת "מעלות" טל': 03-5614121,  פקס: 03-5611996

 

 

 

חריגויות ודעות קדומות - תולדות החינוך המיוחד בעולם

כתבה: שרה בורק

מו"ל: ירון גולן

ת.ד. 21650, תל אביב

 

 

 

ערכה ללימוד נושא השואה- "חיים שואה וזיכרון" - לתלמידי החינוך המיוחד

פיתוח הערכה: אגף תכניות לימודים ואגף חינוך מיוחד

 

אוכלוסיית היעד לה מיועדת הערכה היא  תלמידים בעלי יכולת למידה והבנה בגילאי הכיתות הגבוהות של בית הספר היסודי ותלמידי חטיבת הביניים.
הערכה כוללת: מקראה לתלמיד, מדריך למורה, ערכת תמונות ותקליטור שמע.
בערכה שני חלקים עיקריים: סיפור עדותן של 5 דמויות לאורך התקופה של לפני השואה, במהלכה ולאחריה.
בחלק השני ניתן למצוא את תולדותיהן של דמויות מפורסמות כמו: יאנוש קורצ'אק, מרדכי אנילביץ, חנה סנש, אנה פרנק, הרב ויסמנדל  וראול וולנברג .
הערכה כולה מלווה באמצעים חזותיים מגוונים- צילומים, איורים ויצירות אומנות.
פיתוח הערכה הוא פרי עבודה משותפת בין האגף לחינוך מיוחד והאגף לתוכניות לימודים.
יו"ר ועדת ההיגוי של הערכה: גב' אביבה כהן, מפקחת גימלאית במשרה"ח.
בועדת ההיגוי היו שותפים:
דליה טל- מפקחת ארצית על תכנון פדגוגי, נאוה סגן - מנהלת האגף לת"ל, ציפי באב - מפקחת על ח"מ באגף לת"ל.
היועצים האקדמיים: ד"ר רחמים מלמד וד"ר נילי קרן.
העיצוב הגרפי : הדס בר-יוסף.
צוות הכותבים: נורית ישראלי- מרכזת הכתיבה, עפרה קפלנסקי, הגר שנהב וגיטה קליינרמן.

ניתן למצוא את הערכה בכל חנויות הספרים המוכרות חומרים בהוצאת מעלות.

הוצאת "מעלות", טל': 03-5614121, פקס: 03-5611996


 

 

 

 

 

גם גל מסוגל ובכלל.....

חבצלת נבו

 

הספר מספר על גל ילד  הסובל מקשיי קשב וריכוז. בספר ניתן להתוודע לשגרת יומו של גל, אמו והסביבה הקרובה.  

הספר פונה לקטנים וגדולים הסובלים מבעיית קשב וריכוז בתקווה שיגלו הזדהות וגם לסביבה הקרובה בתקווה שתגלה אמפתיה והבנה.


הוצ' סער, ת.ד 26243, תל אביב

 

הצלחה במגע - במוטוריקה גסה ועדינה
ד"ר אורלי- יזדי עוגב
'הצלחה במגע' - במוטוריקה גסה ועדינה! הנה תכנית אימון שפותחה עבור הורים, גננות ומחנכים  בגיל הרך אשר מעוניינים לקדם ולחזק את הדימוי העצמי והשליטה המוטורית של ילדים בגיל בית הגן ובית הספר היסודי בכלל ולילדים עם בעיות מוטוריות בפרט.

לרכישה ולפרטים נוספים נא לפנות אל:

"גבריאל" הוצאה לאור

 הדקל 10 חדרה 38220

 טל': 050-5382160 ,050-6930972,  טל/פקס: 04-6344476

  www.yorly.com;

 y_orly@netvision.net.il

 

 

מאמר - נפגשים בטבע - על האפשרות לקיים עבודה חינוכית טיפולית בטבע
רונן ברגר - מנהל המרכז לטבע, תרפיה ותוכנית ההכשרה במכללת תל חי, מנהל תוכנית  "נפגשים בטבע" באגף חינוך מיוחד, מחוז צפון

"נפגשים בטבע" היא תוכנית טיפולית-חינוכית המתקיימת בטבע באופן חוויתי ויצירתי. התוכנית מתבססת על גישת הטבע תרפיה החדשנית (ברגר 2004, 2005) הפועלת מתוך הנחת יסוד כי בטבע מתקיימים משאבים רגשיים, תחושתיים ורוחניים אשר מגע וקשר עימם יכול לקדם תהליכי למידה, גדילה והתפתחות אישית ובינאישית

למאמר במלואו 

טבע  תרפיה - תהליכים מקבילים בין חינוך לטיפול, מורה לתלמיד, אדם לטבע
רונן ברגר - מנהל המרכז לטבע, תרפיה ותוכנית ההכשרה במכללת תל חי, מנהל תוכנית 
     "נפגשים בטבע" באגף חינוך מיוחד, מחוז צפון
המאמר יתמקד בתהליך אותו עברו המורים שהשתתפו בתוכנית "נפגשים בטבע", תהליך אשר השפיעה על ביטחונם ותפיסתם העצמית, ראייתם החינוכית, איכות הקשר שיצרו עם    הילדים והאקלים הכיתתי שאפשרו.
 
הוראה מתקנת נתמכת מחשב
מוריה טלמור, הוצ' יסוד, מכללת תלפיות
הספר נותן פרישה רחבה של  האפשרויות הרבות הגלומות במחשב ככלי עזר להוראה מתקנת בתחומים שונים תוך שימוש בכלים פתוחים, לומדות ואתרים בנושאים:
קשיים בקריאה
שיפור תהלידי פיענוח
שיפור שטף הקריאה
שיפור תהליכי הפקת משמעות
קשיים בכתיבה
קשיים בהיבט המוטורי
קשיים בהיבט הצורני - שגיאות כתיב
קשיים בהיבט התוכני

ניתן לרכישה בהוצאת "יסוד", החופר 34, חולון טל.  03-5587990.

לדעת לגזור
שרה מליק, הפקה: מלכות ערוץ ישיר
התוכנית "לדעת לגזור" מלמדת טכניקת גזירה בצורה שיטתית עם דגש על פיתוח חושי   מוטורי.  הספר מיועד לצוותים חינוכים, הורים ומרפאים. העובדים עם אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים.
 פרקי הספר:
  • מבוא
  • מוכנות לגזירה
  • מעקב אחרי הקו
  • דיוק וקורדינציה
  • תרגול ופיתוח מיומנויות גזירה
  • מגזרות
לפרטים ולרכישה - שרה מליק - טל.  03-5749895
המודל המקשר בין התוכנית האישית לתוכנית הכיתתית - תל"א/תח"י - תל"כ
מתי"א מעלה והר

כתיבה ועריכה:

- נעמי אריאל ועפרה קפלנסקי, מדריכות מתי"א מעלה והר

- שרון יעקובוביץ, מנהלת מתי"א מעלה והר

- ורד דרש, מפקחת מתי"א, משרד החינוך והתרבות - מחוז ירושלים

עריכה גרפית:

- מרים וייל, מדור לחינוך מיוחד, מרכז פסג"ה - מה"ד - ירושלים

תוכן עינינים
רציונאל

רציונל

Ÿ     המודל המקשר בין תוכנית הלימודים הכיתתית לתוכנית הלימודים האישית ...........................

Ÿ     המודל המקשר - לוח זמנים ........................................................................................

Ÿ     ילקוט מושגים ...........................................................................................................

 

תל"כ - תוכנית לימודים כיתתית

כיתתית

Ÿ        שלבים בתכנון תוכנית הלימודים הכיתתית ....................................................................

Ÿ        דוגמה למטרות וליעדים כיתתיים .................................................................................

Ÿ        דוגמה לתכנון נושא בגן החובה ...................................................................................

Ÿ        דוגמה לתכנון נושא בכיתה ב' .....................................................................................

Ÿ        דוגמה לפריסת תוכנית לימודית כיתתית ......................................................................

 

תל"א ותח"י - תוכנית לימודים  אישית

אישית

Ÿ        שלבים בתכנון תוכנית לימודים אישית .........................................................................

Ÿ        הערכה תפקודית לצורך בניית פרופיל אישי ..................................................................

Ÿ        הערכה תפקודית לגיל הרך .......................................................................................

Ÿ        הערכה תפקודית לבית-ספר יסודי ..............................................................................

Ÿ        הערכה תפקודית לחט"ב ..........................................................................................

Ÿ        הנחיות לכתיבת דוחות סיכום ....................................................................................

Ÿ        הנחיות לכתיבת יעדים לביצוע ...................................................................................

Ÿ        שיתוף התלמיד בתוכנית הלימודים האישית .................................................................

Ÿ        שיתוף ההורים בתוכנית הלימודים האישית ..................................................................

Ÿ        נקודות משוב לתוכנית לימודים אישית .........................................................................

Ÿ        תוכנית חינוכית יחידנית - תח"י ..................................................................................

 

דרכים לשילוב בין התל"כ, התל"א והתח"י

א והתח"י

Ÿ        החיבור בין התוכנית האישית והתוכנית הכיתתית ..........................................................

Ÿ        מודל להתייחסות דיפרנציאלית בכיתה ........................................................................

Ÿ        דוגמה של טבלת התאמות לתלמידי שילוב ...................................................................

Ÿ        רציונל לשימוש במיפוי כיתתי .....................................................................................

Ÿ        מיפויים כיתתיים ......................................................................................................

למבנה שיעור ................................................................................................

Ÿ        משוב לשיעור כיתתי / קבוצתי ...................................................................................

Ÿ        מעקב אחר יישום המודל המקשר ...............................................................................

 

ניספחים

נספחים

Ÿ        טופס התל"א ..........................................................................................................

Ÿ        דוגמאות של לתל"א .................................................................................................

Ÿ        טופס התח"י ...........................................................................................................

Ÿ        דוגמה לתח"י בבי"ס יסודי .........................................................................................

Ÿ        דו"ח סיכום מטפלים לתל"א/תח"י ...............................................................................

Ÿ        דוגמאות למשוב עצמי של תלמידים ............................................................................

Ÿ        ביבליוגרפיה ...........................................................................................................

 

ניתן לרכוש את החוברת במתי"א "מעלה והר"   טל.  5900787 - 02    
 
עושים שולם
עינת ברכה, נורית ישראלי, ציקי רדיאנו, הוצ' יסוד
 
החוברת "עושים שולם" מיועדת לעזור לילדים לתעל דחפים ורגשות קיצוניים, לדרכי ביטוי מקובלות בחברה. החוברת מדגישה את הלגיטימיות שבהבעת רגש, תוך שמירה על נורמות התנהגותיות.
החוברת מיועדת לתלמידים בכיתות ג-ד והיא חלק מסדרה שעיניינה מניעת אלימות ולימוד דרכי התנהגות אלטרנטיביות.
ייחודה של החוברת:
1. עוסקת בחינוך ולא בטיפול
2. מובילה את הפעילות מהאינדיבידואל דרך קבוצה למליאה.
3. חושפת מצבים באמצעות שירים
4. כוללת פעילות רב תחומית
5. בנויה בצורה מודולרית.
6. מעצימה את הלמידה החברתית
ניתן לרכישה בהוצאת "יסוד", החופר 34, חולון טל.  03-5587990.

 
 
מבדקי קריאה בערבית לכיתות א-ו
מתי"א עכו
 
בימים  אילו יוצא לאור במתי"א עכו חוברת בערבית לכיתות א' - ו'.  החוברת היא פרי עבודתם של מורי השילוב הערביים במתי"א עכו במסגרת השתלמות סדנאית, שנערה במתי"א.
 
מטרתה של החוברת  לתת למורי השילוב כלי מובנה לבירור קשיי קריאה של הלומד להתאמת תוכנית עבודה יעילה בהתאם לממצאי  המבדק.
 
מבדקי הקריאה כוללים חמישה מרכיבים:
אבני היסוד
קריאת מילות תפל
קריאצת מילים בודדות מנותקות מהקשר
קריאת משפטים
קריאת סיפורים
 
פרטים - מתי"א עכו טל.  04-9917424
 
 
 
אני לא קלוץ
יש לי הפרעה התפתחותית בקואורדינציה
מאת ד"ר אורלי יזדי- עוגב, הוצ' גבריאל
 
הספר בנוי משלושה חלקים ומ- 14 פרקים בנושאים מרכזיים:
א. קריטריונים לאבחנה של   הפרעות התפתחותיות בקורדינציה - DCD
ב. מאפינים חברתיים ורגשיים של ילדים עם הפרעות התפתחותיות בקורדינציה
ג. המקורות להפרעות התפתחותיות בקורדינציה  וכלים לאיתור מוקדם.
ד. המלצות ליישום לפני תהליך האיבחון במהלכו ולאחריו.
ה. דרכים להעצמת ילדים עם הפרעות התפתחותיות בקורדינציה בבית, בגן, בבית הספר ובשיעורי החינוך הגופני.
התוכן מלווה בתמונות, איורים ונספחים.
ניתן לרכישה:  בהוצאת "גבריאל", הדקל 10 חדרה, טל. 04-6344476
 
 
 
מדברים בעד עצמם - סינגור עצמי של לומדים עם לקויות למידה
מאת ד"ר לאה קוזמיצקי, הוצ' יסוד
 
סינגור עצמי הוא פעולה או דיבור של האדם עבור עצמו, כדי ליצור שינוי בחייו.
ללומדים עם לקויות למידה יש הזכות לנווט את חייהם אך לחלק גדול מהם אין את היכולת  לכך בשל קשיי תיקשורת, מוטיבציה וכו.  באמצעות הנחייה לסינגור עצמי הם לומדים להסביר לאחרים על לקות הלמידה שלהם ולהתמודד באופן חיובי עם עמדות של חברים, הורים ומורים.
בספר 2 חלקים:
א. היבטים תיאורטיים המשמשים בסיס לפיתוח תכניות הנחיה לסינגור עצמי עבור לומדים עם לקויות למידה.
ב. הנחייה לסינגור עצמי.
הספר מכוון לאנשי חינוך בכלל ולאילו העוסקים עם תלמידים עם לקויות למידה בפרטומשפחותיהם.
לספר מצורפת חוברת הנחיה.
 
ניתן לרכישה בהוצאת "יסוד", החופר 34, חולון טל.  03-5587990
 
הערכה מרובת פנים במערכת החינוך
מאת ד"ר רבקה גלובמן  וד"ר עליה קולא, הוצ' יסוד
 
הספר מקיף את מגוון סוגי הערכה החל מרמת התלמיד דרך רמת הכיתה והשיכבה ועד לרמה המוסדית והעל מוסדית.
הספר מציג רעיון מקורי על האפשרויות  ליישם בו זמנית  את שלושת פני הערכה:
א. הערכה המקובלת, הנורמטיבית
ב. הערכה פרשנית ומעצימה
ג. הערכה  עצמית לצמיחת הלומד
 
גישת הספר מתאימה לבתי הספר במאה ה- 21 המבקשים להשיג מטרות מרובות ברמות מורכבות וליישם הערכה דיפרנציאלית.  הספר משלב בין צרכי החברה וצרכי קבוצות  ויחידים ומכיל דוגמאות רבות המדגימות דרכי הערכה שונות.
הספר מיועד ומתאים לכל העוסקים בחינוך, מורים, מדריכים, מנהלי בתי ספר ומפקחים ומובילי מדיניות בתחום החינוך.
 
ניתן לרכישה בהוצאת "יסוד", החופר 34, חולון טל.  03-5587990
 
פיגור שכלי - עיון, דרכי עבודה והוראה
ד"ר חנן רונן, הוצ' "אח"
בספר מציג המחבר נושאים מרכזיים בתחומים העיוניים והחינוכיים של הפיגור השכלי, הנמצא בתהליך של שינוי מתמיד.
הספר מיועד למורים, חוקרים, סטודנטים, פסיכולוגים, יועצים חינוכיים, וציבור מתעניין.
בספר 2 חלקים - הראשון עוסק בהיבט העיוני - מהות הפיגור, הגורמים, מניעה, מסגרות ושירותים.  השני - עוסק בהיבט החינוכי מעשי - בדיקה והערכ, תוכניות לימודים, דרכי הוראה, חינוך חברתי, שילוב בכיתה רגילה והוראה בגיל הרך.
 
נושאים בספר:
  • מהות הפיגור השכלי
  • סיווג, שיעור וסקירה היסטורית
  • גורמים לפיגור שכלי ומניה
  • תכונות ומסגרות
  • בדיקה והערכה
  • גישות ועקרונות הוראה - מבוא
  • תוכניות לימודים
  • דרכים בהוראה
  • סוגיות מרכזיות
לרכישה - הוצ' "אח",  טל. 04-8727227
 
מילדה לנערה - התחלות ראשונות, התבגרות מינית של בנות
דר' דליה ניסים ורונית ארגמן, הוצ' יסוד
הספר בא לתת מענה לבת המתבגרת תוך דגש על ההכנה לקראת הופעת הווסת הראשונה.  הטקסט כתוב כיומן ומומחש באיורים מפורטים. מטרתו לגרום לנערה לזהות את תחושותיה, להבין את העומד לבוא ולהיערך לקראתו.

הספר מתאים לבנות בגיל בית ספר יסודי, וכן להורים, לאנשי חינוך ולמטפלים.

הספר כולל 3 חלקים:

סיפורה של טלי - יומנה של טלי

הדרכת הנערה - הסבר על מבנה הגוף ויל תהליך ההתבגרות, מילון מונחים, שאלות ותשובות.

להורים, למורים ולמטפלים - קווים מנחיםלחינוך מיני של הנערה המתבגרת ומספק מידע חשוב על תהליך ההסברה.

הספר נכתב על פי עקרונות הלמידה של ילדים עם צרכים מיוחדים. לכן מתאים הספר גם  לבנות עם לקויות ונכויות.

ניתן לרכישה בהוצאת "יסוד", החופר 34, חולון טל.  03-5587990.

 

ציור דמות אנוש וציור משפחה - כלי עזר לאבחון פגיעה מינית ופיזית

פרופ' רחל לב - ויזל, הוצ' "אח" בע"מ

לפרטים נוספים אודות הספר

הספר עוסק בשימוש בציור דמות אנוש וציור משפחה ככלי לאבחון והערכה של פגיעה פיזית ומינית.  מטרת הספר היא הבנה ןניתוח של ציורים של גורמים המעורבים באלימות פיסית ומינית, ילדים ובוגרים,תוקפים וקורבנות.

הספר כולל הנחיות כלליות בקשר לאבחון והערכה של אינדיקטורים ספציפיים המצביעים על הפרעות אישיות.  הטקסט מלווה בציורים המדגימים את הנושאים השונים.

הוצאת "אח", ת.ד 170, קריית ביאליק, טל. 04-8727227

 

שלי הצב ההיפראקטיבי

תרגמה מאנגלית: סמדר מילוא, איורים: קרול שוורץ, ייעוץ מדעי: ד"ר רונית פלוטניק, הוצאת "יסוד"

 

ספר ילדים המטפל בדרך מקורית ומרגשת בבעיית ההיפראקטיביות (הפרעת קשב וריכוז) אצל ילדים.

שלי הצב הקטן ההיפראקטיבי עוזר לקוראיו הצעירים להבין מהי תופעת ההיפראקטיביות. בעזרתו הם מתחברים לרגשותיו של הילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז, ולדרך הטיפול בבעייה.

סיפורו של שלי הצב הוא סיפורם של ילדים רבים בגיל בית-הספר היסודי, אשר מבלי דעת נושאים עמם יום-יום את מאפייניה של הפרעת קשב וריכוז. הילדים אינם יודעים "למה זה קורה להם", וכך גם ההורים והמורים.

בשלי דבקה הסטיגמה שהוא צב רע שאסור לשחק עמו, ועל כן הוא מחפש דרכים משלו לעקוף את הקושי. מדי יום הוא מחליט ומבטיח לפתוח דף חדש ולהיות "צב טוב". לפעמים הוא נעשה ליצן הכיתה. אך כשכל אלה אינם פותרים לו דבר, אלא רק מחריפים את מצבו, או-אז הוא נסוג פנימה לתוך "השריון" שלו. ממש כמו הילדים בני דמותו.

לשלי הורים אוהבים ומודאגים הנזעקים לעזרתו, והוא בדרכו הנפלאה מספר על עולם הקשיים שלו – הוא אינו רוצה להרע כאשר הוא אלים או תוקפני או חצוף, אלו הם מרכיבי הלקות עצמה, ביטויי הפרעת הקשב והריכוז.

"עד שנזכרתי שאסור לעשות, כבר עשיתי...", מבהיר שלי לאביו את סוד הכשל בהפקת לקחים. "היום אני אהיה טוב", מבטיח שלי לאמו בהיפרדו ממנה בבוקר, אולם הכשל ב'זכרון העבודה' וב'יכול

 
 
    תאריך עדכון אחרון:  01/12/2012