education - חינוך تربيةلغوية تخطيط وتطوير المناهج التعليمية للمدارس العربية
 
 
 
 
 
 
 
 
التربية اللغويّة العربيّة: لغة، أدب، ثقافة
للمرحلة الابتدائية
 

ערבית לבית הספר היסודי בחינוך הערבי

חינוך לשוני ערבית- שפה ספרות ותרבות
כיתות: א'- ו', 2009

 

התכנית מורכבת משבעה פרקים: הרציונאל המכיל את הנחות היסוד והמטרות, סביבה לימודית מיטבית, רכישת השפה בכיתה א', רכיבי השפה, הקריאה החופשית, ההישגים הנדרשים,  הצעות מעשיות לדרכי הוראה למידה והערכה.
מטרת העל של התכנית היא לטפח אדם אורייני, גאה בשפה שלו ובזהותו, ויכול להשתמש בשפה הדבורה והכתובה  כדי שיוכל לגבש את השקפת עולמו ולקבל החלטות באופן עצמאי ומושכל ולהשתלב בחברה בכלל.


התכנית:

  • מתייחסת לשפה הערבית כשפת אם, בצורה פונקציונאלית- מודרנית; קרי אמצעי לרכישת ידע, תוך גילוי עניין בתרבות ובמורשת הן כאמצעי והן כמטרה.
  • מדגישה בשלבים הראשונים (כיתות א'-ב') את חשיבות הלמידה לצורך קריאה, ואחר כך קריאה לצורך למידה, ומקדישה פרק מדעי לרכישת השפה בכיתה א'.
  • מתייחסת באופן שווה לארבעת תחומי השפה: האזנה, דיבור, קריאה וכתיבה.
  • מתייחסת לטכסטים עיוניים על סוגיהם, בנוסף לטכסטים ספרותיים ומן המורשת לסוגיהם, לפי ארבעת ממדי ההבנה אשר מסתמכות עליהם הבחינות הבינלאומיות: הבנת המשמעות הגלויה, הבנת המשמעות הסמויה, פירוש ומיזוג של רעיונות ומידע והערכת הטכסט.
  • מדגישה את חשיבות הקריאה החופשית, ומקדישה פרק מדעי ושיטתי שמציע קריטריונים לבחירת ספרי קריאה בהתאם לשכבת הגיל.
  • מתעסקת בלשון משלושה היבטים: שימוש בלשון, מודעות לשונית וידע על לשוני.
  • מקדישה פרק עיוני מדעי על סוגי הטכסטים, והידע הלשוני הדרוש לבית הספר היסודי. חומר זה מהווה כלי עזר למורה בתכנון ההוראה שלו בכיתה.
  • מציגה את ההישגים הנדרשים/הסטנדרטים; קרי מה על התלמיד לדעת ולהיות מסוגל לעשות בסוף כל שכבת גיל, בארבעת תחומי השפה ובידע הלשוני.
  • מציעה שיטות להוראה והערכה מגוונות, בהן יכול המורה להיעזר בתכנון העשייה שלו עם התלמידים בכיתה.

 

منهج تعليمي

التربية اللغويّة العربيّة:  لغة، أدب، ثقافة

للمرحلة الابتدائيّة (الصفوف: الأوّل_ السادس)

المربّيات والمربين الأعزّاء،

يسرّ نا أن نقدّم لكم المنهج الجديد لتعليم التربية اللغوية في المدارس الابتدائيّة.

ينظر المنهج إلى اللغة العربيّة كلغة أمّ، نظرة وظيفيّة معاصرة باعتبارها وسيلة يكتسب بواسطتها التلميذ المعارف والمعلومات، مع الاهتمام بالأدب والتراث باعتبارهما وسيلة وغاية. ويهدف بالأساس إلى تنمية إنسان معتزّ بلغته العربيّة وبانتمائه، قادر على استعمال اللغة الشفويّة والمكتوبة بشكل سليم، ليتمكّن من التفاعل والاندماج في جوانب الحياة المختلفة.

نرجو الاطلاع عل المنهج، وإرسال ملاحظاتكم، و/أو اقتراحاتكم لـِ :

السيدة روضة كريني

مركّزة العلوم الإنسانيّة ومفتشة اللغة العربيّة

مركز تخطيط وتطوير المناهج التعليمية

تل.6477443-04  فاكس: 6477438-04

raudaka@education.gov.il

 ملف المنهج

 

 
 
    تاريخ التعديل الأخير:  13/10/2013  

עדכוני rss