education - חינוך תנ''ך בחינוך הממלכתי האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
 
הודעות משרד המפמ"ר
 
 

 

 

14.4.15

 

קל"ן - קטע לניתוח

שאלות קל"ן הן שאלות לניתוח ברמת הבנת הנקרא וידע בסיסי. שאלות אלה דומות לסעיפי א' הנשאלים בפרקים האחרים של הבחינה וכן לשאלות הנשאלות בקש"ן על פרק שלא נלמד. 

 

בשאלות אלה התלמיד יביא לידי ביטוי את הבנתו הבסיסית את הפרק הן בפרטיו השונים והן בהקשריו, וכן את הבנתו ברמת התוכן את השיח הקיים בין הפרק ובין כתובים מקראיים נוספים.

 

להלן דוגמה לשאלות קל"ן (בשאלוני בחינות הבגרות יישאלו רק 4 שאלות):

 

קרא עזרא א' 1 - 7

  1. קרא פסוק 1.
    הסבר לשם מה נזכר ירמיהו בפסוק זה.

  2. בבל היא שהחריבה את ממלכת יהודה והגלתה את תושביה. מדוע כורש מלך פרס הוא המתיר ליהודאים לחזור לארצם?

  3. קרא פסוקים 2 – 4.
    האם ההיתר של כורש כולל את הקמתה מחדש של ממלכת יהודה? נמק תשובתך.

  4. באיזו שנה התרחש האירוע המתואר בפסוקים אלה?

  5. האם הצהרת כורש היא הצהרה המחייבת את גולי בבל לשוב ליהודה? נמק את תשובתך.

  6. לפי המסופר בפסוקים שלפניך, איזו מחווה נוספת, מעבר להיתר לשוב, נקט כורש כלפי היהודים?

  7. קרא פסוק 7 "ויתנם בית אלהיו".
    בית אלהיו של מי? הסבר את הביטוי כולו בהקשרו בפסוק.

  8. קרא עזרא ד' 1 – 5 וחגי א' 3 - 6. ציין שני קשיים בהם נתקלו שבי ציון בבואם ארצה.

 

מורים יקרים, אין צורך "להכין" תלמידים בשנות הלימוד לא לקל"ן ולא לקש"ן. כל פרק בתכנית הלימודים הוא קש"ן עבור התלמיד עם קריאתו הראשונה – ולכן התמודדות עם הבנת נקרא, עם שפתו של התנ"ך, עם דרכי עיצובו הייחודיות כמו גם מגמותיו ומורכבותו, הם חלק מהלימוד השוטף.

 

כפי שראיתם לעיל, שאלות הקל"ן הן שאלות של ידע בסיסי והבנת נקרא של הכתובים הנלמדים בלאו הכי – וודאי אין כל צורך ב"הכנה" מיוחדת של התלמידים לקראת שאלות מסוג זה.

 

 
 
 
 

 

14.4.15

 

ברכות ואיחולי הצלחה לתלמיד דורון קדוש מאורט מעלות, שעלה לשלב חידון התנ"ך העולמי

דורון קדוש, תלמיד מאורט מעלות, העפיל לשלב חידון התנ"ך העולמי.

החידון ישודר בשידור חי בטלויזיה, בערוץ 1, ביום העצמאות, 23.4.15 החל מהשעה 11:00.

 

 

 

24.3.15

 

פרק חמישי בחינת הבגרות בתנ"ך מועד קיץ תשע"ה

מורים יקרים,

הפרק החמישי בבחינת הבגרות 2 יח"ל בתנ"ך במועד קיץ תשע"ה יהיה קל"ן - קטע לניתוח ולהבנה.

יישאלו 4 שאלות, שאלה ראשונה היא שאלת חובה, ומתוך 3 השאלות הנותרות - התלמיד יענה על 2.

דוגמה לשאלות קל"ן ניתן לראות בבחינת הבגרות במועד חורף תשע"ה.

 

 

 

 

2.3.15

 

חמישים שנה לפטירתו של מרטין בובר

השנה ימלאו 50 שנה לפטירתו של מרטין בובר, מחנך ישראלי-יהודי, חוקר ופילוסוף, שנולד בשנת 1878 ונפטר ב-1965. בין מפעליו המרכזיים נמנים איסוף וסיפור מחדש של מעשיות חסידיות, תרגום התנ"ך לשפה הגרמנית ופיתוח משנתו החינוכית. בובר המחנך ואיש הדיאלוג שאף לפיתוח של חברה הדוגלת בערכי חירות, שוויון, אחווה, צדק ודמוקרטיה. הוא ראה במחנכים ציר מרכזי בתהליך: "ההוראה אינה מחנכת, אבל המורה מחנך, בדיבורו ובשתיקתו, בשעות הלימודים ובהפסקות, בשיחה ארעית, בעצם הווייתו".

 כנס ללימוד משנתו של בובר


האקדמיה למדעים, בשיתוף ההתאגדות לחינוך מבוגרים בישראל, תקיים כנס בן שלושה ימים שיעסוק בזיקה של משנתו של בובר לסוגיות  בתחומי התנ"ך, החסידות, החינוך ולמידת מבוגרים, הציונות ועוד. הכנס יתקיים במכון ון-ליר בירושלים בימים שני עד רביעי, כ"ח-ל' בסיוון תשע"ה, 15 - 17 ביוני 2015, ויתארחו בו מומחים מהארץ  ומחו"ל.

 
 
 
 

 

27.1.15

 

המלצה לספר חדש - עומדות על הסף, שייכות וזרות במגילות רות ואסתר, מאת אורית אבנרי

קריאה כפולה בשתי המגילות מציעה אפשרויות שונות להתמודד עם זרות אתנית ומגדרית ומצביעה על תהליכי השתייכות שבעזרתם יכול ה"אחר" להיקלט בחברת הרוב. כך הופכות מגילות רות ואסתר לרלוונטיות מתמיד לחיים בישראל של המאה העשרים ואחת.

 

 

21.12.14

 

פרס ון ליר לעבודות גמר מצטיינות

מורים יקרים,
מצורף לעיונכם  הקול הקורא לפרס ון ליר לעבודות גמר מצטיינות בתחום מדעי הרוח.
השנה יחולקו 4 פרסים ע"ס 3000 ש"ח לכל אחד.
אתם מוזמנים לעודד את תלמידכם להגיש את עבודותיהם לתחרות.

הגשת מועמדות לפרס ון ליר

 

 

15.12.14

 

ביטול חוג תנ"ך בכנסת

מורים יקרים,

בעקבות פיזור הכנסת ולקראת הבחירות, בוטל חוג תנ"ך בכנסת השנה. נקווה להמשך הפעילות בשנה הבאה.

 

 

 

4.12.14

 

הכרה למצטייני חידוני התנ"ך בציון בגרות בתנ"ך

 

חידוני התנ"ך הם ביטוי תרבותי חברתי שמטרתם לעודד את התלמידים להכיר במרכזיותו של התנ"ך בתרבות היהודית ישראלית.
לשם כך אנו נדרשים ליצור תנאים המעודדים את התלמידים לקחת חלק פעיל ובאמצעות השתתפותם בחידונים לחזק את הזיקה לתנ"ך כערך. תלמיד הבוחר בכך משקיע זמן רב בשינון ולמידה המאפשר לו להכיר את התנ"ך על בוריו ולהתחבר לערכים הגלומים בו.

התלמידים שיזכו בארבעת המקומות הראשונים בחידון המחוזי בממלכתי הישגם יהווה חלופת הערכה עבורם, והם יקבלו ב 30%  מתכנית הלימודים המוערכת בהערכה חלופית ציון של 100.

 

למסמך

 

 

 

 

 

 

30.11.14

 

מועד בחינת ההדמייה הארצית לנבחנים בבחינה המתוקשבת

 

מועד ההדמייה הארצית לבחינה המתוקשבת בתנ"ך נקבע ליום ה', י"א אייר תשע"ה, 30.4.15 בשעה 09:00 בבוקר.

 

 

 

 

20.11.14

 

בחינת הבגרות לעולים בקיץ תשע"ה ובחורף תשע"ו

 

בבחינת הבגרות לעולים בקיץ תשע"ה ובחורף תשע"ו נושא החובה יהיה "מהתנחלות לשופטים ולמלוכה" ולא יישאלו שאלות מהנושא "גאולה ותקומה".

על העולים להכיר חמישה תאריכי יסוד בהיסטוריה של תקופת המקרא:

הפילוג (928 לפנה"ס), חורבן ישראל (721/2 לפנה"ס), גלות יהויכין (597 לפנה"ס), חורבן יהודה (586 לפנה"ס), הצהרת כורש (538/7 לפנה"ס).

כמו כן על העולים להכיר אתנחתא וסוף פסוק.

 

 

 

 

2.11.14

מיזם 929, פרק יומי בתנ"ך – יוצא לדרך!

 

 

929 הוא מיזם חברתי-ישראלי חדש לייסוד שיטה קבועה ואחידה לקריאת תנ"ך. כל יום ייוחד לפרק אחד בתנ"ך, לפי הסדר – 5 פרקים בשבוע, 20 פרקים בחודש, קריאת 929 פרקי התנ"ך במשך שלוש שנים ותשעה חודשים, עד לסיום מחזור קריאה שלם.

זו הליכה בשביל התנ"ך יחד ולחוד. הליכה אישית של כל קורא שמתחבר אל התנ"ך בדרכו שלו, ולצִדו הולכים עוד רבים שלומדים כל אחת ואחד בדרכם שלהם: האזנה לפרק או לימוד פרשנות, בחברותא או לבד, ברכבת או בפאב, בישראל או בתפוצות, באפליקציה או עם תנ"ך ביד. סגנונות רבים, אך נוף זהה וקצב אחיד.
המיזם הוא הזדמנות ליצור קהילה לומדת, שבחלקה האחד תהיה וירטואלית ותתקיים באפליקציה ייחודית, ברשת וברשתות החברתיות, ובחלקה האחר תהיה ממשית ותתבטא במפגשי פנים אל פנים, בסיורי שטח ובאירועי שיא.

איפה נפגוש את המיזם?

אתר ואפליקציה ללימוד ולקריאת הפרק היומי: באתר ובאפליקציה כל אחד יוכל למצוא את הפרק היומי וכלים המנגישים את הטקסט תקציר, האזנה לפרק, פרטי תוכן מגוונים, סרטוני וידאו ועוד.

שיח ברשתות החברתיות: נבחרת הכותבים של 929, המורכבת מבכירי היוצרים והכותבים בישראל, אוהבי תנ"ך, מורים ואנשי ספר, תעלה בכל יום מגוון של פוסטים המתייחסים לפרק היומי. בכל יום יוכל כל ישראלי לפגוש מגוון תכנים והתייחסויות לפרק היומי, שיחדיו ייצרו פסיפס ישראלי.

מפגשי לימוד ברחבי הארץ ואירועי שיא: נגבש קבוצות לימוד שייפגשו יחד בקהילה וילמדו את הפרק היומי. בנוסף, יופקו אירועי שיא בערים מרכזיות בארץ כדי להנגיש את הטקסט התנ"כי לקהל הלומדים במגוון מסגרות שונות.

מה למורי התנ"ך ול-929?

אנו רואים את מורי התנ"ך כשותפים טבעיים למיזם הן כלומדים, הן ככותבים בנבחרת הכותבים, והן כמנחי קבוצות בתוך קהילותיהם.

כמו כן, אנו מזמינים אותך ליזום בתוך בית הספר פעילויות המשתלבות במיזם 929, ומתאימות לך, לתלמידיך ולקהילת בית הספר. בתקופה הקרובה יתפרסם קול קורא המפרט את הקריטריונים להגשת בקשה לתמיכה ביוזמות בית ספריות.

צוות 929 אף ייזום פרויקטים יצירתיים כלל ארציים עבור תלמידים, כגון תחרות צילומים בהשראת פסוקי המקרא.

המעוניינים בפרטים נוספים מוזמנים לעיין בעלון המצ"ב וליצור קשר עם איימי כץ emmiek@cet.ac.il

 

 

 


 

 

מורים יקרים,

 

מסוף אוקטובר ד"ר רוני מגידוב איננה בתפקיד מפמ"ר תנ"ך.

 

הנכם מוזמנים להיכנס לאתר תנ"ך ממלכתי וכן לפנות למדריכות המחוזיות.

 

לרשותכם צוות מדריכות מפמ"ר:

 

בענייני השתלמויות, עולים חדשים ועבודות גמר נא לפנות  לדפנה ליקבורניק  dafnali@education.gov.il

 

בענייני בחינה מתוקשבת, אישור בוחנים בעל-פה, תפוצת מורים ואתר תנ"ך נא לפנות ליעל רשלבך yaelrs@education.gov.il

 

בענייני יחידות מורחבות וחינוך מיוחד נא לפנות לרחי קדוש rpk@walla.com

בענייני הדרכה ותכניות לימודים נא לפנות לחדוה דנון dhedva222@gmail.com

 

בענייני עבודות חקר נא לפנות לרחלה דרור rehela.dror@gmail.com

 

בנושאים הקשורים ללקויות למידה ומענה פדגוגי לקידום תלמידים נא לפנות לרחלי פריד friedrl@gmail.com

 

בענייני מרב"ד נא לפנות לישי קבלה kabalay9@walla.com

 

 כמו כן ניתן לפנות אל מ"מ מנהלת אגף מורשת גב' צילה מירון אילן  tzilami@education.gov.il

 

 

 

 

12.9.14

 

שינוי קל במבנה בחינת הבגרות ביחידה הרביעית

מבנה בחינת הבגרות ביחידה הרביעית (שאלון  1107, 134) עד היום היה בן שני פרקים. בפרק הראשון היה על הנבחן לענות על שתי שאלות מתוך שלוש, ובפרק השני על שלוש שאלות מתוך חמש.

החל מקיץ תשע"ה בחינת הבגרות ביחידה הרביעית תכלול שמונה שאלות של שני סעיפים. מתוך שמונה השאלות יבחר התלמיד חמש. משקלה של כל שאלה הוא 20 נקודות ומשקלו של כל סעיף איננו קבוע, וישתנה בהתאם לתכניהם ודרישותיהם של הסעיפים.

מבנה הבחינה ביחידה הרביעית מוכר באשר הוא זהה למבנה הבחינה ביחידה החמישית לנבחנים אקסטרניים (שאלון  1108, 135 ). 

 

 


27.8.2014

 

 

מנהלים, רכזים ומורים לתנ"ך יקרים,

על פי הנחיות אגף הבחינות, המורים הבוחנים בבית ספרם תלמידים בעלי התאמת היבחנות בעל פה בבחינות הבגרות, נדרשים להירשם למאגר המומחים של מרכז הבדיקות של משרד החינוך (המרב"ד).

אנו מבקשים ממורי התנ"ך להיכנס בהקדם האפשרי לאתר המומחים ולעדכן שם את פרטיהם האישיים.

הנחיות לעדכון הפרטים מופיעות באתר זה.

גם מרכז התמיכה של המרב"ד עומד לרשותכם בטלפון 03-5300804 בין השעות 08:00 – 18:00 בכל יום במהלך השבוע (א-ה), וכן ביום ששי בין השעות 08:00 – 13:00.

מורים שלא יעדכנו את פרטיהם עלולים שלא להיות מאושרים כבוחנים בעל-פה בבית ספרם,במועד הבגרות הבא או לא לקבל שכר על עבודתם.

 מכתב עדכון פרטים

 

 


14.7.2014

 

כלים לתקשורת במצבי חרום

על רקע אירועי התקופה ומתוך רצון לסייע למורים המעוניינים לשמור על קשר עם תלמידיהם ולהוות דמות משמעותית ותומכת גם במהלך חופשת הקיץ, הוציא אגף א לפיתוח פדגוגי הנחיות לשימוש בכלים מקוונים שעשויים לסייע ביצירת קשר של מורים עם תלמידיהם.

 

ההצעות שפורסמו במסגרת "חינוך מחבר עולמות", מיועדות רק למורים המעוניינים ואינן מהוות הנחייה. השימוש בכלים הוא פשוט ומאפשר תקשורת עם תלמידים צעירים או בוגרים, באמצעות מחשב, טלפון חכם או מחשב לוח (טאבלט).

 

קישור לפוסט:

 

 

 


24.6.2014

 

"נעלה לירושלים" - המסע לירושלים כחלק ממהלך הלמידה

 

 

 

 

18.6.2014

 

שאלות ותשובות על השינויים בתכנית הלימודים

 

 

 

 

11.6.2014

 

פורסם חוזר מפמ"ר תשע"ד 4

 

 

 

7.5.2014

 

הודעת מפמ"ר: דרכי הערכה מגוונות

 

 

30.4.2014

 

פורסם חוזר מפמ"ר תשע"ד/3

 

 

 

 

20.8.2013

 

פורסם חוזר מפמ"ר תשע"ד/1

 

 

 

 

16.6.2013

 

קולות קוראים לתגבור מקצועות הליבה ההומניסטיים

 

 

 

 

12.3.2013

בחינות הבגרות לפי מועדי ההיבחנות

 

 

 

17.2.2013

סמלי שאלון היחידה הרביעית:
 
בסעיף 4 בחוזר מפמ"ר ע"ג 2 סמלי השאלון של בחינת הבגרות ביחידה הרביעית הם 001107, 134.

 

 

 

29.10.2012

חיבורים בין  נושא "שבעים שנה למרד גטו וארשה" לתוכנית הלימודים בתנ"ך בחט"ב

 

 
 
    תאריך עדכון אחרון:  17/04/2015