education - חינוך תנ''ך בחינוך הממלכתי האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
 
הודעות משרד המפמ"ר
 
 
 

 

14.5.15

 

 

תכנית מיוחדת למורים בכירים במקרא

מורים יקרים,

בשנת הלימודים תשע"ו תפתח במכללת לוינסקי לחינוך תכנית מיוחדת למורים בכירים במקרא במסגרת ההתפתחות המקצועית לקבלת דרגות 7-9. מטרת ההשתלמות היא לתת מענה להכרת הטקסט המקראי לעומקו, מזוויות חדשניות ויצירתיות מחד ומאידך נגבש כלים לעיבוד דידקטי של יחידות ההוראה הללו. חווית הלמידה היא אישית וקבוצתית, כמודלינג, שיסייע להטמיע את משמעותה של למידה בדרך זו.
אתם מוזמנים לפתוח את הקובץ  ולהירשם.

הקובץ

 


14.5.2015

 

רישום למאגר המומחים של המרב"ד

על פי הנחיות אגף הבחינות, המורים הבוחנים בבית ספרם תלמידים בעלי התאמת היבחנות בעל פה בבחינות הבגרות, נדרשים להירשם למאגר המומחים של מרכז הבדיקות של משרד החינוך (המרב"ד).

אנו מבקשים ממורי התנ"ך להיכנס בהקדם האפשרי לאתר המומחים ולעדכן שם את פרטיהם האישיים.

הנחיות לעדכון הפרטים מופיעות באתר זה.

גם מרכז התמיכה של המרב"ד עומד לרשותכם בטלפון 03-5300804 בין השעות 08:00 – 18:00 בכל יום במהלך השבוע (א-ה), וכן ביום ששי בין השעות 08:00 – 13:00.

 מכתב עדכון פרטים

 
 
 
 
 

 

12.5.15

 

שילוב תכניות טלוויזיה בהוראת התנ"ך בהדרכת מורים בחינוך היסודי והעל יסודי

מורים יקרים,

בימים אלה פועלים משרד החינוך והמזכירות הפדגוגית יחד עם הטלוויזיה החינוכית, לקידום שיתופי פעולה במטרה לקדם למידה משמעותית.

קישור להצעות לשילוב תכניות הטלוויזיה בהוראת התנ"ך

אנו פונים אליכם המורים, לשלב את התוכניות במהלך ההוראה בכיתות, ולהציע אפשרויות לשילוב תכניות נוספות. הצעותיכם יפורסמו באתר תנ"ך ממלכתי, ויהוו תשתית לפיתוח תכניות טלוויזיה נוספות לשירות ההוראה המשמעותית.

את הצעותיכם יש לשלוח אל yaelrs@gmail.com

 

 

 
 

 

19.4.15

 

שעות ההיבחנות בבחינות הבגרות בתנ"ך מועד קיץ תשע"ה

להלן שעות ההיבחנות:

יחידה שלישית:   11:00 - 12:30 

יחידה רביעית:    13:00 - 14:30

שתי יחידות ע"ח: 13:00 - 15:15  

שאלון חקר: 15:00 - 17:15

שתי יחידות שאלון 1206: 15:00 -  17.45

יחידה חמישית: 18:15 - 19:45 

אנו מאחלים לכל הנבחנים ולמוריהם הצלחה בבחינות!

 

 

 

14.4.15

 

קל"ן - קטע לניתוח

הפרק החמישי בבחינת הבגרות 2 יח"ל בתנ"ך במועד קיץ תשע"ה יהיה קל"ן - קטע לניתוח ולהבנה.

יישאלו 4 שאלות, שאלה ראשונה היא שאלת חובה, ומתוך 3 השאלות הנותרות - התלמיד יענה על 2.

שאלות קל"ן הן שאלות לניתוח ברמת הבנת הנקרא וידע בסיסי. שאלות אלה דומות לסעיפי א' הנשאלים בפרקים האחרים של הבחינה וכן לשאלות הנשאלות בקש"ן על פרק שלא נלמד. 

 

בשאלות אלה התלמיד יביא לידי ביטוי את הבנתו הבסיסית את הפרק הן בפרטיו השונים והן בהקשריו, וכן את הבנתו ברמת התוכן את השיח הקיים בין הפרק ובין כתובים מקראיים נוספים.

 

להלן דוגמה לשאלות קל"ן (בשאלוני בחינות הבגרות יישאלו רק 4 שאלות):

 

קרא עזרא א' 1 - 7

  1. קרא פסוק 1.
    הסבר לשם מה נזכר ירמיהו בפסוק זה.

  2. בבל היא שהחריבה את ממלכת יהודה והגלתה את תושביה. מדוע כורש מלך פרס הוא המתיר ליהודאים לחזור לארצם?

  3. קרא פסוקים 2 – 4.
    האם ההיתר של כורש כולל את הקמתה מחדש של ממלכת יהודה? נמק תשובתך.

  4. באיזו שנה התרחש האירוע המתואר בפסוקים אלה?

  5. האם הצהרת כורש היא הצהרה המחייבת את גולי בבל לשוב ליהודה? נמק את תשובתך.

  6. לפי המסופר בפסוקים שלפניך, איזו מחווה נוספת, מעבר להיתר לשוב, נקט כורש כלפי היהודים?

  7. קרא פסוק 7 "ויתנם בית אלהיו".
    בית אלהיו של מי? הסבר את הביטוי כולו בהקשרו בפסוק.

  8. קרא עזרא ד' 1 – 5 וחגי א' 3 - 6. ציין שני קשיים בהם נתקלו שבי ציון בבואם ארצה.

 

אין צורך "להכין" תלמידים בשנות הלימוד לא לקל"ן ולא לקש"ן. כל פרק בתכנית הלימודים הוא קש"ן עבור התלמיד עם קריאתו הראשונה – ולכן התמודדות עם הבנת נקרא, עם שפתו של התנ"ך, עם דרכי עיצובו הייחודיות כמו גם מגמותיו ומורכבותו, הם חלק מהלימוד השוטף.

דוגמה לשאלות קל"ן ניתן לראות בבחינת הבגרות במועד חורף תשע"ה.

 

 

 

 

2.3.15

 

חמישים שנה לפטירתו של מרטין בובר

השנה ימלאו 50 שנה לפטירתו של מרטין בובר, מחנך ישראלי-יהודי, חוקר ופילוסוף, שנולד בשנת 1878 ונפטר ב-1965. בין מפעליו המרכזיים נמנים איסוף וסיפור מחדש של מעשיות חסידיות, תרגום התנ"ך לשפה הגרמנית ופיתוח משנתו החינוכית. בובר המחנך ואיש הדיאלוג שאף לפיתוח של חברה הדוגלת בערכי חירות, שוויון, אחווה, צדק ודמוקרטיה. הוא ראה במחנכים ציר מרכזי בתהליך: "ההוראה אינה מחנכת, אבל המורה מחנך, בדיבורו ובשתיקתו, בשעות הלימודים ובהפסקות, בשיחה ארעית, בעצם הווייתו".

 כנס ללימוד משנתו של בובר

האקדמיה למדעים, בשיתוף ההתאגדות לחינוך מבוגרים בישראל, תקיים כנס בן שלושה ימים שיעסוק בזיקה של משנתו של בובר לסוגיות  בתחומי התנ"ך, החסידות, החינוך ולמידת מבוגרים, הציונות ועוד. הכנס יתקיים במכון ון-ליר בירושלים בימים שני עד רביעי, כ"ח-ל' בסיוון תשע"ה, 15 - 17 ביוני 2015, ויתארחו בו מומחים מהארץ  ומחו"ל.

 
 
 

 

27.1.15

 

המלצה לספר חדש

המלצה לספר חדש - עומדות על הסף, שייכות וזרות במגילות רות ואסתר, מאת אורית אבנרי

קריאה כפולה בשתי המגילות מציעה אפשרויות שונות להתמודד עם זרות אתנית ומגדרית ומצביעה על תהליכי השתייכות שבעזרתם יכול ה"אחר" להיקלט בחברת הרוב. כך הופכות מגילות רות ואסתר לרלוונטיות מתמיד לחיים בישראל של המאה העשרים ואחת.

 

 

 

21.12.14

 

פרס ון ליר לעבודות גמר מצטיינות

מורים יקרים,
מצורף לעיונכם  הקול הקורא לפרס ון ליר לעבודות גמר מצטיינות בתחום מדעי הרוח.
השנה יחולקו 4 פרסים ע"ס 3000 ש"ח לכל אחד.
אתם מוזמנים לעודד את תלמידכם להגיש את עבודותיהם לתחרות.

הגשת מועמדות לפרס ון ליר

 

 

 

4.12.14

 

הכרה למצטייני חידוני התנ"ך בציון בגרות בתנ"ך

חידוני התנ"ך הם ביטוי תרבותי חברתי שמטרתם לעודד את התלמידים להכיר במרכזיותו של התנ"ך בתרבות היהודית ישראלית.
לשם כך אנו נדרשים ליצור תנאים המעודדים את התלמידים לקחת חלק פעיל ובאמצעות השתתפותם בחידונים לחזק את הזיקה לתנ"ך כערך. תלמיד הבוחר בכך משקיע זמן רב בשינון ולמידה המאפשר לו להכיר את התנ"ך על בוריו ולהתחבר לערכים הגלומים בו.

התלמידים שיזכו בארבעת המקומות הראשונים בחידון המחוזי בממלכתי הישגם יהווה חלופת הערכה עבורם, והם יקבלו ב 30%  מתכנית הלימודים המוערכת בהערכה חלופית ציון של 100.

 

למסמך

 

 

20.11.14

 

בחינת הבגרות לעולים בקיץ תשע"ה ובחורף תשע"ו

 

בבחינת הבגרות לעולים בקיץ תשע"ה ובחורף תשע"ו נושא החובה יהיה "מהתנחלות לשופטים ולמלוכה" ולא יישאלו שאלות מהנושא "גאולה ותקומה".

על העולים להכיר חמישה תאריכי יסוד בהיסטוריה של תקופת המקרא:

הפילוג (928 לפנה"ס), חורבן ישראל (721/2 לפנה"ס), גלות יהויכין (597 לפנה"ס), חורבן יהודה (586 לפנה"ס), הצהרת כורש (538/7 לפנה"ס).

כמו כן על העולים להכיר אתנחתא וסוף פסוק.

 

 

 

 

12.9.14

 

שינוי קל במבנה בחינת הבגרות ביחידה הרביעית

מבנה בחינת הבגרות ביחידה הרביעית (שאלון  1107, 134) עד היום היה בן שני פרקים. בפרק הראשון היה על הנבחן לענות על שתי שאלות מתוך שלוש, ובפרק השני על שלוש שאלות מתוך חמש.

החל מקיץ תשע"ה בחינת הבגרות ביחידה הרביעית תכלול שמונה שאלות של שני סעיפים. מתוך שמונה השאלות יבחר התלמיד חמש. משקלה של כל שאלה הוא 20 נקודות ומשקלו של כל סעיף איננו קבוע, וישתנה בהתאם לתכניהם ודרישותיהם של הסעיפים.

מבנה הבחינה ביחידה הרביעית מוכר באשר הוא זהה למבנה הבחינה ביחידה החמישית לנבחנים אקסטרניים (שאלון  1108, 135 ). 

 

 


14.7.2014

 

כלים לתקשורת במצבי חרום

 

על רקע אירועי התקופה ומתוך רצון לסייע למורים המעוניינים לשמור על קשר עם תלמידיהם ולהוות דמות משמעותית ותומכת גם במהלך חופשת הקיץ, הוציא אגף א לפיתוח פדגוגי הנחיות לשימוש בכלים מקוונים שעשויים לסייע ביצירת קשר של מורים עם תלמידיהם.

 

ההצעות שפורסמו במסגרת "חינוך מחבר עולמות", מיועדות רק למורים המעוניינים ואינן מהוות הנחייה. השימוש בכלים הוא פשוט ומאפשר תקשורת עם תלמידים צעירים או בוגרים, באמצעות מחשב, טלפון חכם או מחשב לוח (טאבלט).

 

קישור לפוסט

 

 

 


24.6.2014

 

"נעלה לירושלים" - המסע לירושלים כחלק ממהלך הלמידה

 

 

 

 

18.6.2014

 

שאלות ותשובות על השינויים בתכנית הלימודים

 

 

 

 

11.6.2014

 

חוזר מפמ"ר תשע"ד 4

 

 

 

7.5.2014

 

הודעת מפמ"ר: דרכי הערכה מגוונות

 

 

30.4.2014

 

חוזר מפמ"ר תשע"ד/3

 

 

 

 

20.8.2013

 

חוזר מפמ"ר תשע"ד/1

 

 

 

 

12.3.2013

בחינות הבגרות לפי מועדי ההיבחנות

 

 

29.10.2012

חיבורים בין  נושא "שבעים שנה למרד גטו וארשה" לתוכנית הלימודים בתנ"ך בחט"ב

 

 
 
    תאריך עדכון אחרון:  19/05/2015