education - חינוך תנ''ך בחינוך הממלכתי האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
 
הודעות משרד המפמ"ר
 
 

 

 

 

2.3.15

 

חמישים שנה לפטירתו של מרטין בובר

השנה ימלאו 50 שנה לפטירתו של מרטין בובר, מחנך ישראלי-יהודי, חוקר ופילוסוף, שנולד בשנת 1878 ונפטר ב-1965. בין מפעליו המרכזיים נמנים איסוף וסיפור מחדש של מעשיות חסידיות, תרגום התנ"ך לשפה הגרמנית ופיתוח משנתו החינוכית. בובר המחנך ואיש הדיאלוג שאף לפיתוח של חברה הדוגלת בערכי חירות, שוויון, אחווה, צדק ודמוקרטיה. הוא ראה במחנכים ציר מרכזי בתהליך: "ההוראה אינה מחנכת, אבל המורה מחנך, בדיבורו ובשתיקתו, בשעות הלימודים ובהפסקות, בשיחה ארעית, בעצם הווייתו".

 כנס ללימוד משנתו של בובר


האקדמיה למדעים, בשיתוף ההתאגדות לחינוך מבוגרים בישראל, תקיים כנס בן שלושה ימים שיעסוק בזיקה של משנתו של בובר לסוגיות  בתחומי התנ"ך, החסידות, החינוך ולמידת מבוגרים, הציונות ועוד. הכנס יתקיים במכון ון-ליר בירושלים בימים שני עד רביעי, כ"ח-ל' בסיוון תשע"ה, 15 - 17 ביוני 2015, ויתארחו בו מומחים מהארץ  ומחו"ל.

 
 

 

1.3.15


הזמנה לכנס "מאחורי הקלעים השקופים של וויקיפדיה"

הנכם מוזמנים לכנס מיוחד במינו  "מאחורי הקלעים השקופים של וויקיפדיה" מפגש בעל "ערך" למורים פורצי דרך.
הכנס מיועד לכל מי שמעוניין להיחשף לכוחה של חכמת ההמונים, ללמידה שיתופית ולהכרת האפשרויות הגלומות בלמידה באמצעות הערכה ופיתוח של ערכים ומושגים. 

הכנס יתקיים ביום ראשון , כ"ד באדר תשע"ה, 15 במרץ 2015 בשעות 19:00-15:30 בקריית האוניברסיטה הפתוחה ברעננה.


הירשמו לכנס בקישורית המצורפת

 
 

 

28.1.15

 

עדכון תאריך חידון התנ"ך הארצי לנוער

חידון התנ"ך הארצי לנוער יתקיים ביום שלישי, ד' ניסן התשע"ה, 24.3.2015.

פרטים אודות שבוע התנ"ך

 
 

 

27.1.15

 

המלצה לספר חדש - עומדות על הסף, שייכות וזרות במגילות רות ואסתר, מאת אורית אבנרי

קריאה כפולה בשתי המגילות מציעה אפשרויות שונות להתמודד עם זרות אתנית ומגדרית ומצביעה על תהליכי השתייכות שבעזרתם יכול ה"אחר" להיקלט בחברת הרוב. כך הופכות מגילות רות ואסתר לרלוונטיות מתמיד לחיים בישראל של המאה העשרים ואחת.

 

 

 

 27.1.15                                          

 

מורים יקרים,

החל מתאריך 1.2.2015 ישלחו אישורי סיום השתלמויות באמצעות "יונת דואר".  
 פרטים בקישור המצ"ב -EducationCMS/Units/Manbas/YonatDoar/YonatDoar.htm

למוקד התמיכה בנושא סיסמאות ליונת דואר, ניתן לפנות 03-9298888

 

 

 

14.1.15

 

השתלמות בנושא שנת שמיטה - "שנת השבע"

היא מגיעה פעם בשבע שנים ופוגשת אותנו בתחומי הדעת השונים: כלכלה, חברה, חקלאות, מקורות, אקולוגיה, גאוגרפיה, מדע ויהדות – איפה שמיטה פוגשת אותך ואת תלמידיך? מה הרלוונטיות שלה לחיים בישראל כיום? אילו מסרים חברתיים וכלכליים היא מגישה לנו? – כל אלו ועוד בהשתלמות שנת השבע.

לפרטים ולצפייה בתכנית ההשתלמות

 
 
 

 

4.1.15

 

שבוע התנ"ך וחידון התנ"ך הארצי לנוער - עדכון תאריכים

שבוע התנ"ך המתקיים זו השנה השנייה, ייערך בין התאריכים ז' - יב אייר תשע"ה, 26.4.15- 1.5.15. בתי הספר מוזמנים לקיים את שבוע התנ"ך, שבמהלכו יתוגברו לימודי התנ"ך במגמה לקרב את התלמידים לספר הספרים ולהעמיק את הקשר שלהם לעם ישראל, לארץ ישראל ולמורשת ישראל. יעדי הפעילויות הבית ספריות במסגרת שבוע התנ"ך:

  • עיסוק בתנ"ך במגוון דרכים ייחודיות, חווייתיות ויצירתיות בשיתוף מורים, הורים, תלמידים ואורחים מהקהילה
  • עידוד לימוד התנ"ך
  • עריכת חידוני תנ"ך בית-ספריים
  • השתתפות בחידון תנ"ך מחוזי.

שבוע התנ"ך וחידון התנ"ך הארצי לנוער

 

לפרטים נוספים אפשר לפנות אל מר איציק בן אבי, הממונה על תכניות חינוכיות ופרויקטים ומרכז חידוני התנ"ך, מינהל החברה והנוער,

050-6283440,  itzikbe@education.gov.il

 

 

 

 

21.12.14

 

פרס ון ליר לעבודות גמר מצטיינות

מורים יקרים,
מצורף לעיונכם  הקול הקורא לפרס ון ליר לעבודות גמר מצטיינות בתחום מדעי הרוח.
השנה יחולקו 4 פרסים ע"ס 3000 ש"ח לכל אחד.
אתם מוזמנים לעודד את תלמידכם להגיש את עבודותיהם לתחרות.

הגשת מועמדות לפרס ון ליר

 

 

 

15.12.14

 

ביטול חוג תנ"ך בכנסת

מורים יקרים,

בעקבות פיזור הכנסת ולקראת הבחירות, בוטל חוג תנ"ך בכנסת השנה. נקווה להמשך הפעילות בשנה הבאה.

 

 

 

4.12.14

 

הכרה למצטייני חידוני התנ"ך בציון בגרות בתנ"ך

 

חידוני התנ"ך הם ביטוי תרבותי חברתי שמטרתם לעודד את התלמידים להכיר במרכזיותו של התנ"ך בתרבות היהודית ישראלית.
לשם כך אנו נדרשים ליצור תנאים המעודדים את התלמידים לקחת חלק פעיל ובאמצעות השתתפותם בחידונים לחזק את הזיקה לתנ"ך כערך. תלמיד הבוחר בכך משקיע זמן רב בשינון ולמידה המאפשר לו להכיר את התנ"ך על בוריו ולהתחבר לערכים הגלומים בו.

התלמידים שיזכו בארבעת המקומות הראשונים בחידון המחוזי בממלכתי הישגם יהווה חלופת הערכה עבורם, והם יקבלו ב 30%  מתכנית הלימודים המוערכת בהערכה חלופית ציון של 100.

 

למסמך

 

 

 

 

 

 

30.11.14

 

מועד בחינת ההדמייה הארצית לנבחנים בבחינה המתוקשבת

 

מועד ההדמייה הארצית לבחינה המתוקשבת בתנ"ך נקבע ליום ה', י"א אייר תשע"ה, 30.4.15 בשעה 09:00 בבוקר.

 

 

 

 

30.11.14

 

קל"ן - קטע לניתוח


שאלות קל"ן הן שאלות לניתוח ברמת הבנת הנקרא וידע בסיסי. שאלות אלה דומות לסעיפי א' הנשאלים בפרקים האחרים של הבחינה וכן לשאלות הנשאלות בקש"ן על פרק שלא נלמד.


 בשאלות אלה התלמיד יביא לידי ביטוי את הבנתו הבסיסית את הפרק הן בפרטיו השונים והן בהקשריו, וכן את הבנתו ברמת התוכן את השיח הקיים בין הפרק ובין כתובים מקראיים נוספים.


להלן דוגמה לשאלות קל"ן (בשאלוני בחינות הבגרות יישאלו רק 4 שאלות):


 קרא עזרא א' 1 - 7
א. קרא פסוק 1. הסבר לשם מה נזכר ירמיהו בפסוק זה.
ב. בבל היא שהחריבה את ממלכת יהודה והגלתה את תושביה. מדוע כורש מלך פרס הוא המתיר ליהודאים לחזור לארצם?
ג. קרא פסוקים 2 – 4. האם ההיתר של כורש כולל את הקמתה מחדש של ממלכת יהודה? נמק תשובתך.
ד. באיזו שנה התרחש האירוע המתואר בפסוקים אלה?
ה. האם הצהרת כורש היא הצהרה המחייבת את גולי בבל לשוב ליהודה? נמק את תשובתך.
ו. לפי המסופר בפסוקים שלפניך, איזו מחווה נוספת, מעבר להיתר לשוב, נקט כורש כלפי היהודים?
ז. קרא פסוק 7 "ויתנם בית אלהיו". בית אלהיו של מי? הסבר את הביטוי כולו בהקשרו בפסוק.
ח. קרא עזרא ד' 1 – 5 וחגי א' 3 - 6. ציין שני קשיים בהם נתקלו שבי ציון בבואם ארצה.


 אין צורך "להכין" תלמידים בשנות הלימוד לא לקל"ן ולא לקש"ן. כל פרק בתכנית הלימודים הוא קש"ן עבור התלמיד עם קריאתו הראשונה – ולכן התמודדות עם הבנת נקרא, עם שפתו של התנ"ך, עם דרכי עיצובו הייחודיות כמו גם מגמותיו ומורכבותו, הם חלק מהלימוד השוטף.


 אנו ממליצים לקיים ישיבות מורים עם כל מורי התנ"ך בבתי הספר השש שנתיים, ולהתייחס אל הכלים שתכנית הלימודים מבקשת להקנות בחט"ב (ראו הצעה למבחן מיומנויות וכן לימוד מיומנויות בחט"ב,  בקטגוריה 'מאמרים דידקטיים' ושם בכיתות ז' ח' ט' וי').
 

 

 

 

20.11.14

 

בחינת הבגרות לעולים בקיץ תשע"ה ובחורף תשע"ו

 

בבחינת הבגרות לעולים בקיץ תשע"ה ובחורף תשע"ו נושא החובה יהיה "מהתנחלות לשופטים ולמלוכה" ולא יישאלו שאלות מהנושא "גאולה ותקומה".

על העולים להכיר חמישה תאריכי יסוד בהיסטוריה של תקופת המקרא:

הפילוג (928 לפנה"ס), חורבן ישראל (721/2 לפנה"ס), גלות יהויכין (597 לפנה"ס), חורבן יהודה (586 לפנה"ס), הצהרת כורש (538/7 לפנה"ס).

כמו כן על העולים להכיר אתנחתא וסוף פסוק.

 

 

 

 

2.11.14

מיזם 929, פרק יומי בתנ"ך – יוצא לדרך!

 

 

929 הוא מיזם חברתי-ישראלי חדש לייסוד שיטה קבועה ואחידה לקריאת תנ"ך. כל יום ייוחד לפרק אחד בתנ"ך, לפי הסדר – 5 פרקים בשבוע, 20 פרקים בחודש, קריאת 929 פרקי התנ"ך במשך שלוש שנים ותשעה חודשים, עד לסיום מחזור קריאה שלם.

זו הליכה בשביל התנ"ך יחד ולחוד. הליכה אישית של כל קורא שמתחבר אל התנ"ך בדרכו שלו, ולצִדו הולכים עוד רבים שלומדים כל אחת ואחד בדרכם שלהם: האזנה לפרק או לימוד פרשנות, בחברותא או לבד, ברכבת או בפאב, בישראל או בתפוצות, באפליקציה או עם תנ"ך ביד. סגנונות רבים, אך נוף זהה וקצב אחיד.
המיזם הוא הזדמנות ליצור קהילה לומדת, שבחלקה האחד תהיה וירטואלית ותתקיים באפליקציה ייחודית, ברשת וברשתות החברתיות, ובחלקה האחר תהיה ממשית ותתבטא במפגשי פנים אל פנים, בסיורי שטח ובאירועי שיא.

איפה נפגוש את המיזם?

אתר ואפליקציה ללימוד ולקריאת הפרק היומי: באתר ובאפליקציה כל אחד יוכל למצוא את הפרק היומי וכלים המנגישים את הטקסט תקציר, האזנה לפרק, פרטי תוכן מגוונים, סרטוני וידאו ועוד.

שיח ברשתות החברתיות: נבחרת הכותבים של 929, המורכבת מבכירי היוצרים והכותבים בישראל, אוהבי תנ"ך, מורים ואנשי ספר, תעלה בכל יום מגוון של פוסטים המתייחסים לפרק היומי. בכל יום יוכל כל ישראלי לפגוש מגוון תכנים והתייחסויות לפרק היומי, שיחדיו ייצרו פסיפס ישראלי.

מפגשי לימוד ברחבי הארץ ואירועי שיא: נגבש קבוצות לימוד שייפגשו יחד בקהילה וילמדו את הפרק היומי. בנוסף, יופקו אירועי שיא בערים מרכזיות בארץ כדי להנגיש את הטקסט התנ"כי לקהל הלומדים במגוון מסגרות שונות.

מה למורי התנ"ך ול-929?

אנו רואים את מורי התנ"ך כשותפים טבעיים למיזם הן כלומדים, הן ככותבים בנבחרת הכותבים, והן כמנחי קבוצות בתוך קהילותיהם.

כמו כן, אנו מזמינים אותך ליזום בתוך בית הספר פעילויות המשתלבות במיזם 929, ומתאימות לך, לתלמידיך ולקהילת בית הספר. בתקופה הקרובה יתפרסם קול קורא המפרט את הקריטריונים להגשת בקשה לתמיכה ביוזמות בית ספריות.

צוות 929 אף ייזום פרויקטים יצירתיים כלל ארציים עבור תלמידים, כגון תחרות צילומים בהשראת פסוקי המקרא.

המעוניינים בפרטים נוספים מוזמנים לעיין בעלון המצ"ב וליצור קשר עם איימי כץ emmiek@cet.ac.il

 

 

 


 

 

מורים יקרים,

 

מסוף אוקטובר ד"ר רוני מגידוב איננה בתפקיד מפמ"ר תנ"ך.

 

הנכם מוזמנים להיכנס לאתר תנ"ך ממלכתי וכן לפנות למדריכות המחוזיות.

 

לרשותכם צוות מדריכות מפמ"ר:

 

בענייני השתלמויות, עולים חדשים ועבודות גמר נא לפנות  לדפנה ליקבורניק  dafnali@education.gov.il

 

בענייני בחינה מתוקשבת, אישור בוחנים בעל-פה, תפוצת מורים ואתר תנ"ך נא לפנות ליעל רשלבך yaelrs@education.gov.il

 

בענייני יחידות מורחבות וחינוך מיוחד נא לפנות לרחי קדוש rpk@walla.com

בענייני הדרכה ותכניות לימודים נא לפנות לחדוה דנון dhedva222@gmail.com

 

בענייני עבודות חקר נא לפנות לרחלה דרור rehela.dror@gmail.com

 

בנושאים הקשורים ללקויות למידה ומענה פדגוגי לקידום תלמידים נא לפנות לרחלי פריד friedrl@gmail.com

 

בענייני מרב"ד נא לפנות לישי קבלה kabalay9@walla.com

 

 כמו כן ניתן לפנות אל מ"מ מנהלת אגף מורשת גב' צילה מירון אילן  tzilami@education.gov.il

 

 

 

 

25.10.14

 

חידון התנ"ך תשע"ה

חידון התנ"ך העולמי כבר "תפס" מקום של קבע בלוח השידורים של יום העצמאות. הדרך לחידון העולמי תשע"ה מתחילה!

שלבי החידון יתקיימו כמדי שנה בשנה: החידון הבית ספרי, החידון המחוזי, החידון הארצי והחידון העולמי.כמו כן יתקיימו שני ימי הכנה לקראת החידון הארצי ובהם ישתתפו החתן/כלה של המחוזות השונים וסגניהם.בחידון הארצי ישתתפו גם השנה רק החתנים/כלות של החידון המחוזי. 

לכל מי שמתחיל ללמוד, נאחל בהצלחה.

חומר הלימוד לחידון ופרטי הקשר של רכזי החידון מופיעים בחוזר מנכ"ל תשע"ה

 ובאתר חידון התנ"ך של מקראנט.

 

 

 

 

12.9.14

 

שינוי קל במבנה בחינת הבגרות ביחידה הרביעית

מבנה בחינת הבגרות ביחידה הרביעית (שאלון  1107, 134) עד היום היה בן שני פרקים. בפרק הראשון היה על הנבחן לענות על שתי שאלות מתוך שלוש, ובפרק השני על שלוש שאלות מתוך חמש.

החל מקיץ תשע"ה בחינת הבגרות ביחידה הרביעית תכלול שמונה שאלות של שני סעיפים. מתוך שמונה השאלות יבחר התלמיד חמש. משקלה של כל שאלה הוא 20 נקודות ומשקלו של כל סעיף איננו קבוע, וישתנה בהתאם לתכניהם ודרישותיהם של הסעיפים.

מבנה הבחינה ביחידה הרביעית מוכר באשר הוא זהה למבנה הבחינה ביחידה החמישית לנבחנים אקסטרניים (שאלון  1108, 135 ). 

 

 


27.8.2014

 

 

מנהלים, רכזים ומורים לתנ"ך יקרים,

על פי הנחיות אגף הבחינות, המורים הבוחנים בבית ספרם תלמידים בעלי התאמת היבחנות בעל פה בבחינות הבגרות, נדרשים להירשם למאגר המומחים של מרכז הבדיקות של משרד החינוך (המרב"ד).

אנו מבקשים ממורי התנ"ך להיכנס בהקדם האפשרי לאתר המומחים ולעדכן שם את פרטיהם האישיים.

הנחיות לעדכון הפרטים מופיעות באתר זה.

גם מרכז התמיכה של המרב"ד עומד לרשותכם בטלפון 03-5300804 בין השעות 08:00 – 18:00 בכל יום במהלך השבוע (א-ה), וכן ביום ששי בין השעות 08:00 – 13:00.

מורים שלא יעדכנו את פרטיהם עלולים שלא להיות מאושרים כבוחנים בעל-פה בבית ספרם,במועד הבגרות הבא או לא לקבל שכר על עבודתם.

 מכתב עדכון פרטים

 


14.7.2014

 

כלים לתקשורת במצבי חרום

על רקע אירועי התקופה ומתוך רצון לסייע למורים המעוניינים לשמור על קשר עם תלמידיהם ולהוות דמות משמעותית ותומכת גם במהלך חופשת הקיץ, הוציא אגף א לפיתוח פדגוגי הנחיות לשימוש בכלים מקוונים שעשויים לסייע ביצירת קשר של מורים עם תלמידיהם.

 

ההצעות שפורסמו במסגרת "חינוך מחבר עולמות", מיועדות רק למורים המעוניינים ואינן מהוות הנחייה. השימוש בכלים הוא פשוט ומאפשר תקשורת עם תלמידים צעירים או בוגרים, באמצעות מחשב, טלפון חכם או מחשב לוח (טאבלט).

 

קישור לפוסט:

 

 


24.6.2014

 

"נעלה לירושלים" - המסע לירושלים כחלק ממהלך הלמידה

 

 

 

18.6.2014

 

שאלות ותשובות על השינויים בתכנית הלימודים

 

 

 

11.6.2014

 

פורסם חוזר מפמ"ר תשע"ד 4

 

 

7.5.2014

 

הודעת מפמ"ר: דרכי הערכה מגוונות

 

30.4.2014

 

פורסם חוזר מפמ"ר תשע"ד/3

 

 

 

20.8.2013

 

פורסם חוזר מפמ"ר תשע"ד/1

 

 

 

3.7.2013

 

הלימה בין תכנית הלימודים למסגרת שעות הלימוד

 

התכנית תקפה להיבחנות בבחינות הבגרות במועד קיץ תשע"ד וחורף תשע"ה

 

 

 

16.6.2013

 

קולות קוראים לתגבור מקצועות הליבה ההומניסטיים

 

 


6.6.2013

 

הצעה לבחינה על פי תכנית הלימודים תשע"ג (המעודכנת)

 

 

 

12.3.2013

 

בחינות הבגרות לפי מועדי ההיבחנות

 

 

 

17.2.2013

 

סמלי שאלון היחידה הרביעית:
 
בסעיף 4 בחוזר מפמ"ר ע"ג 2 סמלי השאלון של בחינת הבגרות ביחידה הרביעית הם 001107, 134.

 

 

29.10.2012

 

חיבורים בין  נושא "שבעים שנה למרד גטו וארשה" לתוכנית הלימודים בתנ"ך בחט"ב

 

 

 

11.10.2011

 

פרויקט נחשון - שיעורים פרטיים ברשת לתלמידים מתקשים

 

 

 
 
    תאריך עדכון אחרון:  04/03/2015